handdator

Visa fullständig version : Flytta produktionen från England - NU!!!!



Hobbe
2009-06-24, 20:34
Det har bevisligen blivit sämre med åren.

http://www.motoringfile.com/2009/06/23/mini-comes-in-last-in-jd-power-quality-survey/

R50/52/53 var enligt uppgift dyr att tillverka, och detta var med all säkerhet med i beräkningarna när R55/56/57 designades.
R50/52/53 hade sina "egenheter", vilket uppfattades som charmigt, men nu har det tydligen gått åt skogen totalt med R55/56/57.

England kan inte kan bygga bilar - inte bilar som håller.
Har vi undantag? Möjligen RR-damen på kylaren.

Hur många fler chanser ska England få?
Har inte historien tidigare bekräftat vad vi ännu en gång upplever?

Det måste bli extremt dyrt för BMW/MINI att fixa alla fel på nyproducerade MINI:sar.
För att inte tala om vilken prestigeförlust det innebär.
Varför betala 300000-400000 Kr för en MINI?
Vad finns det för mervärde som upphäver den premiumkostnaden när resultatet blir så här?
Visst, statistiken baseras på en ny modell (R55/56/57) och en ny motor (Prince), nya modeller och motorer har barnsjukdomar, men det finns något som heter Quality Control - damn it!

Dessutom minskas antalet auktoriserade verkstäder i Sverige.
Fler fabrikations/designfel, men färre ställen att få felen åtgärdade.

Från intervjun:
"New owners are not used to drive the MINI..."
Detta är den sämsta ursäkt jag hört.
Att däremot MINI-ägare rekommenderar MINI mer förekommande än något annat bilmärke (Porsche exkluderat) är inte pga av bilens produktkvalité, utan pga dess attraktiva design och köregenskaper.
Vi MINI-ägare är förlåtande, men det finns en smärtgräns.

Ska vi försöka tänja på smärtgränsen mer, eller är det dags att göra något åt problemet innan någon undrar varför MINI:s försäljningssiffror börjar att störtdyka?

Historiken och det engelska arvet, vilka båda var ingredienser för den framgång som MINI har haft sedan 2002, börjar nu tydlighen att bli en belastning.
MINI: Made in Japan? Inte mig emot.

Eller är det möjligen så att jag är oförskämd, och felaktigt ger England skulden?
Är den önskade sänkta tillverkningskostnaden på en nivå som bara kan uppfyllas genom att använda undermåliga komponenter, och produktion med sänkta kvalitetskrav?
Är resultatet värt den förbättrade vinstmarginalen?
MINI-ägarna verkar inte tycka det.
MINI: New and improved. More for us - less for you. Nej tack.

Gör om - gör rätt :nono::mad:

Scitz0
2009-06-24, 21:38
Kan hålla med till viss del, nu har inte jag någon större erfarenhet med andra märken men det är en del saker man stör sig på med tanke på att det är en helt ny bil man köpt.

Jag har iof en kompis som köpt en A5'a ny som han även haft en del problem med, dörrar som inte går att stänga på vintern för att rutan fryser fast osv.

RobertH
2009-06-24, 21:43
Otroligt bra skrivet Hobbe. Håller med dig 100%!

Rasmus
2009-06-24, 22:03
Väl rutet, Hobbe!

Jag har precis hämtat min MINI från Novation. Dom har bytt ut glastakluckan vars mekanik gick i bitar för ett tag sen. Kostnad: 30.000 kr inkl. glastak och arbete. Som tur är så gick det sönder 2 dagar (!!!!) innan garantin gick ut, så den här gången löste det sig utan mer kostnader än fyra förlorade arbetsdagar och resekostnader med båt och 25 mil i bil... :o

Jag uppskattar att min bil har varit inne på reparationer och åtgärder av BMW/MINI till ett värde av mellan 75.000 - 100.000 kr. På två år!

Bronto
2009-06-25, 02:51
Tycker det är många konstiga fel på Mini II generation. Min har varit inne säkert ett 10-tal gånger på BMW för garantiärenden. Det ska ju inte vara så på nya bilar! Fine om den är 3-4 år gammal kanske, men detta är något som kommer ligga till stor grund när jag ska byta bil.

dvorak
2009-06-25, 08:34
Det är inte roligt när det strular. :(

Men jag måste säga att min bil har varit kanon, nu har den rullat över 3000 mil och bara ett löjligt fel, fönsterrutorna. Men det är ingen fara, jag väntar på tid hos BMW och det är egentligen inget riktigt problem.

Fredrik
2009-06-25, 08:55
Peppar peppar, jag har klarat mig bra (hittills) också som Dvorak, men min garanti går ut idag så vi får hoppas på det bästa :soffa:

Trist med alla fel, men även R50/53 hade ju sina brister - en hel del växellådor strulade väl på R50, och allas vår Robban (RobertH) med alla de felen som var på hans f.d. R53 är ju tyvärr saker som dykt upp även på generation ett.

Även om jag är en ivrig påhejare av märket MINI är det ju tyvärr så att det har sina fel och brister, och jag hoppas för deras (och alla MINIsters) skull att de löser problemen snart - inte bra om MINI blir känt som ett superstrulmärke.

dvorak
2009-06-25, 10:30
Det värsta brukar vara att köpa första årsmodellen av en ny bilmodell. Fabrikanterna brukar ju alltid fixa en massa grejer till år två eller tre. Detta gäller alla bilar och är en bra grej att tänka på ifall man är orolig för ett måndagsex.

Fredrik
2009-06-25, 11:16
Hehe, min R56 S var en av de allra första som kom till Sverige i början av november 2006 - den borde vara belamrad med barnsjukdomar men som sagt, hittills har jag klarat mig.

ola
2009-06-25, 12:05
Engelska bilar! gott mos..
tyska bilar - surkål...

Emely&Robert
2009-06-25, 13:36
Tysk bil, byggd i England med franska delar. Resultatet måste ha varit uppenbart redan innan :D

Rasmus
2009-06-25, 13:41
Tysk bil, byggd i England med franska delar. Resultatet måste ha varit uppenbart redan innan :D
Ja, frågan är om det inte hade varit bättre om MINI stannade i Tyskland till 100%. I alla fall om man ska välja bland ovanstående tre länder…

Johan W
2009-06-25, 15:44
Jag hade till viss del förträngt dom problemen jag hade med min R53, larmet som började spöka, ruta som åkte ner av sig självt, lås som frös så att man fick klättra ut genom bakluckan hos handlaren m.m.
Nån varningslampa som började lysa och slutade lika plötsligt osv.
Man blundade dock lite för strulen med tanke på att man hade garantin kvar, vill inte veta vad det t.ex. kostade att byta låskistor runt om till exempel.

Har kört BMW ett tag och dom kanske inte är lika roliga men har fungerat som man har förväntat sig, 1 garantiärende på drygt 7000 mil

taskmört
2009-06-29, 07:52
En liten korrigering
Kvalitet kontrolleras och sorteras inte fram,
Den skall styras och säkras i alla led från projekt , prototyp, konstruktion till produktion, inköp och försäljning.

Detta är Japanerna oerhört duktiga på, där har europeisk bilindustri mycket att lära sig, även om det bliivt bättre.

För övrig har min Clubma´m rullat 3500 mil snart och inte så mycket som antydan till krångel med bilen. Så jag är helnöjd, och förstår inte vad ni pratar om. Fel? Låg kvalitet?:confused:

Emely&Robert
2009-06-29, 08:58
...du vet hur det är, även blinda bilbyggare kan hitta ett litet frö ibland. :D

Rasmus
2009-06-29, 09:29
...du vet hur det är, även blinda bilbyggare kan hitta ett litet frö ibland. :D

När dom dessutom verkar vara blinda, fulla och engelsmän så ska man ha stor tur för att få ett felfritt exemplar :D :cool: ;-)

W2k
2009-06-29, 09:42
Är det inte lite väl mycket gnäll nu, eller har alla utom jag (och morsan) bilar som går sönder titt som tätt?

Har inte haft ett enda signifikant fel på min bil. Spökande fönsterhissar, visst. Bakhögtalare som skorrar (när man drar på för kung och fosterland, vilket jag förvisso gör jämt). Men det är trivialiteter och alla bilar har liknande fel, särskilt i första generationen av en ny modell. Dessutom har de åtgärdats snabbt, gratis, utan gnäll och med fri lånebil.

Morsan, som köpte en R55 nästan samtidigt med mig, har exakt samma erfarenhet. Även hon har haft bråkiga fönsterhissar så det torde vara ett typfel. Men slumpvisa fel orsakade av genomgående dålig kvalitet, vilket verkar vara vad som påstås? Noll, nada, zilch.

Visserligen har jag fått punka, men det är svårt att lasta BMW för det... :)

Rasmus
2009-06-29, 10:22
Är det inte lite väl mycket gnäll nu, eller har alla utom jag (och morsan) bilar som går sönder titt som tätt?
Gnället är befogat!
Vi är många som har haft många små och stora fel på våra bilar!

Och MINI hamnar längst ner i kvalitetsundersökningarna, långt efter erkänt struliga bilar!
Låt mig citera senaste undersökningen, om du inte kollat Hobbes länk:

Problems per 100 vehicles: MINI = 165

På 100 bilar går det alltså 165 verkstadsärenden. Vad säger det dig om kvalitén?!

Skillnaden mellan MINI och andra struliga bilar är att MINI stänger ner sina serviceverkstäder runt om i Sverige. Det - om något - är helt sjukt!

Jag kan leva med en bil som strular så länge den har goda sidor som överväger det struliga. Och det har MINI:n.
Men att behöva resa till Stockholm eller Uppsala i 3 dagar per servicetillfälle, för att få sina fel fixade av BMW, är helt orimligt!

W2k
2009-06-29, 11:24
På 100 bilar går det alltså 165 verkstadsärenden. Vad säger det dig om kvalitén?!
Knappt någonting. Om det har smugit sig in något tillverkningsfel (typ spökande fönsterhissar) som drabbar i princip alla tillverkade bilar, blir det ju ett ärende per bil bara på en sådan trivial sak. Det säger ingenting om hur felet uppkom (bristande ingenjörsmässighet i konstruktionen eller bara en bugg i mjukvaran från en underleverantör - skillnaden är milsvid) eller hur allvarligt det är. Bara att någon, någonstans, av något skäl behövde uppsöka en verkstad.

Visst, ett lägre värde vore att föredra. Helst vill man ju slippa ta bilen till verkstaden öht. Men en sådan trubbig statistik som "antal verkstadsärenden per bil" är helt enkelt inte särskilt intressant om man är intresserad av övergripande kvalitet, eller hur bra en viss fabrik är jämfört med en annan.

Då skulle jag hellre vilja se statistiken formulerad i termer av hur allvarliga felen är och hur lång tid respektive bilägare fick vara utan sin bil under tiden det lagades.

Håller med om att det är allvarligt att man lägger ned serviceverkstäder. Men det är ett helt annat problem som inte löses av att man flyttar fabriken.

HF-Björn
2009-06-29, 16:55
Va skönt att man sålde sin tysk/britt för att köpa en helbritt :lol: men det är tråkigt att ni har så mycket fel på era bilar, jag var ialla fall nöjd med mitt MINI ägande. Skojiga bilar brukar iof behöva mycket kärlek. :rolleyes:

Rasmus
2009-06-29, 17:44
Va skönt att man sålde sin tysk/britt för att köpa en helbritt :lol: men det är tråkigt att ni har så mycket fel på era bilar, jag var ialla fall nöjd med mitt MINI ägande. Skojiga bilar brukar iof behöva mycket kärlek. :rolleyes:

Lotusen är ju känd för att vara en bil som går att plåga hur mkt som helst utan att nåt pajar! Är du nöjd med den?

Rasmus
2009-06-29, 18:54
Knappt någonting. Om det har smugit sig in något tillverkningsfel (typ spökande fönsterhissar) som drabbar i princip alla tillverkade bilar, blir det ju ett ärende per bil bara på en sådan trivial sak. Det säger ingenting om hur felet uppkom (bristande ingenjörsmässighet i konstruktionen eller bara en bugg i mjukvaran från en underleverantör - skillnaden är milsvid) eller hur allvarligt det är. Bara att någon, någonstans, av något skäl behövde uppsöka en verkstad.

Visst, ett lägre värde vore att föredra. Helst vill man ju slippa ta bilen till verkstaden öht. Men en sådan trubbig statistik som "antal verkstadsärenden per bil" är helt enkelt inte särskilt intressant om man är intresserad av övergripande kvalitet, eller hur bra en viss fabrik är jämfört med en annan.

Tillverkningsrelaterade fel drabbar väl inte bara MINI? Så varför har MINI så många bilar på verkstad under de 90 första dagarna i jämförelse med andra bilmärken? Till och med märken som är kända för att vara riktigt skitbilar ligger mycket bättre till i undersökningarna än vad MINI gör.

Min uppfattning, både från min egen bil och andras bilar, är att det är stor spridning på problemen. Fönsterhissarna är ju en sak som många bilar haft (dock inte jag) men det finns så mkt annat som också drabbar en rad MINI-ägare. Hade det bara varit ett (1) tillverkningsfel så hade det varit en sak, men när det är så många olika grejor så blir i alla fall jag väldigt konfunderad.


Då skulle jag hellre vilja se statistiken formulerad i termer av hur allvarliga felen är och hur lång tid respektive bilägare fick vara utan sin bil under tiden det lagades.
Det vore ytterst intressant! Min bil har spenderat totalt över 1 månad på verkstad.

Om 1 år ska jag byta ut min MINI mot något annat. Räknar man med alla omkostnader MINI:n har fört med sig (resor, övernattningar, förlorad arbetsinkomst etc.) så får jag bättre totalekonomi om jag byter till en Porsche. Förutsatt att den håller...

dvorak
2009-06-29, 19:25
Lotusen är ju känd för att vara en bil som går att plåga hur mkt som helst utan att nåt pajar! Är du nöjd med den?

Jaså? Jag trodde Lotus ideal var att bygga bilar som håller precis till mållinjen. Ifall de håller ett varv till så är det för tungt byggt!:cool:

Rasmus
2009-06-29, 21:04
Jaså? Jag trodde Lotus ideal var att bygga bilar som håller precis till mållinjen. Ifall de håller ett varv till så är det för tungt byggt!:cool:

Haha, nu tänker jag på de nya modellerna Elise och Exige. Vad jag har förstått så är dom otroligt tacksamma att köra, köra, köra och återigen köra utan att ödsla tid på så mkt underhåll.

Det finns ju knappt någon extrautrustning i dom som kan gå sönder och den förhållandevis mycket lätta bilen är inte så påfrestande för chassi, motor, bromsar etc.?

Dessutom sitter det ju en kompressormatad Toyotamotor i senaste modellen. Den lär man kunna piska hur mkt man vill så länge den får mängder med luft :D

Kongo
2009-06-29, 22:15
Va skönt att man sålde sin tysk/britt för att köpa en helbritt :lol: men det är tråkigt att ni har så mycket fel på era bilar, jag var ialla fall nöjd med mitt MINI ägande. Skojiga bilar brukar iof behöva mycket kärlek. :rolleyes:

Helbritt? Ägs inte Lotus av Proton?

Nina
2009-06-30, 15:07
Nja, jag tycker nog min gamla Cooper S -05 hade färre fel. Där var det bara fönsterhissarna som rullade ner halvvägs rätt vad det var. Min nya Cooper D -08 visar sig ha lite fler brister. Listen under takspoilern lossnade och hängde halvvägs ner över bakrutan en morgon. Nu kan man inte öppna bakluckan med handtaget utan blir tvungen att låsa upp med fjärrisen. Vid förarsidans framhjul ser den svarta plastkanten vid hjulhuset ut att lossna. Backen gick inte i när jag skulle backa och då låg inte bromsarna på heller så bilen rullade framåt. Jag fick lägga i backen flera gånger innan jag kunde backa. Varje gång det hände trodde jag att jag inte varit distinkt i handlingen så jag la i backen igen men upptäcker att den går inte i trots att man fört spaken så långt det bara går, nästan så man vevar i panelen av man tar i. Det jag hörde sist på BMW var att de här Minisarna har minst 30 databoxar… Inte undra på att elektroniken verkar krångla då.

Fast bilen är underbar ändå, charmen slår diverse småfel och så länge den har garanti lär jag lämna in den men jag får väl acceptera dem om nåt år, hoppas bara det blir såna fel som man kan leva med. Om jag nu skulle byta bil i framtiden så finns Honda Civic Type R på listan av modeller jag kan tänka mig.