handdator

Visa fullständig version : Yttertempgivare visar FEL!



Elias
2009-05-18, 12:45
Hej hopp!

När jag stegar fram till yttertemp på färddatorn så står det -40, detta trots solsken! :?

Vart sitter givaren? är det måhända ett vanligt Mini-fel?

Elias
2009-05-18, 20:17
Ingen som har koll på detta?

JockeO
2009-05-18, 20:26
Hej hopp!

När jag stegar fram till yttertemp på färddatorn så står det -40, detta trots solsken! :?

Vart sitter givaren? är det måhända ett vanligt Mini-fel?


Jag är nästan säker på att mätaren för yttertemp inte tar hänsyn till annat än just yttertemperaturen och alltså inte väderleken i övrigt.

Det KAN ju vara strålande solsken och -40 grader ute. ;-)

Om du har konstant -40 på mätaren, så är nog givare eller annan del i systemet trasigt. Men om du har varierande temp, men ca 40-50 grader fel generellt, så är det nog en kalibreringsfråga. Tyvärr är manualerna för färddatorn något sparsamt skriven. Men på NAM-forumet finns massor av Tips&Trix som folk har luskat fram i datorn.

/M v h, JockeO

Elias
2009-05-18, 20:31
Jag är nästan säker på att mätaren för yttertemp inte tar hänsyn till annat än just yttertemperaturen och alltså inte väderleken i övrigt.

Det KAN ju vara strålande solsken och -40 grader ute. ;-)

Om du har konstant -40 på mätaren, så är nog givare eller annan del i systemet trasigt. Men om du har varierande temp, men ca 40-50 grader fel generellt, så är det nog en kalibreringsfråga. Tyvärr är manualerna för färddatorn något sparsamt skriven. Men på NAM-forumet finns massor av Tips&Trix som folk har luskat fram i datorn.

/M v h, JockeO


Hehe, hyffsat övertygad om att det inte är -40 grader ute nu iallafall! :D
Den är alltid på -40, förutom EN gång då den var på -36 en kort stund innan den kom upp på -40 igen:?

Speedy
2009-10-30, 20:04
Hej alla,

Köpte Elias bil i somras och har nu fixat mätaren. Har lärt mig på nätet att -40 är lika med öppen krets, dvs kabel brott.

Här är en grym site om ni har elfel och vill veta hur det är kopplat.
http://www.mcaw.info/wds/mini/us/r50/index.htm
Man kan behöva tanka ner ngn adobe produkt om inte diagrammen syns.

/Speedy