handdator

Visa fullständig version : Park distance control ur funktion



RobertH
2009-05-31, 22:23
Dags för veckans fel på min MINI:

Park distance control ur funktion - låt kontrollera systemet. En lampa lyser varje gång jag startar bilen, och pipen har slutat låta när jag backar.

Någon som vet om det finns en återställningsfunktion för detta i stil med "tryck in den och den knappen i 5 sekunder och blinka med helljuset", eller är det läge att avboka semesterresan och göda kultingarna i Solna lite till?

Ashra
2009-05-31, 22:24
Haha tecken från ovan du ska fna inte ha en mini=)

RobertH
2009-05-31, 22:26
Det blir väl som sist, garantin gick ut för tre veckor sedan så nu börjar allt rasa.

Har Toyota någon kul modell i sortimentet numera?

Ashra
2009-05-31, 22:28
köp en cykel =)

Andersson
2009-05-31, 23:41
Jag lider med dig, Hoppas det inte är något dyrt fel att åtgärda. Surt när grejer går sönder så kort efter att garantin löpt ut, Ibland känns det som att det är tidsinställda fel på saker man köper... :mad:

Hobbe
2009-05-31, 23:57
Har du gnuggat för mycket på sensorerna när du putsat bilen?

Christian
2009-06-01, 09:24
Toyota Prius ??

*lider med dig*




att du ev. måste köpa en blue prius.... ;)

Doppleganger
2009-06-01, 10:41
Park distance control ur funktion

Snap! .. mine too :(

When selecting reverse it just gives a long high note. I think it will be expensive - maybe a new control unit unless a cable has become detached.

Haugthon
2009-06-01, 11:26
Ajaj jag ska in och hemta min bil hos Jacobssons idag, och då skall jag fråga vad det kostar att åtgärda ett liknande fel som jag också har. Men sos sagt så fattar jag inte hur en 2år gammal bil kan få sådana här problem

Rasmus
2009-06-01, 11:58
Men sos sagt så fattar jag inte hur en 2år gammal bil kan få sådana här problem

Det är en MINI… 2000-talets motsvarighet på 90-talets Alfa Romeo!
:mad:

dvorak
2009-06-01, 12:09
Austin Allegro? Morris Marina? :D

Björn P
2009-06-01, 12:42
Har du gnuggat för mycket på sensorerna när du putsat bilen?

...eller så kanske det är de eftermonterade kromringarna runt sensorerna som skapar problem. ;)

/Björn P

Doppleganger
2009-06-01, 13:25
Austin Allegro? Morris Marina? :D

ah, quality British cars there.... NOT! :handen:

http://motortorque.askaprice.com/images/features/428-288/Austin-Allegro-is-worst-British-car-19296.jpg

RobertH
2009-06-01, 17:39
Snap! .. mine too :(

When selecting reverse it just gives a long high note. I think it will be expensive - maybe a new control unit unless a cable has become detached.

Min har inte samma symptom. När jag lägger i backen första gången efter start så kommer trudilutten (typ som när man inte stängt en dörr ordentligt) och en symbol visas som ser ut som en kon, ett utropstecken och något mer.

Blir nog dyrt såklart, suck. Det känns som jag har haft ungefär ett fel i månaden på båda mina Minis. Det är knappt ekonomiskt försvarbart att äga dem efter att garantin gått ut.

Funderar på att boka in min bilelkille istället för att lämna in på BMW. Han brukar klura och pilla lite istället för att bara konstatera att en styrenhet gått sönder och beställa en ny för 12.000kr. Vi får se, men som tur är så står ju inte bilen stilla i alla fall.

RobertH
2009-06-01, 18:14
Instruktionsboken kunde lika gärna vara en reklambroschyr.

Någon som har ett säkringsschema för R56:an?

Ashra
2009-06-01, 23:39
Borde sitta en på plastkåpan du tar bort för att komma åt säkringarna

RobertH
2009-06-01, 23:42
Mmm, tänkte på det också. Får kolla i morgon!

Luc!fear
2009-06-02, 06:51
Det verka som om ni med -07 eller nyare har mer fel än dom äldre bilarna...
(har ju själv en -05:a R53)
Känns som dom sänkt kvalitén med den "nya" modellen...
Vet att ni även hade anmärkningar på inredning som gnisslade, fönsterhissar som lägger av, skramlande kamkedjor m.m...
Vågar man köpa en ny Dooper?
Hustrun är lite sugen på en Dooper Clubman efter vår "lilla" trip till England & United...

Hobbe
2009-06-02, 07:15
Nja, det finns en del problem associerade till R53:an också, men inget allvarligt som kamkedjerasslet.
Gnissel och elektriska pryttlar har mer eller mindre alla bilar till någon grad problem med oavsett bilmärke.
En anledning att R53:an slutades tillverkas var ju att den var dyr att tillverka, vinstmarginalen var lägre, så visst kan man säga att R56:an hade som mål att vara "billigare" att tillverka, men det innebär inte per automatik att den blir sämre.
Även om vi R50/52/53-ägare naturligtvis har rätt.... :D

Vanligtvis är det första årsmodellerna av en ny modell som har flest "barnsjukdomar" så det brukar löna sig att vänta med ett inköp.

Jag skulle inte fega från att köpa en ny Clubman om jag ville ha en.
Kända problem och garanti är bra för en bilägare.
Okända problem utan garanti är mindre roligt.

RobertH
2009-06-02, 08:08
Jag hade, trots en del strul med R56, enormt mycket mer problem med R53:an. Den gamla bilen var dessutom en 06:a, vilket innebar att den tillverkades i slutet på produktlivscykeln. Den nya är en 07:a och således tillverkad i början på produktlivscykeln. Inte heller detta verkar ha någon inverkan.

Som tur är verkar kromraketen ha hållit ganska bra hos sin nya ägare.

Men jag har för egen räkning kommit fram till följande slutsatser:

1. Det ska svida att köra MINI. Det är en sport, och det kostar blod, svett, tårar och pengar ;)
2. Att trimma en MINI är som att pinka på sig. Det är kul i början.
3. Vill man ha en felfri bil så får man köpa japanskt. Eller Porsche.
4. MINI är en grymt kul hobbybil, men som vardagsbil, daily driver, som måste fungera, är den rätt kass.

ola
2009-06-02, 08:17
Båda mina MINIs har varit fullständigt felfria , från dag 1 till dags dato med sammanlagt 6-7000 mil på mätarna. peppar peppar, ta i trä..

Fredrik
2009-06-02, 08:41
Jag hade, trots en del strul med R56, enormt mycket mer problem med R53:an. Den gamla bilen var dessutom en 06:a, vilket innebar att den tillverkades i slutet på produktlivscykeln. Den nya är en 07:a och således tillverkad i början på produktlivscykeln. Inte heller detta verkar ha någon inverkan.

Som tur är verkar kromraketen ha hållit ganska bra hos sin nya ägare.

Men jag har för egen räkning kommit fram till följande slutsatser:

1. Det ska svida att köra MINI. Det är en sport, och det kostar blod, svett, tårar och pengar ;)
2. Att trimma en MINI är som att pinka på sig. Det är kul i början.
3. Vill man ha en felfri bil så får man köpa japanskt. Eller Porsche.
4. MINI är en grymt kul hobbybil, men som vardagsbil, daily driver, som måste fungera, är den rätt kass.

Robban, enligt min bedömning är punkt 4 helt felbedömd - jag använder min dagligen till och från jobbet, hämtar smågrabbarna på skola och dagis såväl vinter som sommar och - ta i trä - jag har inte haft några fel.
Med undantag för kamkedjehistorien har det inte varit mycket att orda om på min bil i alle fall.

Det verkar som om att de bilar som drabbas av många fel helt enkelt kan vara s.k. måndagsexemplar vilket inte borde få hända men som dessvärre gör det ändå. Ola har ju som han skriver heller inte haft några speciella fel.
Jag frågade Kalle om han haft några problem med sin i England, men icke.

Att köpa japanskt är bra om man vill ha en bil som går som en klocka, men hur kul är japanska bilar egentligen (personligen saknar jag själ i dessa bilar, de kan vara sportiga och gå snabbt eller vara lyxiga men..nej).
Porsche - ja tack, men de kräver en betydligt större plånbok för att inte tala om servicekostnader - körglädjen per krona är svårslagen i MINI!

Det är väldigt trist när man drabbas, men som du skriver - det är en sport att köra MINI.
Jag hoppas innerligen att problemen löser sig för er alla som drabbas av fel, så väl stora som små problem.

RobertH
2009-06-02, 09:20
Två måndagsexemplar efter varandra.. hmm. Min nuvarande har knappt gått 3000 mil, och den förra hade väl gått 4500 mil när jag sålde den. Det handlar ju om nästan nya bilar.

R53 - 1,5års ägande, 35.000kr reparationer
R56 - 9 månaders ägande, 20.000kr reparationer
Min svärfarsas Corolla - 4 års ägande, 1500kr reparationer

Björn P
2009-06-02, 09:52
Porsche - ja tack, men de kräver en betydligt större plånbok för att inte tala om servicekostnader - körglädjen per krona är svårslagen i MINI!



Även bland Porschar finns det gott om måndagsexemplar. Jag la ner ca 100.000 kr under två års ägande av min 911:a bara på service och alla möjliga reparationer bara för att hålla den i befintligt skick. Inte en krona av de 100.000 gick till bling-bling eller förbättringsmodifikationer. :(

I vart fall i min värld är MINI den bästa lösningen av ekvationen inköpspris x driftskostnad x körglädje.

/Björn P

RobertH
2009-06-02, 09:56
Nu pratade jag Porschar från 04- och nyare typ ;)

Att serva en GT3 ska kosta ca 6.000kr vad jag har hört. Mitt senaste besök på BMW gick på 5.300kr för bakre bromsbelägg, olja, filter, oljeplugg. Klart att Porsche är dyrare, men jag undrar om inte mitt år med R53:an hade kunnat finansiera ett ägande av en ganska ny porsche, inklusive driftkostnader, förutom värdeminskningen då.

Har man tid, lust, ork och kunskap att meka själv så är det såklart inga problem. Men "daily driver" betyder ju att man behöver den varje dag mer eller mindre, och stillestånd kostar 400kr per dag i hyrbil.

Ashra
2009-06-02, 10:09
Roberth soon to be corolla ägare.

Rasmus
2009-06-02, 11:43
Nu pratade jag Porschar från 04- och nyare typ ;)

Att serva en GT3 ska kosta ca 6.000kr vad jag har hört. Mitt senaste besök på BMW gick på 5.300kr för bakre bromsbelägg, olja, filter, oljeplugg. Klart att Porsche är dyrare, men jag undrar om inte mitt år med R53:an hade kunnat finansiera ett ägande av en ganska ny porsche, inklusive driftkostnader, förutom värdeminskningen då.

Har man tid, lust, ork och kunskap att meka själv så är det såklart inga problem. Men "daily driver" betyder ju att man behöver den varje dag mer eller mindre, och stillestånd kostar 400kr per dag i hyrbil.
Jag håller med Robban här ovanför. MINI:n har varit väldigt verkstadsberoende sen jag köpte den.

Att dom dessutom stängt ner en rad serviceverkstäder gör det inte direkt billigare för mig som bor på Gotland och måste åka till fastlandet och serva bilen under garantitiden. Förutom många sköna tusenlappar för alla resor fram och tillbaka, värdeminskning och bensinförbrukning så går jag även miste om minst 10 timmars arbetstid i mitt företag varje gång jag ska åka upp med bilen. Det blir j*vligt dyrt när man gör det flera gånger om året!

Som nu med min taklucka till exempel, så måste jag lämna in bilen i minst 3 dagar för att dom ska kunna felsöka, beställa hem delar och sen byta ut grejorna.

Räkna på det genom att låtsas att ni måste åka till Gotland i 3 dagar (resa, boende, avbrott från jobb etc.) för att serva bilen. Lika mkt kostar det för mig varje gång jag ska åka till fastlandet med bilen!

Jag har seriöst börjat kolla på Porsche Cayman S. Den är svindyr att köpa men totalekonomin skulle faktiskt bli bra bättre med anledning av ovanstående. Förutsatt att Porschen håller bättre än MINI.

Luc!fear
2009-06-02, 11:54
R56 - 9 månaders ägande, 20.000kr reparationer

Borde inte betalt ett skit för dom första 12 mån enligt konsumetköplagen...det borde väl du veta?
12mån lagstadgad garanti!
24 mån om du kan bevisa att det är fabrikationsfel...
Rätta mig om jag har fel...
/Dan

RobertH
2009-06-02, 14:00
Helt korrekt, men fel är fel, oavsett vem som betalar. Och nu betalar jag från och med förra månaden, och felen slutar ju inte för det.

Green Meanie
2009-06-02, 14:44
Whats this i hear? This is pure descension in the ranks!:)
What happened to "I love my Mini?"

Austin Allegro, Austin Princess, Morris Marina....i could go on with true British wonders. Learned on a Wolseley 1500, continued with an Austin A35..great car, then a Triumph 1300.....Fiat 500, Fiat 600:metal: sounded like lawn mowers...

One thing that I believe that should be addressed is why Sweden only gets 2 years guarantee when UK gets 3??????

RobertH
2009-06-02, 15:14
One thing that I believe that should be addressed is why Sweden only gets 2 years guarantee when UK gets 3??????

I UK har man väl även möjlighet att köpa till förlängd garanti? Jag hade lätt betalat 10.000kr per år för den möjligheten, det tjänar man ju in på två-tre månader ändå :)

Luc!fear
2009-06-02, 19:42
Kanske man skall köpa sin nästa MINI i England då?
Går det att beställa bilen där fast vänsterstyrd?
Kan ju alltid hävda att du skall köra ut reklam...:p

Doppleganger
2009-06-03, 11:17
One thing that I believe that should be addressed is why Sweden only gets 2 years guarantee when UK gets 3??????

In the USA its 4 years - Go figure! :mad:

Green Meanie
2009-06-06, 19:47
Dan,

Min bäste vän i UK köpte en SAAB för ganske så många år sen direkt från Göteborg SAAB dealer. Ny producerad, Höger styrd och 6000 PUND billigare!! Det är bara ringa Mini Oxford och fråga.

Fredrik
2009-06-06, 20:35
Gällande garantin om den är två år eller mer - jag har för mig att jag någonstans skrev att garantin på nya MINIs levererade fr. om mars 2009 (eller vad det nu var) har tre års garanti.

Andersson csi som fick sin Clubman D levererad efter detta datum kan kanske intyga om det stämmer, minns ej riktigt :???:

Andersson
2009-06-06, 23:30
Gällande garantin om den är två år eller mer - jag har för mig att jag någonstans skrev att garantin på nya MINIs levererade fr. om mars 2009 (eller vad det nu var) har tre års garanti.

Andersson csi som fick sin Clubman D levererad efter detta datum kan kanske intyga om det stämmer, minns ej riktigt :???:

Jag har ingen koll på det, det ända jag vet är att jag iaf fick fri service i 3 år. :)

Ska kolla igenom mina papper och återkommer sen med svar...

Fredrik
2009-06-07, 15:17
Jag har ingen koll på det, det ända jag vet är att jag iaf fick fri service i 3 år. :)

Ska kolla igenom mina papper och återkommer sen med svar...

Sorry, då är det jag som är förvirrad i vanlig ordning - fri service i tre år var det som tillkom i början på våren i år och inte tre års garanti.

RobertH
2009-06-11, 13:17
En av fyra sensorer trasig och glapp i bakre dimljus. Delar beställda.

Thank you Lucas ;)

Hobbe
2009-06-11, 16:30
Backa nu inte in i fler bilar ;)

RobertH
2009-06-11, 19:02
Jorå, har siktat in mig på en gråblå sak på lördag! :D

Hobbe
2009-06-11, 21:32
Thunderblue om jag får be :nono:

Eisenhut
2009-06-18, 23:52
Underbar läsning när man starkt funderar på en MINI som komplement till Integran. :)

Kanske får bli en jazz istället? :oops:

dvorak
2009-06-19, 08:35
Ähh, alla bilar har sina problem, men få bilar har sådan charm och körglädje som Minin! :)

Eisenhut
2009-06-19, 10:24
Sant, hade jag vart helt apatisk hade jag ägt en jazz nu. Billigare och mer funktionell bil finns inte. Dock vill man ju åka med lite charm och stil även om man inte kör "finbilen" :)

Ska nog åka och kolla på vad som verkar vara en fin cooper nu i helgen. :)