handdator

Visa fullständig version : Vad sitter det för chassie på en Mini Cooper GP -06?



Särås
2009-05-25, 22:25
Hej!
Intresserad vad som monterades original på dessa bilar?
Sitter det någonting att skryta med?
Och vad mer specifikt är det?
mvh Jimmy Särås

Hobbe
2009-05-25, 22:30
Det sitter ett Works-chassi med aningen kortare fjäderväg och hårdare fjädrar än original.
Works är MINI:s egna "tuningpryttlar".
Inte alls dumt för att vara original, men som vanligt, inte tillräckligt om bilen ska tillbringa större delen på bana.

Särås
2009-05-25, 22:42
Vad är Er erfarenhet angående Bilstein PSS9 till dessa bilar?

Några andra bra chassie modifikationer på en GP som Du kanske vill rekommendera? :)
mvh Jimmy

Hobbe
2009-05-25, 22:49
PSS9 hade jag på min förra Mini Cooper S Works-02.
Alldeles utmärkt, enkelt att justera dämpning, men fjäderkonstanterna låg enbart något över original (om jag minns rätt på 50-60 N/mm).
Nu går det ju att byta fjädrar på PSS9, vilket jag gjorde på min tidigare BMW, till kraftigare saker om så behövs.

Själv anser jag att vad som passar MINI Challenge-bilarna passar min bil så jag köpte ett MINI Challenge-chassi (KW Competition) med fjäderkonstanter runt 100-140 N/mm.
Förinställt av KW:s motorsportchef själv för att passa Nordschleife.
Fungerar fin-fint på banor i Sverige också utan att behöva ställa om dämparna.
Supernöjd.
Stenhårt på allmän dålig svensk väg, men där vill man ju inte vara för ofta oavsett ;)

Inga andra förändringar nödvändiga efter att ha bytt chassi.

Särås
2009-05-25, 23:03
Så krängarna är helt ok original...

Camberplates är kanske inte en dum investering?

Jag är tål inte ordet K&W än mindre tillsammans med Nürburgring, det är som att blanda Lada med Porsche eller bajs med choklad...

Så tror inte att jag eller någon jag känner skulle eller kommer montera ett K&W chassie på bilen, så PSS9 (PSS10, Öhlins osv) är det som gäller annars får det nog vara, sedan byta till en hårdare fjäder om det behövs...
När det gäller Ringen så kan jag säga att en så lätt bil som en Mini GP som använder en fjäder som är såååå mycket hårdare har inget alls att hämta på Ringen!
Många 24 timmars Porsche team har jag förståt monterar mjukare fjädrar än vad dom har normalt och min erfarenhet av hårda bilar på Ringen är inte direkt god!

Men som sagt jag är inte heller ett proffs på Ringen men ogillar K&W och har inte sett en bil med K&W chassie gå fort på den underbara banan...
Var det inte Loaded som till och med gick långsammare på grund av K&W chassiet?
Nog om det, men som sagt PSS9 skulle man alltså kunna rekommendera.. :)

Det tillsammans med camberplates, GIAC, XP8 belägg och stålomspunna slangar måste göra en GP till en hyfsad bruksbil?

(det kommer som en fråga från mannen som åkte Porsche 964 RS 1500-2000mil på gata och bana föra året)
mvh Jimmy Särås

Hobbe
2009-05-25, 23:03
Tillägg:

GP:n är direktstyrd original, med viss tendens till överstyrning.
Större tendens till överstyrning i snabba tvära kurvor då baken är betydligt lättare än andra R50/52/53 eftersom vikten bak har minskat drastiskt pga bortplockat baksäte och ett lättare mindre batteri i bagaget.

Med MINI Challenge-chassit har GP:n aldrig släppt baken med varma r-däck oavsett hur mycket jag har provocerat på svenska banor.
Fortfarande direktstyrd; peka med ratten var du vill styra in, och bilen sticker direkt dit ratten pekar.
Detta tillsammans ger mig en bil som jag har ett mycket högt förtroende för under bankörning.

Särås
2009-05-25, 23:10
Tillägg:

GP:n är direktstyrd original, med viss tendens till överstyrning.
Större tendens till överstyrning i snabba tvära kurvor då baken är betydligt lättare än andra R50/52/53 eftersom vikten bak har minskat drastiskt pga bortplockat baksäte och ett lättare mindre batteri i bagaget.

Med MINI Challnge-chassit har GP:n aldrig släppt baken med varma r-däck oavsett hur mycket jag har provocerat på svenska banor.
Fortfarande direktstyrd; peka med ratten var du vill styra in, och bilen sticker direkt dit ratten pekar.
Detta tillsammans ger mig en bil som jag har ett mycket högt förtroende för under bankörning.

Det låter inte helt fel!
För mig skulle den agera bruksbil, som kanske får gå en konbana eller två på sin höjd... :)
Jätte glad och tacksam för Dina svar! :handen:
mvh Jimmy Särås

Hobbe
2009-05-25, 23:13
Så krängarna är helt ok original...
Japp.



Camberplates är kanske inte en dum investering?
Nix. Det har jag också (KW).



Jag är tål inte ordet K&W än mindre tillsammans med Nürburgring, det är som att blanda Lada med Porsche eller bajs med choklad...
Smaken är som baken. Jag gillar chocklad :D
Millway-Samuel säljer ju Bilstein så honom känner du säkert.



Det tillsammans med camberplates, GIAC, XP8 belägg och stålomspunna slangar måste göra en GP till en hyfsad bruksbil?


XP8 från PEAN-Stacke fungerar alldeles utmärkt.
Mycket gnissel, vilket är viktigt att veta om någon inte tål detta.
Stålomspunna slangar med tex ATE Blue eller Castrol SRF funkar också.

GIAC kan jag inte svara på, och vet inte heller varför du anser dig behöva.
"Chippning" enbart ger ingen mätbar effektökning på en kompressormatad Tritec-motor.

Särås
2009-05-25, 23:20
Ok, bra att veta testar i så fall bara ett chassie byte...
Aha, just ja K&W slänger ju ditt deras egna camberplates!
Glömde bort det... :)
Har en egen kontakt på Bilstein i Tyskland så får hem benen billigare än billigast typ så finns inget att tveka på när det gäller vart jag köper dom!
Men Samuel på Millway rockar för övrigt! *tummen upp*
Jag gillar för övrigt oxå choklad!!! :D
Jo Per har vart min hov leverantör sedan 2001, var på honom vad som fans och han sa Du körde med XP8, jag försökte få han att inse att man borde prova XP10... ;)
Men han sa att det räcker med XP8, vi får väll se tänkte jag... :)
Har några dunkar av Castrol SRF så blir troligen den med slangar om jag köper...

GIAC får jag spons på så ser inte varför jag inte ska ta det när jag mer eller mindre får det... ;)
Dock så kanske man ska passa på att byta remskiva (är det lönt på GP versionen)?
mvh Jimmy Särås

Hobbe
2009-05-25, 23:21
För mig skulle den agera bruksbil, som kanske får gå en konbana eller två på sin höjd... :)


Om så är fallet, och du inte vill att "projektet" ska spåra ur, så behöver du faktiskt inte göra någonting.
GP:n original funkar alldeles utmärkt som bruksbil med mindre ambitioner i form av någon enstaka konbanekörning.

Hobbe
2009-05-25, 23:24
GIAC får jag spons på så ser inte varför jag inte ska ta det när jag mer eller mindre får det... ;)
Dock så kanske man ska passa på att byta remskiva (är det lönt på GP versionen)?
mvh Jimmy Särås

Ja , vill du ha ut mer effekt så får du kombinera GIAC med tex en 15% förminskad remskiva/pulley.
Works och GP kör 11%, men 15% är optimalt vad det gäller Eaton45-kompressorn.

Särås
2009-05-25, 23:42
Ja , vill du ha ut mer effekt så får du kombinera GIAC med tex en 15% förminskad remskiva/pulley.
Works och GP kör 11%, men 15% är optimalt vad det gäller Eaton45-kompressorn.

Så 15% och GIAC, vad pratar man för extra krut ungefär, PM/Stertman har inte haft tidf att svara på mina frågor! :(
Jag gissar på kanske 15-20hk till är det realistiskt?
Aldrig fel med lite mer effekt och kanske mer vrid! :)
mvh Jimmy

P.S Du jobbar på K** va, hos GA?

Särås
2009-05-25, 23:46
Om så är fallet, och du inte vill att "projektet" ska spåra ur, så behöver du faktiskt inte göra någonting.
GP:n original funkar alldeles utmärkt som bruksbil med mindre ambitioner i form av någon enstaka konbanekörning.

För mig så är alla bilar som är original för mjuka, har pinat mig själv i en Skoda Fabia RS nu och jag dör, var på väg att beställa unibals, PSS10 krängare och en massa andra saker för 40,000-50,000:- bara för att få bilen stötig jobbig och som jag vill att en bil skulle bli!
De var då jag insåg att jag ville ha nå obekvämt som bruksbil!!! :D
Men utav det jag sett av GP och vanliga JCW/S så verkar dom för komfortabla!

Samtidigt inte stötigt på det sett som jag uppfattat K&W när jag testat dom på div Honda/Fiat/Alfa under mina tidiga år som bil nörd...

Hur som helst tror att PSS med camberplates och MPSC däck med belägen osv kan bli en trevlig bruksbil!
Nu ska jag bara hitta en bil och betala rätt pengar för den...
mvh Jimmy

Hobbe
2009-05-25, 23:48
Angående mer effekt i GP:n med GIAC och 15% pulley:
Svårt att uppskatta när GP:n redan är trimmad (218 hk vs 170 hk original), men låt oss säga ca 10-12 hk extra i toppregistret.

Jag jobbar på Ericsson i Kista.
En vanlig förekommande kontorsråtta i dessa trakter ;)

Hobbe
2009-05-25, 23:52
Nu ska jag bara hitta en bil och betala rätt pengar för den...


Lycka till!

Testkör ordentligt i originalskick innan du börjar skruva bara ;)

Särås
2009-05-25, 23:57
Lycka till!

Testkör ordentligt i originalskick innan du börjar skruva bara ;)

Nej nej nej... ;)
Ska bli intressant...
Undrar om jag hinner beställa grejerna innan jag har bilen? :)
mvh Jimmy Särås

Särås
2009-05-25, 23:59
Angående mer effekt i GP:n med GIAC och 15% pulley:
Svårt att uppskatta när GP:n redan är trimmad (218 hk vs 170 hk original), men låt oss säga ca 10-12 hk extra i toppregistret.

Jag jobbar på Ericsson i Kista.
En vanlig förekommande kontorsråtta i dessa trakter ;)

Hmm, då fick jag höra fel information från min källa...
Tänk så det kan bli... :)

Aha, ja men 10-12 hk är alltid nått, fan hade velat ha lite mer än så kanske...
Ska se vad Mattias säger och vad han rekommenderar i motorn...
Har Samuel (Millway) några camberplates och stag till dessa annars?

Vet att Erik (FeedMe) har köpt lite grejer från honom till sin, men det är ju nya modellen...
mvh Jimmy Särås

P.S Ännu en gång tack för Dina bra svar! :)

Hobbe
2009-05-26, 00:10
Aha, ja men 10-12 hk är alltid nått, fan hade velat ha lite mer än så kanske...
Ska se vad Mattias säger och vad han rekommenderar i motorn...


Jag har nyligen fått monterat en vässad kam, fixad topp, racemappad ECU, ny kompressor med 15% pulley, och kör med Milltek-avgassystem komplett med sportkat (200 cell).
380cc spridare räcker och är original för Works/GP.
En GP-intercooler räcker.
Original Mahle-kolvar räcker.
Dynotest kommer så småningom.

Det finns stroker-kits och turbokonvertering om så önskas.
Då kan du få ut mer än 300 hk, men jag har prioriterat hållbarhet vid bankörning framför "flest hästkrafter runt korvkiosken".

powernap
2009-05-26, 06:02
Ska bli intressant...
Undrar om jag hinner beställa grejerna innan jag har bilen? :)
mvh Jimmy Särås

hej jimmy, spontant tycker jag nog du ska köpa bil INNAN du köper en massa ev. onödigt....

arcamone
2009-05-26, 06:11
hej jimmy, spontant tycker jag nog du ska köpa bil INNAN du köper en massa ev. onödigt....
Svära i kyrkan Jonas? Vi VET att du hade gaffatejp innan du köpte minin ;)

Bara att köra på Jimmy, lycka till!

/David

powernap
2009-05-26, 06:31
Svära i kyrkan Jonas? Vi VET att du hade gaffatejp innan du köpte minin ;)

Bara att köra på Jimmy, lycka till!

/David

hade även bensin i en dunk, innan jag köpte bil......tänk som det kan slumpa sig

Särås
2009-05-26, 09:12
Vad är minsta möjliga storlek på fälgar till en GP?
Funderar på 15 eller 16 Superleggera eller ultraleggera...
mvh Jimmy Särås

Hobbe
2009-05-26, 09:56
Det blir en svår fråga att svar på då GP:n har lite större bromsok.
(Worksbromsar för R50-53).
18" är original på GP:n.
17" OZ Ultraleggera eller 17" TD Pro Race 1.2 vet jag personligen att dessa funkar.
16" borde funka om jag ska gissa.
15" tror jag blir alldeles för smått.

Nordquist
2009-05-26, 12:18
Ja ha dessa bromsar på min och ja har 16" TeamDynamics och det är inga problem med dom. Tror nästan vissa 15" kan gå på också. Testade med mina 15" och det vara bara någon mm som tog i.

Särås
2009-05-26, 13:01
Underbart då kanske man ska gå på 16" eller så kör man 17"...
För 18" finns det ju inte några r-däck till som passar har jag förståt...
mvh J

Christian
2009-05-26, 15:43
Är det en GP du letar efter eller bara en Works ??

Ace
2009-05-26, 16:26
Har du en GP på gång? Annars kan du ju köpa "GT"-Pauls MINI Cooper S JCW GP #1839 med 286hk. Trimmad och klar för 210000:-
401 Authorization Required (http://miniclub.se/showthread.php?t=7254)

Särås
2009-05-26, 20:18
Hej, jag har en Mini Cooper JCW GP på gång, men har noterat att det finns alternativ... :)
Men som sagt jag tror jag hittat bilen jag ska köpa...
mvh Jimmy

Hobbe
2009-05-26, 22:21
Hej, jag har en Mini Cooper JCW GP på gång...

Man ska bara nöja sig med det bästa :D

Särås
2009-05-26, 23:41
Man ska bara nöja sig med det bästa :D

Är det verkligen det bästa?
Återstår att se... :)
mvh J

Johan W
2009-05-27, 09:47
Tjena Jimmy! :)

När det gäller Mini är det ju lätt att halka dit, kolla på Erik ;)

Stoffe sitter ett par meter bakom här och hälsar också :)

/Johan

Christian
2009-05-27, 13:00
Så för en eller högst 4 ggr per år på konbana så behöver du inget baksäte ?


Kollar bara...... ;)

Särås
2009-05-27, 20:05
Christian: Bra försök men jag har inget behov av baksäte och är van att bara ha 2 sittsiga bilar så visst vore det "skönt" men hur "kult" är en vanlig när man kan ha en GP?

Sedan får vi se om jag verkligen trillar ditt?
mvh J

Johan: Hälsa Christoffer!!!! :)

Rausner
2009-05-27, 22:04
Hobbe: Vem mappade om din och är det original-ecu'n som är ommappad? på rullar eller på gata?

Särås: Skönt att höra att det finns fler än mig som tycker att originalbilar är äckligt mjuka å svampiga. Det ska kännas att bilen kör på vägen. Varenda liten skåra å sten ska märkas när man kör över dem :D

Hobbe
2009-05-28, 04:20
Rausner:
Original ECU mappad av MINI Motorsort Centre (gamla John Cooper Motorsport).

Luc!fear
2010-06-01, 18:13
Har du en GP på gång? Annars kan du ju köpa "GT"-Pauls MINI Cooper S JCW GP #1839 med 286hk. Trimmad och klar för 210000:-
401 Authorization Required (http://miniclub.se/showthread.php?t=7254)
Vem köpte GT´s GP?
Någon som är kvar på forumet?
/Dan

RobertH
2010-06-01, 18:46
Vem köpte GT´s GP?
Någon som är kvar på forumet?
/Dan

Sugen? :D

Hobbe
2010-06-01, 19:02
Sugen? :D

Finns den kvar?
Skulle den göra det så tror jag säkert att RobbanH kan förmedla den biltjänsten ;)