handdator

Visa fullständig version : behöver lite hjälp angående ett m-test...



spinky
2009-05-20, 14:47
Hej, vet inte om det är passande att posta här i denna forumsdelen men detta kändes mest passande.

Jag skickade en -03 Cooper S på m-test då jag har nollkoll på bilar. snackade lite med teknikern och frågade om han tyckte jag skulle köpa den efter testet och svaret var att om du inte kan något eller känner någon som kan något så hade han inte gjort de.

För att göra en lång historia kort så ringde jag bil firman och berättade att bilen fått 9 anmärkelser och att jag inte var intresserad. Så blev säljarn förbryllad och frågade vad de var som var fel. Jag sa i stortsett att de fanns ett test att köpa :cool: och la på kort därefter. Efter ett par timmar ringer en annan kille som var mer insatt och lät "orolig" eftersom jag kände att de här har inte gått rätt till. Det var nästan lite roligt att leka med honom då jag inte gav något av test resultaten och han påpekar att deras tekniker gått igenom bilen. Jag vill inte uppge namn på bilhall eller något änså länge då detta är ganska humoristiskt. Ska dit och träffa dem idag. Tycker hela grejen är väldigt rolig då dem sa till mig innan bilen var helt ok att dem gjort service på bilen osv. Nu verkar dem väldigt angelägna att få reda på felen samt tycker dem nog att det är pinsamt då dem vill förmodligen ha ett bra anseende då dem säljer väldigt dyra sportbilar.

I alla fall här kommer resultatet och jag undrar om nån kan höfta ungefär vad de kostar att laga allt från rapporten förutom små skavankerna i lack och stötfångare.

http://www.studiocolor.net/test.gif

Ashra
2009-05-20, 15:01
Jag förstår inte varför du bara inte säger enligt m-testet hittades de här felet. Så kan firman åtgärda dem och den som köper bilen blir lycklig?

spinky
2009-05-20, 15:08
Jag förstår inte riktigt hur jag blev boven i de hela... dem för söker kränga av en bil till mig som har en massa skavanker dem inte uppvisar i en varudeklaration. Jag betalar för ett m-test och dem försöker fortfarande gå runt de hela...

Ashra
2009-05-20, 15:14
Jag förstår inte riktigt hur jag blev boven i de hela... dem för söker kränga av en bil till mig som har en massa skavanker dem inte uppvisar i en varudeklaration. Jag betalar för ett m-test och dem försöker fortfarande gå runt de hela...

Jag gör inte dig till boven. Jag undrar bara varför du inte lämnar över infon du har. Säger att M-testet visade att de här är fel jag rekommenderar er att åtgärda detta så kommer ägaren av denna bil säkert att bli kalas nöjd.

Hobbe
2009-05-20, 15:18
Jag håller med Ashra.
Bilföretaget verkar dessutom angelägna om att fixa till problemen, vilket är ett stort plus i min bok.

Träffa säljaren, lägg fram resultatet av M-testet, och fråga säljaren vad han/hon kan göra för att åtgärda dessa problem, och dessutom göra dig/köparen riktigt nöjd.

Du sitter med trumf på hand. Utnyttja det.

spinky
2009-05-20, 15:26
Ok ska bege mig dit nu. återkommer med rapport

Ace
2009-05-20, 15:27
Håller med Ashra och Hobbe. Fram med M-testet. Vill dom fixa grejerna så säger du att du kan vara intresserad av bilen. Om inte du köper bilen så kanske nån annan gör det och då har firman endast fixat lamporna. Vem blir gladare av det?

spinky
2009-05-20, 17:04
Ok är tillbaka.......

Vi gick igenom alla punkter och han kommer återgärda samtliga. Plus att dem fixar alla repor och gör en lack rekonditionering.

Fick ner priset 5000:- ytterligare då han sa att de inte fanns så mycket marginaler kvar att ta av efter alla reperationer plus att dem redan sänkt bilen med 10000:-

Nu är ju frågan om man ska köpa bilen... hur känns detta?

Mini Cooper John Works 210hk -03 (importerad) Kom till sverige -08 Vart i dansk ägo av en 36 åring. 6 ägare totalt. Stått i hallen sedan 2009-02

6009 mil

Utrustning:
Panoramaglastak,
Original Navigation i 16:9 Widesreen,
Harman Kardon Soundsystem,
Svart Läderklädsel,
CD-Växlare,
Multifunktionsratt,
Sommar & Vinterdäck ( 8 x Alu ), Sommardäck måste förmodligen bytas nästa år... Vinterdäck frambehöver bytas.
Xenonljus,
Klimat / ECC,
Uppvärmd Vindruta,
Elhissar,
Elspeglar
osv.....

150000:-

??????

Jag är riktigt sugen men vet inte hur priset känns, känns kallt att den är importerad (dansken bytte in bilen när han köpte en pontiac solstice av dem som gått 200 mil)

storm
2009-05-20, 17:18
finns fler cooper än den.

Hobbe
2009-05-20, 17:33
Tja, fixas anmärkningarna, och du är nöjd med priset så är det bara att slå till.

Visst finns det fler MINI:sar till salu, men det är inte alltid man hittar just den man letar efter ;)

spinky
2009-05-20, 17:50
Hur känner ni spontant inför de priset?

Tycker bilen känns sjukt fräsch.. gillar färgerna och all utrustning...

Här är lite bilder också...

http://www.studiocolor.net/mcs.jpg
http://www.studiocolor.net/mcs1.jpg
http://www.studiocolor.net/mcs2.jpg

loop
2009-05-20, 17:55
Om den har det du vill ha så är det bara att slå till.
Visst det finns fler, men de kanske inte har det du vill ha.

Ashra
2009-05-20, 19:23
Gillar du den fixar de allt du är missnöjd med. Kan du se dig med denna bil har du pengarna Go for it.

spinky
2009-05-20, 19:37
Ska lura på de 1 dag eller 2.... riktigt riktigt sugen..... vad ligger försäkringen på för en sån här kärra?

Fredrik
2009-05-20, 19:43
Om jag får lägga mig i lite grand...bilen har gått 6009 mil säger du, men varför är förarstolen så extremt solkig/repig i lädret på sidan närmast dörren?

Jag skulle nog ta mig en titt på en annan MINI om de gav med sig så lätt när du lade fram M-testet - en så pass repig förarstol kan signalera att bilen gått betydligt längre än de uppgivna milen. Det behöver inte vara så men det kan vara så.

Jag hade tittat på en annan likvärdig MINI (mil samt ungefärlig årsmodell) och jämfört dem och först därefter gått vidare med den som känns mest intressant.

spinky
2009-05-20, 21:12
Tack för tipset... är som sagt rätt nollad på bilar överlag men har skummat forum och lusläst massa guider... så man har väl lärt sig en hel del om bilar den senaste veckan...

Arnel
2009-05-20, 22:06
Jag hade kollat upp lite flera biler samma års model kollat milen pris osv gör inte ett förhastat köp som du lätt kan få ångra sen

Christian
2009-05-21, 15:45
Förarstolen kan lätt bli så om man har en dragkjedja på vänster bakficka.

Jag fick göra mig av med ett par byxor.... :(


Lite skinn-smörj-olja fixar till looken. ;)

Det fanns väl nått tips om hårtork på skinn som ev hjälpte ?? :confused:

Rasmus
2009-05-21, 17:57
Förarstolen kan lätt bli så om man har en dragkjedja på vänster bakficka.

Jag fick göra mig av med ett par byxor.... :(

Exakt likadant var det för mig. Min förarstol ser förjävlig ut tack vare att Replay har placerat nån j*vla nit på bakfickan!! :mad:

Christian
2009-05-21, 21:55
Exakt likadant var det för mig. Min förarstol ser förjävlig ut tack vare att Replay har placerat nån j*vla nit på bakfickan!! :mad:

HAHA!!
:furious:
Precis som på alla andra "snickar" byxor då..... ;)

ola
2009-05-22, 07:08
Om jag får lägga mig i lite grand...bilen har gått 6009 mil säger du, men varför är förarstolen så extremt solkig/repig i lädret på sidan närmast dörren?

Jag skulle nog ta mig en titt på en annan MINI om de gav med sig så lätt när du lade fram M-testet - en så pass repig förarstol kan signalera att bilen gått betydligt längre än de uppgivna milen. Det behöver inte vara så men det kan vara så.

Jag hade tittat på en annan likvärdig MINI (mil samt ungefärlig årsmodell) och jämfört dem och först därefter gått vidare med den som känns mest intressant.

min stol såg också ut så på gamla bilen efter bara 1,5 år.. inte miltalet som har betydelse där utan antal i- och urstigningar.. och modell av Replay /G-star etc.. :D

dvorak
2009-05-22, 08:55
Det enda som jag reagerar på är oljeläckage från motor i testet. Fixar de detta eller kommer de bara att städa upp?

Ashra
2009-05-22, 11:21
in stol ser likadan ut The price of wearing jeans

fireon
2009-05-22, 12:14
min erfarenhet när det gäller m-test är att de är oerhört petiga!
(A) anmärkningarna dem har är ju i princip enbart kosmetika. Om du tycker att fälgarna och skadorna är okej så är det väl inget problem. det är ju upp till en själv och oftast så kollar man ju på bilen innan man köper den?! däremot så tycker jag att du borde kolla på bromsrören. de kan vara dyra att byta. men det beror också på vilka eller vilket bromsrör som har börjat erja. om det är längsgående kan det bli dyrt annars kan det vara en billig hisoria. dessutom så har i princip varenda svensk bil erjade bromsrör men om dem börjar rosta sönder är det viktigt att byta! angående kylarvätskan så är det väl bra att få den bytt men det behöver inte heller vara något problem. kylarfläkten kan vara intressant att kolla upp dock, men anmärkningen att den går "trögt" känns konstig..
(R) Reparationerna är lite viktigare dock. Bromsverkan bak som är anliggande är i min mening ofta normalt för en bil som har stått still lite i en bilhall. bromsarna sätter sig gärna. det räcker oftast med att bara göra några kraftiga inbromsningar och sen så funkar det. men svårt att avgöra när man inte har känt själv. Angående de defekta ljusen så är det väl bara att byta, det är ju en självklarhet att firman gör så det är ju inget att snacka om och handlar om väldigt lite pengar.
Det stora problemet är som dvorak säger oljeläckaget. det måste man kolla närmare på så att det inte är något stort. men så länge firman fixar det så är det nog lugnt.
Ett tips är ju att kolla på bilbesiktningens protokoll, speciellt om det är någorlunda nyligen genomfört. då kan man ju se vad som dem har anmärkt på vilket ju är det viktiga.
Import är alltid lite sisådär, man kan göra klipp och man kan köpa grisen i säcken. Men kolla slitage och sådant så att bilen verkar motsvara miltal och servicebok så brukar det vara lugnt!

Lycka till!

Rausner
2009-05-22, 13:44
HAHA!!
:furious:
Precis som på alla andra "snickar" byxor då..... ;)


in stol ser likadan ut The price of wearing jeans

Därför köper man Cheap monday-jeans. De har inga nitar ;)

Angående bilen så känns det jäkligt dyrt för en bil som verkar så sleden och omlackerad. Stolen var ju inte direkt rolig.. Oaktsamma förare tyvärr.. :(

dvorak
2009-05-22, 14:42
fireon:

Bra input där! Bromsrören är helt klart ngt som måste åtgärdas. Men ifall de har börjat ärga på denna bilen är det ju stor chans att de gör det på vilken Cooper som helst med samma ålder.

Oljeläckan är ju inte så trevligt, men det beror ju gärna på vad det är som läcker också. Jag menar, min gamle bil läckte en hel den men det var inga problem, egentligen kanske det var en deciliter om året vid tråget. Då är det inte konstigare än att fylla på då och då. Men se till att handlaren fixar det! En modern bil skall INTE läcka olja.

fireon
2009-05-22, 21:02
helt rätt dvorak!

spinky
2009-05-26, 14:39
Det enda som jag reagerar på är oljeläckage från motor i testet. Fixar de detta eller kommer de bara att städa upp?

Toplocks packning som dem ska byta ut... enligt försäljaren och deras verkstads mekaniker...

spinky
2009-05-26, 14:43
Angående stolen så såg jag på min väns Volvo c30 idag att hans stol också var rätt ful och då endast gått 3000 mil så tror inte de har något med miltalen att göra.

Sitter här och funderar fortfarande om man ska ta och slå till eller inte. Igår så tänkte jag hoppa de då jag ska till Miami över vintern och bilen förmodligen bara kommer stå.

Men just nu är man rätt strandsatt på vardagar när man inte har tillgång till bil.. svårt.

Rent financiellt är de inga konstigheter. Vill egentligen bara göra en vettig affär och få bra grejer så man har ett vettigt andra handsvärde och inte tappar allt för mycke på kuppen.

spinky
2009-05-26, 14:53
min erfarenhet när det gäller m-test är att de är oerhört petiga!
(A) anmärkningarna dem har är ju i princip enbart kosmetika. Om du tycker att fälgarna och skadorna är okej så är det väl inget problem. det är ju upp till en själv och oftast så kollar man ju på bilen innan man köper den?! däremot så tycker jag att du borde kolla på bromsrören. de kan vara dyra att byta. men det beror också på vilka eller vilket bromsrör som har börjat erja. om det är längsgående kan det bli dyrt annars kan det vara en billig hisoria. dessutom så har i princip varenda svensk bil erjade bromsrör men om dem börjar rosta sönder är det viktigt att byta! angående kylarvätskan så är det väl bra att få den bytt men det behöver inte heller vara något problem. kylarfläkten kan vara intressant att kolla upp dock, men anmärkningen att den går "trögt" känns konstig..
(R) Reparationerna är lite viktigare dock. Bromsverkan bak som är anliggande är i min mening ofta normalt för en bil som har stått still lite i en bilhall. bromsarna sätter sig gärna. det räcker oftast med att bara göra några kraftiga inbromsningar och sen så funkar det. men svårt att avgöra när man inte har känt själv. Angående de defekta ljusen så är det väl bara att byta, det är ju en självklarhet att firman gör så det är ju inget att snacka om och handlar om väldigt lite pengar.
Det stora problemet är som dvorak säger oljeläckaget. det måste man kolla närmare på så att det inte är något stort. men så länge firman fixar det så är det nog lugnt.
Ett tips är ju att kolla på bilbesiktningens protokoll, speciellt om det är någorlunda nyligen genomfört. då kan man ju se vad som dem har anmärkt på vilket ju är det viktiga.
Import är alltid lite sisådär, man kan göra klipp och man kan köpa grisen i säcken. Men kolla slitage och sådant så att bilen verkar motsvara miltal och servicebok så brukar det vara lugnt!

Lycka till!

Tack för svaret.. det var exakt de här jag behövde få reda på...

Bromsverkan var enligt deras mekaniker att bilen stått och dem skulle smörja upp det.

Ljus och skyltbelysning skall dem ordna och som du säger inga kostnader.

Oljeläckaget sa deras mekaniker var topplocks packning? Han förklara att byta packning i sig är billigt men de berodde på var den satt. Så nu när de var topplock så var de inga konstigheter. Det var vad han trodde berodde på läckaget.

Oljestickan hade dem beställt ny.

Bromsrören var som mekanikern sa standard egentligen. Dem skulle kolla hur djupt dem hade erjat.... Han skulle skrubba med borste och lägga på nån hmmm förlåt är inte så kunnig men ett lager av något över så att självklart korrision inte kan uppstå. Han visste inte dock hur djupt erjningen på gått.

Sen lovade säljaren att den skulle bli lackförselglad och rekonditionerad...

Så långt har vi kommit. Jag sa till försäljarn att jag ska fundera på de...

I dagsläget känns de som bilen är lite för dyr sen känns de sådär att den är importerad

Tack för all hjälp.. lär mig massor om något jag hade noll kunskap om innan.

Ashra
2009-05-26, 14:54
Finns många fina bilar Tex Fruttes i sälj avdelningen sedan på blocket.

spinky
2009-05-26, 15:03
Jo jag har kollat på den, ser mkt fin ut... vad kostar en omlackering? =)

Lite mera utrustning på denna också...

Ace
2009-05-26, 17:28
min stol såg också ut så på gamla bilen efter bara 1,5 år.. inte miltalet som har betydelse där utan antal i- och urstigningar.. och modell av Replay /G-star etc.. :D

Instämmer. Mitt förarsäte ser likadant ut och det har det gjort sen jag köpte den.

Ok är tillbaka.......

Vi gick igenom alla punkter och han kommer återgärda samtliga. Plus att dem fixar alla repor och gör en lack rekonditionering.

Fick ner priset 5000:- ytterligare då han sa att de inte fanns så mycket marginaler kvar att ta av efter alla reperationer plus att dem redan sänkt bilen med 10000:-

Nu är ju frågan om man ska köpa bilen... hur känns detta?

Mini Cooper John Works 210hk -03 (importerad) Kom till sverige -08 Vart i dansk ägo av en 36 åring. 6 ägare totalt. Stått i hallen sedan 2009-02

6009 mil

Utrustning:
Panoramaglastak,
Original Navigation i 16:9 Widesreen,
Harman Kardon Soundsystem,
Svart Läderklädsel,
CD-Växlare,
Multifunktionsratt,
Sommar & Vinterdäck ( 8 x Alu ), Sommardäck måste förmodligen bytas nästa år... Vinterdäck frambehöver bytas.
Xenonljus,
Klimat / ECC,
Uppvärmd Vindruta,
Elhissar,
Elspeglar
osv.....

150000:-

??????

Jag är riktigt sugen men vet inte hur priset känns, känns kallt att den är importerad (dansken bytte in bilen när han köpte en pontiac solstice av dem som gått 200 mil)

Såg bilen på Blocket innan jag fattade att det var den du var ute efter. Det har ju väldigt mycket utrustning. Du får nog leta ett tag innan du hittar en med lika mycket.
Priset? Jag är glad då det hålls så högt som möjligt då jag själv äger en MCS.
Men 150000:- för en Works -03 är nog inte för mycket begärt:)
Import är väl inget större problem längre då BMW Originalförsäkring slopat klasulen om att försäkringen inte gällde maskinskada. Nu för tiden gäller det även privatimporterade bilar.

Rasmus
2009-05-26, 18:54
Priset? Jag är glad då det hålls så högt som möjligt då jag själv äger en MCS.
Men 150000:- för en Works -03 är nog inte för mycket begärt:)
Jag vill också hålla uppe priserna på begagnade MCS men det gäller att inte bli förblindad av verkligheten...
150.000 för en -03:a är mycket pengar och enligt mig för mycket begärt.
Lägger du till 20 - 30.000 kr kan du få en MCS R56 -07 med rejält mkt utrustning!

Kompressorsnacket och JCW till trots: Begagnade MCS från -06 och äldre har tappat mer i värde än vad ägarna/säljarna vill inse. Likaså R56-modellerna!

Och med tanke på dagens ekonomiska läge så är det inte direkt lätt att hålla priserna uppe ytterligare...

spinky
2009-05-27, 13:06
Ok, vi ponerar lite... självklart inte lätt att gissa... Men om 3-4 år om nu bilen visar sig vara i bra skick.. Kan inte tänka mig att jag kör mer än 2 tusen mil på dessa år.

Vad skulle värdet ligga på denna bil?

Ace
2009-05-27, 20:30
Kolla vad bilpriser.se vill ha för en -02,-03,-04 och räkna lite på det själv. Där kan du se hur mycket varje modell sjunker per år.

fireon
2009-05-28, 00:06
Tack för svaret.. det var exakt de här jag behövde få reda på...

Bromsverkan var enligt deras mekaniker att bilen stått och dem skulle smörja upp det.

Ljus och skyltbelysning skall dem ordna och som du säger inga kostnader.

Oljeläckaget sa deras mekaniker var topplocks packning? Han förklara att byta packning i sig är billigt men de berodde på var den satt. Så nu när de var topplock så var de inga konstigheter. Det var vad han trodde berodde på läckaget.

Oljestickan hade dem beställt ny.

Bromsrören var som mekanikern sa standard egentligen. Dem skulle kolla hur djupt dem hade erjat.... Han skulle skrubba med borste och lägga på nån hmmm förlåt är inte så kunnig men ett lager av något över så att självklart korrision inte kan uppstå. Han visste inte dock hur djupt erjningen på gått.

Sen lovade säljaren att den skulle bli lackförselglad och rekonditionerad...

Så långt har vi kommit. Jag sa till försäljarn att jag ska fundera på de...

I dagsläget känns de som bilen är lite för dyr sen känns de sådär att den är importerad

Tack för all hjälp.. lär mig massor om något jag hade noll kunskap om innan.

Då hade jag rätt om bromsverkan...

Jag tycker att det låter som att säljaren har gjort ett bra jobb och gett dig en bra deal. han fixar ju rubbet i princip! lackförsegling är alltid skönt!

Om de kollar bromsrören så att dem är okej så är det nog lugnt. fråga dem om det är längsgående eller bara de korta ut mot bromsarna på sidorna, längsgående kan vara dyrt att fixa. vet iofs inte vad det kostar på en cooper. men vi fixade längsgående samt båda fram på en mercedes c vi hade haft ett tag och har för mig att det kostade 5-6000 att fixa utan rabatt...men jag fick det för 1700 tror jag för att jag jobbade där. lite större bil än en cooper dock! Den höga kostnaden beror på att man måste böja och göra nya bromsrör för hand och det tar en del arbetstid och som verkstädernas timpriser ser ut idag så tickar det snabbt på...sen så måste man lufta bromssystemet också...

topplockspackning är rätt allvarligt men så länge dem fixar det och byter så är det ju toppen. då blir ju motorn som "ny" typ...

:)