handdator

Visa fullständig version : Bakgrund Works



ola
2009-05-28, 13:01
Någon som vet bakgrunden med "Works" trodde det bara var ett "MINI-tillnamn" av nyare påfund men såg i nya numret av Nostalgia att det fanns en Works-variant av Austin Healy 1964 !! Och eftersom det också är en engelsk bil så har det säkert något gemensamt..
Nån som vet lite mer?? det vore kul att veta.

dvorak
2009-05-28, 13:27
Alla team som körde under tillverkarens regi (och finansiering) kalldes för Works-team.

Varför det kallades så vet jag inte men "alla" hade egna Works team.

Det fanns alltså både privat team som byggde egna bilar eller köpte bilar av en tillverkare: Tex Ecurie Ecosse som körde Jaguar C-type och D-type. Edit: Men inte var works team.

Lister byggde egna bilar baserade på Jaguar D-type ex.

MG, Austin Healey, Mini, Jaguar, Aston Martin osv osv hade alla egna Works team.

Vad jag då tror menas med med Works är att det är ett ord för Fabrik, alltså Fabriksteam som det då blir.

dvorak
2009-05-28, 13:29
Sedär, det stämde, jag hittade detta på Wikipedia:

Motorsports

In motorsports, works teams are those which are factory-backed, whilst its drivers are known as works drivers.

ola
2009-05-28, 14:01
Aha , sedär vad man kan lära sig och slutsatsen är alltså att min bil inte kan kallas Factory Works då det blir "tårta på tårta" typ som RIB-Båt..

dvorak
2009-05-28, 14:57
Precis!

Sedan för lite mer kuriosa kan jag berätta att det finns Works-verkstäder hos de mer exklusivare märkena.

Aston har det tex, så i annonser på begagnade bilar kan man läsa tex: "Only been Works serviced". Ganska coolt tycker jag

http://www.astonmartin.com/worksservice

Christian
2009-05-29, 23:47
Sedärja....

Bra info från herrarna...

Luc!fear
2009-05-30, 05:57
Intressant...