handdator

Visa fullständig version : Dsc lampa blinkar, efter hjulbyte!?



Betan
2009-04-20, 19:31
Hej , efter mitt hjulbyte till sommar hjul började lampan för dsc blinka och strypa motorn vid gas pådrag.
Det slutar när man nuddar bromsen och sker i 1 till 2 ggr per runda jag är ute och kör, finns det några generella problem/tips som jag kan gå efter?

Helan
2009-04-20, 20:16
du är väl för gasglad så här på vårkanten! ;) haha

Betan
2009-04-20, 20:42
du är väl för gasglad så här på vårkanten! ;) haha

Ja om det vore så väl:D den stryper ju till som om jag körde på snö men efter en enkel knyck på bromsen så släpper det, väldigt märkligt..
Någon annan som läst om eller löst problemet någon gång?.

powernap
2009-04-20, 20:45
oteknisk som man är skulle jag gissa på nåt relä som är på gång att ge upp.....men det är säkert helt fel....

vad händer om du kopplar ur den?

Betan
2009-04-20, 21:17
oteknisk som man är skulle jag gissa på nåt relä som är på gång att ge upp.....men det är säkert helt fel....

vad händer om du kopplar ur den?

Då lyser lampan precis som det ska och varna för att systemet är avstängt.
Skumt problem kan det bero på olika omkrets fram och bak på hjulen? 205/40 17 fram och 215 45 17 bak det är nytt för i år för min mini då jag ville ha smalare fram.

fireon
2009-04-20, 21:41
hej,
jag kanske kan hjälpa dig..

jag har samma problem med mina vinterdäck (även när det är torrt).
De har också olika omkrets fram och bak...mindre däck fram. fick med dem när jag köpte bilen så det är lika bra att köra slut dem. jag har inga som helst problem med mina sommardäck som är av samma dimensioner så något tekniskt fel är det troligen inte för dig. jag brukar slå av dsc när jag kör med vinterdäck och slå på den när jag kommer ut på landsväg, annars så får man vara så väldigt försiktig på gasen och det vill man ju inte... :)

om du byter däck så kan du väl höra av dig om det hjälpte!?

Betan
2009-04-20, 22:09
hej,
jag kanske kan hjälpa dig..

jag har samma problem med mina vinterdäck (även när det är torrt).
De har också olika omkrets fram och bak...mindre däck fram. fick med dem när jag köpte bilen så det är lika bra att köra slut dem. jag har inga som helst problem med mina sommardäck som är av samma dimensioner så något tekniskt fel är det troligen inte för dig. jag brukar slå av dsc när jag kör med vinterdäck och slå på den när jag kommer ut på landsväg, annars så får man vara så väldigt försiktig på gasen och det vill man ju inte... :)

om du byter däck så kan du väl höra av dig om det hjälpte!?

Jag som precis köpt nya sommardäck och medvetet i olika dimesioner:( Jag återkommer när det är löst!

Hobbe
2009-04-21, 00:21
Dessutom borde du ha satt däcken tvärtom om körgenskaperna prioriteras.
Bredare bak gäller bara för RWD-bilar.

Luc!fear
2009-04-21, 06:43
Dessutom borde du ha satt däcken tvärtom om körgenskaperna prioriteras.
Bredare bak gäller bara för RWD-bilar.
RWD-bilar?
/Dan

powernap
2009-04-21, 06:53
bakhjulsdrivna bilar

fast på svengelska o förkortat....

loop
2009-04-21, 07:53
Bredden på däcken borda inte inverka på DTC endast ocm du har olika omkret på däcken.

Betan
2009-04-21, 20:18
Dessutom borde du ha satt däcken tvärtom om körgenskaperna prioriteras.
Bredare bak gäller bara för RWD-bilar.

Jag köpte smalare pga att den spårade för mycket med 215 när de började bli slitna.
Men tjejen kör ibland också, då är det bra att den understyr lite istället för att bakändan kommer flygande ;)

Loop :Omkretsen lurar jag på att det är som ställer till det det skiljer en del och om datorn tror att framhjulen snurrar fortare än bakhjulen så börjar det ju blinka i dsc- lampan :)

Hur som är det ett irriterande problem att bli strypt då och då, skriv gärna om någon kläcker en ide!

benke_berguv
2009-04-22, 06:13
hallå.

På bla bmw så reagerar bilen precis sådär när man har olika omkrets fram och bak. Bilen får väl spader när den, enligt datorn, spinner hela tiden, eftersom hjulen inte snurrar lika.
Undrar om du inte skulle ha haft 205/50 istället för 40?(har ingen tabell framför näsan just nu...) Som det är ju så har det som blivit åt fel håll, mindre % av en smalare bredd om du hänger med.
Lösningen borde väl vara att antingen köpa större (inte bredare utan högre) däck fram eller byta till likadana bak som fram

Betan
2009-04-22, 10:27
hallå.

På bla bmw så reagerar bilen precis sådär när man har olika omkrets fram och bak. Bilen får väl spader när den, enligt datorn, spinner hela tiden, eftersom hjulen inte snurrar lika.
Undrar om du inte skulle ha haft 205/50 istället för 40?(har ingen tabell framför näsan just nu...) Som det är ju så har det som blivit åt fel håll, mindre % av en smalare bredd om du hänger med.
Lösningen borde väl vara att antingen köpa större (inte bredare utan högre) däck fram eller byta till likadana bak som fram

Det lutar åt det tyvärr, synd att bak däcken har 80 /90 % kvar... jag får lösa det på något vis iaf.

Christian
2009-04-22, 18:07
Kör sommaren utan DSC då....

Betan
2009-04-22, 18:14
Kör sommaren utan DSC då....

Idag har det inte hänt alls trots säkert 10 starter under dagen. Kanske har systemet kalibrerat om sig :D
Tjejen säger att det hände förra året med vid däcksbytet hoppas hoppas...

Det är ju sällan DSC går in på somamren så varför inte stänga av och lösa det på det enkla sättet..

Christian
2009-04-22, 18:29
En enkel fråga...


Du har sett knappen som sitter bredvid handbromsen ?

Betan
2009-04-22, 22:30
En enkel fråga...


Du har sett knappen som sitter bredvid handbromsen ?

Japp, ska jag trycka på den....Den har väll med däcktrycket att göra? Eller nollar den även DSC systemet?

Christian
2009-04-26, 22:03
Den "mäter" rullomkretsen på dina däck...

Står nått om det i instuktionsboken som ligger i din bil....

Betan
2009-04-27, 10:50
Den "mäter" rullomkretsen på dina däck...

Står nått om det i instuktionsboken som ligger i din bil....

OK ska ta en titt i den sen då, ska man kalibrera om systemet i rullande fart då med andra ord då den har möjlighet att känna av skillnaden mellan fram och bak axeln?

Scitz0
2009-04-27, 12:46
Detta finns bara på <-06 korrekt? ... såg ingen knapp vid handbromsen på min r56 -08.

Betan
2009-04-28, 21:02
Var hos BMW idag och kollade och mina misstankar om att den varierande omkretsen mellan fram och bak axeln gör att datorn tror att det spinner hej villt hela tiden och börjar arbeta... Mitt egna fel helt enkelt att jag handlade däck med olika omkrets fram än bak så snart sitter det nya däck bak med om inte någon annan har en billigare/enklare lösning?