handdator

Visa fullständig version : MINI sämst på Bilprovningen!



Emely&Robert
2009-03-26, 11:28
Någon som har lite mer detaljerad statistik?

Bland bilmodellerna med som körs relativt korta sträckor hade Mini Cooper och Citroen C2 högst andel fel. I motsatt ände av spektrat hade dieseldrivna Volkswagenbilar som Touran och Golf Variant med långa körsträckor lägst andel underkända besiktningar.



http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2650091.svd

RobertH
2009-03-26, 11:43
Intressant! Jag har i handen en lapp jag fick i brevlådan igår från MINI. Jag citerar:

"MINI toppar år efter år Svensk Bilprovnings listor över bilar med minst antal fel!"

Emely&Robert
2009-03-26, 12:16
Intressant! Jag har i handen en lapp jag fick i brevlådan igår från MINI. Jag citerar:

"MINI toppar år efter år Svensk Bilprovnings listor över bilar med minst antal fel!"


BMW läste kanske fel i listans rubrik...

Kongo
2009-03-26, 19:23
Har funnits bra statistik på bilprovningen.se förut men hittar bara en lista som bekräftar att Mini inte klarar sig så bra.

Hittade lite ialf

"Bland ”lågmilarna” finns några som sticker ut med hög andel underkända modellrelaterade fel, nämligen
Mini Cooper med 11 procent (styrleder) underkända och en körsträcka i snitt efter tre år på cirka 3 700 mil"

Wazp
2009-03-26, 19:27
hörde också det på radion i dag att Mini va sämst

Hobbe
2009-03-26, 19:36
Skador pga ägare som vrålsänker?

Rausner
2009-03-26, 20:14
Skador pga ägare som vrålsänker?Pfft oljetråg å upphängning är små smällar man får ta för att vara hårdast i kvarteret! ^^

Edit: Sen har jag bannemej inte sett några vrålsänkta minis i sverige ännu.. Alla är ju mesar som kör sänkfjädrar 25 runt om ;)

Ashra
2009-03-26, 23:08
Fjos mini hehe =)

Rausner
2009-03-26, 23:52
Fjos mini hehe =)Hmm typ den enda som var någorlunda låg ;)

powernap
2009-03-27, 05:52
Edit: Sen har jag bannemej inte sett några vrålsänkta minis i sverige ännu.. Alla är ju mesar som kör sänkfjädrar 25 runt om ;)

uttryck som detta brukar ursprungsskrivaren ofta få äta upp....

Bayerleiner
2009-03-27, 10:04
Styrlederna kanske beror på att det är så kul att svänga med en mini jämfört med de flesta andra bilar. Alla konbanor borde ju påverka styrlederna...

Rausner
2009-03-27, 16:41
uttryck som detta brukar ursprungsskrivaren ofta få äta upp....På vilket sätt får jag äta upp det? :P

Vet att en del (inklusive dig själv Jonas) kör med ordentliga prylar. Men merparten kör ju bara sänkfjädrar (om ens detta). Men kan ju bero på att de flesta som kör mini INTE (och detta gäller hela världen) anser att lägst är bäst. En bil är inte låg förrän den nästan är okörbar å då är den som fetast.

Prime example:

YouTube - Pokrak2oo9 - Drugi test. (http://www.youtube.com/watch?v=n1gyMI7QZAY)

powernap
2009-03-27, 17:03
kan dessvärre numera inte hålla med dig...

ett avstämt chassi är det som funkar......

Luc!fear
2009-03-27, 17:04
Pfft oljetråg å upphängning är små smällar man får ta för att vara hårdast i kvarteret! ^^

Edit: Sen har jag bannemej inte sett några vrålsänkta minis i sverige ännu.. Alla är ju mesar som kör sänkfjädrar 25 runt om ;)
Hur mycket har du sänkt själv???
Vissa av oss använder bilen till vardag...Vill kunna komma över ev. farthinder...
/Dan

Rausner
2009-03-28, 00:18
Hur mycket har du sänkt själv???
Vissa av oss använder bilen till vardag...Vill kunna komma över ev. farthinder...
/DanHmm jadu den är väl sänkt som det är nu på vinterplåtisar å högprofilade däck runt 40mm. Har iaf 4cm markfrigång fram till läppen å det räcker ju mer än väl. Använder också bilen var dag. Det är ju trots allt en bruksbil?

Edit: Inte speciellt sänkt nu alls dvs. Får se hur det blir med sommarfälgarna. Hade velat komma ner en bit till (vilket går nu) och isf demontera plastläppen/stänkskyddet som sitter under fronten då det är det enda som tar i å "hindrar".

Monchhichi
2009-03-30, 15:41
Med tanke på hur vi brukar köra våra minis så är det kanske inte så konstigt om styrlederna är sämre än jämfört med en Golf kombi som inte direkt är någon "kon-bil"

Sen är styrleden lättbytt så jag röstar att vi forsätter köra som vi gör:steering:

Ace
2009-03-30, 16:59
Pfft oljetråg å upphängning är små smällar man får ta för att vara hårdast i kvarteret! ^^

Edit: Sen har jag bannemej inte sett några vrålsänkta minis i sverige ännu.. Alla är ju mesar som kör sänkfjädrar 25 runt om ;)

Mesar!? Tycker det är lagom kul att skrapa alla väggupp som finns i stan redan. Och då har jag 30-35mm sänkt! Fråga Powernap om hans bil skrapar. Sen har vi ju "GT"-s shitcar från förra året som var sänkt 60-70mm!
Vänta bara till Elmia så får du se en mycket brutal R56 och en cool R53 som "GT" har byggt! Väldigt låga!

Hobbe
2009-03-30, 17:38
Jag har min bil på högsta möjliga läge :D
Ändå har jag problem med att köra på annat än riktigt slät asfalt...

//Supermesen :banana:

Rausner
2009-03-31, 19:55
Mesar!? Tycker det är lagom kul att skrapa alla väggupp som finns i stan redan. Och då har jag 30-35mm sänkt! Fråga Powernap om hans bil skrapar. Sen har vi ju "GT"-s shitcar från förra året som var sänkt 60-70mm!
Vänta bara till Elmia så får du se en mycket brutal R56 och en cool R53 som "GT" har byggt! Väldigt låga!Jag tar i det mesta med läppen under fronten men orka bry sig.. Det är ju bara plast? :P

Sen är den nog sänkt närmre 50-60mm med då coiloversatsen sänker minst 20 å den är nedskruvad en bra bit också. Det är gött att rulla lågt.

De var dock inte så impade på Paulssons bil idag när den skulle upp på liften ^^

Rasmus
2009-04-01, 00:38
Jag tar i det mesta med läppen under fronten men orka bry sig.. Det är ju bara plast? :P

Sen är den nog sänkt närmre 50-60mm med då coiloversatsen sänker minst 20 å den är nedskruvad en bra bit också. Det är gött att rulla lågt.

De var dock inte så impade på Paulssons bil idag när den skulle upp på liften ^^
Bilder?

Rausner
2009-04-01, 19:13
Bilder?Skall ordna bilder. Jatte som gjorde min hjulinställning idag var måttligt imponerad också haha.

Camber med vinterplåtisarna å så sänkt bilen kunde vara å ändå komma upp på liftar:

Fram vänster: -1.56
Fram höger: -1.30
Bak vänster: -3.25
Bak höger: -2.70

-3 ser klart sjuuukt ballt ut men sliter snett så in i helvete. Men skit i det allt sånt kommer ordnas till när nya fälgarna är hemma och på..

JockeO
2009-04-01, 19:29
Någon som har lite mer detaljerad statistik?

Bland bilmodellerna med som körs relativt korta sträckor hade Mini Cooper och Citroen C2 högst andel fel. I motsatt ände av spektrat hade dieseldrivna Volkswagenbilar som Touran och Golf Variant med långa körsträckor lägst andel underkända besiktningar.



http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2650091.svd


I morgonbitti är det dags för mig att bättra på statistiken lite...

/M v h, JockeO

powernap
2009-04-01, 19:31
Skall ordna bilder. Jatte som gjorde min hjulinställning idag var måttligt imponerad också haha.

Camber med vinterplåtisarna å så sänkt bilen kunde vara å ändå komma upp på liftar:

Fram vänster: -1.56
Fram höger: -1.30
Bak vänster: -3.25
Bak höger: -2.70

-3 ser klart sjuuukt ballt ut men sliter snett så in i helvete. Men skit i det allt sånt kommer ordnas till när nya fälgarna är hemma och på..

blev ovanstående siffror slutresultatet:confused:

fredrikr
2009-04-01, 20:13
Någon som har lite mer detaljerad statistik?

Bland bilmodellerna med som körs relativt korta sträckor hade Mini Cooper och Citroen C2 högst andel fel. I motsatt ände av spektrat hade dieseldrivna Volkswagenbilar som Touran och Golf Variant med långa körsträckor lägst andel underkända besiktningar.



http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2650091.svd


Det stämmer helt klart!

Monchhichi
2009-04-02, 14:28
Det stämmer helt klart!

Vad blev domen?

Rausner
2009-04-02, 16:28
blev ovanstående siffror slutresultatet:confused:Yes. Kunde inte göra så mycket åt det nu + att jag sket mest i vilket då det bara är vinterdäck på nu. Nya fälgarna kommer eventuellt nästa vecka å efter att allt är inställt höjd å topplagringsmässigt så ska en ny hjulinställning göras.

Fixade mest med toe'n när jag var där igår..