handdator

Visa fullständig version : 4 punktsbälte



ola
2009-06-15, 14:09
hörde av någon att det finns 4-punktsbälten som man kan koppla på befintliga fästpunkter i baksätet (genom nackstödet) och på sidorna så man sitter bättre klistrad i stolen.
Inte menat som seriöst tävlingsbälte mer bara för att använda de dar man åker bana och sen ta bort det enkelt vid vardagsanvändandet av bilen..

Har letat febrilt på nätet och även pratat med de på Dalhems som jag uppfattat det borde ha lite koll.. men nada..

Nån som vet vart jag hittar något sånt?

Hobbe
2009-06-15, 14:27
Japp.
http://www.outmotoring.com/mini-cooper/mini_cooper_schroth-rallye-4-harness-belt.html

ola
2009-06-15, 15:08
tack, men den står att det passar gen 1 - kanske ingen större skillnad mot
R56 när det gäller sånt här.. provar att beställa det..

Morris99
2009-06-15, 15:20
Hej!

Bakre fästet för axelbätena måste sitta i axelnivå, om inte så kommer stolsryggen behöva ta upp hela kompressionen vid en rejäl smäll. Axelbältena vill ju ner till samma nivå som bakre fästena. Tvivlar på att stolen orkar med detta då den är gjord för traditionellt 3- punktsbälte.

Orkar inte stolsryggen bära upp kraften så kommer ryggraden behöva ta hela kompressionen.....

Mvh/ Björn
co-driver

ola
2009-06-15, 15:29
jo det är jag med på - men tänkte nog ha orginalbältet där för säkerheten och sen det här 4 punkts för att jag ska klistra fast mig i stolen..

Hej!

Bakre fästet för axelbätena måste sitta i axelnivå, om inte så kommer stolsryggen behöva ta upp hela kompressionen vid en rejäl smäll. Axelbältena vill ju ner till samma nivå som bakre fästena. Tvivlar på att stolen orkar med detta då den är gjord för traditionellt 3- punktsbälte.

Orkar inte stolsryggen bära upp kraften så kommer ryggraden behöva ta hela kompressionen.....

Mvh/ Björn
co-driver

dvorak
2009-06-15, 15:31
Bra tänkt där Björn,

Jag hade själv aldrig satt på mig ett 4- eller 6-punks-bälte i en stol som har justerbart ryggstöd av just det skälet som Björn beskriver. Vid olycka orkar inte stolsryggen bära upp kraften vilket mosar ryggen på personen som sitter i sätet. Ifall någon infärskaffar sådana bälten, se till att ha en riktig stol!

Morris99
2009-06-15, 20:26
Bra tänkt där Björn,

Jag hade själv aldrig satt på mig ett 4- eller 6-punks-bälte i en stol som har justerbart ryggstöd av just det skälet som Björn beskriver. Vid olycka orkar inte stolsryggen bära upp kraften vilket mosar ryggen på personen som sitter i sätet. Ifall någon infärskaffar sådana bälten, se till att ha en riktig stol!


Ganska säker på att den stolen inte finns ännu.