handdator

Visa fullständig version : Gnisslande/Visslande ljud när fönstret går upp eller ner.



Gryglas
2009-05-28, 10:12
Tror att rutan ligger på något som gör att det gnisslar/tjuter/visslar.
Någon annan med samma problem? Åtgärd?
Det låter i alla fall inte alls som att det skulle vara elhissmotorn.

Wazp
2009-05-29, 21:24
kanske har kommit grus mellan listen och rutan det kan låta hemskt illa

Christian
2009-05-29, 23:40
Vad skulle hända om du trycker på rutan när dörren står öppen, och du kör upp/ner rutan ???

Gryglas
2009-05-30, 06:49
Typiskt. Vill inte ha grus där! Men så har den låtit sen köpet förra året.

Om jag liksom ruckar på den lite så försvinner det i "rycken". Vet att om jag tvättat rutorna in- och utvändigt så är det bort nån dag eller två. Men sen är det tillbaka.

Skulle det vara svårt att öppna upp panelen och sen tvätta rent innanför om det nu är grus å skit?

MadeleineO
2010-08-20, 17:07
Lite nyfiken, hittade du orsaken till gnisslet och gick det att fixa?
Har nämligen tittat på en Mini jag funderar på att köpa, men den har just detta gnissel på båda framrutorna.

Gryglas
2010-08-21, 21:03
Lite nyfiken, hittade du orsaken till gnisslet och gick det att fixa?
Har nämligen tittat på en Mini jag funderar på att köpa, men den har just detta gnissel på båda framrutorna.

Nepp, har kört på som det är. Inte hittat något alls tyvärr. :( Man måste nog "strippa" dörren och kanske smörja här å där.

MadeleineO
2010-08-23, 20:53
Exakt. Jag har nu fått ena rutan fixad, och mycket riktigt så behövde dörren plockas isär och det lär ha varit ett 30-tal lösa delar. Vaselin var tydligen lösningen, jag var inte med själv, men säljarombudet berättade att han hade kännt viss oro för hur de skulle få ihop allt igen. Så nu har jag en fixad dörr, mer hann de inte idag innan jag hämtade bilen. Får lämna in den igen för att få andra fönstret fixat så det ska jag se till att göra.

Gryglas
2010-08-23, 20:55
aha... va härligt. Får man fråga om kostnad kanske? Och vart lämna du in den? Nu vet dem ju hur man gör. ;)
Nu blev jag riktigt sugen! Kanske ska jag strippa den själv. Är ju trots allt ganska händig! Grattis till "nya" fönster!

MadeleineO
2010-08-23, 21:11
Exakt, nu vet de precis hur de gör. Jag hade turen att inte behöva bekosta det hela. Men jag ska skicka dig det telefonnummer jag fick!

MadeleineO
2010-09-01, 17:11
Nu har jag fått min passagerardörr fixad med, och det gick på ca 2 h nånting.
Dokumenterade lite grann hur det gick till :)
http://www.miniclub.se/showthread.php?t=9406

Sen fick jag tips om att köpa spray med teflon i, kan man ha på främre kanten av rutan, om den blir lite torr och gnisslig där med, t ex efter tvätt.