handdator

Visa fullständig version : Viltolycka....



Monchhichi
2009-03-18, 22:03
Har haft alldeles för mycke tur idag vilket brukar vara en tydlig signal på att snart går allt åt helvete.. Vilket inte helt oväntat hände.

Hade varit och tränat i Lund och skulle egentligen raka vägen hem, men ändå beslöt jag mig för att köra en omväg. Hade ca 3km kvar att köra när allt hände.

Samma väg som jag en gång "nuddade" en galt på 100kg vilket lämnade en hel del plåtjobb och en lång inköpslista...

Den här gången var den ingen galt på 100kg (som tur var) utan en liten hare..
Jag tvärnitar och försöker styra undan men turen hade vänt och det small till i bilen.


Som resultat har vi en sprucken och sönderslagen front, ett dimljus mindre och hare till middag.. (Bild kommer så fort solen gått upp)


Tror knappast försäkringsbolaget vill täcka detta, men den stora frågan är:

Orginal S R53 front eller Aero fronten? Behöver givetvis hjälp med lack också..

Suck, nu ska jag iaf ha mig min kvällsöl!

RobertH
2009-03-18, 23:11
Tråkigt! Har du ingen sån "viltextra" på försäkringen?

Monchhichi
2009-03-18, 23:46
Jag har lagt till MER försäkring där dem täcker skada vid djurkollision, dem betalar allt utöver de 1000kr i självrisk. Vad dem begär är att man har gjort en anmälan till polis, men man ska jhu inte anmäla krock med hare...

Ska ringa BMW imorgon och höra om pris, sen mitt f-bolag sen ev. polis.

Monchhichi
2009-03-18, 23:47
Vad tycker ni att jag ska ha för front? Orginal S front eller en Aero front?

Hobbe
2009-03-19, 00:39
Aero!

Tur att du missade galten tidigare.
En sådan smäll hade förstört mycket.

dopetimes
2009-03-19, 14:54
Jag har lagt till MER försäkring där dem täcker skada vid djurkollision, dem betalar allt utöver de 1000kr i självrisk. Vad dem begär är att man har gjort en anmälan till polis, men man ska jhu inte anmäla krock med hare...

Ska ringa BMW imorgon och höra om pris, sen mitt f-bolag sen ev. polis.

Det finns inget som säger att du inte FÅR anmäla en sån viltskada. Däremot MÅSTE du inte anmäla den.

Monchhichi
2009-03-19, 16:07
Det finns inget som säger att du inte FÅR anmäla en sån viltskada. Däremot MÅSTE du inte anmäla den.

Ber om ursäkt, skulle skrivigt "behöver inte"

Monchhichi
2009-03-19, 16:12
Var inne hos BMW idag och frågade om framspoiler.
Rörde sig om 1100 i prisskillnad, vilket gör valet självklart ;)

Ska bara prata med f-bolaget och se vad dem säger, även fråga om det går att lägga ut de 1100 för aero fronten istället.

Christian
2009-03-20, 17:26
;)


Vem sa att du inte hade en Aerofront vid olyckstillfället ???

Måste man kunna bevisa vilken sorts front man har på bilen ?

Rausner
2009-03-20, 17:42
;)


Vem sa att du inte hade en Aerofront vid olyckstillfället ???

Måste man kunna bevisa vilken sorts front man har på bilen ?Bildbevis christian.. Polisen eller försäkringsbolaget brukar inspektera bilen när någon form av skada har inträffat.

En kompis bil blev påbackad på en ica-parkering av en smitare. Front, blinkers och strålkastare åt helvete. Var tvungen att komma upp med bilen till polisen som dokumenterade det. Sen blev dock allt ersatt för 1000kr typ..

Ace
2009-03-20, 19:38
Slå till på en Aero-front nu när du ändå skall byta.

Monchhichi
2009-03-21, 14:39
;)


Vem sa att du inte hade en Aerofront vid olyckstillfället ???

Måste man kunna bevisa vilken sorts front man har på bilen ?

Haha kan säga till polisen att det är en aero front och hoppas att dem inte är MINI-fanatiker, hur som helst så ska jag nog satsa på Aero fronten, 1100 kr i skillnad :)

Christian
2009-03-21, 18:39
Var e bilderna på bilen då ??

Monchhichi
2009-03-30, 15:24
http://i625.photobucket.com/albums/tt339/Monchhichi_87/DSC04397d.jpg

Monchhichi
2009-03-30, 15:29
Här ser ni var sprickan går, kan även se att passformen mellan huv och spoiler blivit sämre.

Visat upp bilen idag, verkstan skulle höra av sig när han fått hem delarna och sen ska dem lackas och monteras. Allt går under försäkringen och dem erbjöd sig en hyrbil till mig men jag svarade att jag hade bilar så jag klarade mig. Så nu är det bara att vänta. Sen får vi se vad för front jag får :/

Green Meanie
2009-04-04, 17:13
Det som behövs är en "Viltvarnare" Jag har haft på min förre bil och det finns en på min hoj. Denna typen är beprovad i USA på Brandkåren då de körde utrycktningar på många landsvägar. Vilt krockar var många och när de klistrade på dessa krockade de inte med ett enda djur efteråt säjs det. Jag kan intyga att en räv stannade tvärt på väg kanten när jag kom i hög hastighet på min hoj för några år sen.

Typen jag har finns här:
http://shop.newpage.se/se/grp/viltvarnare.php

Finns "köp 5 betala för 4"

US site "Save a Deer"
http://64.33.51.210/html/research_comments.html#testresearch

RobertH
2009-04-06, 09:17
Den där verkar ju bra om den verkligen fungerar? Var monterar man en sån på en MINI utan att det blir fult?`

Monchhichi
2009-04-06, 10:04
Verkar jhu vara en bra uppfinning, någon här på forumet som prövat den?
2cm x 2cm x 2.5cm, borde jhu få plats i grillen tycker man eller gömd bakom front spoilern.

Green Meanie
2009-04-06, 18:17
Det som behövs är en "Viltvarnare" Jag har haft på min förre bil och det finns en på min hoj. Jag kan intyga att en räv stannade tvärt på väg kanten när jag kom i hög hastighet på min hoj för några år sen.

[/url]

Nån som inte kan Svenska?:D

Christian
2009-04-06, 19:39
Det som behövs är en "Viltvarnare" Jag har haft på min förre bil och det finns en på min hoj. Denna typen är beprovad i USA på Brandkåren då de körde utrycktningar på många landsvägar. Vilt krockar var många och när de klistrade på dessa krockade de inte med ett enda djur efteråt säjs det. Jag kan intyga att en räv stannade tvärt på väg kanten när jag kom i hög hastighet på min hoj för några år sen.

Typen jag har finns här:
http://shop.newpage.se/se/grp/viltvarnare.php

Finns "köp 5 betala för 4"

US site "Save a Deer"
http://64.33.51.210/html/research_comments.html#testresearch



Beställde en......

Green Meanie
2009-04-06, 22:29
Bra!

Svar på Roberts fråga: de är ganske små rackare som man klistra fast på nån lämplig plats som försörja bra fartvind genom de två holen. Kan vara på sidan eller fronten av bilen. På hojen har jag på sidan av fram skärmen.

hugolj
2009-04-12, 19:58
smällde min Merca CLK med ett rådjur betala inte en spänn i självrisk, ny huv nya xenon mm mm 48 papp gick det på!. Trygg Hansa var det