handdator

Visa fullständig version : F1



powernap
2009-05-11, 05:57
BMW SauberF1 tog ett kliv framåt när F1 inledde Europadelen av årets säsong med Spaniens GP i helgen där man tog nya poäng.

Efter besvikelsen i Bahrain kom BMW liksom flera andra team med uppdateringar av sina bilar till Barcelona. Det var framför allt ett nytt aerodynamiskt paket som BMW-teamet hade stora förhoppningar på, och redan under de första träningspassen och i kvalet visade sig bilen fungera betydligt bättre. Robert Kubica satte i andra kvalpasset en riktigt snabb tid redan på första försöket, en tid som var så bra att han kunde spara sina däck inför det avslutande tredje kvalpasset. Tyvärr ledde ett däcksproblem till att Kubica på sitt kvalförsök drabbades av kraftig understyrning och han fick nöja sig med tiondeplats på gridden. Nick Heidfeld som körde av på morgonträningen inför kvalet försökte jobba ikapp den förlorade tiden att få till en kvalinställning och gick så när vidare till Q3. I slutändan fick han nöja sig med en 13:e plats på gridden.



Nick Heidfeld kunde dock revanschera sig i racet där tysken körde ett av sina bättre race. Han fick aldrig en lugn stund och fick flera gånger försvara sig ner mot första kurvan mot bilar som hade KERS och kunde utmana bakifrån. BMW hade liksom flera andra team valt att köra utan KERS till detta race. En stor del av Nicks race avgjordes i starten där han kunde ta flera placeringar i en ovanligt rörig start i mittfältet. Därefter körde Nick ett defensivt tufft race och bra depåarbete av teamet i de två depåstoppen gjorde att han till sist gick i mål på sjunde plats med två nya poäng. Han hade också tionde bästa varvtid i racet och var nöjd med de förbättringar man gjort på bilen.
- Det var ett tufft race men antagligen ett av mina bättre, sa Nick efteråt. Jag hade hoppats på poäng idag som en födelsedagspresent men om jag ska vara ärlig trodde jag inte riktigt på det eftersom jag startade på 13:e plats. Men starten visade sig vara ett avgörande tillfälle där jag tog fyra placeringar. I första kurvan blev jag påkörd bakifrån men som tur var blev bilen inte skadad.



Nick hade sen en fight där Ferraris Kimi Räikkönen låg på hårt bakom och med hjälp av KERS på sin bil kunde komma mycket nära längs den långa start- och målrakan. Nick fick försvara innerspåret flera gånger in i kurva 1.
- Det var inte lätt att försvara mig mot Kimi Räikkönen senare i racet, förklarade Nick. Vår fight gjorde att jag tappade fart och tappade kontakten med dem framför. Vår depåpersonal gjorde ett fantastiskt arbete så jag kunde ta mig förbi Nico Rosberg i mitt andra depåstopp. Det här är ett bra resultat för oss och vår fart i racet visar att det nya aeropaketet är en klar förbättring vilket är väldigt positivt för resten av säsongen.



Robert Kubica siktade också på poäng i racet där han startade tia. Även för Kubica blev startenen avgörande tidspunkt i racet, men till skillnad från teamkamraten Heidfeld tyvärr mer negativt.
- Jag tappade flera platser i starten på grund av ett problem med kopplingen, berättade Kubica. Det var sen bara början på ett mycket svårt race. Efter perioden bakom säkerhetsbilen de första varven hade min bil inget grepp alls. Jag kunde inte satsa alls och bilen sladdade överallt. Jag förstår inte riktigt vad som hände. Fram till Q3 igår gick allting bra och bilen var snabb men idag fans det ingenting jag kunde göra. Vi får analysera vad som hände, avslutade en besviken Kubica som gick i mål på elfte plats.



BMW:s motorsportchef Mario Theissen var missnöjd efter det förra racet i Bahrain, ett race han då la bakom sig direkt och såg fram emot Barcelona och den uppdaterade bilen. Han sammanfattade teamets insats den här helgen som ett bra kliv framåt.
- Vi gjorde en comeback idag inför den europeiska delen av säsongen även om det inte såg så bra ut efter det första varvet idag, tyckte Theissen. Robert fastnade i trafik, tappade fem platser och kunde så när undvika kraschen i starten. Nick däremot låg på utsidan och kunde istället tjäna några placeringar. Under racet var det vår depåpersonal som stod för ett fantastiskt arbete som gjorde att Nick kunde passera en ny bil vid varje depåstopp. Två poäng för sjunde plats är inte ett fantastiskt resultat, men det visar att vår bil nu är bättre med de nya uppdateringarna. Det här är något vi kan bygga vidare på.



Nästa race är nu Monacos GP om två veckor. BMW SauberF1 har fler uppdateringar planerade för årets bil och siktar på nya kliv framåt. F1 är i år oerhört jämnt och väldigt lite tid skiljer mellan bästa och sämsta team i år vilket gör varje tiondel extra viktig. Den här helgen hittade BMW många tiondelar.

Resultat, Spaniens GP 10/5:

1. Button Brawn GP-Mercedes (B) 1h37:19.202
2. Barrichello Brawn GP-Mercedes (B) + 13.056
3. Webber Red Bull-Renault (B) + 13.924
4. Vettel Red Bull-Renault (B) + 18.941
5. Alonso Renault (B) + 43.166
6. Massa Ferrari (B) + 50.827
7. Heidfeld BMW Sauber (B) + 52.312
8. Rosberg Williams-Toyota (B) + 1:05.211
9. Hamilton McLaren-Mercedes (B) + 1 lap
10. Glock Toyota (B) + 1 lap
11. Kubica BMW Sauber (B) + 1 lap
12. Piquet Renault (B) + 1 lap
13. Nakajima Williams-Toyota (B) + 1 lap
14. Fisichella Force India-Mercedes (B) + 1 lap

Snabbaste varv: Barrichello, 1:22.762

DNF:

Raikkonen Ferrari (B) 18
Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 8
Trulli Toyota (B) 1
Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 1
Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1
Sutil Force India-Mercedes (B) 1



Förarmästerskapet efter race 5:
1 Jenson Button Brawn GP 41p
2 Rubens Barrichello Brawn GP 27p
3 Sebastian Vettel Red Bull 23p
4 Mark Webber Red Bull 15,5p
5 Jarno Trulli Toyota 14,5p
6 Timo Glock Toyota 12p
7 Lewis Hamilton McLaren 9p
8 Fernando Alonso Renault 9p
9 Nick Heidfeld BMW 6p
10 Nico Rosberg Williams 4,5p
11 Heikki Kovalainen McLaren 4p
12 Sebastian Buemi Toro Rosso 3p
13 Kimi Räikkönen Ferrari 3p
14 Felipe Massa Ferrari 3p
15 Sebastian Bourdais Toro Rosso 1p


Konstruktörsmästerskapet efter race 5:
1 Brawn GP 68p
2 Red Bull 38,5p
3 Toyota 26,5p
4 McLaren-Mercedes 13p
5 Renault 9p
6 BMW-Sauber 6p
7 Ferrari 6p
8 Williams 4,5p
9 Toro Rosso 4p

Tävlingskalender F1 2009:
1 Australiens GP29/3
2 Malaysias GP5/4
3 Kinas GP19/4
4 Bahrains GP26/4
5 Spaniens GP10/5
6 Monacos GP24/5
7 Turkiets GP7/6
8 Storbritanniens GP21/6
9 Tysklands GP12/7
10 Ungerns GP26/7
11 Europas GP23/8
12 Belgiens GP30/8
13 Italiens GP13/9
14 Singapore GP27/9
15 Japans GP4/10
16 Brasiliens GP18/10
17 Abu Dhabi GP1/11

*källa: bmw.se*

Hobbe
2009-05-11, 06:58
F1 är redan kört.
Jag tycker att det är en av dem tråkigaste F1-säsongerna tillsammans med säsongen då Ferrari/Schumacher vann 13 av 15 lopp, eller var det var för några år sedan, och dessutom ett elände att tävlingarna sänds på Viasat...

powernap
2009-05-11, 07:16
jag lade inga aspekter på hur det ska gå eller om det var roligt, bara allmän info för oss på forumet som aldrig skrivit "www.google.se" i sin brower

:cool:

KPKalle
2009-05-11, 07:56
Au contraire ..... this is one of the most exciting seasons ever. It's really great to see so many potentially different teams winning :cool:

Fredrik
2009-05-11, 09:49
Au contraire ..... this is one of the most exciting seasons ever. It's really great to see so many potentially different teams winning :cool:

Jag håller med Kalle - ett helt nytt team (låt vara under Ross Brawn som var en bidragande orsak till Ferraris succé med just Schumacher) som kommer in och drar hem det mesta (Ok, f.d. Honda men ändå ;) ), dessutom med två förare som det var högst osäkert i vintras om de skulle få en styrning överhuvudtaget - jag tycker det är mer än intressant, och dessutom välförtjänt.
Du ska inte behöva sitta i en Ferrari, McLaren eller BMW Sauber för att kunna vinna, detta tror jag gynnar F1!
Att de stora teamen helt missat sådana saker som Brawn tog vara på (diffuserfrågan som dömdes som helt inom regelboken, ytterligare poäng till geniet Brawn) är ju nästan komiskt.

Nu väntar jag bara på att Raikkonen (som jag tycker är en stor besvikelse från att ha varit en av de coolaste) ska få gå så min absoluta favvo Alonso ska få chans att köra för sitt drömstall "Il Cavallino Rampante" (den stegrande Ravennahingsten).

Marcus
2009-05-11, 10:34
Instämmer också, F1 är roligare än någonsin i år...

Tråkigt för dem som håller på storstallen som totalmisslyckas, Ferrari, McLaren och BMW, men för en gångs skull händer det lite på banan.

Att Brawn skulle vinna redan första loppet var sedan länge känt bland stall och förare, Kimi satte 60 000kr på Button som vinnare i Melbourne tex.
Däremot var det nog ingen som trodde att Brawn skulle hålla ledningen i 5 lopp.

Rent förarmässigt är det interessant också, två förare, precis som Fredrik säger, som var på väg att kastas ut ur F1, är bäst hittils i år.
2009 har visat att det är mindre skillnad på förarna än vad man trott.

Sen suger det ju lite att det försvann från TV6 så att man inte kan se när man bara har boxer. Men Viasat Motor sänningarna är riktigt bra, känns definitivt som det var värt 99kr månad, såhär efter att man motsträvigt gick med på att beställa.

dvorak
2009-05-11, 10:48
Go Brawn!!

Grym säsong so far! Underbart att Brawn utan sponsordekaler regerar så mycket

JohanH
2009-05-11, 15:41
Håller helt med Fredrik och Marcus. Betalade efter andra loppet, missar tyvärr direktsändningarna men brukar banda det (eller använda hårddisken i boxen) och kolla sen. Säsongen visar att bästa bilen vinner och att skillnaden mellan förarna är mindre än vad jag trott tidigare. Just att Button vinner - han har ju varit med så länge nu utan att lyckas, men tydligen berodde det mer på bilen än honom.

Christian
2009-05-11, 20:03
Kan bara säga såhär...

Kul att det är många stall som krigar i toppen.


Bor i ett ComHem hus...

Beställde Viasat Sport för 3 veckor sen men fortfarande har inget hänt.
Betalade 49:- för Champions League matchen senast...
Inget dök upp,,,,
Enligt Viasat va det nått underhållsarbete inplanerat den kvällen på vår gata.
Märkligt nog var här inga servicebilar utanför...kl 22 på kvällen...


Får försöka beställa tjänsten igen....

Marcus
2009-05-11, 20:11
Va konstigt! Min Viasat sport satte igång redan samma kväll... Står det att du har den när du kollar comhemsidorna då?

Christian
2009-05-11, 20:17
Japp,, nu gör det..

Beställde tjänsten via telefon för 3 v se.

Men loggade in nu precis och då va den inte med...

fireon
2009-05-11, 21:17
Riktigt kul säsong! Helt fantastiskt med Brawn teamet...men Ross Brawn är ju ett geni också! Har alltid varit ett Ferrari fan men har varit totalt såld på Brawn sedan första tävlingen, kul att äntligen få se ett nytt team komma in och vinna direkt!!

fireon
2009-05-11, 21:18
och btw, Jenson Button!!! Säger bara Jenson Button! Kul för honom att han har kommit tillbaka. När han kom till F1 var han grym sen så fick han spendera dagarna i förlorarstall men nu är han där han hör hemma!

Christian
2009-07-14, 12:42
Tror ni har sett det senaste??


En "slut" finländare som ersätts av Alonso....?

fireon
2009-07-14, 20:08
Tror ni har sett det senaste??


En "slut" finländare som ersätts av Alonso....?

ja, ett lite kontroversiellt beslut..
men det kanske är rätt om han nu inte känner för F1 på samma sätt och hamnar i ett bra stall i Rally VM..!?