handdator

Visa fullständig version : Strömlös R53!



Ace
2009-06-19, 21:15
Idag när jag skulle starta bilen var den helt strömlös! :mad:
Inga lampor lös på instrumentbrädan.
Om jag väntade i någon minut så tändes airbag-lampan i en millisekund när jag vred nyckeln till läge två.
Ringde en polare som kom med startkablar efter att jag rådfrågat dvorak. Tack!
Med startkablar så tändes all belysning inne och ute men startmotorn bara klickade gång efter gång.
Vi fick bärga bilen 2 mil tills Gekås-bogserlinan gick av vid en lämplig parkering! Blev lite matt så jag åkte hem till polaren och firade midsommar med sill och nubbe. Ringde sedan till bärgaren som kom med rejälare doningar och bilen startade i ett nafs.
Den var väldigt svår att hålla på tongång så vi fick köra iväg direkt.
Frugan körde. Vi tog oss hem.
Tidigare i veckan har bilen "väntat" en sekund innan den ville starta och veckan innan så såg jag att alla instrumenten gick ner på noll mitt under körning och att trippmätaren nollställdes.
Då till min fråga.
Vad kan det vara för fel?
Är startmotorn kass?
Är det något jordfel?
Är batteriet kasst?
Ja kom med kloka tips är ni snälla.

//R

andreass
2009-06-20, 10:36
Jag gissar på ett kass batteri...

Ashra
2009-06-20, 11:19
Kasst batteri. Om du kollar på batteriet finns det ett hål med en färg indikator som indikrerar om batteriet är laddat eller tomt. litet titthål på mitten

dvorak
2009-06-20, 12:55
Härligt att höra att ni kom hem!

Batteriet är också det första jag skulle kollat

Ace
2009-06-20, 13:07
Kasst batteri. Om du kollar på batteriet finns det ett hål med en färg indikator som indikrerar om batteriet är laddat eller tomt. litet titthål på mitten


Bra tips.

Upptäckte även att +-polen inte var helt åt dragen.
Var det inte Eva-morris99 som skulle dra åt den när vi var hemma hos dom och mekade? :p :p :p :p

powernap
2009-06-20, 13:14
Bra tips.

Upptäckte även att +-polen inte var helt åt dragen.
Var det inte Eva-morris99 som skulle dra åt den när vi var hemma hos dom och mekade? :p :p :p :p

du kan väl inte skylla på tjejerna bara ;-)

Ace
2009-06-20, 13:15
du kan väl inte skylla på tjejerna bara ;-)

Nä kanske inte! hi hi hi hi


Nästa fråga då.

Vilket batteri är bäst?
Förutom MINI-original men det kostar väl skjortan.

Någon som har något bra tips.

Har hittat ett Varta Silver Dynamic
art.nr. 563 400 061 3162
Det skall vara bra.

Ashra
2009-06-20, 15:22
beror på hur mycket kräm du ska ha finns ju lättare batterier tex som är dyrare eller starkare om du ska ha mer tyngre tex stereo prylar. Testa bara ladda upp det ordentligt innan du lägger massa pengar på ett nytt. Jag fick ju mitt strömlöst en veva när jag bara körde jätte korta sträckor då förbrukades mer ström än vad som laddades under färden= tomt batteri. Laddade det och körde längre sträckor och problemet försvann.

dvorak
2009-06-20, 16:40
Åk till TH-Pettersson på Mölndalsvägen. De har mängder av batterier i lager och har bra priser.

De byter även däck på fälgar billigt...

Morris99
2009-06-20, 17:54
Ajajaj, låter inte bra. Ace - tänk på att jag monterade även tillbaka "skid-platen" åt Dig, kolla nu så att den inte faller av vid nästa väggupp:D :D
Tror att min fastsättning av +-polen var ganska OK, men Du vet väl - så fort man börjar trimma så vibrerar grejorna sönder (eller hur PowerNap..):o
Åk nu och köp ett kvalitetsbatteri på TH Pettersson - så slipper Du problem med batteriet nästa år.
(Å låt inga tjejer mekka med Din bil nån mer gång...:mad: )

Ace
2009-06-20, 18:01
Ajajaj, låter inte bra. Ace - tänk på att jag monterade även tillbaka "skid-platen" åt Dig, kolla nu så att den inte faller av vid nästa väggupp:D :D
Tror att min fastsättning av +-polen var ganska OK, men Du vet väl - så fort man börjar trimma så vibrerar grejorna sönder (eller hur PowerNap..):o
Åk nu och köp ett kvalitetsbatteri på TH Pettersson - så slipper Du problem med batteriet nästa år.
(Å låt inga tjejer mekka med Din bil nån mer gång...:mad: )

Skid-platen var faktiskt lös upptäckte jag förrut när jag tittade in under bilen! :D :D :D :D
Jag löste det med en torx snabbt och lätt!

Morris99
2009-06-20, 18:04
Skid-platen var faktiskt lös upptäckte jag förrut när jag tittade in under bilen! :D :D :D :D
Jag löste det med en torx snabbt och lätt!

Häpp - trimmat - vibrerar loss :D :D Är ju helt rätt - bilen blir lättare med alla delar som trillar av längs vägen:D

powernap
2009-06-20, 18:10
ska du köpa nytt batteri robban, så ta ett lättare....

Ace
2009-06-20, 19:32
ska du köpa nytt batteri robban, så ta ett lättare....

Det blir nog ett Tudor eller Varta. Körde laddaren på det i eftermiddag och det var lite dåligt. Skall se om det håller sig laddat eller blir sämre i veckan annars blir det ett nytt.

andreass
2009-06-21, 20:09
Batterilagret säljer Optima. Bra val...

Ace
2009-06-21, 20:11
Batterilagret säljer Optima. Bra val...


Ser det ut som jag har en 12"-are i ryggstödet? Nä. :hyper: :hyper: :hyper:

andreass
2009-06-21, 20:58
Ser det ut som jag har en 12"-are i ryggstödet? Nä. :hyper: :hyper: :hyper:

Tror du man måste ha stor stereo för att ha bästa batteriet? :D

Ace
2009-06-22, 20:19
Tror du man måste ha stor stereo för att ha bästa batteriet? :D

Nä det är säkert grymt.... :rolleyes: Vet du vad det kostar? Kikade på Varta och Tudor och dom låg på dryga 1000-lappen.