handdator

Visa fullständig version : BMWs inställning till chip?



dopetimes
2009-06-10, 12:28
Har sedan Dandy Cooper kom hem för drygt ett halvår sedan varit sugen på att trimma honom lite.

Fått lite tips här på vad som kan vara lämpligt, och funderar väl på att göra en remap eller chippa.

Men, frågan är vad säger BMW? Bryr de sig inte när jag kommer in på service eller kommer de notera någonstans att bilens garanti inte gäller? "Dieselboxarna" har jag förstått är ganska meckiga att montera på minin, så jag vill ju inte behöva hålla på och plocka ner halva bilen varje gång han ska på service. Visst, alla tillverkare säger att det bara är att plugga ur boxen, så är bilen som orginal, men sladdar mm kommer ju sitta kvar.

Annars en remap, kan de se den om de kollar?

Och är det här i Sverige samma som i UK, att man måste anmäla förändringen till sitt försäkringsbolag?

Eller ska jag vänta 2,5 år till eller vad det är tills motorgarantin löpt ut? Vissa chiptillverkare erbjuder ju en extraförsäkring om orginalgarantin inte täcker ev. motorskada - är det något att ha?

Mycket frågor, men det är ju över 200.000 kronor bil...

Hobbe
2009-06-10, 12:38
Om det dras till sin spets...

Du får inte ändra någonting på ett helbilsgodkänt fordon.
Bromsbelägg och liknande är oftast enda undantaget.

Skadas motorn och det upptäckts att du har manipulerat denna så är risken stor att du blir utan ersättning från försäkringsbolaget.


Välkommen till verkligheten ;)

Visst fins det undantag, men vad du sedan gör trots vad som gäller ovan är upp till dig.
Om någon lokal BMW/MINI-återförsäljare blundar för att du tex ha ett chip (om det nu upptäcks) innebär inte att det är OK.
Har du å andra sidan en motorförsäkring från tex ett tuningföretag så underlättar det, men flertalet tuningföretag erbjuder inte detta.

Det är därför viktigt att tänka igenom först, göra ett vuxet beslut, välja rätt tuningföretag och produkt, samt givetvis hoppas att beslutet var det rätta.
Att komma med krokodiltårar till BMW/MINI, och gnälla över att motorn sköt när du vet orsaken till detta var ditt eget beslut är liksom inte så lönt.