handdator

Visa fullständig version : Glykolläckage och motorfästeläckage



purjo76
2009-03-26, 11:13
tjena! har dykt upp ett kylvatten läck på min mini cooper s 2006a älskling o jag kan f...n inte fatta vart det kommer ifrån så jag tänkte att någon här vet el har varit med om samma problem.

var ute idag o aåg att jag behövde bromsa lite hårdare med bilen för att skivorna såg ut att vilja det:) så jag tog den på en rätt så hård sväng i 10 min och sen då jag stannade tyckte jag att det luktade glykol osv så jag öppnade huven och då vid vänstra motorfästet ser ut som en stor alu färgad burk med en bult i vilket måste vara motorfästet och i botten på den så var det blött och jag tog lite på fingrarna o smakade och visst det smaka sött o glykol!

hur f....n kan d komma där o läcka där????

ser ut som ett fråge tecken nu!

har sett att det fuktat där förr men trott att det vatir vatten som åkt ner från huven då man öppnat men ikke!


tacksam för snabba svar då jag har garanti på bilen och vill veta .mvh jocke

RobertH
2009-03-26, 11:46
Jag hade liknande problem på min förra:

* Termostathus, 2499kr inkl montering
* T-koppling, 1300-2000kr, minns ej exakt


Det KAN ju även vara motorfästet som läcker. Nu borde ju inte den vätskan smaka glykol, men detta fel är en klassiker.

purjo76
2009-03-26, 12:02
ok... tack för snabbt svar! saken är att det är bara där det läcker och det finns inget någonstans annars som är blött! inte runt toppen osv INGET helt sjukt! men kan motorfästet läcka??? vad är det i det som läcker ut då?

nu e jag tilt!


det blir fuktigt exakt i botten av fästet där det går ihop med balken/karrosen!

purjo76
2009-03-26, 12:12
hej igen var ute o kikade nu och det är alltså på den sidan som kompressor remhjulet sitter och termostaten sitter ju på andra sidan och där läcker inget.

alltså står man framför bilen med huven öppen är det vänster sida o sitter man i bilen är det höger sida!


men som sagt det smakar sött och är exakt där den stora metall "bussningen/klumpen" går ihop med karossen det läcker!

sitter en jordnings kabel där åxå om det hjälper att berätta!

RobertH
2009-03-26, 12:36
Det låter som motorfästet?

Motorfästena på R53 är oljefyllda/vätskefyllda. Läckage i dem är ett standardfel. Själv fick jag mitt bytt när jag var på semester i Tyskland.

purjo76
2009-03-26, 13:16
hej igen! skippar garantin o fixar själv så nu har jag beställt ett nytt motorfäste samt att jag beställde ny termostat och packning samt termostathuset!

passar på att byta det så man slipper strul i sommar samt att min har ju saknat lite vatten titt som tätt och när jag sökte på det här så var det många som haft dåliga pakningar vid termostaten och jag fixar det innan det börjar tok läcka:)


nån som vet om det är glykol el nått sött i motorfästet???

Hobbe
2009-03-26, 13:33
Jag brukar inte smaka på min bil.... ;)

RobertH
2009-03-26, 14:09
Jag brukar inte smaka på min bil.... ;)

Tror knappt BMW vet det själva, för motorfästena går inte att fylla på själv vad jag vet utan kommer förfyllda från fabrik. Kladdigt var det iaf!

purjo76
2009-03-26, 16:02
haha hobbe! jag o älsklingen delar alltid kroppsvätskor:) asg! nja jag brukar smaka på min bil för då vet man vad som läcker:)

nytt motorfäste på bmw gick loss på 749kr och termostatsatsen ink packning samt huset gick loss på en 5hundring så d blir o byta d imorrn;) sen e hon frisk igen!

purjo76
2009-03-27, 14:26
hej igen känns som om det är nåt annat som lossnat åxå så jag åkte till bmw solna och lämnade bilen så får dom ta hand om älskling istället:)

fick redan ett samtal från dom som sa att motorfästet var av helt samt att den läckte kylvatten från klassikern termostathuset! så ett tips till alla som inte bytt packning och hus där är att GÖRA DET innan sommaren o värmen kommer!!

det är ju riktigt trist att stå längst motorvägen med en trasig mini och sen är det ju ganska farligt med tanke på att man inte har någon temp mätare och vips så har topp packningen gått innan man han stänga av bilen....

mvh jocke