handdator

Visa fullständig version : Funderingar runt bromsuppgraderingar



NickeNorrlänning
2009-05-27, 08:33
Hade tänkt att bättra på bromsarna lite för bättre känsla och uthållighet samt givetvis bättre bromsprestanda. Har bland annat tittat lite på EBCs kit med skivor + belägg samt tänkte byta till stålomspunna slanger och givetvis byta till en bättre bromsvätska. Funderingen är om detta kit verkligen bättrar på bromsprestanda eller om de enbart tål högre temperaturer, eller om de gör någon skillnad alls. Då kan man ju lika väl enbart byta beläggen och köra till skivorna slår sig. Någon som provat och vill dela med sig med lite erfarenheter?

Har dåliga erfarenheter sedan tidigare av att byta till större OK och skivor pga att bromsbalansen blivit konstig och är inte sugen på att spendera 10-20000kr på bromsarna. Kanske finns det alternativ med större ok + skivor som inte är våldsamt dyra...? Nogon som vet?

Någon som har erfarenheter av dessa kit eller liknande? Powernap?
http://www.minisport.com/newmini/acatalog/info_NMPEBC007KIT.html
http://www.minisport.com/newmini/acatalog/info_NMPHPD084KIT.html

powernap
2009-05-27, 09:07
*skyldig, skrapar med foten i marken*


som du skriver så upplevde inte jag någon direkt förbättring pga skivor eller belägg, då jag tejpade dit stålslang och vätska samtidigt...men nog är det väl så att själva bromsverkan påverkas positivt, kör du original funkar detta bra vid vanlig körning, när det blir mer inspirerat så tål en bättre setup mer värme eller nåt sånt.....hobbe?

dvorak
2009-05-27, 09:21
Det är ju egentligen det viktigaste, att grejerna skall tåla högre värme och hårdare körning.

Jag tror dock att man kommer långt med bättre belägg, bättre vätska och slangar. Glöm för all del inte ett par kylkanaler för bromsarna.

Visst, ett "big brake kit" ger dig kortare bromssträcka, men hur mycket vet jag inte. Det viktigaste är ju att grejerna fungerar varv efter varv.

NickeNorrlänning
2009-05-27, 10:04
*skyldig, skrapar med foten i marken*


som du skriver så upplevde inte jag någon direkt förbättring pga skivor eller belägg, då jag tejpade dit stålslang och vätska samtidigt...men nog är det väl så att själva bromsverkan påverkas positivt, kör du original funkar detta bra vid vanlig körning, när det blir mer inspirerat så tål en bättre setup mer värme eller nåt sånt.....hobbe?

När du plockade av din gamla uppsättning belägg + skivor; var beläggen glaserade? Hade du red eller green?

Lutar åt att jag behåller skivorna och byter belägg, slangar och bromsvätska.

powernap
2009-05-27, 10:08
När du plockade av din gamla uppsättning belägg + skivor; var beläggen glaserade? Hade du red eller green?

Lutar åt att jag behåller skivorna och byter belägg, slangar och bromsvätska.

röda.....dom hade inte gått mer än gata, så dom såg fina ut

NickeNorrlänning
2009-05-27, 10:13
röda.....dom hade inte gått mer än gata, så dom såg fina ut

Aha... Behövde de värmas för bra bett eller funkade de bra på gatan?

powernap
2009-05-27, 10:41
funkade bra...jag körde dock aldrig under vintern med dom....avställd... :woot:

dvorak
2009-05-27, 11:41
När blir beläggen glaserade? Är det när de inte får gå tillräckligt hårt?

powernap
2009-05-27, 12:04
tror tvärtom,när dom överhettas gång på gång....men det kan vara fel....kan inget om sånt här, jag bara tejpar fast o kör..... :woot:

NickeNorrlänning
2009-05-27, 12:08
När blir beläggen glaserade? Är det när de inte får gå tillräckligt hårt?

Tjena,

glasering är när de överhettas och materialet smälter till en glasliknande yta med försämrad friktion (=bromsverkan) som följd.

powernap
2009-05-27, 12:13
:banana:

då var mina gamla redstuff INTE glaserade.....

NickeNorrlänning
2009-05-27, 12:20
:banana:

då var mina gamla redstuff INTE glaserade.....

Då får det bli röda med standardskivor!

dvorak
2009-05-27, 12:29
Röda EBC känns ju som det borde vara svårt att glasera.

Hur fungerar det med originalbelägg ifall de blir glaserade? Går det att bromsa bort ytan eller får man slänga beläggen?

andreass
2009-05-27, 12:36
www.peansweden.se har vad du behöver. Hälsa Per från mig.. :)

Christian
2009-05-27, 12:56
Eller så tar man sig en titt i vår alldeles egen [Annonshörna /Delar.]

Man vet aldrig vad man kan hitta där.... ;)


401 Authorization Required (http://www.miniclub.se/showthread.php?t=4461)

Särås
2009-05-27, 20:08
Vill bara varna för EBC, i mina ögon kan man lika gärna åka original oavsett bil och oavsett önskemål!

Både green och red stuff verkar vara bland det sämsta skit som sålts för pengar, kan lika gärna köra original som sagt...
mvh J

Ace
2009-05-27, 20:17
Vill bara varna för EBC, i mina ögon kan man lika gärna åka original oavsett bil och oavsett önskemål!

Både green och red stuff verkar vara bland det sämsta skit som sålts för pengar, kan lika gärna köra original som sagt...
mvh J

Oj då? Ingen dålig kritik. Skall återkomma efter Kinnekulle med recension då jag har EBC Green Stuff runt om. Men när jag tog licensen så tyckte jag att dom funkade OK. 4-5 varv iaf. :)

dvorak
2009-05-27, 20:54
Jag har (eller jag kanske skulle säga hade *host*) både slottade EBC skivor och Greenstuff på MGn. De var kanon! Mycket nöjd med dem!

NickeNorrlänning
2009-05-28, 10:16
Hade tänkt att bättra på bromsarna lite för bättre känsla och uthållighet samt givetvis bättre bromsprestanda. Har bland annat tittat lite på EBCs kit med skivor + belägg samt tänkte byta till stålomspunna slanger och givetvis byta till en bättre bromsvätska. Funderingen är om detta kit verkligen bättrar på bromsprestanda eller om de enbart tål högre temperaturer, eller om de gör någon skillnad alls. Då kan man ju lika väl enbart byta beläggen och köra till skivorna slår sig. Någon som provat och vill dela med sig med lite erfarenheter?

Har dåliga erfarenheter sedan tidigare av att byta till större OK och skivor pga att bromsbalansen blivit konstig och är inte sugen på att spendera 10-20000kr på bromsarna. Kanske finns det alternativ med större ok + skivor som inte är våldsamt dyra...? Nogon som vet?

Någon som har erfarenheter av dessa kit eller liknande? Powernap?
http://www.minisport.com/newmini/acatalog/info_NMPEBC007KIT.html
http://www.minisport.com/newmini/acatalog/info_NMPHPD084KIT.html

Har beställt bland annat nedanstående grejer från Ola nu. Hoppas de funkar bra. Kanske blir ett före / efter test senare.

Eibach Springs £160.00 £160.00
Model: - One (Fits convertibles too) - -
Month Built: - April - -
Year Built: - 2006 - -

Lohen LB Track Pack £220.00 £220.00
Model: - One (Fits convertibles too) - -
Month Built: - April - -
Year Built: - 2006 - -

powernap
2009-05-28, 10:35
glöm nu inte att fotografera förvandlingen.....