handdator

Visa fullständig version : Punktering



Edde
2009-06-28, 04:11
hej! måste bara få skriva av mig! =) fick min första punktering på Minin igår! har runflat så jag märkte inget körmässigt utan fick min första pling och röda symbol någonsin! har bara fått gula varningar förut! =) körde på i några mil iaf utan en knippe luft i däcken...

nu äre så att jag måste köpa nya däck, min studentekonomi tillåter inte värstingdäck utan jag har funderat på Nankang NS2 för ca 650 kr/st har hört både ris och ros om dessa däck! kan ju inte va sämre än Pirellis runflat ja förutom när man får punka då! hehe eller?!

eller säljer någon här några fräscha däck billigt?! eller rentav vill köpa ett fint begagnat Pirelli Euphoria runflat däck?! =)

Lucifear! nu får jag äntligen anledning att byta till din "sålda" fälg iaf hehe den var i fint skick!

Ace
2009-06-28, 08:15
Tror att Pirelli Runflats är betydligt bättre än Nankang.
650:- är billigt men lägg på 2-300:- så får du ett betydligt bättre däck.

(Var just inne på dackonline.com och sökte på 205/45-17 och insåg att man får inte mycket för 900:- heller. Däckpriserna måste ha gått upp väldigt mycket senaste tiden!)

NickeNorrlänning
2009-06-28, 20:12
Kan rekomendera Nankang NS-2. De är tysta och relativt lätta. Antagligen de bästa budgetdäcken. Har kört min Mini med Nankang i ca 300mil. Inga klagomål från min sida.

W2k
2009-06-28, 21:06
Vilken perfekt tråd, jag har exakt samma problem... det sitter en spik/skruv i höger framdäck, ser inte ut att vara sabotage utan snarare ren otur. Så luften går ur, fast lååångsamt! Kan köra som vanligt bara jag fyller på ibland.

Tre frågor:

1) Det finns inget sätt att laga RFT-däck va? BMW påstår att det inte går, men man vet ju aldrig. Men det tar emot att byta fyra i övrigt utmärkta däck för en satans pyspunka!

2) Det sägs ju att RFT är mycket sämre än vanliga däck i fråga om buller och komfort, är det fortfarande så eller har det skett bättring? För annars köper jag hellre vanliga däck.

3) Originaldimensionen är 195/55 R16, kan jag ha 205/55 eller 215/55 på original 16"-fälgarna? (Eller är det 205/50 alt. 215/50 som gäller?)

Hobbe
2009-06-28, 21:11
Varför byta fyra däck om det bara är ett som har pyspunka?
Jo, det går att laga RFT-däck precis som andra däck, men det brukar inte rekommenderas.
"Vanliga" däck har bättre komfort även om RFT-däcken i dag är betydligt bättre än när dessa först kom (mardrömmar om Pirelli Euforia fortfarande).

W2k
2009-06-28, 21:16
Varför byta fyra däck om det bara är ett som har pyspunka?
Jag har fått för mig att det är bättre om alla fyra däcken är jämnslitna.

Har du något tips om dimensioner? Googlar jag så verkar folk rekommendera både 205/55 och 205/50 till Cooper men /50 är mycket dyrare när jag kollar. 215/50 verkar knappt gå att få tag i. Passar 215-däck ens på originalfälgarna? De är väl 6.5" breda?

Rasmus
2009-06-28, 21:19
Jag ska byta ut alla mina fyra däck inom kort.
Då blir det två st Runflat-däck (205/45/R17 ) i bra skick över. Säg till om någon här är i behov av dom!

Kongo
2009-06-28, 21:48
Jag ska byta ut alla mina fyra däck inom kort.
Då blir det två st Runflat-däck (205/45/R17 ) i bra skick över. Säg till om någon här är i behov av dom!

Ja jag är i behov av däck, av någon konstig anledning så slits mina :rolleyes:

Men du bor ju på en ö en bit härifrån, har du några planer på fastlandet?

Kongo
2009-06-28, 21:48
hej! måste bara få skriva av mig! =) fick min första punktering på Minin igår! har runflat så jag märkte inget körmässigt utan fick min första pling och röda symbol någonsin! har bara fått gula varningar förut! =) körde på i några mil iaf utan en knippe luft i däcken...

nu äre så att jag måste köpa nya däck, min studentekonomi tillåter inte värstingdäck utan jag har funderat på Nankang NS2 för ca 650 kr/st har hört både ris och ros om dessa däck! kan ju inte va sämre än Pirellis runflat ja förutom när man får punka då! hehe eller?!

eller säljer någon här några fräscha däck billigt?! eller rentav vill köpa ett fint begagnat Pirelli Euphoria runflat däck?! =)

Lucifear! nu får jag äntligen anledning att byta till din "sålda" fälg iaf hehe den var i fint skick!

Det är inget punkaspray fixar?

Rasmus
2009-06-28, 22:14
Ja jag är i behov av däck, av någon konstig anledning så slits mina :rolleyes:

Men du bor ju på en ö en bit härifrån, har du några planer på fastlandet?

Du får hämta dom när du kommer och kör på Gotland Ring! :)

Edde
2009-06-28, 22:26
Det är inget punkaspray fixar?

näe är ett stort hål på sidan av däcket...fattar inte hur det har gått till! bilen varnade efter att jag hade kört en lång stund! hade ju luft i däcken när jag startade... sen när jag skulle fylla på så hörde man hur det tömdes lika fort! =)

David S
2009-06-28, 22:55
En idé är ju att skippa run flats, det är en av de mods som jag upplever har gjort mest för bilen.

Å andra sidan finns det en nackdel. Fick tokpunka på högra framdäcket på motorvägen (troligtvis pga ngt skrot) för några månader sen. Har ju inte runflats, inget reservdäck och en gigantisk reva i däcket. Bärgare 1200, däck 1500, hjulinställning ... ja, det slutade i en dyyyr affär. Så runflats har sina fördelar.

Kongo
2009-06-29, 22:26
näe är ett stort hål på sidan av däcket...fattar inte hur det har gått till! bilen varnade efter att jag hade kört en lång stund! hade ju luft i däcken när jag startade... sen när jag skulle fylla på så hörde man hur det tömdes lika fort! =)

Hönsnät, papimasche (hur f. stavas det?) och svart färg sen i med punka spray :nana:

Kongo
2009-06-29, 22:32
En idé är ju att skippa run flats, det är en av de mods som jag upplever har gjort mest för bilen.

Å andra sidan finns det en nackdel. Fick tokpunka på högra framdäcket på motorvägen (troligtvis pga ngt skrot) för några månader sen. Har ju inte runflats, inget reservdäck och en gigantisk reva i däcket. Bärgare 1200, däck 1500, hjulinställning ... ja, det slutade i en dyyyr affär. Så runflats har sina fördelar.

Efter att hoppat direkt från Toyo T1R (205/17) till run flats (16"?) så kan jag inte säga att jag märkte någon skillnad vid normal körning på landsväg i alla fall.

Men du kanske ha den äldre versionen av run flats?

dvorak
2009-06-29, 22:32
Ohhh, låter som en riktig Engelsk lagning :D

Trasor och spackel kan man ha till mycket också :)