handdator

Visa fullständig version : Bromsvätskebyte



JEA
2009-03-17, 10:13
Hej
Jag har helt missat att byta bromsvätska, bilen hade batteriet urkopplat så indikationen var ur spel, och jag har råkat gå över tiden med 6 månader, kanske kört 300-400 mil under den tiden. En del förbannad på mig själv. Ska in å byta den nu i dagarna, men undrar om det kan skada något att fortsättaköra bilen, bromsarna känns inte konstiga eller dylikt, utan känns helt normala. Bilen har gått cirka 4500 mil.

RobertH
2009-03-17, 10:36
Ett par hundra mil ska nog inte vara någon fara!

JEA
2009-03-17, 10:38
Ok, tack för infon. Vad kan hända är väll min följfråga då? Har inte bankört eller kört speciellt tokaggresivt

RobertH
2009-03-17, 11:10
Det är väl att bromsarna kan kännas svampiga, och så byter man för att undvika korrision, få bort ev. smuts och vatten ur ledningarna.

dvorak
2009-03-17, 12:53
Precis, bromsvätskan drar åt sig fukt, speciellt om bilen står och inte används.

Detta leder till korrosion i huvudcylinderns väggar. När man sedan trycker på bromspedalen så repas väggarna i cylindern upp och det blir små repor som orsakar läckage, gummipackningen runt kolven håller inte tätt.

Några hundra mil är absolut inget problem, problemen uppstår när bilen får stå länge (1-2 år + ). Men ifall du aldrig byter bromsvätska så går det fortare.

Glöm inte att lufta ordentligt.

Något som ofta glöms är bromsvätskan till kopplingen på bilar med hydralisk koppling. Kopplingen kan dock vara lite bråkigare att lufta ibland då det sällan är en backventil med i systemet. En miss och man får börja om från början.

JEA
2009-03-17, 13:28
Tack för all info!
Lämnar in den på BWM i Lund på fredag, 800kr skulle de ha för det. Det ska inte vara några problem enligt dem, bara köra på så länge.

En helt annan fråga, om jag varvar upp i friläge, så låter det som den baktänder, har bett dem kolla på det, Någon som har någon aning om vad det kan vara. Det är vid cirka 5000 varv.

Rausner
2009-03-17, 14:32
En helt annan fråga, om jag varvar upp i friläge, så låter det som den baktänder, har bett dem kolla på det, Någon som har någon aning om vad det kan vara. Det är vid cirka 5000 varv.Om det är när du släpper på gasen så låter alla Cooper S så från fabrik - bara najs!

thoren
2009-03-17, 14:45
hehe vadå det har jag aldrig hört :D

Christian
2009-03-17, 15:19
Tack för all info!
Lämnar in den på BWM i Lund på fredag, 800kr skulle de ha för det. Det ska inte vara några problem enligt dem, bara köra på så länge.

En helt annan fråga, om jag varvar upp i friläge, så låter det som den baktänder, har bett dem kolla på det, Någon som har någon aning om vad det kan vara. Det är vid cirka 5000 varv.


Det skall vara så.

Bara att tuta o köra. :steering:

HF-Björn
2009-03-17, 17:41
Jag skall också byta bromsvätska, byter dom verkligen hela vägen till alla bromsarna eller "fuskar" dom och suger ut den gamla vätskan och häller på nytt? tycker 2000mil /2 år är lite overkill men jag är datorns slav hehe

Andersson
2009-03-17, 18:28
Jag skall också byta bromsvätska, byter dom verkligen hela vägen till alla bromsarna eller "fuskar" dom och suger ut den gamla vätskan och häller på nytt? tycker 2000mil /2 år är lite overkill men jag är datorns slav hehe

Jag tror att det vanligaste är att man "fuskar" och suger ur behållaren för att sedan toppa med nytt om man inte verkligen ber om ett riktigt byte och betalar därefter...

JEA
2009-03-19, 20:09
Då tutar jag och kör :) Tack för infon!

Rausner
2009-03-20, 17:49
Jag tror att det vanligaste är att man "fuskar" och suger ur behållaren för att sedan toppa med nytt om man inte verkligen ber om ett riktigt byte och betalar därefter...Jag bad om byte nu när min ska in på service. Inspektion II med bromsvätskebyte med miniklubbenrabatt = 5.600kr. Får hoppas att de verkligen gör bytet korrekt också. Tur att polarens pappa jobbar där och skulle hålla ett vaket öga :D

Hobbe
2009-03-20, 17:52
Det går aldrig att byta för ofta.
Själv byter jag både bromsvätska och motorolja minst en gång per säsong ;)

Rausner
2009-03-20, 20:18
Det går aldrig att byta för ofta.
Själv byter jag både bromsvätska och motorolja minst en gång per säsong ;)Självfallet inte. Kostar lite för säkerheten fräscha vätskor gör :)