handdator

Visa fullständig version : Racereport Frykfors Racing Ginetta G20 Cup



KIT
2009-06-11, 12:15
Tänkte hålla alla uppdaterade på vad som händer inom Ginetta G20 Cup under raceåret 2009.

Kör som sagt en Ginetta G20 i Ginetta G20 cup (www.ginettacup.se) under 7 racehelger, varav 6 helger är i Sverige och en på SPA i Belgien, där vi kommer att tävla mot motsvarande serie från England och Spanien.

Bilen är en Ginetta med en Ford Zetec motor på ung. 160 hk och väger 640 kg. Bilen är bakhjulsdriven och motorn fram. Bilen är relativt svårkörd innan man har lärt sig den. Den är att jämföras med Super 7 bilarna, som även dom kan var lite lätta bak när man vill gasa på lite.

dvorak
2009-06-11, 12:24
Grymt! Såg din bil på autolife.

Ginetta cup är ju definitivt en av de roligare klasserna att titta på under SPVM (när ni kör ihop med dem)! Då kanske man får se dig i depån på något race snart

KIT
2009-06-11, 12:28
Hade aldrig kört på Sturup Raceway tidigare och det visade sig att det var en väldigt teknisk bana (gammal rallycrossbana som blev asfalterad). Banan består nästan endast av kurvor vilket betyder att man nästan ingenstans kan "koppla av" och samla krafter inför ett nytt varv. Problemet med Ginettan är att avgassystemet löper längs med förarsidan och det blir VÄLDIGT varmt vid kopplingspedalen, i normala fall kan man lyfta bort foten på raksträckan för att "lufta" lite. På Sturup blev det så varmt att det började smälta lite på utsidan av skon...vilket var mindre skönt.

Körde en träningsdag innan på 4x20 minuter och bättrade tiderna med några sekunder varje träningspass, var tillslut ner på 1.12 tider vilket var ett par sekunder bättre än målet på 1.14.

Lördag 22 maj kval och deltävling 1

Ny bana som sagt och jag var glad om jag bara kom in med en hel bil och inte startade sist i racet. Jag kvalade in på en 13 plats av 17 bilar vilket jag var nöjd med. Inom Ginetta Cup finns även en serie som heter Club. Denna serie är för mindre erfarna "racerförare" som inte har kört längre än tre år och är 30+. Här kvalade jag in som nummer 6.

Deltävling 1

Starten var mycket spännande och det blev trång i första kurvan, klarade mig dock utan några skavanker, striden var tät och det resulterade i några ganska hårda avåkningar av fältet framför mig, vilket gav mig placering 3 i Clubmästerskapet

Deltävling 2
Fick en dålig start pga av misständningar i motorn (efter en onöding justering i motorn). Vi var fyra bilar som fightades, lyckades ta mig förbi två men pga av misstag i en kurva med rejält släpp (höll mig på banan dock), så tappade jag två placeringar. Blev tillslut en 5 plats i Club och 14 i Cup. Lyckades även att komma under 1.12 tider.

Helgen gick bra och teamet fungerade bra, inga skador på bilen och den höll hela helgen, vilket jag var glad för.

Nu bär det av till Velodromloppet i Karlskoga i helgen, uppdatering kommer!

KIT
2009-06-11, 12:31
Grymt! Såg din bil på autolife.

Ginetta cup är ju definitivt en av de roligare klasserna att titta på under SPVM (när ni kör ihop med dem)! Då kanske man får se dig i depån på något race snart

Riktigt rolig tävling med många interna strider som sagt...man är heeeelt slut efter ett race (kan ju ha att göra med att man är så fruktansvärt vältränad också ;-))

Relativt billigt (om man ser på racingvärlden överlag) att hålla på med och med några bra sponsorer klarar man sig bra under en säsong.

Vi är i Karlskoga i helgen!

dvorak
2009-06-11, 14:22
Härligt! Har faktiskt varit sugen på att köra Ginetta Cup ett tag men insåg att jag vill köra Roadsport med MGn.

Det blir tyvärr inte Velodromloppet för mig, jag är hundvakt hela helgen. Kör Ginetta cup på Svenskt Sportvagnsmeeting iår? Det funderar jag starkt på att åka och titta på efter Anderstorp på söndagen

Christian
2009-06-11, 21:10
Jag kan hålla med KIT om att; på Sturup svänger det en hel del.
På den banan går det inte speciellt fort om man jämför med andra banor, så våra MINI bilar hänger på och kör om både det ena och det andra vrålåket på den banan.

Härligt för KIT att det går bra i Ginetta också, skönt med noll avåkningar åtminstånde.

KIT
2009-06-12, 22:02
Arrival Karlskoga i ösregn.

Som ni alla kanske vet så öste det ner med regn idag, så även fallet på Gelleråsen. Upp med tältet fort (då vi kom fram 13.00 och första träningspasset var vid 13.30), byte till regndäck och 13.35 ut på banan.
Det kändes mer som att styra en styrpulpetsbåt i pölarna (eftersom det bokstavligen vräkte in vatten i kupén) än att kör racerbil. Efter tre snurrningar, varav en relativt obehaglig där man märkte att gräs blir ganska halt när det regnar på det....så började man lära sig hur bilen beter sig i regnväder.

Det blev 2 träningspass a 30 minuter och bilen höll fint. Nu är frågan om man ska köra kvalificeringen imorgon bitti på regndäck eller torrdäck, kommer det regna eller inte. Problemet med regndäck är att man bränner upp dom om det blir för torrt och torrdäcken blir för hala om det är blött.....

Vi får se, kvalificering 09.00 imorgon.....

KIT
2009-06-13, 22:21
Kvalificeringen gick bra och jag startade på position 9, imorgon 8, inom clubmästerskapet blev det som nummer 2 bägge dagarna

Race 1

Starten blev kanon och jag ryckte upp två positioner till nr 7 men halkade tyvärr efter efter några varv och i loppet slutade jag som 8 (2 i Club), vilket jag var väldigt glad med.

Imorgon går Race 2 kl. 21.30, förhoppningsvis torrt väder

dvorak
2009-06-14, 21:03
Härligt att läsa!

Tur att inget allvarligare hände än att du snurrade. Kan tänka mig att staketen närmar sig fort i blött halt gräs :)

Forsätt rapportera!

KIT
2009-06-15, 07:38
Race 2 och VICTORY!

Vi körde race 2 kl. 09.30 och eftersom det hade regnat hela natten var banan fortfarande blöt, men inte blöt nog för regndäck. Vissa delar av banan var blöt och andra torra, vilket skulle betyda att det skulle bli ett intressant race!
Startade på en åttonde plats, först två uppvärmningsvarv, eftersom banan vår så pass blöt att vi fick känna av lite. Gjorde lite aggressivare inställningarna på hjulen och höjde däcktrycket till 2.1 fram och 2.0 bak.
Start......kör upp mig till en fjärde plats och var minst lika snabb som topp tre men ville inte chansa de första varven eftersom ingen av visste hur halt det var. Höll min fjärdeplats fram till det sista varvet och blev då tyvärr förbibromsad på innern. En femte plats är inte fy skam och jag är riktigt nöjd. Däremot i Clubmästerskapet inom Cupen vann jag och kom tvåa igår.
Vann en kompressor för bästa prestation i helgen!!!

www.ginettacup.se

powernap
2009-06-15, 07:42
den flygande kocken rockar!!!!!!!!

dvorak
2009-06-15, 07:51
Grymt!! Stort grattis

Vad var det för kompressor?

Synd att du inte kan använda trimmet man vinner på Ginettan :)

RobertH
2009-06-15, 09:14
Stiligt!!

Fredrik
2009-06-15, 10:01
Bra Gunnar 8)

Hobbe
2009-06-15, 14:29
Grattis!

Då är du snart mogen att köra riktig bil i BMW Cup ;)

Stiffe
2009-06-15, 16:19
Tjusigt!

Den här tråden följs med stort intresse, lycka till i fortsättningen!

KIT
2009-06-15, 17:41
Grymt!! Stort grattis

Vad var det för kompressor?

Synd att du inte kan använda trimmet man vinner på Ginettan :)

Jag pratar luftkompressor inte trim.....Det är en Fini encylindrig om någon är intresserad!

Tack för alla gratulationer!!!!

dvorak
2009-06-15, 18:36
Haha, jag förstår, då kommer ju priset till användning! :D

dvorak
2009-07-03, 12:59
Vakna nu Gunnar! :D

Blir det Sportvagnsmeeting i helgen med Ginettan?

Går rykten om att en Can am-bil skall köra uppvisning == stånd!!:hyper:
Även en March F1 (är det Ronnies gamla bil kanske??)

dvorak
2009-07-06, 12:26
Ingen Gunnar i resultatlistorna på sportvagnsmeeting.se :(

KIT
2009-07-06, 12:29
I know!

Var i Bukarest och gjorde en catering åt den svenska ambassaden där för 400 personer, var ett svårt val men cash is king som sagt. Kinnekulle den 23 juli blir det däremot rajjtantajjtan!

KIT
2009-07-22, 15:21
Nu vankas det racing snart igen! Dags för Raceweek på Kinnekulle Ring, kval på fredag och lördag samt race på lördag och söndag eftermiddag. Jag gillar Kinnekulle grymt mycket och med en servad och toppinställd bil ska det gå superbra! Rapport kommer löpandes!

KIT
2009-07-24, 22:16
Kval 1 Kinnekulle

Kinnekulle är som sagt en väldigt teknisk bana och man får stångas ordentligt med Ginettan för att få bukt på den i alla böjar. Idag körde vi kval 1 inför race 1 imorgon em. Mitt mål för helgen var att komma under 1.03 och det lyckades relativt snabbt och min bästa tid blev 1.02.04 och placerade mig på 11 plats i cupen och 2 i club, vilket jag är relativt nöjd med. Var på gång att sätta en tid som kunde ha varit 1-2 sekunder snabbare men lyckades inte hålla Ginettan kvar på banan i böjen ut på start-mål rakan, det blev en skumpig tur på gräset, gruset, betongen, med ett litet skutt upp på banan igen, men satte ändå en tid på 1.02.4...med avåkning!!

Imorgon bitti går kval 2 inför race 2 på söndag och första racet imorgon em, så håll tummarna! Lite finjusteringar så ska det nog gå kanoners!

RobertH
2009-07-24, 22:22
Lycka till!

KIT
2009-07-25, 23:33
Kval 2

Sämre än väntat och det blev en 13 placering, fick inte till tiderna idag även fast bilen kändes rätt. Lyckades göra en snurrning efter krönet men klarade mig från sandfållan.

Race 1

Startade som 11 och det var trångt i första böjen, fick en liten touch med Alexander Pfister men inga större skador. Hade som vanligt ett tät fight med Christian Rådh och Gillberg från start till mål och slutade som 10 i cup och 4 i club. Imorgon tar vi nya tag!

dvorak
2009-07-26, 14:12
Sedär, tråkigt när det inte flyter. Hoppas att det går bättre idag!

KIT
2009-09-09, 10:55
Ligger tvåa i Club och 9 i Cup, men min racesäsong slutade lite abrupt då ett visst samarbete med en viss person gick i stöpet och därför blev jag av med både racebil och företaget mobile kitchens, därav inga fler racereports i år.

Tar nya tag inför nästa år och letar just nu efter samarbetspartners och sponsorer inför 2010, några intressenter eller tips?

dvorak
2009-09-09, 21:06
Ajajaj, både roliga och tråkiga nyheter.

Lycka till med sponsletandet och med nya tag.