handdator

Visa fullständig version : Div uppgraderingar MINI Cooper D - R56



Bistec
2009-05-17, 19:23
Min MINI Cooper d -R56 kommer hem i veckan, och jag funderar på lite uppgraderingar för att bilen ska vara lite kul på bana, har kört en hel del bana innan, men aldrig framhjulsdrift och MINI, tar gärna emot lite tips gällande följande punkter:

1. Trimmning av motor ( Gärna i eller nära Linköping )

2. Sportchassi av bättre kvalité ( räcker det med sänkfjädrar och orginaldämpare, eller ska man byta även dämparna !? )

3. Bromsbelägg ( fungerar det hyffsat med orginalbromsar + racebelägg + racingbromsvätska !? )

4. Hjulvinklar ( funkar orginal hyffsat med gatdäck och sportchassi !? )


Tack på förhand !! :rolleyes:

powernap
2009-05-17, 19:36
Min MINI Cooper d -R56 kommer hem i veckan, och jag funderar på lite uppgraderingar för att bilen ska vara lite kul på bana, har kört en hel del bana innan, men aldrig framhjulsdrift och MINI, tar gärna emot lite tips gällande följande punkter:

1. Trimmning av motor ( Gärna i eller nära Linköping )

2. Sportchassi av bättre kvalité ( räcker det med sänkfjädrar och orginaldämpare, eller ska man byta även dämparna !? )

3. Bromsbelägg ( fungerar det hyffsat med orginalbromsar + racebelägg + racingbromsvätska !? )

4. Hjulvinklar ( funkar orginal hyffsat med gatdäck och sportchassi !? )


Tack på förhand !! :rolleyes:

1: jag e fel man att yttra mig om brännare....kolla med t ex feedme/clabbe
2: beroende på vad du ska göra med bilen, någon gång/år konbana = räcker gott med hårdare fjädrar (känner mig som hobbini när jag skrev det)
3: bättre belägg/stålomspunna slangar/en bra vätska räcker länge
4: vinklarna för bana når man bara med ett ordentligt eftermarknadschassi, med ställbart både fram o bak....

Ace
2009-05-17, 21:44
Kör själv med H&R-fjädrar och är helnöjd. Bromsbelägg har jag EBC Green Stuff och dom duger för mig om man besöker en bana 1-2 gånger om året. Dom dammar väldigt lite också.

Hobbe
2009-05-17, 23:43
Eftersom Bistec alltid börjar med små ambitioner, men senare spårar ur totalt så kanske vi ska ge oss på värstingpryttlarna direkt? :D
Varför inte en JCW Clubman 211 hk i stället för att försöka få bättre fart på miljöbilen?
Du vet att du ändå kommer att köpa den senare...

Trimma miljöbilen gör du enklast och billigast med en flash/eller ett chip.

Originalchassi funkar.
Lite styvare sänkfjädrar funkar.
För värre pryttlar kolla med Millway (Bilstein) eller OCL/Brorssons (KW).

Originalbromsar med stålompunnet, racebelägg, och ATE Blue funkar.
Kolla med PEAN vad det gäller racebelägg.

Bistec
2009-05-18, 12:16
Eftersom Bistec alltid börjar med små ambitioner, men senare spårar ur totalt så kanske vi ska ge oss på värstingpryttlarna direkt? :D
Varför inte en JCW Clubman 211 hk i stället för att försöka få bättre fart på miljöbilen?
Du vet att du ändå kommer att köpa den senare...

Trimma miljöbilen gör du enklast och billigast med en flash/eller ett chip.

Originalchassi funkar.
Lite styvare sänkfjädrar funkar.
För värre pryttlar kolla med Millway (Bilstein) eller OCL/Brorssons (KW).

Originalbromsar med stålompunnet, racebelägg, och ATE Blue funkar.
Kolla med PEAN vad det gäller racebelägg.


Inte så nu Hobbe.. :nono: ;)

Man vet aldrig vart det tar vägen, men denna är ju mest till frugan, M3:an blir lite för dyr i drift, detta lär bli lite billigare...

Är KCR-boxen någonting att ha, eller ska man satsa på något annat ?

dvorak
2009-05-18, 12:21
Till frugan?? Ja, det brukar ju heta så ;)