handdator

Visa fullständig version : Anslutning av min iPod i bilen, Hjälp!



Andersson
2009-04-02, 22:10
Jag har USB-ingång i min bil för iPod så igår var jag iväg ock köpte mig en iPod och tänkte att det skulle vara slut på radio och cd-skivor men icke! Jag får inte bilen att "hitta" den. Frågan som jag därför ställer mig är om man behöver någon speciell sladd eller om det ska fungera med den USB-kabeln som medföljer iPoden, (det var den jag testade med)

Hoppas någon sitter inne med ett svar! :)

Scitz0
2009-04-02, 22:28
Har aldrig hört talas om någon bilstereo förberedd för ipod som kopplas in via usb och inte apples egna kontakt. Utan har du bara usb så förväntar den sig nog att du pluggar in ett vanligt usb minne eller liknande, går dvs ej via ipod. Utan du får isf plugga in dig via AUX ingången och lyssna den vägen, finns fina brodit hållare om man vill göra det lite mer permanent också. Ett annat alternativ är att skaffa bmw's egna ipod tillbehör för några tusen kronor.

JohanH
2009-04-03, 08:18
Jag har USB-ingång i min bil för iPod så igår var jag iväg ock köpte mig en iPod och tänkte att det skulle vara slut på radio och cd-skivor men icke! Jag får inte bilen att "hitta" den. Frågan som jag därför ställer mig är om man behöver någon speciell sladd eller om det ska fungera med den USB-kabeln som medföljer iPoden, (det var den jag testade med)

Hoppas någon sitter inne med ett svar! :)

Din enklaste och billigaste väg framåt är sannolikt att köpa ett fett USB-minne och använda det.

/Johan

PÄRON
2009-04-03, 09:05
Hej det finns en speciell kabel som har usb och aux i ena änden och Ipod anslutning i den andra. Jag köpte den på Förenade Bil i Malmö den funkar både med Ipod och Iphone Och kostar ca. 650:-. Det funkar visst bara med denna kabel.

Emely&Robert
2009-04-03, 09:28
Som Päron säger, det är den kabeln som gäller. Billigt? Nej. Bra? Ja!

ilonnqvist
2009-04-21, 08:49
slog till pa den sladden ocksa. den funkar riktigt bra och jag kan varmt rekommendera den...

Andersson
2009-04-21, 22:14
Det är en sådan specialkabel man behöver alltså, får se om jag köper en sådan, funkar nästan bättre att göra som Johan sa, dvs ha ett stort USB-minne inkopplat och skippa iPoden i bilen...

Scitz0
2009-04-22, 10:31
Alla snackar om usb hit och dit, men minin har väl ingen usb ingång som standard? Bara AUX ingången?

Idi-oten
2009-04-22, 11:31
Jo de är bara en AUX ingång som standard på Mini, vad de när mammuten köpte sin mini förra året ialla fall...

Men tanke på iPodproblemet så kan de vara så att du måste ha iPoden som en "extern hårddisk" de vill säga att du får fram en mörk bakgrund med det vita äpplet på skärmen, Hur man får fram den har jag HELT glömt bort var längesen jag använde iPoden som extern hårddsik :P (Illa!)

Själv i min lilla v*lvo har jag både små usb minnen och har även en extern hårddisk på 320GB som är pytteliten som man kan sätta på inredningen och in i USB ingången PEEERFEKT ;)

PÄRON
2009-04-22, 11:49
Hej det stämmer att USB inte är standard men har man tillägget 6ND bluetooth handsfree-kit med USB audiogrässnitt så passar den här kabeln. Man kan då styra Ipoden via radion.

JohanH
2009-04-22, 11:54
Jag tror USB kan vara standard numera. Satt i den cab jag lånade för Premiere Run i lördags.

Scitz0
2009-04-22, 12:15
Ok, kan mycket väl vara att man får usb med bluetooth... har själv ej detta.

tobjoern
2010-08-07, 12:08
öppnar upp tråden lite igen, Har kört en mini cooper s 03 och undrar vad man måste göra för att kunna lyssna på musiken på iphonen i bilen ? Går detta ? och hur hittar man sladdarna isåfall ?

Mvh

Gustav2000
2010-08-08, 21:00
Jag kör med Spotify. Laddar telefonen via usb.

tobjoern
2010-08-10, 20:57
Hur hittar man en usbsladd från bilen då , eller hur fixar man så man kan använda iphonen och spotify ?

Jonz
2010-08-10, 21:34
Hur hittar man en usbsladd från bilen då , eller hur fixar man så man kan använda iphonen och spotify ?

Man åker till närmaste Mini återförsäljare och köper en sladd som passar den modell av stereo du har eller så slänger du ut original stereon och skaffar en eftermarknads stereo med IPOD styrning.

Stephand
2010-08-27, 00:20
Ok, kan mycket väl vara att man får usb med bluetooth... har själv ej detta. Stämmer, Har man BT så sitter det en USB kontakt bredvid AUX en.

Flisan
2011-01-15, 08:49
Var och hämtade min Mini igår och efter att ha läst denna tråden plockade jag ut en sån där specialkabel för anslutning till iPhone för att direkt kunna låta min favoritmusik strömma ut i ljudanläggningen.

Men jag fick icke fram ett dugg, och bilen hittade inte ljudkällan överhuvudtaget :confused:

Jag har en iPhone 4 som jag uppgraderat till 4.2.
Någon annan som testat och fått det att funka som kan ge något tips?
Eller någon som konstaterat att det inte funkar med den versionen?

Tacksam för svar :)

Gustav2000
2011-01-15, 15:13
Var och hämtade min Mini igår och efter att ha läst denna tråden plockade jag ut en sån där specialkabel för anslutning till iPhone för att direkt kunna låta min favoritmusik strömma ut i ljudanläggningen.

Men jag fick icke fram ett dugg, och bilen hittade inte ljudkällan överhuvudtaget :confused:

Jag har en iPhone 4 som jag uppgraderat till 4.2.
Någon annan som testat och fått det att funka som kan ge något tips?
Eller någon som konstaterat att det inte funkar med den versionen?

Tacksam för svar :)

Ska kolla...

Wazp
2011-01-15, 15:23
Vi diskuterade detta igår (tror jag)...biltillverkarna hinner inte med i utvecklingen 3an funkar men inte 4an och när dem får igång 4an så kommer 5an Men jag vet inte har haft fel förut

Jii86
2011-01-16, 09:34
Jag kör iphone 4 med Apples egna usb, funkar grymt för mig :)

Wazp
2011-01-16, 09:44
då hade jag fel igen

Hagatorpet
2011-01-16, 09:47
då hade jag fel igen

Jag hadde också fel en gång för länge sedan :)
men det var väldigt längesen och ett litet fel
så det är inte mycket att prata om :cool:

Flisan
2011-01-16, 09:50
Jag tackar för visat intresse, och gubben kom hem med en ny kabel igår som ser precis likadan ut men som på förpackningen stod enbart var avsedd för iPod.
När jag bytte till den började ljudanläggningen och iPhone genast prata med varandra och enheten dök upp i displayen :D

Så inte nog med att favoritgruppen Sabaton dundrade genom högtalarna så har Wilda nu blivit den Råkkn Råll dam hon är menad att vara :buttrock: och jag kan styra spellistan från ratten och få upp all information om låtarna :smile: