handdator

Visa fullständig version : Trim



jochan1980
2009-05-05, 08:46
Tänkte det kunde vara trevligt med en liten trim-tråd där man kan diskutera lite om trim.:D Vet att det finns mycket både på detta forum samt mini2 och NAM. Men för en noob som mig och säkert andra nybörjare som går i tankar på att öka prestandan på sin cooper, hade jag uppskattat om folk med erfarenhet kunde skriva lite angående trim och dylikt. Tips om vilka trim som är bra, vad man bör tänka på, prestandaökning och andra grejer som är bra att veta, vart man kan få tag i det, i princip allt som är av relevans för att trimma din cooper.

Jag kör en mini cooper S 05. Jag ser fram emot att folk delar med sig av sin kunskap:)

powernap
2009-05-05, 10:43
det som alltid diskuteras att börja med

luftfilter
avgas
mindre pulley.....

ger ca 20-25 häst.....

Rausner
2009-05-05, 20:10
Varav pulleyn ger 99% av de hästarna.. Det andra är bara för "rövdynon" för att ta ett utländskt uttryck i ren översättning ;)

powernap
2009-05-05, 20:22
Varav pulleyn ger 99% av de hästarna.. Det andra är bara för "rövdynon" för att ta ett utländskt uttryck i ren översättning ;)

jasså, har du tagit ut tummen o bytt skiva äntligen????

storm
2009-05-05, 20:30
Varav pulleyn ger 99% av de hästarna.. Det andra är bara för "rövdynon" för att ta ett utländskt uttryck i ren översättning ;) Ser att det finns andra med god smak:D Har man kompressor ska man tydligen enl proffsen inte röra avfgas systemet.

Ace
2009-05-05, 21:48
Ser att det finns andra med god smak:D Har man kompressor ska man tydligen enl proffsen inte röra avfgas systemet.

Och varför inte det?
Milltek krämar ju ut massa hästar mer med sina cat-backsystem ur kompressor-MINIs.

Hobbe
2009-05-06, 01:27
Ser att det finns andra med god smak:D Har man kompressor ska man tydligen enl proffsen inte röra avfgas systemet.

Då har du inte pratat med proffs utan s.k. självutnämnda lokala proffs.

powernap
2009-05-06, 05:48
Då har du inte pratat med proffs utan s.k. självutnämnda lokala proffs.

helt rätt hobbe, men nu pratar storm om avfgas o då kanske det skiljer ;-)

GT
2009-05-06, 07:16
ok i can give a little input here as i am the only person in this club that actually works on these things myself.

A good way of getting more power out of your compressor (CHEEP)

19% pully
450-600cc injectors
sport exaust..................(make sure that it has backpressure) Milltech
Open airfilter (make sure its sectioned off) redirected to the front.

With this set up , my R53 is pushing 1.6 bar and goes like fuck !

How long this will last is an other question.

this is just a quick and simple way of getting more power.

Ace
2009-05-06, 21:03
Om man inte vill ändra på programvaran skall man nöja sig med 15% pulley.
Lägger man till öppet avskärmat luftfilter typ Alta och ett sportavgasystem så får man c:a 178hk på framdäcken.
Väljer man att lägga till tex. programvaran Superchips Bluefin så skall man enligt Lohen få ut 213hk ur en fd.163hk pre-facelift.

Pris för 15% Pulley, rem, stift, panelfilet, Superchips Bluefin och Lohen protektor är c:a 6300kr inkl. frakt + montering som tar c:a 4 timmar.
(Monteringstid enligt Häggenäs-Auto)

jochan1980
2009-05-07, 08:02
Lohen verkar prisvärt chip. Verkar som många på forumet har lohen med på sina bilar. Finns det några nackdelar med Lohen tänkte på bluefin chip. Har läst varierande åsikter om det?
Är det någon som monterat sitt trim på häggenäs och har en uppfattning om vad det kostar att få ex Lohen monterat?

Rausner
2009-05-07, 10:21
Lohen verkar prisvärt chip. Verkar som många på forumet har lohen med på sina bilar. Finns det några nackdelar med Lohen tänkte på bluefin chip. Har läst varierande åsikter om det?
Är det någon som monterat sitt trim på häggenäs och har en uppfattning om vad det kostar att få ex Lohen monterat?Jag har bara hört skit om det på brittiska forum. Får bilen att gå för snålt på höga varv osv. Känns dumt att riskera något sådant. Bättre att få bilen ordentligt mappad :P


jasså, har du tagit ut tummen o bytt skiva äntligen????Hehe nepp men vid löning blir det eventuellt så, är så trött på att bilen är slöare än fan själv!

jochan1980
2009-05-08, 13:42
Har kikat lite på Pulley performance package 15 % fårn alta performance samt deras Alta intake system version 2.0. Någon med erfarenhet av detta och vad kan man förvänta sig i effekt med detta på en R53?. Är det rimligt med en 20-25 hk lr kanske i bästa fall lite mer?

Johan W
2009-05-08, 14:52
Varav pulleyn ger 99% av de hästarna.. Det andra är bara för "rövdynon" för att ta ett utländskt uttryck i ren översättning ;)

Njae, mjukvaran spelar större roll än så skulle jag säga, däremot ger luftfilter och avgas mycket för rövdynon. Ny kam ger ytterliggare några hästar sam känbar skillnad :)

Byter man dock ut stolar mot nått lättare och slänger ut baksätet motsvarar det ungefär kam+racekatt :)

Hobbe
2009-05-08, 16:53
Pulley och mappning gav ju cirkus 210 hk hos Kelleners i Tyskland.
Med en vässad kam, och grenrör+sportkat kom väl BADaniel upp i cirkus 235 hk vill jag minnas.
Nu kan ju Kelleners sina saker, och verifierade också med effektmätning innan man fick ge sig i väg.
Kul också att få åka A1 i Tyskland tur och reur.
Man får vad man betalar för.
http://www.kelleners-sport.com/deutsch/index_d.htm

Ace
2009-05-08, 16:54
Jag har bara hört skit om det på brittiska forum. Får bilen att gå för snålt på höga varv osv. Känns dumt att riskera något sådant. Bättre att få bilen ordentligt mappad :P


Jasså du har bara hört skit om SuperChips Bluefin. För snålt på höga varv säger du. Inte bra för motorn misstänker jag?

Att få en pulley monterad tar c:a 4 timmar. Hör med din verkstad vad dom har i timkostnad. (800:-?)

Edit: Har just läst lite på mini2.com där en vid namn "Eds" skriver följande.

"The best bang for the buck is definitely the 15% pulley. Forget the CAI & cat-back exhaust, just add a higher flow air filter and do a one-ball exhaust. Save the money and add a cam, larger injectors, & manifold and then do a dyno tune."

Med det trimmet och lite mekvana kommer man undan med 2000:- trimmat och klart. :)

Hobbe
2009-05-08, 16:57
Ace,
Det ska inte ta mer än två timmar om man har två händer, och vet vad man gör ;)

Ace
2009-05-08, 18:40
Ace,
Det ska inte ta mer än två timmar om man har två händer, och vet vad man gör ;)

OK. Läste att om man går till sin lokala verkstad och dom inte har en "Pulley removing tool" så skulle man inte be dom göra jobbet. Det kan sluta illa.

ola
2009-05-08, 18:49
tror inte Lohen skulle sälja Bluefin om det var skit .. allt som står på engelska i olika forum är inte sant...

Ace
2009-05-08, 19:53
tror inte Lohen skulle sälja Bluefin om det var skit .. allt som står på engelska i olika forum är inte sant...

Kan nog ligga något i det.

Johan W
2009-05-08, 19:57
Pulley-byte kan göras på olika sätt, lätta på motorfästena och lirka lite med kompressorn på plats, eller plocka ut hela kompressorn och göra jobbet = mindre risk för skev axel i kompressorn. Kelleners brukar tydligen göra på det jobbigare sättet (lyfta ut kompressorn)

Hobbe
2009-05-08, 23:11
Jag köpte en en helt ny kompressor med pulley monterad.
Lättast så ;)

Rausner
2009-05-09, 12:56
tror inte Lohen skulle sälja Bluefin om det var skit .. allt som står på engelska i olika forum är inte sant...Absolut inte. Bara jag som inte gillar chippning överhuvudtaget. Individuell mappning är alltid att föredra :P


Njae, mjukvaran spelar större roll än så skulle jag säga, däremot ger luftfilter och avgas mycket för rövdynon. Ny kam ger ytterliggare några hästar sam känbar skillnad

Byter man dock ut stolar mot nått lättare och slänger ut baksätet motsvarar det ungefär kam+racekattJa absolut gör mjukvaran mest men utav de saker som Jonas skrev så är ju remskivan det ENDA som gör något egentligen för effektens skull.

Har länge funderat på att riva ur baksätet ur minin men kan vara smidigt att ha folk ibland. Hur mycket väger det på ett ungefär? :)

Funderar även på en Sparcostol till mig, hade varit skönt att sitta lite bättre än de småskålade recaroskinnstolarna jag har idag..

Johan W
2009-05-09, 21:35
Absolut inte. Bara jag som inte gillar chippning överhuvudtaget. Individuell mappning är alltid att föredra :P

Ja absolut gör mjukvaran mest men utav de saker som Jonas skrev så är ju remskivan det ENDA som gör något egentligen för effektens skull.

Har länge funderat på att riva ur baksätet ur minin men kan vara smidigt att ha folk ibland. Hur mycket väger det på ett ungefär? :)

Funderar även på en Sparcostol till mig, hade varit skönt att sitta lite bättre än de småskålade recaroskinnstolarna jag har idag..

Har för mig att jag mätte upp drygt 40-50kg med baksäte utslängt samt båda stolarna fram utbytta till lättare dito. M.a.o. från 1250kg till drygt 1200 om jag inte minns helt fel...

Luc!fear
2009-05-09, 22:53
Funderar även på en Sparcostol till mig, hade varit skönt att sitta lite bättre än de småskålade recaroskinnstolarna jag har idag..
PM:a mig om du skall sälja Recaro stolarna...
/Dan

Rausner
2009-05-10, 12:58
PM:a mig om du skall sälja Recaro stolarna...
/DanJavisst men blir nog inte aktuellt. De tar jag av och förvarar i mitt hemliga stash med alla världens udda ting ;)
Blir nog bara byte av förarstolen ändå så..

Nee men blir det aktuellt så säger jag till!

Luc!fear
2009-05-10, 17:02
Javisst men blir nog inte aktuellt. De tar jag av och förvarar i mitt hemliga stash med alla världens udda ting ;)
Blir nog bara byte av förarstolen ändå så..

Nee men blir det aktuellt så säger jag till!
Ok:(
/Dan

Vrålapan
2009-05-11, 21:22
Ok vad rekomenderar ni som kan för chip till min Clubman S -08??
måste ju kunna köra ifrån Polisen med denna, det gick ju trots allt med sugmotorn men man vill ju ha lite extra :)

Ace
2009-05-11, 21:35
Ok vad rekomenderar ni som kan för chip till min Clubman S -08??
måste ju kunna köra ifrån Polisen med denna, det gick ju trots allt med sugmotorn men man vill ju ha lite extra :)

Hör med KIT eller FeedMe. Dom har mest erfarenhet av trimmade R56.

Krux
2009-06-05, 13:49
Hej på er!
Undrar lite försynt om någon vet vart man kan vända sig i VG regionen om man vill uppgradera sin MCS-05?

Tänkte mig en snällare trimmning (pulley och re-map av motorn).

Någon som kan rekommendera någon, gärna med garantier?

powernap
2009-06-05, 16:58
Hej på er!
Undrar lite försynt om någon vet vart man kan vända sig i VG regionen om man vill uppgradera sin MCS-05?

Tänkte mig en snällare trimmning (pulley och re-map av motorn).

Någon som kan rekommendera någon, gärna med garantier?

kolla med regionsansvarig.... ace666 robert....

Särås
2009-06-05, 17:59
Kan bara lyfta ett finger för Mattias Stertman på PM Racing /Stertman Motorsport!

Han vet vad han snackar om och säljer bara det bästa!
Dock ligger han i träsket "Nynäshamn" och ditt vill ju ingen åka... ;)
mvh J

David S
2009-06-09, 21:58
Så vad har vi kommit fram till?
Vad kostade pulley inkl. montering/endast montering på Häggenäs t.ex.?
Kan vara bra att sammanställa vilka verkstäder som är kompetenta att montera, var man kan vända sig för mappning, var man kan köpa delar etc.
Har sökt detta på forumet några gånger och det hade varit bra om all info fanns sammanställt. Hade onekligen varit en stor resurs.

Ace
2009-06-11, 03:14
Så vad har vi kommit fram till?
Vad kostade pulley inkl. montering/endast montering på Häggenäs t.ex.?
Kan vara bra att sammanställa vilka verkstäder som är kompetenta att montera, var man kan vända sig för mappning, var man kan köpa delar etc.
Har sökt detta på forumet några gånger och det hade varit bra om all info fanns sammanställt. Hade onekligen varit en stor resurs.

Jag fick pris på 3500:- från Häggenäs för arbetet att byta pulley.
Materialkostnad tillkommer. Dom fixar fram prylarna.
Det tar minst 4 timmar.

//R

David S
2009-06-11, 11:50
Låter ju rimligt. Om man sammanställer vad olika firmor tar och vilka som ger medlemmar rabatter, så borde man kunna pressa priserna och öka kunskapen hos de verkstäder man gynnar.
Så 3500 i arbete och ungefär lika mkt i delar hamnar på 6500-7000:- för pulley-byte på Häggenäs.

Ace
2009-06-11, 18:44
Låter ju rimligt. Om man sammanställer vad olika firmor tar och vilka som ger medlemmar rabatter, så borde man kunna pressa priserna och öka kunskapen hos de verkstäder man gynnar.
Så 3500 i arbete och ungefär lika mkt i delar hamnar på 6500-7000:- för pulley-byte på Häggenäs.

Detta kittet kostar £320 + montering så 7000:- stämmer rätt bra.
http://www.lohen.co.uk/shop/proddetail.php?prod=LohenCooperSStarterPack&cat=5
Den som är sugen på det kittet kan höra av sig till Ola här på forumet så fixar han hem det med billigare frakt.