handdator

Visa fullständig version : MINI-auktoriserade återförsäljare



Fredrik
2009-03-25, 14:36
Här är den nya återförsäljarlistan jag fått av Heidi - notera att det ännu inte är riktigt klart gällande auktorisation för service. Jag återkommer med en rykande aktuell lista så snart MINI fått den klar.

MINI-auktoriserade återförsäljare:
- MINI Stockholm
- BMW Group Göteborg
- Kneippbadens Bil Norrköping
- Autopartner Linköping
- Bendt-Bil Halmstad
- Förenade Bil Malmö

Som ni ser är det en reducering av antal återförsäljare, men MINI satsar på att dessa ska ha ett riktigt MINI showroom enligt MINIs regler med specifika MINI-möbler som stolar, skrivbord, montrar och MINIprodukter i största allmänhet, främst MINIkläder, MINIskor och MINImodellbilar.

Freddo
2009-03-25, 15:43
Inte Novation längre?
skumt..

RobertH
2009-03-25, 17:06
Riktigt tråkigt. Vem bryr sig om montrar med modellbilar när man vill ha garantijobb utförda på sin bil. Men bra fixat med listan Fredrik!

Ace
2009-03-25, 18:29
Paulssons Bil i Helsingborg har försvunnit ser jag? För nära Halmstad och Malmö kanske. Tur man har kvar Jimmie på BMW Group GBG. :)

Daniel.S
2009-03-25, 18:56
Service och reservdelar fanns kvar igår iallafall, var och handlade där då :-)

Tyvärr försvann försäljningen redan i höstas, varför vet jag inte riktigt. Såldes rätt hyfsat med MINIS i Helsingborg trodde jag, man ser många iallafall. Men framöver lär det ju bli mindre tyvärr. Finns det någon officiell förklaring från BMW Sverige av denna rejäla neddragning av åf-nätet? Visst, finanskris, men hjulen sattes igång redan ihöstas känns det som.

Fredrik
2009-03-25, 19:11
Daniel, en av förklaringarna kan jag tänka mig är att alla återförsäljare inte klarar MINIs krav på det specifika MINIutseende lokalerna ska ha, samt möjligtvis antal sålda bilar (bara en vild gissning).

Att köpa in dyra möbler och sedan fylla dem med MINIrekvisita kostar nog en bra slant, kanske inte var alla ÅF som var villiga att lägga de pengarna.

Som sagt, vad gäller serviceauktorisation kommer många av de gamla ÅF ha kvar det, men inte alla - så snart jag får en lista från MINI Sverige presenterar jag den här så alla vet vart de kan vända sig.

Daniel.S
2009-03-25, 19:19
Fredrik, det är säkert är det en stor del i det hela. För många är ju sådant viktigt, lifestyle etc. Mitt inköp av MINI begrundades på kompressormotorn, chassi & väghållning :-)
Lite flashback till morsans Autobianchi A112 Abarth från 80-talet, lite samma princip faktiskt. Huvscoop, jajamän. Om någon är gammal nog att minnas den :-)

Servar ändå MINI:n på alternativ verkstad till BMW, så det gör inte så mycket. Men reservdelar är ju bra att ha i närheten, får hoppas att Paulssons fortsätter med detta.

Nu fick jag ännu mer MINI abstinens, snabbspola mars så det blir april=påställning.

Hans-G
2009-03-25, 19:21
MINI-mörkret verkar bre ut sig över dom två tredjedelar av Sverige som ligger norr om Stockholm. Vi här nere som har det bättre förspänt får väl åtminstone ägna våra vänner norröver en medlidande tanke...

Fredrik
2009-03-25, 19:28
Ja, det stämmer, alla är vi olika - för mig är det givetvis bilen först och främst, men jag gillar hela konceptet MINI!
Allt MINI gjort, från marknadsföring, varumärkesbyggande (MINI Challenge ex.vis) till små detaljer tycker jag är lysande helt enkelt.

Hobbe
2009-03-25, 20:43
Allt MINI gjort, från marknadsföring, varumärkesbyggande (MINI Challenge ex.vis) till små detaljer tycker jag är lysande helt enkelt.

Japp, håller med.
Det måste ha varit oktoberfestande tyskar involverade...:D

Hans-G
2009-03-25, 20:47
Håller också med Fredrik, men i det här fallet tycker jag att det känns som om dom ansvariga i Sverige överdriver stordrift och centralisering en aning.

Hobbe
2009-03-25, 20:57
Tja, tycker inte återförsäljarna runt om i Sverige att det säljs tillräckligt många MINI:sar för att "nödvändiga"/kravställda investeringar ska genomföras så är det ju ganska självklart att det inte finns något större intresse att fortsätta sälja MINI bland dessa återförsäljare.
MINI:n är ingen storsäljare i hela Sverige.

Hans-G
2009-03-25, 22:33
Tja, tycker inte återförsäljarna runt om i Sverige att det säljs tillräckligt många MINI:sar för att "nödvändiga"/kravställda investeringar ska genomföras så är det ju ganska självklart att det inte finns något större intresse att fortsätta sälja MINI bland dessa återförsäljare.
MINI:n är ingen storsäljare i hela Sverige.
Ingen storsäljare i nån del av Sverige, tyvärr...
Och visst har du rätt - MINI (eller BMW) sysslar ju inte med välgörenhet, precis.
Fast utbytet av ett MINI-köp är ju fasen så vägörande... ;)

Hobbe
2009-03-25, 23:13
Att det inte säljs många MINI:sar i Sverige är ju både positivt och negativt samtidigt.
Entusiasterna är säkert glada över att det inte finns en MINI i varje gathörn, det gör oss mer unika, men å andra sidan så gynnas inte biltillverkaren av låg försäljning, vilket i längden inte kommer att göra entusiasten särskilt entusiastisk.

Vi får väl försöka hjälpa till, och sprida vårt gospel i de mest underutvecklade delarna av riket? Frälsa de ofrälste.
Arrangera träffar hos MINI-återförsäljare vars kundkrets är vilse i sin övertygelse, och se till att intresset blommar upp lokalt etc.

Rausner
2009-03-25, 23:56
Service och reservdelar fanns kvar igår iallafall, var och handlade där då :-)

Tyvärr försvann försäljningen redan i höstas, varför vet jag inte riktigt. Såldes rätt hyfsat med MINIS i Helsingborg trodde jag, man ser många iallafall. Men framöver lär det ju bli mindre tyvärr. Finns det någon officiell förklaring från BMW Sverige av denna rejäla neddragning av åf-nätet? Visst, finanskris, men hjulen sattes igång redan ihöstas känns det som.Tacka fan för det. Min ska in där på Inspektion II på tisdag. Tur att man har kontakter där som övervakar att det blir bra gjort ^^

taskmört
2009-03-26, 18:43
Håller också med Fredrik, men i det här fallet tycker jag att det känns som om dom ansvariga i Sverige överdriver stordrift och centralisering en aning.

Jag tycker mer det luktar exklusivitet, jag. Det skall vara något extra att komma till en mini-bilhall. Det skall inte vara som MacDonalds och Volvo som finns i varenda buske i detta avlånga land.