handdator

Visa fullständig version : Möjligfelkonstruktion R56!



Haugthon
2009-05-23, 11:41
Jag var med om en spännande incident igår em. När jag och flickvännen var på väg hem från Borås så händer detta:

Indikeringen för för hög motortemperatur (Orange termometer i varvräknar displayen) tänds. varpå jag högljut börjar svära...:furious:

5sek senare byter den färg till röd! var på jag har tur att precis framför mig på denna :mad: 2 till 1väg finns en vänstersvängs avfart.

Överhettningsindikeringen slocknar och jag stannar coopern.

Jag väntar 5min innan jag lyfter på huven för att upptäcka att det pyser och fräser om motorn. Vid närmare inspektion finner jag att kylarvätska behållaren är tom.

Jag tittar nu mer inunder insugsljuddämparen och finner att det har sprutat blågrön vätska över motorn.

Efter ett par min så börjar jag känna och undersöka kylare och inkopplingarna, När jag för handen på undersidan utav slangen som leder ifrån kylare och blocket så känner jag ett litet pysande hål. :blink:

Det visar sig att hobby ingenjören har placerat kylarslangen öven en vasst fasad metallkant som i lung och ro äta sig in i slangen:nono:

Lättad över att problemet är hittat så ringer jag till Mini vägassistans (glömt vad de heter) och på 20 min kommer en bärgare, ytterligare 30 min senare står vi med en 9-3 kombi nyckel i handen och är på väg igen :banana:

Så frånsett att ingengörerna på citroêns motor avdelning som verkar leva på rödvin och baguetter... så tar Mini verkligen hand om sina kunder!

http://i667.photobucket.com/albums/vv31/Haugthon/Kylarslang/DSC07533.jpg

Summa sumarum:

Har du en R56 så se över så att slangen inte ligger i mot.

Jag lägger upp mer bilder när jag fått tillbaka coopern

P.S 9-3kombi klär inte en sann Miniist!

dvorak
2009-05-23, 12:10
Tackar för infon!

Bra att det löste sig så smidigt!

Hobbe
2009-05-23, 16:40
Då kan det vara ett lämpligt tillfälle för samtliga R55/56/57-ägare att göra en egen inspektion, och kanske be Råck'n Råll-Ola (Lohen) att hitta en lämplig lösning, eller så plockar ni fram vinkelslipen.

MINI Assistans är skönt när/om olyckan är framme.

dvorak
2009-05-23, 21:46
Ohhhh, vinkelslipen och jag är fina vänner!

Haugthon
2009-05-23, 22:01
Hehe jag tror nog vi R56:or kan undkomma vinkelslipen, en fulfixs som hjälper är att trä på en bred slangklämma på det påliggande stället. :D

Tog en sväng förbi Jacobssons idag för å se om Coppern såg ut att må bra, och den stod tryggt inne på en inhägnad.

Bronto
2009-05-24, 08:36
Det hände min bil med. Fick dock höra av BMW att termostaten var defekt. Kanske betydde att slangen var trasig med. Blev ganska överraskad när jag stannat och såg att motorrummet var nersprejat med kylarvätska. Till och med locket hade flugit av?! Är 100% säker på att jag skruvade fast det för jag tvättade bilen dagen innan och kollade lite i motorrummet.

Bilen går finfint nu och det var bra att jag stannat så fort när värmelampan började blinka. Rekommenderar att andra R56:or kollar sina bilar med som Haughton sa.

Haugthon
2009-06-16, 20:35
Då var äntligen minin tillbaka:jumping:

Som utlåvat så har jag tagit bilder på vad som var problemet.

Här ser man de två slangar som var sönder
http://i667.photobucket.com/albums/vv31/Haugthon/Kylarslang/SNV13313.jpg

denna plåtdetalgen hade ätit sig in i slangarna
http://i667.photobucket.com/albums/vv31/Haugthon/Kylarslang/SNV13315.jpg

Jag kan ju bara säga att titta om era slangar hänger/ligger imot denna för slangarna är restade. med alla turer och slangar från både Tyskland och Storbritannien :shock:

M.a.o om ni inte vill vänta 21 dagar så släng ett öga i motorrummet ;)

Off topic:

Var i London i helgen och där hade Cooper spottingen inte varigt lika rolig :D

Ace
2009-06-17, 18:38
Var också i London en helg och kom hem med 28 bilder på olika MINI!
Var du och besökte återförsäljaren på Park Lane? Ett måste om man reser till London!
http://www.miniparklane.com/

Haugthon
2009-06-17, 19:56
Var också i London en helg och kom hem med 28 bilder på olika MINI!
Var du och besökte återförsäljaren på Park Lane? Ett måste om man reser till London!
http://www.miniparklane.com/

Hehe ja det var helt sinnessjukt! när bussen från flygplatsen närmade sig London så började man se den ena efter den andra. Tillslut började de andra skämta med mig "Åh en Cooper!" :D

Nej jag ville gå in där, vi åkte förbi det 2ggr och gick 100m utanför när vi var i Hyde Park så jävla surt...

Haugthon
2009-06-17, 20:03
Fick idag reda på att byta slangarna gick på runt 2500 :o tur att man slapp pynta det själv.:rolleyes:

Nina
2009-06-30, 14:48
Tack för tipset, ska kika i min MINI. Nu ser jag inte på bilden var plåtdetaljen sitter, kan du vara gullig och ta en ny bild, med hela motorutrymmet och markera var allt detta sitter? Nu står min MINI på verksta'n några dar (blev påkörd av en idiot) så jag kan inte kolla nu men när jag får hem den.

Haugthon
2009-06-30, 19:03
Tack för tipset, ska kika i min MINI. Nu ser jag inte på bilden var plåtdetaljen sitter, kan du vara gullig och ta en ny bild, med hela motorutrymmet och markera var allt detta sitter? Nu står min MINI på verksta'n några dar (blev påkörd av en idiot) så jag kan inte kolla nu men när jag får hem den.

Jag ska se om man kan ta ett par snabba bilder med mobilkameran. Annars så sitter blecket och slangarna på högre kortsidan utav motorn. Om du står framför minin och tittar rakt ner i motorrummet. Kan ju inte svära på att din dieselbrännare ser likadan ut som bensinaren dock :blink:

Nina
2009-06-30, 19:25
Tackar, jag ska kolla där.

yonasu
2011-04-19, 11:40
Några dagar sedan så fyllde jag på kylarvätska för den var på min-strecket.

Dagen efter var det en fläck under bilen och den hade förlorat lite vätska, så jag tänkte att jag nog inte skruvat åt locket tillräckligt, toppade upp och drog åt locket hårdare.

Igår tog det lång tid innan värmen kom fram i bilen, men den kom tillslut så tänkte inte mer på det.

Imorse däremot så kom värmen aldrig på, tillslut gav den gul och snabbt därefter röd motorvärme-varning. Låg på essingeleden så körde av direkt och stannade under en bro. Fyllde på lite mer kylvätska som jag hade sen tidigare och väntade en halvtimme (kärlet va rätt så tomt). Körde vidare till jobbet 5km och då kom värmen igång äntligen.

Gick ner på lunchen och fyllde på vatten, sen försökte starta. Den drog några tunga varv på startmotorn och lät inte bra, så jag slog av.
Kan inte se nån läcka nånstans, den hade inte droppat under dagen så antar att det ligger nånstans där pumpen måste vara igång för att det ska komma ut.

Nån som har nån ide om vart det kan ha sprungit läck? Börjar bli lite trött på den här bilen..

yonasu
2011-04-19, 20:27
I vilket fall, den är bärgad och är på bmw solna. kommer få reda på vad som hänt om 2 dar, vilket antaligen betyder långt efter påsk :)

MadeleineO
2011-04-19, 20:31
Nej vad deppigt. Hoppas det inte är alltför svårfixat...

Gustav2000
2011-04-19, 20:49
Det låter ju riktigt tråkigt. Fan vad surt