handdator

Visa fullständig version : Driftskostnad



Brunnsnas
2009-04-05, 20:35
Hej, jag överväger att köpa en Austin Mini Clubman -72, men tvekar lite inför eventuella höga driftskostnader. Så, vad uppskattar ni månadskostnaden för en sådan bil, med tanke på olja, bensin och service etc, om man kör ca 60 mil/månad?

dvorak
2009-04-05, 21:18
En Austin 72 är nog bland det billigaste du kan ha i drift.

Ingen skatt, billig försäkring, drar inte mycket bensin. Service kan du göra själv utan, de är lätta att jobba med.

Jag har själv en MGB GT från 72 (också en BMC-bil, , liknar Minin ganska mycket mekaniskt) den var inte dyr i drift. 500 kr om året för olja och filter. Bytte belägg vartannat år = 300 kr. Det som kostat mycket hittils i slitagedelar har varit huvudbromscylinder = 2000kr. Huvudcylinder och slavcylinder till kopplingen renoverade jag själv för någon hundralapp.

Det är klart att det kommer till en hel del kostnader, dock vågar jag påstå att delarna är så mycket billigare till en koja och/eller MGB så det är billigare är en modern bil.

Delar finns att få tag på här: www.moss-europe.com


Notera att detta forumet är för de nya Minisarna, inte de gamla. Så bättre svar får du nog på ett forum som diskuterar originalminin.


Lycka till

DrDude
2009-04-05, 21:25
Finns även de som har orginalen också här! hehe
jag har försäkring på min 68:a för ja du, innan var det 119:- per år så det är 9.90 i månaden...
skattelappen får du hem gratis... registreringshållningsavgiften é 45:- per år.
bensin, inte mycket, beror på motor o förgasare samt inställningar!
men det är långt ifrån en liter milen iaf...
service fixar du själv eller någon som kan med dom, inte så lätt o lämna iväg, alltså billigare o delar é billigt lite här o var...
finns Jana motors bla. sen billigare alt. é om du köper från england, kan dock ta en till två veckor ibland o jana skickar så du får det tre, fyra dagar senare!
Något annat du undrar så fråga på!
Har fixat, bytt o skruvat med det mesta på de bilarna!

dvorak
2009-04-05, 23:39
Finns även de som har orginalen också här! hehe

Haha, jo, jag kunde anta det ;)

Någon gång skall det stå en Cooper S Mark 1 i mitt garage :drool2:

Brunnsnas
2009-04-06, 07:58
Tack för all hjälp jag fick, trots att detta då är ett forum för mer moderna årgångar.

Nu blir det nog köp!

DrDude
2009-04-06, 15:59
Tack för all hjälp jag fick, trots att detta då är ett forum för mer moderna årgångar.

Nu blir det nog köp!

Gör så... KÖP!!!
O lycka till, glid med stil.