handdator

Visa fullständig version : baksäte i GP´n?



jonaslindell
2009-05-05, 10:23
Hejsan,

Någon som vet om man kan sätta in ett baksäte från vanliga coopern i en GP?

Mvh

arcamone
2009-05-05, 10:28
Inte om du inte vill ha en kolfiberpåle genom bröstet!

jonaslindell
2009-05-05, 10:41
Inte om du inte vill ha en kolfiberpåle genom bröstet!

Går inte den pålen att skruva loss?

powernap
2009-05-05, 10:41
Går inte den pålen att skruva loss?

om du vill försämra vägegenskaperna går det säkert bra :woot:

fram med vinkelslipen bara....

jonaslindell
2009-05-05, 10:46
Syftet med baksäte är att när bilen inte går på bana så skall dottern kunna sitta bak i bilen.

Så min fråga är:
Går det att sätta i ett baksäte från en vanlig cooper, passar det rakt över från en vanlig cooper?
Går Kolfiberpolen att demontera utan att ta fram vinkelslipen? :)

Fredrik
2009-05-05, 11:20
Om du söker en värstingMINI med baksäte, köp då en JCW.
Jag tror inte du ska montera ett baksäte i en GP då hela bilen blir förstörd i mina ögon, tänk på att det är en Limited edition i 2000 ex.

Hobbe
2009-05-05, 12:02
Jonas,

Jag kan ge dig lite information om detta så att du slipper att höra på vilda gissningar....

Det går att montera baksäte i GP:n.
Det finns ett par som har gjort detta runt om i världen (...även om det är en hädelse).
Den svåraste delen har varit att montera bältesfästena.
Det ska finnas en tråd om detta på NAM eller MINI2.

"Pålen" (aluminium) i mitten går enkelt att montera bort. Sitter med enbart ett par mindre skruvar i högtalarsidofästet då högtalare bak inte finns i GP:n.
Syftet med denna är att skydda mot att last i bagageutrymmet kommer flygande.
Inget ställe att fästa racebälten i alltså (håller inte).

Dessutom är GP:n reggad för enbart en passagerare så om du vill ha baksätet lagligt så blir det till att omregga GP:n, vilket är synd då fördelarna är många med reggad för enbart en passagerare.
Bla ska en halvbur kunna gå att montera lagligt i enlighet med helbilsgodkännandet i GP:n om SBP kan/följer sitt regelverk.

Måste du ha baksäte så rekommenderar jag samma som ovanstående, dvs att du behåller din MCS.

jonaslindell
2009-05-05, 12:20
Kanon!

Tack för informationen.
Det var en bekant till mig som är inne på att köpa en GP men behöver baksätet.

:happy:

Hobbe
2009-05-05, 12:21
Se där. Du har trevliga bekanta, men smak för enbart det bästa :D

jonaslindell
2009-05-05, 12:23
Jajemen :D

Ace
2009-05-05, 16:37
Tycker han skall satsa på en R53 JCW från -05 och framåt istället. 210hk mot GP´s 218hk. En GP skall vara en GP och inget annat! Förlåt Hobbe! :)

Mattias D
2009-05-05, 18:27
Tack alla för era svar och tack Jonas för att du frågade åt mig. Får fundera på det där med baksäte när jag hämtat bilen.
Det enda jag vill igentilgen är ju att kunna montera barnstolen där bak så Sara & Olivia kan följa med till banträffarna, vi måste ju ha någon som servar oss med fika:D

Ser fram mot ringen vecka 22:steering:

jonaslindell
2009-05-05, 18:32
No problem :lam:

Grattis till nya bilen!!!!

Ace
2009-05-05, 22:08
Härligt med två nya riktigt vassa MINI på forumet! hoppas vi träffas någon gång framöver.