handdator

Visa fullständig version : Lånebil vid service?



Scitz0
2009-04-20, 15:18
Hej!

Tänkte bara slänga ut en allmän förfrågan här om fri lånebil vid service. Jag som bor nära Malmö lämnar in bilen på Förenade Bil i Malmö vid service och garantijobb. De ger varken ut fri lånebil vid service eller garantijobb. När jag köpte bilen av Gustav på Paulssons Bil i Hbg så skrev jag dock in i kontraktet att fri lånebil skulle gälla vid service/garantijobb. Nu orkar jag inte ligga 12mil t.o.r för att lämna bilen på service utan väljer då hellre Förenade Bil i Malmö, och min fria lånebil från kontraktet gäller så klart bara på Paulssons Bil.

Hur är det på andra ställen i landet?
Det finns inget i medlemskapet med BMWCS eller här i NMCS som säger att man har rätt till fri lånebil vid service/garantijobb?

RobertH
2009-04-20, 15:22
Medlemskapet ger tyvärr inga sådana privilegier.

Jag har dock alltid fått lånebil vid garantireparationer på BMW Solna och min bil såldes på Novation i Uppsala.

Scitz0
2009-04-20, 15:34
Ok, det är en massa pengar som går åt till lånebil när man måste lämna in bilen lite då och då för div. reparationer. Alla kan nog hålla med om att mini dras med en hel del beskymmer, även om de i vissa fall är av mindre karaktär. Jag har iof inte ägt någon annan ny bil med garanti men jag kan bara anta att många andra märken inte behöver in så ofta som minin.

Björn P
2009-04-20, 15:54
Ok, det är en massa pengar som går åt till lånebil när man måste lämna in bilen lite då och då för div. reparationer. Alla kan nog hålla med om att mini dras med en hel del beskymmer, även om de i vissa fall är av mindre karaktär. Jag har iof inte ägt någon annan ny bil med garanti men jag kan bara anta att många andra märken inte behöver in så ofta som minin.

Efter att under två år ha lagt ned ca 100.000 kr på div reparationer och småfix på min förra bil - en Porsche 911:a från tidigt 90-tal - känns det som rena rama himmelriket att få åka in för en billig service eller någon enstaka garantiåtgärd.

Vad gäller lånebil har jag ingen aning om vilken policy BMW har, men med Porschen hade jag en s k stillaståndsförsäkring för If, dvs hyrbil för 25% av priset de dagar bilen stod på verkstaden. Kan vara värt att kolla upp eftersom du har en försäkring med BMW Original och därmed If...

/Björn P

Scitz0
2009-04-20, 15:59
Ok, kan vara värt att kolla upp.

Johan W
2009-04-20, 16:33
Medlemskapet ger tyvärr inga sådana privilegier.

Jag har dock alltid fått lånebil vid garantireparationer på BMW Solna och min bil såldes på Novation i Uppsala.

Själv var jag i diskussion med BMW Solna om just det, jag sa till om lånebil.
Slutade med hyrbil som jag fick stå för själv eftersom dom inte har några lånebilar... Efter lite diskussioner tror jag att dom skulle ordna det till nästa gång, dock tveksam till om jag kommer lämna in bilen där igen..

Daniel.S
2009-04-20, 16:56
Vet inte om det hjälper dig eller om det har någon betydelse för ditt avtal, men Paulssons bil ägs av Förenade Bil i Malmö sedan några år tillbaka.

Scitz0
2009-04-20, 17:00
Vet inte om det hjälper dig eller om det har någon betydelse för ditt avtal, men Paulssons bil ägs av Förenade Bil i Malmö sedan några år tillbaka.Ok, det var ju lite intressant.

Hobbe
2009-04-20, 17:08
Lånebil är ingen garanti.
Själv får jag "tvinga" mig till en, men det lyckas inte alltid.

Scitz0
2009-04-20, 17:12
Lånebil är ingen garanti.
Själv får jag "tvinga" mig till en, men det lyckas inte alltid.Mjo precis, lite det jag brottas med varje gång, försöker få Paulssons Bil att stå för bilen fast jag lämnar in min bil till Förenade Bil. Ibland går det bra efter ett antal samtal fram och tillbaka men det är så himla mycket klydd varje gång.

RobertH
2009-04-20, 17:44
Själv var jag i diskussion med BMW Solna om just det, jag sa till om lånebil.
Slutade med hyrbil som jag fick stå för själv eftersom dom inte har några lånebilar... Efter lite diskussioner tror jag att dom skulle ordna det till nästa gång, dock tveksam till om jag kommer lämna in bilen där igen..

Det stämmer nog. Vad jag förstår så har de inga lånebilar, utan de hyr en på Sixt som ligger i hallen.

Jag har fått så många lånebilar på Sixt utan att betala att det trillade ner någon form av bonus-trogen-bilhyrare-kort i brevlådan för någon vecka sedan.

Men sen är jag den jobbigaste jävla kund en bilförsäljare kan ha också :D

Scitz0
2009-04-20, 18:05
Det stämmer nog. Vad jag förstår så har de inga lånebilar, utan de hyr en på Sixt som ligger i hallen.

Jag har fått så många lånebilar på Sixt utan att betala att det trillade ner någon form av bonus-trogen-bilhyrare-kort i brevlådan för någon vecka sedan.

Men sen är jag den jobbigaste jävla kund en bilförsäljare kan ha också :D
Hehe... nog det som krävs för lånebil tyvärr, själv är jag inte den typen av person trist nog.
Sixt används även på alla bmw firmor jag haft att göra med så det är nog något generellt avtal verkar det som.

Rasmus
2009-04-20, 19:35
Min bil har ju varit inne på verkstad i några veckor nu. Jag fick en Ford Focus (!) när jag lämnade in MINI:n och den står fortfarande parkerad här utanför. Har knappt kört den någonting alls. Maken till skitbil får man leta efter :D

Kongo
2009-04-20, 20:23
Så länge det inte bara har varit oljebyte så har jag fått lånebil på BMW i segeltorp

andreass
2009-04-20, 21:12
BMW group i Mölndal förser mig med lånebil vid mina garantireparationer. Vanliga servicar gör jag på annat ställe, så där vet jag inte. Vid första reparationen sa de dock; "Nej, vi har ingen sån policy.." Men jag röt till och sen fixade det sig.. :rolleyes:

David S
2009-04-24, 13:01
Jag blev erbjuden en lånecykel (!) när jag hade bilen inne på garantiärende på Teanders bil. En av de mest otrevliga bilhandlarna jag någonsin varit hos.
Jag servar min bil på Häggenäs där jag köpte bilen. Får köra 3 mil men får alltid lånebil och mkt trevligt bemötande.

Hobbe
2009-04-24, 13:43
Jag har också fått erbjudande om lånecykel.
Lite långt bara mellan Uppsala och Stockholm...

RobertH
2009-04-24, 13:44
Det kanske är den nya miljögiven!

Cullin
2009-04-24, 14:34
Ska lämna in min bil i slutet på maj fpå Paulssons Bil för att få taket omlackerat. Det täcks av lackgarantin då taket har varit kass lackat från början. Bilen ska stå på verkstad 4 dagar.

Jag frågade om lånebil och fick svaret att detta inte fanns till mitt förfogande. Personligen tycker jag det är skit, för jag har betalat mkt pengar för en kvalitetsbil. Att sen bilen inte är ordentligt byggd och måste in för garantibesök är ju inte mitt fel men det kostar mig ännu mer pengar när jag får ta mig till verkstaden samt betala för en hyrbil.

Det är en konstig värld vi lever i, man får betala för allt - även för saker man inte kan rå för. (För hade man rått för det hade det ju inte täckts av en garanti och då hade jag förstått att man själv fick stå för lånebil!)

Scitz0
2009-04-24, 16:40
Håller helt med, vid garanti arbeten borde helt klart lånebil ingå... för allt annat kan jag förstå att man själv får ordna hyrbil eller liknande.

Charles
2009-04-24, 16:47
Jag blev erbjuden en lånecykel (!) när jag hade bilen inne på garantiärende på Teanders bil. En av de mest otrevliga bilhandlarna jag någonsin varit hos.
Jag servar min bil på Häggenäs där jag köpte bilen. Får köra 3 mil men får alltid lånebil och mkt trevligt bemötande.
Jag håller på reda ut om det krävs auktoriserad verkstad för garantijobb, ställde frågan i måndags men inte fått svar än. Krävs det autoriserad verkstad har jag 40 eller 60 mil enkel resa då service i Östersund lagts ned 4-5 veckor efter bilköpet. Många arbetsdagar och mil kommer det bli, då bilarna verkar ha det ena efter det andra felet som åtgärdas inom garantitiden.
C

Charles
2009-04-25, 07:08
Håller helt med, vid garanti arbeten borde helt klart lånebil ingå... för allt annat kan jag förstå att man själv får ordna hyrbil eller liknande.
Kanske dags att samla allas synpunkter om att lånebil borde ingå under garantitiden, och lämna synpunkterna till generalagenten som kan ta det mot Mini Europa? Mini ska ju vara en kvalitetsbil med den prislapp de har, tycker jag Det höjer ju status på varumärket Mini om man erbjuder gratis lånebil vid garantijobb. Om man inte erbjuder gratis lånebil svärtar det definitivt Minis varumärke vilket säkert leder till sämre försäljning. Det har redan dragits ned på återförsäljare och serviceverkstäder, vilket drabbar existerande och blivande ägare. Det sägs ju att Mini ställer vissa för högt ställda krav för att få vara återförsäljare, om kraven inte uppfylls dras licensen att sälja/serva deras bilar in. Hellre en lokal återförsäljare/service med normala lokaler än en flott serviceanläggning åthelvete för många mil bort. Man ska väl kunna bo och köra bränslesnåla Minis med fullgod service oavsett var man bor i landet?
Ha en trevlig vårhelg, nu är det snart helt snöfritt!!
C