handdator

Visa fullständig version : Låg oljenivå - riskanalys tack!



The Larsoid
2009-05-22, 19:14
Hej alla, mitt allra första inlägg på detta forum.
Provkörde idag en Mini Cooper S för första gången. Blev förvånad över det stadiga chassiet, pressade bilen ganska hårt, och den svarade tillbaka med samma mynt. Hårt vill säga.
Trivsam motor! Föll som en fura.

Dock: när jag drog upp stickan var den torr.
Tjejen som ägde bilen sa att hon gick på den elektroniska indikatorn, som inte hade larmat.
Jag sa; snälla kör till en mack och fyll på olja.

Min fråga: törs jag köpa detta exemplar?
Hur känsliga är dessa motorer, någon med erfarenet?

Bilen är en 04:a, svart, Malmö, finns på Blocket och kändes reko att köra, bra med utrustning, bra skick ute och inne.
149.900.

Tackar på förhand. Vet att jag kanske borde leta vidare, onödigt att köpa ett ex med torr sticka. Men jag tyckte om bilen.
/Lars

PS när man släpper gasen: skall motorn ligga kvar någon sekund i högvarv innan den faller? EN kompressoreffekt?

DS

RobertH
2009-05-22, 19:28
Var bilen korrekt servad enligt bok i övrigt?

Torr sticka låter inte kul, men lite marginal finns väl för kortare perioder möjligen. Har hon kört den halvtorr i flera år så skulle jag välja ett annat exemplar.

Stod det "tjejkörd" i annonsen? ;)

powernap
2009-05-22, 19:37
känner spontant varningsljus här...

var stickan verkligen TORR???

*välkommen hit :cool: *

The Larsoid
2009-05-22, 20:23
Senaste service gjord vid 5500 mil (aktuell ställning 7000 prick). Detta var 2007 i Tyskland. Före det en service vid 2700 ca samt en tidigare första nybilsservice. Typ.
Hon har haft bilen i ett år.

Tjejkörd. Hehe. Näe, men det begreppet fick ju en ny innebörd plötsligt...
Grabbkörd kanske inte är så dumt ändå.

Stickan var fuktig av olja där den ligger an emot röret så att säga. Men jag torkade av den med en servett, tryckte ner den, drog upp den och torkade. Ingen olja på det "räfflade". Bilen hade då stått i fem minuter efter körning.
Bilen stod plant.

powernap
2009-05-22, 20:32
mmmm utan att veta mer i detta fallet, skulle jag nog leta annan bil.....
men jag kan ha fel...

The Larsoid
2009-05-22, 20:39
mmmm utan att veta mer i detta fallet, skulle jag nog leta annan bil.....
men jag kan ha fel...

Håller med. Samma råd jag själv skulle ge om någon frågade mig. Kollade i Lund på en 04:a (AutoPrestanda) för 139.900. Bilen var dock redan reserverad till annan kund (135.000, nya framdäck). Killen som sålde berättade om en 07 de skulle få in nästa vecka för runt 170.000.

Kollar in den istället. runt 2500 mil skulle den ha på mätaren. Ganska lätt val egentligen, om den ser fin ut och har lite utrustning.

Så får det bli.
Tack för support.

Hobbe
2009-05-22, 20:44
MINI har ju världens sämst designade oljesticka.
Trots detta så borde någon olja ha fastnat på stickan.
Det kan vara farligt att köpa bil av bilägare som aldrig kollar något själv utan överlåter det till "tekniken" så jag tror också att det är bäst om du hittar ett annat ex.

powernap
2009-05-23, 08:07
håll oss uppdaterade om 07an

The Larsoid
2009-05-23, 08:35
Absolut.
Om jag inte hittar annan bil innan den kommer in förstås.
Den inkommande är silver med checker-rutor bakom framhjulen.
Har lite svårt för excesser i dekalväg. Kan man låta någon firma ta bort stripes eller är det klarlack över?

Ace
2009-05-23, 12:43
Absolut.
Om jag inte hittar annan bil innan den kommer in förstås.
Den inkommande är silver med checker-rutor bakom framhjulen.
Har lite svårt för excesser i dekalväg. Kan man låta någon firma ta bort stripes eller är det klarlack över?

Det är en limited edition som heter Checkmate. Kom ut strax innan modellbyte.
Kan nog vara bra att behålla stripesen för andrahandsvärdet.

The Larsoid
2009-05-23, 21:53
Aha. Ok. Man får leva med lite rutor alltså.
Provade en diesel idag, trivsam på något vis (08:a) saknade däremot jävlaranamma tyckte jag.
Bra ekonomi, den nya modellen softare.
På gott och ont.
Gamla modellen med bensinmotor och kompressor kommer det nog att bli.
Man är ett petrolhead. Väldigt tydligt. Dieseln levde vid tretusen. Träigt som faan.
Jag vill ha kompressormatning. Kräver detta.
Testar en 07:a imorgon. Privat Helsingborg.

Hobbe
2009-05-23, 22:31
Japp, det är något attraktivt brutalt med en kompressormatad R53:a :D
Den gamla goda tiden innan MINI blev "fullvuxen och rafinerad".

powernap
2009-05-24, 08:42
Japp, det är något attraktivt brutalt med en kompressormatad R53:a :D

skriver under på detta :handen:

The Larsoid
2009-05-24, 12:46
Då är man snart ägare till en MCS!
Klart med handpenning!
Bilen kändes tight och nästan ny. 2000 mil 07:a på pappret men tillverkad 06-11-08.
Ägarbyte på torsdag.
Jakten är över och jaktlyckan var god känns det som..!
Livet är inte så dumt ändå!

Hobbe
2009-05-24, 13:28
Lars,

Då kan du ha köpt antingen en sen R53:a eller en tidig R56:a.
Vad blev det?

Daniel.S
2009-05-24, 13:53
Det kan jag svara på, promenerade nämligen förbi just bilen i avataren i går eftermiddag i Helsingborg och det var en riktigt fin DS R53a, en av dom sista tillverkade då kanske?

/Daniel, kör också en DS R53a :-)

The Larsoid
2009-05-24, 15:08
Exakt. Tack Daniel.S, en R53 (bor du i kvarteren så får du gärna hålla ett vakande öga på bilen innan leverans...)
Bilen kändes i stort sett ny tyckte jag. Gick friskt!

powernap
2009-05-24, 15:12
welcome to the dark side :handen:

Hobbe
2009-05-24, 15:58
:handen:

The Larsoid
2009-05-24, 16:02
Tack så mycket! Nu hoppas jag bara att sambon skall uppskatta bilen lika mycket som den Citroen C3 (75hk) hon använt till och från arbetet och nu sålt till sin mamma. Hon är i Italien och kommer hem till veckan. Hon tycker den ser fin ut på bilderna...

Detta blir ju intressant! Jag inser det nu.

Ace
2009-05-24, 19:12
Tack så mycket! Nu hoppas jag bara att sambon skall uppskatta bilen lika mycket som den Citroen C3 (75hk) hon använt till och från arbetet och nu sålt till sin mamma. Hon är i Italien och kommer hem till veckan. Hon tycker den ser fin ut på bilderna...

Detta blir ju intressant! Jag inser det nu.

Grattis! Där har du hittat en riktig pärla! Snyggaste MINI-fälgarna som finns enligt mig! Hoppas få se bilen IRL på någon träff i sommar.

//R

The Larsoid
2009-05-25, 13:52
Tack! Ja, mycket fint ex.
Klart bilen skall få åka på träff!

ztip
2009-11-15, 17:03
Haha! Det verkar som vi var intresserade av samma bilar! Bilen som skulle kommit in på Autoprestanda i Lund med checkmate-rutorna köpte jag. Den bilen du har såg jag annonsen på men när jag ringde var den redan såld. Var också lite skeptiskt till rutorna första gången jag såg den, men de passar bilen helt perfekt när man ser det i helheten, med taket och fälgarna (Checkmate-paketet). Bilen är förresten en 06:a, fast egentligen 05 då den togs i trafik 2005-12, konstigt att säljaren sa 07:a. Hoppas du trivs lika mycket med din bil som jag gör med min!

/Tina

ztip
2009-11-15, 17:08
Är det förresten du som har din bil i Stora Köpinge?! Har sett en dark silver R53:a där när jag kör till Köpingebro!
Isåfall bor vi väldigt nära varann!

/Tina

The Larsoid
2010-04-25, 20:17
Hej Tina, javisst är det min bil!
Så lustigt...då vet jag var din bil står i Svenstorp!
Fast det var ett tag sedan jag såg den.

Mvh/
Lars

ztip
2010-04-30, 13:50
Ja, det stämmer! Jag bor i Svenstorp. Hmm, ja den står inne i garaget. Vi skulle byta bromsbelägg, men stötte på problem. Först behövde man specialverktyg som passar Mini och sedan hade bromsoken "hängt" sig. Dessa måste delas först innan vi kan få ihop allt igen.

Mvh/Tina

The Larsoid
2010-05-21, 21:16
Hej igen,
hur gick det med beläggsbytet? Ser att bilen är ute i det fria igen, så då gick det kanske bra?
Hur långt har den rullat? Vår har nu gått 3600. Snart dags för nya belägg då kanske?
Nya däck måste vi ha iaf. Hopplöst med 18". Framdäcken tar slut efter 500 mil ca. Delvis pga min sambos aggressiva körstil. Själv kör jag bilen endast under helgerna. Frukostinköp lördagmorgnar GeMa. Samt lite andra helgärenden. Och ja: aggressivt jag med. Underbar bil!

Vad har ni för dimension? Hur länge räcker framdäcken?

Vi kollar på OZ ultraleggera. 17" eller 16".

Behåller nog Worksfälgarna och monterar något skojjigt på dessa. Eller provar blocket.

Vore det förresten inte trevligt att träffas över en helgfika någon gång?
Diskutera fina vägar, däck eller vadsomhelst?

Mvh/
Lars och Kina

powernap
2010-05-22, 08:37
http://www.miniclub.se/showthread.php?t=8831

:-)