handdator

Visa fullständig version : Måla bromsarna? :O



Rexoar
2009-06-04, 16:26
Halloj gänget!

Igår var jag på Mekonomen och köpte en burk röd bromsfärg till min lilla Mini! Tänkte kolla med er innan jag gör något om det är någon här som har erfarenhet av målandet av bromsarna, och kan ge mig lite tips ;) Räcker det med en burk till alla bromsarna tror ni? Frågade på mekonomen men han i kassan visste inte, men trodde att det kunde räcka. Hur ska jag gå till väga? Ska jag göra en broms i taget (med tanke på att jag bara kan lyfta bilen vid ett däck åt gången), eller ska jag försöka gå till nåt bilgarage via lite "kontakter" och försöka fixa det så eller vad tycker ni?? :O En annan fråga är hur och med vad ska man göra dom rent med innan? Alla tips är välkommna :D

Hade en annan sak på hjärtat som jag ville dela med er, hehe :) Gjorde nämligen rent mitt Alta luftfilter igår, och tänkte bara fråga om det är meningen att det ska bli helt rent, eller om det blir som det blivit på mitt, att det fortfarande ser lika smutsigt ut som innan? :S


Tack på förhand! :D /José

Nordquist
2009-06-04, 17:52
Använda gärna bromsrengöring, typ Bräklen. Det är viktigt att det är rent. Använd tyckluft om det finns med för att blåsa bort allt smidigt. För bästa resultat så ta bort oken och måla dom.

Hobbe
2009-06-04, 19:25
Prata med Erik/Hungrig/Feed Me först.
Hans gulmålade ok klarade inte av värmeutvecklingen under bankörning.

powernap
2009-06-04, 20:03
Prata med Erik/Hungrig/Feed Me först.
Hans gulmålade ok klarade inte av värmeutvecklingen under bankörning.

oken i sig klarade av det, men inte färgen, bara ett förtydligande.....

oken var lika pippigula som postens bilar vid ankomst, o något guldbruna vid hemfärd....

Ashra
2009-06-04, 23:25
Slipa rent riktigt rent. tar tid men hur viktigt om helst

FEED ME
2009-06-05, 01:20
Ja, trots att vi köpte speciell färg till bromsar som ska hålla för höga temperaturer, så gick det inte särskilt bra. Bromsarna var som sagt klargula när jag kom till Mantorp. När jag åkte därifrån så var de mörkbruna...

Antagligen är det enklare att få röd färg att hålla. Eller så får man kanske köra lite lugnare, men det är ju inget kul... :o

Kan även påpeka att Samuel, som målade dem åt mig, hade ganska mycket att göra innan det blev bra. Vid första försöket sa han att det var "som att hälla vatten på en gås" - färgen ville inte fastna. Antagligen någon silikon på originalfärgen som gjorde att den nya färgen inte ville fästa. Så han var tvungen att slipa bort originalfärgen på något vis...

dvorak
2009-06-05, 02:01
Det kan vara så att färgen inte fick härda/torka ordentligt innan du utsatte den för så hög temperatur.

Vattenburen färg kan ibland ta flera veckor på sig att få en riktigt hård och fin yta.

Rexoar
2010-05-03, 09:25
Halloj!

Nu var det ett tag sen den här tråden skrevs, men nu har jag precis hämtat min mini som har fått oken målade i rött! Det ser grymt snyggt ut och oken togs bort, slipades, rengjordes etc hos Vianor (fråga inte varför jag gjorde det hos dom.. men de var väldigt trevliga, kompetenta och det blev grymt bra!). Dock så har färgen inte härdat än. Bilen har stått hos dom över helgen för torkning, men de sa att det fortfarande inte är torrt.. De bad mig prova köra lite hårdkörning för att se om de torkar med lite värme så det är väl det jag ska prova göra. Andra tips? Ett annat problem är att bromsbeläggen bak måste bytas, vilket jag borde bett dom göra samtidigt, gjorde aldrig det, så hur ska jag göra med det? ska jag avvakta med att byta tills det torkat eller har ni andra ideed? Vill ju inte att färgen ska lossna eller att det blir fingeravtryck på de...

Bild kommer senare under dagen! :D Tack på förhand!
/José

Rexoar
2010-05-03, 14:38
Snabb bild! :)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=7034689&id=561175120

RobertH
2010-05-03, 14:57
Ännu snabbare bild :D

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-sjc1/hs533.snc3/30250_10150199127725121_561175120_12406134_4210999 _n.jpg

gnutten
2010-05-03, 15:34
Riktigt snyggt. =) Går själv i tankarna att måla mina bromsok till röda. Vad gick det på att låta Vianor göra detta?

Rexoar
2010-05-03, 18:34
Tack Robert! =)


Riktigt snyggt. =) Går själv i tankarna att måla mina bromsok till röda. Vad gick det på att låta Vianor göra detta?

Det är inte något som Vianor gör i vanliga fall. Jag var där och skulle göra däckskifte, men ett däck hade punktering och gick inte att laga då den var för långt ut på kanten. Så jag beställde nytt gummi och kom då på att fråga om de kunde passa på att måla bromsarna då jag förra året köpte färg för det men kom aldrig till skott. De sa att de kunde fixa det, så vi kom fram till 1500 kr (inkl. montering av det nya däcket, balansering etc.). Jag vet att det var lite dyrt och att jag skulle kunnat få det billigare, men jag känner mig nöjd iaf, och nu är det äntligen gjort! :)

Färgen har förresten torkat under dagen, antagligen av bromsvärmen, utomhusluften och solen! :)
Hur som helst så lär det behöva torkas några dagar till, men hur många dagar tror ni behövs för att man ska kunna känna att det är safe att byta bromsbelägg utan att färgen lossnar?