handdator

Visa fullständig version : MINI Speedster, en verklighet?



Fredrik
2009-04-06, 20:29
Snappade upp detta på den nya siten TotalMINI.com :
http://www.motoringfile.com/2009/04/06/mini-speedster-approved-for-production/

Vi får se om det är en skröna, önsketänkande eller om det blir verklighet - om några veckors tid lovar de mer info.

Exklusiv preview på United?

fireon
2009-04-06, 22:05
Hoppas!

Christian
2009-04-06, 23:16
Liknar en Mercedes SLK..... ?

Scitz0
2009-04-07, 06:19
Jag föredrar personligen den nuvarande designen framför denna.

powernap
2009-04-07, 06:26
håller helt med ola.......

*varför bli en ford KA*

när man har ett så attraktivt varumärke som MINI att ta hand om....

Hobbe
2009-04-07, 07:18
Jag är lite tveksam.
En "speedster" är ju en cab utan baksäte.
MINI cab (R57) är uppskattad och nyligen "nyintroducerad".

BMW har kört speedsterkonceptet tidigare med Z1, Z3, Z4, och Z8.
Z4 har nyligen "nyintroducerats" med dåligt resultat (marknaden har för tillfället försvunnit), och det efterfrågas en mindre billigare version baserad på 1-serien, vilken går under arbetsnamnet "Z2".

Om BMW släpper en mindre, rwd, och billig Z2 så kommer den direkt att konkurrera med en MINI Speedster, vilken baserad på erfarenhet kommer att bli "svindyr" med MINI-mått mätt.
Då kommer potentiella köpare att köpa en Z2 eller MINI R57 i stället.

Det finns ju också en alternativ strategi.
Z4 får mindre och billigare motoralternativ, vilket den förra versionen av Z4 fick, och en MINI speedsterversion byggs de facto.
Tyvärr kommer den inte ha rwd då det inte ingår i MINI-konceptet, och dessutom kommer den att bli "svindyr" trots att den är en R57 utan baksäte.
Kända JCW-motoralternativ givetvis.

Vilken strategi som väljs beror på antalet potentiella köpare.
Är det större efterfrågan på "Z2" eller "MINI Speedster"?
Money talks.
Båda kommer definitivt inte att byggas.

powernap
2009-04-07, 08:12
bra (som alltid) redovisning måns....

med ovanstående sagt tror jag mer på en Z2, då marknaden för BMW är betydligt större, tro det eller ej, än MINI......

W2k
2009-04-07, 08:44
Z4 har nyligen "nyintroducerats" med dåligt resultat (marknaden har för tillfället försvunnit)
Försvunnit? Säger du? Det var goda nyheter, för jag står och överväger om jag ska byta in min Clubman mot en sprillans Z4. Tycks ju vara prutläge då! :banana:

Hobbe
2009-04-07, 09:01
W2k,

Japp, dålig försäljningsnuffror rapporterade.
Synd då nya Z4 är en vacker skapelse.

//F.d. ägare av en Z4 (E85)


Back to topic då Fredrik inte förstår vad vi pratar om: MINI Speedster :)

Fredrik
2009-04-07, 10:08
Som sagt, kanske bara är en skröna startad av någon som önskar att den skulle komma.
Jag har också lite svårt att se den presenteras nu då just nya fina R57 kommit ut i handeln 8)

Hobbe
2009-04-07, 10:30
Låt oss filosofera lite...

R55/56/57 borde fasas ut efter fem-sex år.
En normal produktlivscykel.
Runt 2011-2012 kommer ersättarna till R55/56/57.
Även denna generation borde gå ut med en "big bang".
GP:n var "big bang" för R50/52/53.
Kan det vara så att en "speedster" (kanske inte direkt en speedster som vi tänker på normalt) bli motsvarande "big bang"?
En "hottad" R56 eller R57 i begränsad upplaga?

På tal om produktlivscykel, borde det inte vara dags för en R55/56/57 "face-lift" inom kort?
Modellen är ju snart tre år gammal.
Om ca två-tre år ska modellserien börja att bytas ut.


//En potentiell R6X-ägare

Fredrik
2009-04-07, 11:22
Enligt Jocke på MINI är det ingen facelift på G i år, men 2010 kanske det kommer, inget klart ännu.

Jag skulle bli mycket förvånad om MINI inte producerade en GP-modell av R56 i begränsad upplaga också för att gå ut med "a bang" som du säger, Hobbe.

Läste på TotalMINI att det kommer en version kallad "Graphite" och här är specen:

"MINI One GRAPHITE
MINI Cooper GRAPHITE
MINI Cooper D GRAPHITE

The MINI GRAPHITE is based on the standard MINI with additional spec, they will have

- Dark Silver metallic paint, previously only available for Cooper S models
- Special Edition "GRAPHITE" badging on B-Pillar
- Bonnet Stripes (Black for MINI One GRAPHITE and Black or White for MINI Cooper/Cooper D GRAPHITE)
- 15" Rotator Spoke alloy wheels for MINI One GRAPHITE
- 16" Bridge Spoke alloy wheels with Run-flat tyres for MINI Cooper/Cooper D GRAPHITE
- White indicators
- Piano Black interior trim."

dvorak
2009-04-07, 12:53
Är detta något liknande Parklane utgåvan som man ser överallt i Europas storstäder?

Fredrik
2009-04-07, 13:06
Är detta något liknande Parklane utgåvan som man ser överallt i Europas storstäder?

Ja, jag misstänker det, men Park Lane hade en helt egen kulör vid namn Royal Grey, lite mer gröngrå i tonen än Dark Silver som är mer grafitgrå.

Notera att det bara finns till ONE, Cooper och Cooper D, annars är ju DS reserverad till S-modellen.

DrDude
2009-04-08, 17:42
Ja, jag misstänker det, men Park Lane hade en helt egen kulör vid namn Royal Grey, lite mer gröngrå i tonen än Dark Silver som är mer grafitgrå.

Notera att det bara finns till ONE, Cooper och Cooper D, annars är ju DS reserverad till S-modellen.

Hörde "park Lane" nämnas med Royal Grey... mmm
Vilken pärla, hehe :steering: