handdator

Visa fullständig version : Garanti BMW ang. kamkedjerassel



Sidor : [1] 2

RobertH
2009-03-12, 22:10
På senaste mötet med BMW tog styrelsen upp problemet med kamkedjerassel på R56/R57 och frågade hur BMW ställer sig i frågan.

Vi fick senare svaret att de inte visste så mycket eller hade några planer på åtgärd. Om vi ville gå vidare med detta så skulle vi skicka över mer information och en sammanställning över några drabbade ägare.

I nästa post lägger jag ut ett brev som Robert&Emily hjälpt till att formulera, och som vidare ska kommuniceras till BMW.

Nu söker vi alla som har problem med knackande och rasslande motorer, oftast vid kallstart. Skicka PM till mig med namn, adress, telefonnummer och regnr så kommer du med på listan som kommer att lämnas in tillsammans med brevet.

RobertH
2009-03-12, 22:12
Kamkedjerassel vid kallstart – MINI R56/R57

Denna skrivelse är en sammanställning av den information som finns tillgänglig om det uppmärksammade problemet med kamkedjerassel vid kallstart på MINI R56 av årsmodell 2007-2009 och R57 av årsmodell 2008-2009.

Bakgrund och problembeskrivning

MINI av modell R56/57 är utrustade med hydraulisk kamkedjesträckare. Vid användning av hydraulisk kedjesträckare kan vid kallstart ett missljud uppstå under ett par sekunder. Detta missljud beror på att den hydrauliska kamkedjesträckaren inte uppnått fullt operationellt oljetryck varför kamkedjan får ett för stort spel och slår mot godset. Detta är karaktäristiskt för tekniken. Många ägare av MINI av aktuella modeller och årsmodeller upplever dock att missljuden från kamkedja/sträckare är betydligt mer långvariga och kraftiga än vad som är vanligt vid användandet av tekniken. Många rapporterar att missljudet pågår under upp till en minut och i en del fall ännu längre. Vidare rapporteras att missljudet blir värre och mer långvarigt med tiden. Många beskriver ljudet som liknande det en gammal dieselmotor ger ifrån sig (se bifogade filmer).

Detta missljud är inte av samma typ som det tickande ljud motorn ger ifrån sig vid arbetstemperatur. Det är heller inte detsamma som det ljud som i vissa fall uppstår i vakuumpumpen.

BMW/MINI UK

I samband med att problemen började uppmärksammas registrerades de i PuMA av BMW/MINI i UK. Till en början ansåg BMW/MINI UK att missljudet vid kallstart var karaktäristiskt och endast ett estetiskt fel. Man har nu dock ändrat uppfattning i frågan sedan motorer börjat få allvarliga skador till följd av brott på kamkedjor eller på grund av att kamkedjan hoppat av dreven. Idag byter alltså BMW/MINI UK i stor omfattning ut kamkedjesträckare. Detta då man insett att felaktigt designade sträckare orsakar kraftiga missljud vid kallstart. Det finns officiellt två varianter på lösning. En för bilar producerade innan 2007-05-01 och en för bilar producerade efter detta datum.

Mekaniska kedjesträckare

Det finns till dags dato tre varianter på modifierade kedjesträckare. Dessa är enligt uppgift mekaniska istället för hydrauliska. De modifierade kedjesträckarna har p/n: 11317565868 (introducerad i april 2008), 11317582036 (introducerad i november 2008) och nu senast 11317598956. Den senaste versionen verkar råda bot på problemet med missljud vid kallstart och har börjat installeras i England.

**
OBS UPPDATERAD INFO:
Nu har den ersatts av en ny kedjespännare med p/n 11317601809!
**

Information om det här felet finns i PuMA (10686850-12) och postades i senaste version 2009-02-29.

Vi är intresserade av att veta hur BMW Sverige har hanterat det här felet och hur man kommer att hantera det i framtiden.

Rasmus
2009-03-12, 22:15
PM skickas nu.
Jag har kameran redo i bilen hela tiden, för att kunna filma/dokumentera ljudet vid kallstart och visa när jag lämnar in den på service.

RobertH
2009-03-12, 22:17
Vi har tre filmer med ljud som kommer att lämnas in ihop med brevet.

Bronto
2009-03-12, 22:20
Min gör ofta det om den stått ute under en kall natt. Var hos BMW nyligen för en annan sak och då tog jag upp ljudet med en tekniker. Han sa rent och slätt att det är så dessa motorerna låter och att det inte var någon fara alls. Jag tycker inte det är jättekul att åka runt och låta som en diesel i några min, men kan detta alltså vara dåligt för motorn eller slita på något?

Hobbe
2009-03-12, 23:21
Jag tycker brevet är både sakligt och exemplariskt.
Att BMW/MINI Sverige dessutom är intresserade utav en diskussion visar på att det påstådda felet inte ignoreras.
Kudos till BMW/MINI Sverige och NMCS.
Det blir säkert bra det här.



Själv kör jag vidare med min Tritec där enbart kompressorn viner...normalt dessutom:)

Scitz0
2009-03-12, 23:49
Jag är väldigt intresserad av de filmer/ljudfiler som finns tillgängliga för att jämföra med min egen bil. Någon som peka till var jag kan hitta dessa eller skicka till mig via mail? Om de är större kan jag ordna andra uppladdningsmöjligheter också.

dvorak
2009-03-13, 08:38
Ska det inte gälla mini R55/56?

Clubman är väl R55?

Min bil har varit bättre på sista tiden, men rätt som det är så dyker det upp igen.

Fredrik
2009-03-13, 09:00
Förtydligande - modellvarianters nummer:

R55 - MINI Clubman, samtliga versioner.
R56 - MINI Hatchback, samtliga versioner.
R57 - MINI Cabrio, nya modellen, samtliga versioner (premiärvisas 28-29/3).

Med samtliga versioner avses modellserierna One, Cooper, Cooper D, Cooper S samt JCW.

ola
2009-03-13, 09:19
de där filmerna - finns de nånstans så man kan jämföra med sin egen bils ljud?

ola
2009-03-13, 09:20
de där filmerna - finns de nånstans så man kan jämföra med sin egen bils ljud? jag har haft dieselbil så länge innan så jag tycker att allt är tyst jämfört med en oljebrännare..

RobertH
2009-03-13, 15:03
Jag har inte laddat upp filmerna än, men kan göra det snart.

Hittills är vi fyra ägare uppskrivna. Några till vore bra, jag vet att ni finns där ute!

dvorak
2009-03-13, 15:05
Fick du mitt PM?

RobertH
2009-03-13, 16:13
Japp, svarade nu!

RobertH
2009-03-13, 16:14
Nu är vi 5st totalt!

Rasmus
2009-03-13, 17:02
Lägg upp filmen på youtube med engelsk rubrik/beskrivning. Det är säkert många som kommer kommentera och det kan man också ta med till BMW.

Emely&Robert
2009-03-13, 18:49
Hej, ja, det stämmer att det bör stå R55/R56 istället. Vi vet ju faktiskt inte om det är samma problem med R57.

Här är ett exempel:
YouTube - HQ R56 Mini Cooper S Engine Noise When Cold - Morning Start (http://www.youtube.com/watch?v=bRINvbMz3h8)

Fredrik
2009-03-13, 19:36
Hans-G kommer nog att få sin R57 i en inte alltför avlägsen framtid - kanske kunde vara intressant att invänta Hans rapport om den låter som våra eller ej, då vet vi garanterat om det gäller R55, R56 och R57?

dvorak
2009-03-13, 21:06
Tyvärr kanske det tar ett tag innan rasslet börjar. Det är ju lite svårt att säga med tanke på ifall det nu är temperaturen som styr.

Min började ju med detta nu i vintras, hade aldrig hört det trots att jag haft bilen sedan i början på april förra året.

Emely&Robert
2009-03-13, 21:11
Så som texten är skriven passar det ganska bra med verkligheten om man byter ut R57 mot R55. Vi får helt enkelt se hur det blir med R57 men det är samma motor vad jag vet.

Emely&Robert
2009-03-13, 21:12
Tyvärr kanske det tar ett tag innan rasslet börjar. Det är ju lite svårt att säga med tanke på ifall det nu är temperaturen som styr.

Min började ju med detta nu i vintras, hade aldrig hört det trots att jag haft bilen sedan i början på april förra året.

Med andra ord verkligen inte något missljud som kan klassas som karaktäristiskt. Vi får bara hoppas BMW Sverige inte stoppar huvudet i sanden.

Emely&Robert
2009-03-16, 11:24
Här är ännu ett exempel på hur det kan låta:

YouTube - R56 Mini Cooper S engine rattle (http://www.youtube.com/watch?v=5CFbzj45M5k)

Fredrik
2009-03-16, 11:37
Här är ännu ett exempel på hur det kan låta:

http://www.youtube.com/watch?v=5CFbzj45M5k

Otroligt vilket oljud den hade, nästa gång min låter som en dieseltraktor (vid kallstart, försvinner efter ca 30-40 sek) ska jag lyfta på huven för att lyssna riktigt ordentligt på det.

Paulandtara tror jag är reggade på MINI2 så de har nog varit involverade i problemet där, misstänker jag.

Emely&Robert
2009-03-16, 12:37
Japp, det är Paul&Tara som råkat illa ut (igen).

ola
2009-03-16, 12:47
shit vad det lät illa , som tur är låter inte min så ...ännu..

Scitz0
2009-03-16, 13:53
Lät inte bra... har själv inte hört något problem med min någonsin, får väl anse mig själv lyckligt lottad

RobertH
2009-03-17, 09:04
Upp upp!

I morgon skickar jag in detta, så om någon missat att skicka sin info till mig i PM och vill vara med på garantiupproret så bör ni skynda er på!

Fredrik
2009-03-17, 11:58
Hur många har anmält sitt intresse för detta, Robban?

RobertH
2009-03-17, 12:30
5 stycken!

Fredrik
2009-03-17, 12:35
5 stycken!

Oj, det var inte många, borde vara några fler kan man ju tycka!

Scitz0
2009-03-17, 15:38
Hade gärna bidragit med min röst men iom att jag inte upplevt något problem personligen så känns det obefogat.

JockeO
2009-03-17, 15:56
Oj, det var inte många, borde vara några fler kan man ju tycka!

Det borde inte vara någon alls kan jag tycka. ;-)

Men jag håller tummarna för alla som drabbats av detta orosmoment.

/M v h, JockeO

Emely&Robert
2009-03-17, 16:00
Visserligen borde det vara fler med tanke på hur det ser ut på nätet men å andra sidan är det här bara ett ännu tydligare tecken på att det här inte är något karaktäristiskt för motorn utan snarare ett fall av väldigt ojämn kvalitet på kedjesträckare från BMW/MINI.

Jag tror att väldigt mycket av de avfärdande tonerna från BMW kommer från att man inte vet vad kunden klagar på. Med lite tur kan vi se till att BMW får upp ögonen för problemet. Samtidigt vill de givetvis så långt det är möjligt undvika en massanstormning till verkstäderna. I vart fall tills garantierna gått ut...

Emely&Robert
2009-03-17, 16:15
P.S,

Hur många R56 Cooper S har vi här på forumet och hur många av dem har varit inloggade sedan frågeställningen kom upp?

Fredrik
2009-03-17, 17:14
P.S,

Hur många R56 Cooper S har vi här på forumet och hur många av dem har varit inloggade sedan frågeställningen kom upp?

Denna kanske hjälper :D 401 Authorization Required (http://www.miniclub.se/showthread.php?t=5018)

Emely&Robert
2009-03-17, 18:05
Ja, du ser, var fjärde aktiv medlem på forumet som äger en R56 Cooper S har det här problemet. Knappast några enstaka men samtidigt långt ifrån att kallas karaktäristiskt.

Rasmus
2009-03-24, 09:56
Nu ska ni få höra!!

Jag ringde Novation och bokade service igår. Påpekade då detta med kamkedjerasslet varpå dom gick in i sitt system för att kolla om det fanns något på det, vilket det inte har gjort.

MEN…

… nu hade BMW Sverige lagt upp ett ganska omfattade program på felsökning av kedjesträckaren! Detta kommer göras på min bil den 31 mars!

Emely&Robert
2009-03-24, 12:00
Sedär! Får hoppas de får ordning på det här nu då!

Hobbe
2009-03-24, 14:01
Alla problematiska R56 kommer att bytas ut mot fungerande R53? :o

För att var lite seriös som omväxling, jag tror nog att BMW/MINI kommer att fixa detta fel utan kostnad.

Rasmus
2009-03-24, 14:04
Seriöst. Jag tror nog att BMW/MINI kommer att fixa detta fel utan kostnad.
Bara hoppas det sker innan garantitiden går ut, vilket det gör för många R56-ägare som köpte MINI:n när den nya modellen kom.

Hobbe
2009-03-24, 14:06
BMW hanterade väl problemet med tex vanos i E46:an även utanför garantitiden?

ola
2009-03-24, 14:34
BMW hanterade väl problemet med tex vanos i E46:an även utanför garantitiden?

vanos? :confused: :confused:

Emely&Robert
2009-03-24, 15:05
Ja, det stämmer att BMW gjorde goodwill-reparationer av E46 M3, fick dock för mig att det var på grund av något lager som gav upp på grund av dålig smörjning.

Nåväl, om det visar sig vara fabrikationsfel på ett större antal R56 så lär det bli samma visa den här gången.

RobertH
2009-03-24, 15:28
Jag är inte lika övertygad...

Emely&Robert
2009-03-24, 15:32
Vi får väl se. Skulle vara väldigt intressant att veta när BMW uppdaterade systemen och gjorde tillägg för informationen om kontroll av kamkedjesträckaren.

Green Meanie
2009-03-24, 16:53
Min garanti gick ut början mars.....:sad:

Hobbe
2009-03-24, 17:27
Min garanti gick ut början mars.....:sad:

Din egen eller bilens? :o

Kongo
2009-03-24, 18:29
vanos? :confused: :confused:

Variabel ventilstyrning genom ändring av läge på kamaxlarna.

Honda kallar sin v-tech tex.

Fredrik
2009-03-25, 06:40
Igår kväll sände jag iväg ärendet som Robert (Emely&Robert - Robert) skrivit ihop till Heidi, ska bli intressant att se vad den högste tekniskt ansvariga säger om ärendet.

Emely&Robert
2009-03-25, 08:22
Vissa delar blir ju lite som att sparka in öppna dörrar med tanke på att MINI nu uppmärksammat problemet.

RobertH
2009-03-25, 08:33
Jag säger att vi sparkar på alla dörrar vi ser. Jag och R.E har som bekant snart bara 20 dagar kvar på garantin!

Emely&Robert
2009-03-25, 09:47
Ja, då börjar det pyra lite. Skönt att det börjar hända saker.

Bronto
2009-03-26, 12:31
Hur har det gått med detta? Jag har ingen filmkamera hemma så har inte kunnat filma spektaklet. Lät ganska mycket imorse när jag stack iväg, allra mest vid 2000rpm. Känns ju som man kör en lastbil :s

RobertH
2009-03-26, 12:34
Samma här, så fort det är någon minusgrad ute så låter motorn som en trasig traktor.

Vi har hittills bara fått beskedet att de ska återkomma när ansvariga har tittat på det.

RobertH
2009-03-27, 08:46
Nu har jag bokat in en koll på min bil på måndag. Ringde och gav alla PUMA-nummer osv. som står i Robert&Emilys rapport. De "hade aldrig hört talas om problemet", men när jag berättade om klubbens dialog med Heidi och vad som hänt i England så gav de med sig.

*Håller tummarna*

Fredrik
2009-03-27, 08:56
Nu har jag bokat in en koll på min bil på måndag. Ringde och gav alla PUMA-nummer osv. som står i Robert&Emilys rapport. De "hade aldrig hört talas om problemet", men när jag berättade om klubbens dialog med Heidi och vad som hänt i England så gav de med sig.

*Håller tummarna*

Bra Robban, håll oss informerade :D

MartinGBG
2009-03-27, 13:46
Jag hade även jag detta problemet på min MINI Cooper S R56.
Upptäckte det först nu då jag flyttat och bilen därmed inte längre står i garage. När man startar den på morgonen så knackar den väldigt och känns.. dieselaktig även i gången och låter illa när man kör tills den blivit varm.

Emely&Robert
2009-03-27, 17:53
De "hade aldrig hört talas om problemet", men när jag berättade om klubbens dialog med Heidi och vad som hänt i England så gav de med sig.


Konsumentmakt! :steering:

Rasmus
2009-03-31, 08:24
Nu är min bil inne på operationsbordet!
Hoppas, hoppas, hoppas dom åtgärdar kedjesträckaren nu!

På Novation sa dom att dom hade haft MINI:s inne med felet förut och till och med ras pga detta!!!!!!

RobertH
2009-03-31, 08:41
dom hade haft MINI:s inne med felet förut och till och med ras pga detta!!!!!!

Det där är intressant. Det måste vi rota vidare i!

Emely&Robert
2009-03-31, 08:45
"Deny all knowledge" in i det sista.

Pojkar, kom ihåg att få specificerat vilka delar (med artikellnummer) som använts vid era reparationer.

Fredrik
2009-03-31, 09:10
Nu är min bil inne på operationsbordet!
Hoppas, hoppas, hoppas dom åtgärdar kedjesträckaren nu!

På Novation sa dom att dom hade haft MINI:s inne med felet förut och till och med ras pga detta!!!!!!

Ras I Sverige pg. av detta!
Nu börjar det bli riktigt viktigt att få detta utrett.
Rasmus, sade de verkligen att DE (Novation) hade haft ras eller tror du de menade att de HÖRT om rasade motorer (i USA)?

Ser fram emot att få höra om Robbans och Rasmus garantibyten, jag har själv garanti till i slutet av juni på min R56 S så det blir nog en sväng in om era erfarenheter är bra - hoppas hoppas!

Scitz0
2009-03-31, 09:14
Om någon tänkt ha kvar sitt rassel till mini united eller träffen på mantorp 15-16/5 eller tom vår träff den 18/4 på västkusten så vore jag väldigt intresserad av att jämföra.

RobertH
2009-03-31, 09:24
Enligt Rasmus på tfn i morse kan jag bekräfta att Novation fått in bilar med rasade motorer på grund av detta fel, som de sedan fått reparera. Det finns alltså konkreta fall i Sverige!

Fredrik
2009-03-31, 09:50
Enligt Rasmus på tfn i morse kan jag bekräfta att Novation fått in bilar med rasade motorer på grund av detta fel, som de sedan fått reparera. Det finns alltså konkreta fall i Sverige!

Kanske börjar bli läge för vår tekniske expert Robert (E&R) att prata med någon på Novation för att höra vad som hänt?

Emely&Robert
2009-03-31, 10:02
Det kan vi absolut göra, vill dock först veta vad det är för delar som använts vid reparationerna.

Det mest intressanta i den här historien är ändå att BMW från början var väldigt tydliga med att det här absolut inte var nåogt fel men att det nu kommer krypande att vi faktiskt haft samma typ av haverier här i Sverige som vid de i England.

Fredrik
2009-03-31, 11:11
Det kan vi absolut göra, vill dock först veta vad det är för delar som använts vid reparationerna.

Det mest intressanta i den här historien är ändå att BMW från början var väldigt tydliga med att det här absolut inte var nåogt fel men att det nu kommer krypande att vi faktiskt haft samma typ av haverier här i Sverige som vid de i England.

Ja, det är mindre bra helt klart, och samtidigt lite irriterande - vad ger det för pluspoäng för en tillverkare om en hoper bilar skulle få rasade motorer?
Jag drar vissa paralleller till det problem Mercedes hade för några år sedan med rost. De stack ner huvet i sanden och tappade enormt med både kunder och prestige. För en prestigebilstillverkare måste det vara katastrof!

Det känns bra att du är insatt i problemet Robert :happy:

taskmört
2009-03-31, 11:53
att strategin är att utan knot laga de fel som kommer in p.g.a detta och se till att kunden åker från verkstaden med ett leende på läpparna och har glömt hela historien innan läggdags.

Alternativet är att dra igång en kampanj, ta in bilar systematiskt och bekosta uppgradering på ALLA bilar som kan vara berörda. Dlir dyyyyrt, och något man helst vill slippa, så långt det nåpnsin är möjligt.

Balansgång.

Rasmus
2009-03-31, 11:57
Ras I Sverige pg. av detta!
Nu börjar det bli riktigt viktigt att få detta utrett.
Rasmus, sade de verkligen att DE (Novation) hade haft ras eller tror du de menade att de HÖRT om rasade motorer (i USA)?
Så här gick det till…

Jag lämnade in bilen på Novation och visade då upp mina egeninspelade filmer som tydligt visade hur bilen låter när den kallstartas och är bra och hur de låter när den kallstartas med kedjerassel.

"Jaha, är det en diesel" var killens första kommentar.

Jag förklarade felet varpå mekanikern sa att dom redan hade bytt några kedjesträckare samt haft ras på grund av detta! Det var så jag uppfattade det men för att undvika eventuella missförstånd så ska jag fråga en gång till när jag hämtar ut bilen senare idag.

Efter att jag lämnat in bilen så skickade jag över den text som finns i inlägg 2 i den här tråden, med hänvisning till PuMA-koder och artikelnummer osv.

Ingenting känns säkert när det gäller det här felet men jag hoppas verkligen att dom fixar det nu. Jag lämnade in bilen i morse kl 8 för oljeservice, byte av dimljus och auto-up på passagerarsidan. Det borde dom ha hunnit med på förmiddagen, så nu är det förhoppningsvis kamkedjerassel som gäller fram tills dom ringer och säger om jag hinner med båten till Visby ikväll eller om jag måste stanna ett dygn till :o

RobertH
2009-03-31, 12:05
Nu ringde BMW!

Sträckaren ska bytas enligt åtgärd i Puma. Den kommer kanske på fredag, men lyssna på detta:
-----
Bilen ska absolut inte köras med denna sträckare, så vi vill ha kvar den hos oss tills den nya kommer. Detta för att förhindra motorras!!
-----
Observera att min bil inte hade värre symptom än någon annans, bara 1-2 minuters knack vid kallstart när det är minusgrader.

Lånebil gick bra att hämta när jag ville och får behållas tills bilen är kvar.

Emely&Robert
2009-03-31, 12:18
Sedär, lite ketchupeffekt när det gäller insikten kring problemet.

Bra jobbat BMW.

Fredrik
2009-03-31, 12:30
Hmm, jag tror också jag ska boka en tid - då får de byta vindrutan på en och samma gång (liten spricka i nedre vänstra delen av vindrutan), så jag får en liten MINIlogga på vindrutan :mrgreen:

En allmän fråga - om de nu byter denna kedjesträckare, förlängs då garantin på just det jobbet upp till två år (alltså endast för ev problem förknippade med detta fel) eller gäller garantins slutdatum ändå?

Hobbe
2009-03-31, 12:36
Nu ringde BMW!


Se där!
BMW brukar inte backa så svaret var enligt förväntan.

Rasmus
2009-03-31, 13:05
Pratade med Robban precis. Det står tydligen en MINI inne på BMW Solna med totalras pga. kamkedjan. UTANFÖR GARANTIN!!! Tycker synd om ägaren till den bilen.

Sen ringde jag Novation. Dom har inte verktygen för att mäta upp kedjespännaren så nu drar det här ut på tiden.... :( Dom har i alla fall konstaterat att spännaren ska bytas men beroende på om "glappet" är under eller över 68 mm så är det massor med andra saker som också ska bytas.

RobertH
2009-03-31, 13:18
Ja precis, igår morse hade ingen av servicekillarna hört talas om problemet. Idag fick jag veta att de har en bil inne med ras i Solna. Dock ingen ventilsallad, men det var 50/50 vad jag förstod. Den ägaren hade ingen garant, så honom/henne är det synd om som sagt.

Man måste även byta vanos enligt PUMA sa han. Vet inte hur mycket det kostar eller vad allt detta innebär i delar och jobb, men jag vill inte själv få reda på det via ett kontantkvitto iaf.

Emely&Robert
2009-03-31, 13:23
Riktigt surt med utgången garanti...

Sjukt att de kunnat undvika att veta något om det här problemet.

Rasmus
2009-03-31, 13:40
Uppdaterat läge i Uppsala: (som värsta direktsändningen det här ju!)

Min bil blir kvar här ett tag...
BMW skickar verktyg till Novation så att dom kan genomföra mätningen på kedjespännaren och för att veta vilka delar som ska beställas. Vilka delar som ska bytas beror alltså på om det är mer eller mindre än 68 mm på nåt tekniskt som jag inte förstår mig på ;)

Under tiden får jag en lånebil som jag kör hem till Gotland med! När jag sen kommer upp för att hämta MINI:n så ligger det H&R-fjädrar, krängningshämmare, stripes, nya däck och lite annat trevligt som åker med mig tillbaka till ön :)

Summa summarum: Två MCS R56 från forumet får sina kedjespännare bytta efter den här dagen!

En stor eloge till samtliga inblandade som pushat BMW för att få det här till ett riktigt garantiärende! Jag lämnaden in min bil för 1,5 år sedan för kontroll av det här felet men då fick jag inget gehör! Ibland behövs det tydligen en liten startsträcka för att få något att hända ;)

RobertH
2009-03-31, 13:48
Jag ska fan börja Twittra :D

Scitz0
2009-03-31, 14:02
Men som jag fattat det hela så gäller detta bara vid minusgrader?
Med tanke på hur få dagar/veckor per år det verkligen är minusgrader här nere i skåne så kanske det inte är så vanligt fel här. Känns inte bra att veta att man möjligtvis har en defekt del i bilen fast jag inte upplevt några symptom än.

Cullin
2009-03-31, 14:11
Låter lite läskigt det här...min garanti går ut på Torsdag (2/4). Får hoppas detta inte händer min bil.

Green Meanie
2009-03-31, 14:12
Så jag är rökt på denna när min garanti gick ut för par veckor sen. Det är inte kul med tanken på att detta är känd och att alla bilar skulle ha fått kallese till verkstan. Gör mig riktigt irriterad.

RobertH
2009-03-31, 14:19
Men som jag fattat det hela så gäller detta bara vid minusgrader?
Med tanke på hur få dagar/veckor per år det verkligen är minusgrader här nere i skåne så kanske det inte är så vanligt fel här. Känns inte bra att veta att man möjligtvis har en defekt del i bilen fast jag inte upplevt några symptom än.

Det är plusgrader och fint här just nu, men ändå vill inte BMW att jag kör med bilen. Så det känns ju lite som att sjukdomen finns där även om symptomen inte bryter ut för alla. Det enda sättet att vara säker är att mäta upp glappet som Rasmus skriver om.

En liten reservation dock:
Det KAN vara så att min bil ligger nerplockad i molekyler och att det är därför de inte vill att jag kör den innan den är reparerad. Det framgick inte riktigt, men jag uppfattade det som att det inte var bra att köra med den i befintligt skick.

RobertH
2009-03-31, 14:20
Så jag är rökt på denna när min garanti gick ut för par veckor sen. Det är inte kul med tanken på att detta är känd och att alla bilar skulle ha fått kallese till verkstan. Gör mig riktigt irriterad.

Den enda trösten är väl att det lär gå som motorskada på försäkringen. 2500kr borde bli notan om du har Original försäkring.

Fredrik
2009-03-31, 14:24
Robert (E&R), hur har det gått för de i England som fått sina bytta (tänker bl.a på Paul & Tara)?

Emely&Robert
2009-03-31, 14:27
De som fått sina bytta till de två första revisionerna har fått tillbaka missljudet men vad jag förstår så har de som fått den senaste varianten inte haft problem än.

Det är därför det är väldigt intressant att höra vilket artikellnummer där är på de kedjesträckare som monterats.

Fredrik
2009-03-31, 14:31
De som fått sina bytta till de två första revisionerna har fått tillbaka missljudet men vad jag förstår så har de som fått den senaste varianten inte haft problem än.

Det är därför det är väldigt intressant att höra vilket artikellnummer där är på de kedjesträckare som monterats.

Ok, då avvaktar jag med att boka tid tills det detta är utrett och vi ser att det verkligen är den senaste versionen som monteras på Rasmus och Robbans bilar.
Min garanti går ut 25 juni, så det är ett tag kvar OM något skulle hända, men helst vill man ju inte byta motor :blink:

Emely&Robert
2009-03-31, 15:35
Jag tycker nog det är bättre att initiera ärendet nu när problemet är erkänt.

Bronto
2009-03-31, 17:23
Följer den här tråden dagligen! Verkar som att det händer en del saker nu på senaste :) Min garanti går ut till hösten om jag inte minns fel, så det är ett tag kvar.

Fredrik
2009-03-31, 19:26
Jag tycker nog det är bättre att initiera ärendet nu när problemet är erkänt.

Ja, jag kommer att ta kontakt med BMW Solna så fort Robbans bil är klar och boka en tid, vill som sagt bara vara 100% säker på att det är den sista fixen som blir åtgärdad (vilket det bör vara) då det verkar vara den som är den korrekta.

Wazp
2009-03-31, 19:45
Har ej upplevt detta själv då det inte är jag som åker bilen till vardags men har frågat Malin om hon hört att det knackar hemskt om bilen när den är kall. SÅ KLART visste hon inte det "hur ska det låta då" sa hon bara + att jag lyssnar alltid på Rix morgon zoo i bilen på morgonen så det hör väll inte jag:mad: så det vore kul å veta om dem kommer att kolla alla bilar elr bara dem som Vet med sig att dem har detta fel

Rasmus
2009-03-31, 19:48
Jag åkte från Gotland i en MINI och när jag nu kommer tillbaka till ön så gör jag det i en Ford Focus.
Jag tycker synd om de människor som köper en Ford Focus och behöver åka omkring i den varje dag. Maken till skitbil har sällan skådats!

Jag kan leva med den eftersom jag vet att jag snart får tillbaka MINI:n, förhoppningsvis utan risk för motorras :D

Dock lite avundsjuk på Robbans lånebil, en BMW 325D med M-paket!

Rasmus
2009-03-31, 19:51
För den som vill kan jag publicera de filmer jag tog när min bil "rasslade" och som jag visade upp för Novation idag, så dom fick höra hur det låter.

Kanske kan det hjälpa er om ni behöver visa upp för BMW när ni lämnar in på service. Eller om ni är osäkra på hur ljudet låter och vill jämföra mitt ljud med era egna bilar.

Scitz0
2009-03-31, 19:53
För den som vill kan jag publicera de filmer jag tog när min bil "rasslade" och som jag visade upp för Novation idag, så dom fick höra hur det låter.

Kanske kan det hjälpa er om ni behöver visa upp för BMW när ni lämnar in på service. Eller om ni är osäkra på hur ljudet låter och vill jämföra mitt ljud med era egna bilar.
Väldigt gärna

Rasmus
2009-04-01, 00:34
Väldigt gärna

OK, jag fixar det under morgondagen/kvällen!

Green Meanie
2009-04-01, 17:30
Om en åtgärd är publicerad både inte det omfatta alla modeller av årsmodellen i frågan och inte de som endast har garanti kvar? Det är ett fabriksfel.

RobertH
2009-04-01, 17:55
Stephen: Det är den frågan som klubben driver gentemot BMW. Läs inlägg #2.

Emely&Robert
2009-04-01, 20:19
Exakt, jag vet inte om jag kommer ha någon framgång men jag tänker ägna ledig tid till att försöka hitta stöd för att det här problemet, konsumentköprättsligt, skall klassas som ett ursprungligt fel i varan. Om så är fallet gäller tre års reklamationsrätt och det känns som det kan vara ganska så behövligt.

Green Meanie
2009-04-01, 21:41
:woot:

RobertH
2009-04-02, 12:30
Uppdatering:

Enligt Novation skulle det finnas 4st kedjespännare i Malmö, men idag ringde Solna till mig och sa att spännarna är restade och väntas komma in den 16e April.

Frågan är om de fyra som låg i Malmö var av fel artikelnummer? Enligt servicekillen så fanns de inte alls / hade gått åt. (på en dag?)

Tycker dock att det känns bra att de tar tag i detta och vill göra det korrekt, och jag får ha kvar min lånebil så länge det behövs.

För er som velar och väntar med kort garantitid kvar - boka nu och få in bilen på en koll ASAP!

Rasmus
2009-04-02, 12:41
Uppdatering:

Enligt Novation skulle det finnas 4st kedjespännare i Malmö, men idag ringde Solna till mig och sa att spännarna är restade och väntas komma in den 16e April.

Frågan är om de fyra som låg i Malmö var av fel artikelnummer? Enligt servicekillen så fanns de inte alls / hade gått åt. (på en dag?)

Tycker dock att det känns bra att de tar tag i detta och vill göra det korrekt, och jag får ha kvar min lånebil så länge det behövs.

För er som velar och väntar med kort garantitid kvar - boka nu och få in bilen på en koll ASAP!

Uppdatering på uppdateringen:

Novation hörde precis av sig och dom har fått min kedjespännare!
Nu väntar dom bara på verktyget från BMW som behövs för att kunna mäta upp alla grejor. Finns tydligen 4 st sådana verktyg som serviceverkstäderna får låna från BMW och just nu är alla ute på olika verkstäder. Ska vi chansa på att dessa 4 måste kompletteras med fler framöver? ;)

Viktig info:
I inlägg nummer 2 i den här tråden finns den dokumentation som klubben tagit fram och som vi gett till verkstäderna när vi lämnat in våra bilar.
Där rekommenderas kedjespännare med p/n 11317598956 som den senaste versionen.

Nu har den ersatts av en ny kedjespännare med p/n 11317601809!

powernap
2009-04-02, 12:49
*lägga upp den infon med art. nr i tråd #1* ??

RobertH
2009-04-02, 12:53
Fixar!

Rasmus
2009-04-02, 18:47
För den som vill kan jag publicera de filmer jag tog när min bil "rasslade" och som jag visade upp för Novation idag, så dom fick höra hur det låter.

Kanske kan det hjälpa er om ni behöver visa upp för BMW när ni lämnar in på service. Eller om ni är osäkra på hur ljudet låter och vill jämföra mitt ljud med era egna bilar.
Nu har jag lagt upp videon:
YouTube - MINI Cooper S - Kamkedjerassel (http://www.youtube.com/watch?v=tGxLbCVoWjM)

Välj HQ för att få lite klarare bild, så det syns vad det står i texterna :)

Scitz0
2009-04-02, 19:10
bra klipp

Bronto
2009-04-02, 22:24
Ska ta och filma hur min låter när den är tillbaka från dimljusebytet. Känns väldigt snarlikt din bil, Rasmus.

Vet alltså flera BMW återförsäljare om detta numera eller hur kan man på bästa sätt visa de att byten har gjorts på garanti? När jag hade min inne på service för ca en månad sen tog jag upp detta ljudet med en mekaniker, och han påstod att det var helt normalt för dessa motorer.
Skulle vilja veta ungefär hur ni som lämnat in era argumenterade? :)

J

RobertH
2009-04-02, 22:42
Jag printade brevet i inlägg #2 och gav dem. (De tekniska bitarna, resten kan du klippa bort)

Om man ger dem ett PUMA-nummer i deras eget system så kommer de att titta - och hitta - att det finns ett fel och en åtgärd.

"Det där är helt normalt" har både jag och Rasmus fått kastat i ansiktet tidigare, men med detta brev kan de inte säga emot längre.

Rasmus
2009-04-02, 22:45
Precis, gör som Robban säger.

Ge dom brevet, ge dom PuMA-numret och ge dom artikelnumret på delarna som ska bytas. Komplettera det med dina egna filmer och berätta att vi fått hjälp. Mycket ska till för att dom ska kunna argumentera emot dig då.

dvorak
2009-04-03, 12:31
Underbart jobbat!

Green Meanie
2009-04-04, 17:29
För att få klart för mig är det så att vi ska, som individer, tar våra bilar till BMW för att fixa?

Det vi behöva är en återkallelse av samtliga bilar från BMW. Ska man behöva gå till de med käps i handen och utskrift from Robert och inspelade ljud?

Vi har inte haft många kommentärer från våran BMW Mini medlemmar om detta trotts det är en "Hot Potato". Vad säger ni grabbar? Är jag välkommen med min bil för gratis fixande trotts en månad efter garanti gått ut?

RobertH
2009-04-04, 19:29
Steg 1 var att få BMW att förstå att det fanns ett fel överhuvudtaget. Det har vi nu lyckats med över förväntan.

Nu arbetar vi mot målet att alla bilar ska tas in på en koll, även om det är osannolikt. Ett kanske mer realistiskt mål är att de tar upp detta som ett produktionsfel som åtgärdas ifall kunden säger till, utan kostnad även efter garantitiden.

Det enda vi VET är att det står en rasad bil på BMW Solna som inte har garanti, och den ägaren får själv stå för kalaset. Således bör även du få göra det om du i nuläget går till BMW med kepsen i handen.

Som jag ser det har du två val. Det ena är att ta det på motorskadan på försäkringen, betala 2.500kr i självrisk och få det åtgärdat. Det andra är att vänta tills vi har fått ett svar på vår dialog med ansvariga på BMW. Det kan ta någon eller några veckor till, men vi hoppas på det bästa.

Fredrik
2009-04-14, 09:07
Det här är intressant. Jag läste en systertråd om detta på TotalMINI, och där talas det om att BMW är väl medvetna om problemet:
http://www.totalmini.com/forum/51-2006-current-2nd-generation/798-cold-start-noise.html

Emely&Robert
2009-04-14, 12:27
Ja, det är bra att de här processerna är igång, inte bara i Sverige. Intressant är det såklart också för oss eftersom man använder sig av samma system för att följa uppdateringar (PuMA).

Bronto
2009-04-14, 19:07
Pratade med gubbarna på Wölkes här i GBG förra veckan, vilka är BMW/Mini auktoriserade, och de hade inte hört om detta problemet. De sa dock att om det skulle vara ett större känt fel, skulle de få reda på det i sitt datorsystem.

Kanske är något som BMW jobbar på nu? Nu låter knappt min bil när det är så varmt ute och jag har inte spelat in någon film än. Hur många är det som lämnat in sin bil och fått tillbaka den med ny rem?

Rasmus
2009-04-14, 20:13
Pratade med gubbarna på Wölkes här i GBG förra veckan, vilka är BMW/Mini auktoriserade, och de hade inte hört om detta problemet. De sa dock att om det skulle vara ett större känt fel, skulle de få reda på det i sitt datorsystem.
Man blir så trött! Hur många gånger har man inte hört "Det är inget vi känner till".

Det finns i deras datorsystem! Det skulle dom inse om dom bara bemödade sig att kolla upp det! Se tidigare inlägg i den här tråden för det PuMA-nummer som du kan ge de trötta mekanikerna, så att dom själva slipper göra jobbet...

taskmört
2009-04-15, 11:13
att strategin är att utan knot laga de fel som kommer in p.g.a detta och se till att kunden åker från verkstaden med ett leende på läpparna och har glömt hela historien innan läggdags.

Alternativet är att dra igång en kampanj, ta in bilar systematiskt och bekosta uppgradering på ALLA bilar som kan vara berörda. Dlir dyyyyrt, och något man helst vill slippa, så långt det nåpnsin är möjligt.

Balansgång.

Jag vidhåller min teori häruppe, och gissar på att man filar på någon sorts policy för hur man tänker göra fortsättningsvis.

Finns det mer vi kan göra för att utöva vår K O N S U M E N T M A K T, det sista man vill är ju att någon alls skall stå med trasig bil och behöva bekosta kalaset ur egen ficka, helt oförskyllt!

RobertH
2009-04-15, 11:41
Det viktigaste i detta läget tycker jag är att alla som har problemet med garanti kvar bokar en tid för sin bil. På det viset går detta från ett "har vi aldrig hört talas om" till "det hör vi talas om varje dag"-problem, vilket är väldigt viktigt.

Ni som inte har garanti kvar kanske för sakens skull kan ringa in och be om lite prisuppgifter och tjata lite.

Green Meanie
2009-04-15, 13:37
Nu har jag ringt Bilcentralen KKurva och de sa att de kan ansöka om goodwill jobb under garanti för detta trotts min har gått ut. De har haft en bil in för detta jobb hittills och jag ska lämna kärran nästa onsdag. Bara hoppas det låter rikligt när de starta på morgonen. Hur som helst har jag inspellning från haromdagen. Heres hoping!

RobertH
2009-04-15, 13:47
Nu har jag ringt Bilcentralen KKurva och de sa att de kan ansöka om goodwill jobb under garanti för detta trotts min har gått ut. De har haft en bil in för detta jobb hittills och jag ska lämna kärran nästa onsdag. Bara hoppas det låter rikligt när de starta på morgonen. Hur som helst har jag inspellning från haromdagen. Heres hoping!

Bra!!!

Fredrik
2009-04-15, 13:58
Robo, hur går det med din bil?

RobertH
2009-04-15, 14:00
Ingen aning? Delarna skulle komma i morgon tror jag. Fredag kanske?

dvorak
2009-04-15, 14:21
Hur är det med PSA-bilarna som har denna motor? Gäller detta problemet bara Mini, eller har 207:an detta problem också?

Emely&Robert
2009-04-15, 15:18
Hur är det med PSA-bilarna som har denna motor? Gäller detta problemet bara Mini, eller har 207:an detta problem också?

207 har samma problem enligt vad jag har hört.

taskmört
2009-04-15, 15:48
JAg har inte hört något i min bil. Gäller detta verkligen även dieslarna?

Emely&Robert
2009-04-15, 17:51
Nope, vad jag vet har det här problemet inte visat sig på dieslarna.

RobertH
2009-04-16, 14:30
Det ryktas att min bil är klar nu. Ska dit om en halvtimme så får vi se.

Fredrik
2009-04-16, 16:09
Det ryktas att min bil är klar nu. Ska dit om en halvtimme så får vi se.

Håller tummarna för dig, Robban!

RobertH
2009-04-16, 17:05
Nu har jag fått den och allt verkar bra. Motorn är lite piggare (placebo?) och rätt reservdel är monterad: 11317601809

Fredrik
2009-04-16, 17:32
Nu har jag fått den och allt verkar bra. Motorn är lite piggare (placebo?) och rätt reservdel är monterad: 11317601809

Härligt Robban - då tar jag bort frågetecknet på dig på lördag :happy: 8)

Skönt att det är fixat - ska boka tid för min snart också!

donniedoer
2009-04-16, 17:45
Är detta ett problem på vanliga Coopern oxå? eller bara ett Cooper S fenomen??? Tycker mig ha hört ett knackande ljud vid kallstart....

RobertH
2009-04-16, 19:45
Är detta ett problem på vanliga Coopern oxå? eller bara ett Cooper S fenomen??? Tycker mig ha hört ett knackande ljud vid kallstart....

Jag tror det ska gälla alla 1.6l bensinmotorer, fast hittills har nog bara "S" anmält att de blivit drabbade.

RobertH
2009-04-16, 19:47
Glömde en sak, jag frågade om det var garanti på jobbet ifall problemet uppstår i höst igen. Det var ingen garanti på garantijobb svarade hon, men tillade: "BMW brukar inte vara så svårflörtade när det gäller såna här saker".

Christian
2009-04-17, 14:18
Klart att det skall vara garanti på garantijobb!!!

Ett års garanti har man väl ??

Eller vad säger du Johan ???eller nån annan..

JohanH
2009-04-17, 14:29
Brukar vara att garantin på garantijobb är "for the remainder of the warranty period" (som jag brukar skriva i avtal när jag jobbar), dvs intill dess att nybilsgarantin går ut.

Christian
2009-04-17, 14:47
Äsch...

Skit.

Vi kör med.

1 års garanti fr.o.m utfört garantijobbsutförande. ;)


--------------------
Tänk om nybilsgarantin går ut om en månad, och sen går motorn isönder igen pga den tidigare reperationen....

RobertH
2009-04-17, 22:32
Tänk om nybilsgarantin går ut om en månad, och sen går motorn isönder igen pga den tidigare reperationen....

Min garanti gick ut idag, därav frågan!

Emely&Robert
2009-04-17, 22:39
Problemet är att tillverkaren vill kunna kalkylera risken. Därför är garantin ofta utformad som Johan beskriver det. BMW lovar att bilen skal vara fin och funktionabel under den ursprungliga garantitiden. Det har vi betalat för och det är vad man har räknat på.

Om man ser det lite krasst är det precis vad man har betalat för man också får när man utnyttjar garantin - bilen fungerar och kunden betalar inget. Hade vi själva betalt för reparationen så är den garanti som kommer med reparationen också en kostnadskomponent i priset för reparationen.

Luc!fear
2009-04-18, 06:31
Klart att det skall vara garanti på garantijobb!!!

Ett års garanti har man väl ??

Eller vad säger du Johan ???eller nån annan..
Min "huvudleverntör" lämnar ett nytt års garanti på garantiarbeten...
Tycker det är "brukligt"...
/Dan

JohanH
2009-04-18, 08:06
Problemet är att tillverkaren vill kunna kalkylera risken. Därför är garantin ofta utformad som Johan beskriver det. BMW lovar att bilen skal vara fin och funktionabel under den ursprungliga garantitiden. Det har vi betalat för och det är vad man har räknat på.

Om man ser det lite krasst är det precis vad man har betalat för man också får när man utnyttjar garantin - bilen fungerar och kunden betalar inget. Hade vi själva betalt för reparationen så är den garanti som kommer med reparationen också en kostnadskomponent i priset för reparationen.

Som tillägg kan man nog iofs säga att om reparatören varit vårdslös - dvs oaktsam - vid reparationen och oaktsamheten orsakat skadan så kan man nog på allmänna grunder hävda att de skall stå för ytterligare reparation. En garantin är ju egentligen bara en omvänd bevisbörda - dvs det är inte de skadelidande som behöver visa att skadan funnits från början eller han han inte orsakat den utan istället presumeras risken för skadan bäras av den som ställt ut garantin. Detta gör ju inte att skador som den skadelidanden kan visa beror på ett fel som ex en reparatör gjort inte skall vara reparatörens ansvar.

Så - nu har jag visat hur jag skriver i jobbet :)

/Johan - som tycker att TPB-domen är det bästa som kan hända upphovsrätten i Sverige.

Emely&Robert
2009-04-18, 09:18
Om det nu visar sig att det inte är en undermålig reparation som ligger bakom felet så ger konsumentköplagen köparen, utöver garantin, rätt till tre års reklamationsrätt avseende ursprungliga fel. Även i det här fallet är bevisbördan omvänd och det är vi som köpare som har att visa att felet verkligen är ursprungligt.

Det är lite meningen med den här tråden, att samla ihop information och drabbade så att vi kan hjälpa den som får problem med kamkedjesträckaren två dagar efter att garantin gått ut.

RobertH
2009-04-18, 17:01
Ladies and Gentlemen, I present to you:

BATTLE OF THE LAWYERS!

Emely&Robert
2009-04-18, 17:26
Haha!

JohanH
2009-04-18, 17:46
finns det någon motsättning?

Emely&Robert
2009-04-18, 17:50
Inte vad jag kan se.

powernap
2009-04-18, 17:56
*kan inte ni öppna ett eget underforum för diverse juridiska infallsvinklar*












:cool: :smile:

JohanH
2009-04-18, 18:04
*kan inte ni öppna ett eget underforum för diverse juridiska infallsvinklar*











:cool: :smile:

Vi vill ju bara vara till er tjänst - juridikdiskussioner är ganska trist utan syfte...

/Johan

RobertH
2009-04-18, 18:25
Klart det är suveränt att ha er! Jag undrar bara var Björn är. Vill inte han vara med och mäta? :D

powernap
2009-04-18, 18:42
Vi vill ju bara vara till er tjänst - juridikdiskussioner är ganska trist utan syfte...

/Johan

no offence.......

JohanH
2009-04-18, 18:45
no offence.......

I know, my dear....inser att det dock inte är så roligt med lite teoretiska resonemang.

Rasmus
2009-04-20, 11:42
Nu har jag fått svar från Novation och dom byter ut HELA kittet med kamkedja, kedjespännare och allt annat som rör kamkedjan!

Tänk om jag hade åkt vidare med detta och fått motorhaveri.

Alla ni som har detta ljudet, ring BMW och boka tid för service omgående!!

Jag frågade om garantitiden på det dom byter ut och fick tillbaka ett skriftligt svar.
Citat:
"Alla delar som byts ut är det 2 års garanti på"

Fredrik
2009-04-20, 12:53
Jag ska inom kort boka tid för detta, för imorse lät det hemskt.
Drog på lite i lördags på turen, och igår stod den bara i garaget. I morse när jag skulle iväg till jobbet lät det inte bra, försvann efter ca två minuters körning.

Rasmus
2009-04-20, 14:24
Jag ska inom kort boka tid för detta, för imorse lät det hemskt.
Drog på lite i lördags på turen, och igår stod den bara i garaget. I morse när jag skulle iväg till jobbet lät det inte bra, försvann efter ca två minuters körning.

Boka inte "inom kort". Ring nu!
Om bilen dessutom låter så bedrövligt när den stått i garage och inte ute i kall luft är det hög tid att kolla på grejorna!

Både jag och Robban har haft våra bilar inne hos BMW under lång tid och inte fått köra dom efter att dom konstaterat felet med Kamkedjan och spännaren, eftersom det anses för riskabelt.

Om du ändå tänker köra, trots att du vet att det är kamkedjefelet, så ska du hålla dig på ytterst låga varv fram tills dess att rasslet har försvunnit!

Fredrik
2009-04-20, 17:35
Boka inte "inom kort". Ring nu!
Om bilen dessutom låter så bedrövligt när den stått i garage och inte ute i kall luft är det hög tid att kolla på grejorna!

Både jag och Robban har haft våra bilar inne hos BMW under lång tid och inte fått köra dom efter att dom konstaterat felet med Kamkedjan och spännaren, eftersom det anses för riskabelt.

Om du ändå tänker köra, trots att du vet att det är kamkedjefelet, så ska du hålla dig på ytterst låga varv fram tills dess att rasslet har försvunnit!

Aj aj, kapten :)

Rasmus
2009-04-20, 19:27
Aj aj, kapten :)

;) Vill inte ju inte tjata på dig men jag tänker bara på hur det hade kunnat bli om jag inte lämnat in min bil. H a v e r i . :eek:

Fredrik
2009-04-21, 06:51
;) Vill inte ju inte tjata på dig men jag tänker bara på hur det hade kunnat bli om jag inte lämnat in min bil. H a v e r i . :eek:

Ingen fara Rasmus - ska ringa idag och boka tid :)

RobertH
2009-04-21, 08:40
När min bil var kall igår kväll (ca 1 plusgrad ute) så hördes rasseltendenser igen. Dock inte alls lika illa, och inte lika länge. Men det hade ju känts bra med konkret garanti på reparationen...

Rasmus
2009-04-22, 08:15
Wohoooo! Nu är min bil klar! Det tog några veckor för Novation att få hem mätverktygen och utbytesdelarna men när allt väl var på plats så jobbade dom som vanligt otroligt snabbt.

Det dom har gjort är att byta ut allt som har med kamkedjan att göra! Det var för många tekniska benämningar för att jag ska komma ihåg allt... :)

Green Meanie
2009-04-23, 10:14
Jag lämnade min bil igår och blev uppringt imorse. De säger att ljudet från vänster sidan (sett framifrån) är inte cam relaterad men compressor pump ljud som är vanligt. Det låter lite konstigt tycker jag när mitt ljud låter exact samma som era. Jag ska tillbaka imorgon för att lyssna med de och diskutera. Känns lite som de försöka vilseleda mig på något viss. Har någon annan fått denna förklaring?

RobertH
2009-04-23, 10:42
Jag lämnade min bil igår och blev uppringt imorse. De säger att ljudet från vänster sidan (sett framifrån) är inte cam relaterad men compressor pump ljud som är vanligt. Det låter lite konstigt tycker jag när mitt ljud låter exact samma som era. Jag ska tillbaka imorgon för att lyssna med de och diskutera. Känns lite som de försöka vilseleda mig på något viss. Har någon annan fått denna förklaring?

Har aldrig hört talas om något liknande!

Försäkra dig om att de har mätt upp kedjespelet ordentligt. Rasmus skrev tidigare i denna tråd om hur stort glappet ska vara för att åtgärd ska vara nödvändig.

Fråga rakt ut hur många mm spelet var på din kedja. Kan de inte svara på det så har de inte gjort jobbet ordentligt!

Fredrik
2009-04-23, 11:25
Bokad tid för mig 6 maj - killen jag talade med hade inte hört något om detta, men jag läste upp PUMAfix-numret samt reservdelsnumret så får vi se vad som händer - naturligtvis krävde jag en lånebil.
- "Tveksamt" sade killen.
- "Joho" sade jag, "polaren fick låna en"!
- "Jag ska se vad vi kan göra".

:hihi:

Emely&Robert
2009-04-23, 11:32
Givetvis har de inte hört något om det. Det har de aldrig. Gäller att vara påläst och mer kunnig än den som skall göra jobbet bara så löser det sig säkert.

Meanie: Det finns faktiskt de som har rapporterat att vakuumpumpen kan ge ifrån sig missljud. BMW säger givetvis att det inte är något fel bara för att den låter. Vad jag vet är det inte utrett.

Fredrik
2009-04-23, 11:34
Min vacuumpump är bytt på garanti - det konstaterades fel efter att en mek i Solna hade lyssnat på min MINI med stetoskop!

Emely&Robert
2009-04-23, 13:05
Det var bra att höra. En del i England har bara fått veta att det är så det låter.

Green Meanie
2009-04-23, 17:11
De har förmodligen inte ens tittat på min kamkedja! Kanske få boka tid hos Solna istället!

Rasmus
2009-04-23, 18:03
Jag lämnade min bil igår och blev uppringt imorse. De säger att ljudet från vänster sidan (sett framifrån) är inte cam relaterad men compressor pump ljud som är vanligt. Det låter lite konstigt tycker jag när mitt ljud låter exact samma som era. Jag ska tillbaka imorgon för att lyssna med de och diskutera. Känns lite som de försöka vilseleda mig på något viss. Har någon annan fått denna förklaring?

När jag lämnade in min bil första gången (för 1,5 år sen) så pratade dom också om nån ventil/kompressor som skulle trycka ut luft.

Det är inte det!

Ett tips är att du lämnar in din bil hos en verkstad som redan åtgärdat detta problem på några bilar, typ BMW Solna eller Novation!

Luc!fear
2009-04-23, 19:31
Lider med er alla...
Hoppas det löser sig på bästa sätt.
Tur man har en R53:a...
/Dan

Green Meanie
2009-04-24, 08:25
"If you want to get anything done in this life you have to complain till you're blue in the mouth"

Stod i kundmottagning K.Kurva imorse och lyssnade medan den schysste mottagnings man berättade att mekanikern had noggrant undersökt bilen och konstaterat att ljudet var från kompressorpumpen. Jag ville att de skulle visa mig varifrån de trodde jag trodde ljudet förekommer. Jag hämtade bilen från baksidan och direkt lät den som em diesel. Tyvärr slutade den efter 50 metre. Vi öppnade huven och mottagaren visade mig slangen och kopplade bort den o satt på den igen. Jag frågade vilket ljud var det jag skulle höra och det var ett litet ljud från topplocket. Jag frågade om de överhuvudtaget hade lyft på camlocket och han visste inte. Han skulle hämta meken men han kom tillbaka ensam med medd att meken var busy.

Då tog jag honom inom hus och spelade upp min inspelning på mobilen. Hans blick var lite annorlunda nu och jag sa "tar min mobil och spela upp framför meken" Han försvann o kom tillbaka senare med info att Verkstadschef hade lyssnat oxå och de skulle ansöka om Goodwill från BMW. Det skulle ta nån vecka. Om inte det skulle gå var det vagnskada som gällde.

Undersökningen kostade mig 1400 kr, för en fel diagnos!!:furious:

RobertH
2009-04-24, 11:29
Bra!! Men dåligt att de tog betalt.. fast du har ju inte garanti och inget annat är klart än så jag antar att de måste.

Rasmus
2009-04-25, 10:33
Igår hämtade jag bilen hos Novation i Uppsala! Kändes så j*vla bra! Den går som en dröm.

Novation hade dessutom tvättat den både invändigt och utvändigt för att göra mig lite extra glad! Det kallar jag service!

KIT
2009-04-26, 21:33
Nu är vi 5st totalt!

Även min låter i ett par mil och skulle gärna vilja få det åtgärdat...

RobertH
2009-04-26, 21:41
Även min låter i ett par mil och skulle gärna vilja få det åtgärdat...

Ring BMW Solna medan ämnet är hett och be om åtgärd. Om du har garanti kvar så ska det inte vara några problem alls.

Rasmus
2009-04-26, 21:44
Även min låter i ett par mil och skulle gärna vilja få det åtgärdat...

I ett par mil?! :eek: :eek: :eek:

KIT
2009-04-27, 22:13
Ring BMW Solna medan ämnet är hett och be om åtgärd. Om du har garanti kvar så ska det inte vara några problem alls.

Oj då 3 maj går den ut, antar att jag får höra av mig i veckan...

Fredrik
2009-04-28, 06:35
Oj då 3 maj går den ut, antar att jag får höra av mig i veckan...

Jisses, det blir på gärdsgården Gunnar :blink:

Scitz0
2009-04-28, 07:14
En fundering, vilken tid är det som gäller för garantin, dagen man hämta ut bilen från bmw + 2år?

Fredrik
2009-04-28, 07:21
Det räknas från den dagen bilen ställs på för trafik, alltså den dagen man hämtar den från MINI.

Min bil är en demobil från Göteborg. Den kom som en av de allra första R56 S in till Sverige i november-06 för den stora premiären som var i början av november 2006 för just R56.
I registreringsbeviset står det dock att datum för första registrering är den 25/6 2007, vilket har gjort att jag fått ett drygt halvårs extra garantitid.

Scitz0
2009-04-28, 10:00
Ok, tack för infon :)

Wazp
2009-05-03, 20:57
nu har min bil också börjat knacka 1700 mil på mätaren lyckades spela in det med mobilen. Som tur är ska jag in till Mini K-Kurva i morgon för Fixning av elhissar och backlucke dämpare så snacka om tajming ska spela upp det för dem och se vad dem säger...säger dem att det är kompressor pumpen då...:furious:

Fredrik
2009-05-04, 06:53
Dags för min nu på onsdag, ska bli intressant att se hur lång tid det tar.

Rille, när går din garanti ut?

Wazp
2009-05-04, 07:13
Rille, när går din garanti ut?

Borde vara augusti 2010 om jag räknat rätt

RobertH
2009-05-04, 16:00
Dags för min nu på onsdag, ska bli intressant att se hur lång tid det tar.

Rille, när går din garanti ut?

Har du lust att dubbelkolla ifall de mäter upp alla bilar om de har ett spel över eller under 68mm? Misstänker att de bara bytte spännaren på min utan att mäta först. På Rasmus bil bytte de allt och hans motor går perfekt. Min smårasslar fortfarande lite vid kallstart runt 2500 varv. Inte alls lika illa, högt eller länge som förut, men problemet känns inte helt avhjälpt.

Fredrik
2009-05-04, 19:29
Har du lust att dubbelkolla ifall de mäter upp alla bilar om de har ett spel över eller under 68mm? Misstänker att de bara bytte spännaren på min utan att mäta först. På Rasmus bil bytte de allt och hans motor går perfekt. Min smårasslar fortfarande lite vid kallstart runt 2500 varv. Inte alls lika illa, högt eller länge som förut, men problemet känns inte helt avhjälpt.

Ok, jag ska kolla om de mäter den före de spänner på :woot:

Wazp
2009-05-04, 20:03
Va och lämnade bilen på Mini K-kurva idag stod och pratade med en av killarna inanför disken. Rabblade upp dem fel som skullle åtgärdas och när vi var framme vid knacket så tog jag fram mobilen och spelade upp det som jag spelade in i går. ca 15 sek in på filmen hör jag någon ropa från lagret " låter som en Cooper S vid kallstart kamkedjespännare ska bytas " sen gick han igen så jag tycker att det gick ganska smärtfritt och helt utan tjafs SKÖNT...

dvorak
2009-05-04, 20:52
Härligt, sådant bemötande vill man ha! :D

Rasmus
2009-05-04, 23:51
Se till så att ni alla som lämnar in era bilar får svart på vitt att dom verkligen mäter upp grejorna och inte bara byter ut kedjespännaren rakt av. Över 68 mm måste man byta rubbet för att helt åtgärda felet!

Jag gissar att vissa verkstäder inte är så noggranna eller bara inte vet om detta.

BMW skickar ut låneverktyg till verkstäderna så att dom kan mäta upp kamkedjan. Problemet är att det finns ytterst få låneverktyg och dom ska räcka till BMW:s verkstäder i hela Norden. Det var därför jag fick vänta i nästan 4 veckor på att få min bil klar hos Novation. Men så blev det bra också. Helt klart värt väntan!

Fredrik
2009-05-05, 06:40
Det räcker väl att ta med brevet som Robert (E&R) skrev samt påtala att det bör mätas?

Rille, skönt att de visste när du lämnade in din kärra!

Emely&Robert
2009-05-05, 08:12
Problemet är att jag har för mig att vi inte hade informationen om vilket spel som gäller när vi skrev det där brevet men det skall såklart BMW ha själva.

Fredrik
2009-05-05, 08:25
Problemet är att jag har för mig att vi inte hade informationen om vilket spel som gäller när vi skrev det där brevet men det skall såklart BMW ha själva.

Ja, det bör ju stå i PuMa fixen, men jag påtalar detta för säkerhets skull.

Green Meanie
2009-05-05, 19:22
Va och lämnade bilen på Mini K-kurva idag stod och pratade med en av killarna inanför disken. Rabblade upp dem fel som skullle åtgärdas och när vi var framme vid knacket så tog jag fram mobilen och spelade upp det som jag spelade in i går. ca 15 sek in på filmen hör jag någon ropa från lagret " låter som en Cooper S vid kallstart kamkedjespännare ska bytas " sen gick han igen så jag tycker att det gick ganska smärtfritt och helt utan tjafs SKÖNT...

Undrar hur det gå för min? Har inte hört ännu från K-Kurva om BMW göra goodwill eller inte!:(

Wazp
2009-05-05, 19:50
En uppdatering av mitt besök hos Mini K-Kurva Allt började så bra igår när jag lämnade in bilen då jag trodde att allt skulle gå smärtfrit och Enkelt...Jo just det... Idag ringde dem kl 08,15 och sa att bilen va klar för avhämtning.Jaha det gick snabbt sa ja har ni hunnit med allt på 1 timme ? jo då dem hade fixat Elhissarna alltså nollat dem och det funkade bra sa dem och så hade dem beställt en ny dämpare till bakluckan (som om jag inte sa att det va den redan när jag beställde tid dumt å ta hem en redan då)och knacket då???? Dem kunde ju inte hitta nått fel för den lät ju inte när dem startade bilen i morse alltså inget fel :mad: men igår sa ni ju att det va kedjespännaren utan att ens ha tittat på bilen nja jo men det kan va en fläkt som surrat också Jävligt PAJ fläkt i så fall.. men har ni kollat kedjespännaren har ni mätt avståndet : Nä då måste man ju plocka ner halva bilen fick ja till svars tackade för ett bra jobb och åkte till Mini Solna spelade upp samma film HÖR & HÄPNA Dem har aldrig varit med om att det knackat INGEN har haft Samma problem är inte det himmla konstigt....

MVH Skitförbannad

RobertH
2009-05-05, 19:57
åkte till Mini Solna spelade upp samma film HÖR & HÄPNA Dem har aldrig varit med om att det knackat INGEN har haft Samma problem är inte det himmla konstigt....

MVH Skitförbannad

Helt jävla otroligt!!

Rasmus
2009-05-05, 20:03
åkte till Mini Solna spelade upp samma film HÖR & HÄPNA Dem har aldrig varit med om att det knackat INGEN har haft Samma problem är inte det himmla konstigt....

Fy f*n vilka idioter! :mad: :mad: :mad:

Ett tips till alla som bor i närheten av Uppsala:
Lämna in era bilar på Novation! Även om det är några mil extra att köra så lovar jag er att ni spar tid och framförallt energi på att lämna in bilen hos en verkstad med lysande service (både av människor och bilar), bra bemötande och inget jävla krångel som det bevisligen är hela tiden hos Stockholms-verkstäderna!

Kongo
2009-05-05, 20:03
En uppdatering av mitt besök hos Mini K-Kurva Allt började så bra igår när jag lämnade in bilen då jag trodde att allt skulle gå smärtfrit och Enkelt...Jo just det... Idag ringde dem kl 08,15 och sa att bilen va klar för avhämtning.Jaha det gick snabbt sa ja har ni hunnit med allt på 1 timme ? jo då dem hade fixat Elhissarna alltså nollat dem och det funkade bra sa dem och så hade dem beställt en ny dämpare till bakluckan (som om jag inte sa att det va den redan när jag beställde tid dumt å ta hem en redan då)och knacket då???? Dem kunde ju inte hitta nått fel för den lät ju inte när dem startade bilen i morse alltså inget fel :mad: men igår sa ni ju att det va kedjespännaren utan att ens ha tittat på bilen nja jo men det kan va en fläkt som surrat också Jävligt PAJ fläkt i så fall.. men har ni kollat kedjespännaren har ni mätt avståndet : Nä då måste man ju plocka ner halva bilen fick ja till svars tackade för ett bra jobb och åkte till Mini Solna spelade upp samma film HÖR & HÄPNA Dem har aldrig varit med om att det knackat INGEN har haft Samma problem är inte det himmla konstigt....

MVH Skitförbannad

Försvann ditt klonkande bakifrån av sig själv?
Mitt klonkande var i alla fall gummibussningarna till krängningshämarna

RobertH
2009-05-05, 20:06
Wasp:

Har du namn på den du pratade med? Jag har nämligen hyfsad koll på vilka som jag fört dialog med angående problemet, och det är 4 olika personer i servicereceptionen, samt en mekaniker. Dessutom har vi haft en lång dialog med Heidi på huvudkontoret om detta.

Om det handlar om rena lögner så måste detta upp till ytan med lite mer betoning.

Min egen bil har börjat smårassla lite nu igen, 1 månad efter reparation och garantins utgång. Börjar bli mer och mer säker på att de inte ens mätte upp min bil utan bara bytte den billigaste delen. Rasmus som åkte till Novation fick halva motorn utbytt i samma ärende. Skandal!

Fredrik
2009-05-05, 20:08
Jag sitter och blir lite irriterad över deras nonchalans och total brist på respekt för kunder.
Jag har nu skrivit ut inlägg #2 i denna tråd samt några tips som Rasmus och Robban lagt in som jag tar med mig i morgon till Solna för att se vad de säger.

En god nyhet i alla fall - jag får låna en MINI Clubman D 8)

Rasmus
2009-05-05, 20:09
Rasmus som åkte till Novation fick halva motorn utbytt i samma ärende. Skandal!
… med 2 års garanti på utbytta delar dessutom!

RobertH
2009-05-05, 20:14
… med 2 års garanti på utbytta delar dessutom!

Exakt. BMW Solna kommer aldrig mer att få se min bil igen. Nästa bil blir fanimig ingen MINI.

Att ha råd att köra MINI innebär att man ska betala en bra slant för bilen. Helt okej. Det innebär dessutom att man ska ha råd att på arbetstid åka till BMW Solna minst två-tre gånger i månaden, ordna hyrbilar, tigga och be om verkstadstider och lära servicereceptionister och mekaniker hur de ska sköta sitt jobb och våra bilar.

Om man inte bor i en av Sveriges tre största städer så innebär det dessutom att man får bekosta resor på upp till 60-100 mil bara för att få bilen servad på en auktoriserad verkstad.

Samma dag min bil börjar krångla rejält igen ska jag laga den och sälja den. Sen blir det aldrig mer något som det står BMW på så länge jag lever.

Wazp
2009-05-05, 20:15
Wasp:

Har du namn på den du pratade med? Jag har nämligen hyfsad koll på vilka som jag fört dialog med angående problemet, och det är 4 olika personer i servicereceptionen, samt en mekaniker. Dessutom har vi haft en lång dialog med Heidi på huvudkontoret om detta.

Om det handlar om rena lögner så måste detta upp till ytan med lite mer betoning.

Min egen bil har börjat smårassla lite nu igen, 1 månad efter reparation och garantins utgång. Börjar bli mer och mer säker på att de inte ens mätte upp min bil utan bara bytte den billigaste delen. Rasmus som åkte till Novation fick halva motorn utbytt i samma ärende. Skandal!

Tyvär så uppfattade jag inte namnet på han som satt där och jag bör kanske tillägga att han absolut inte var otrevlig på något sätt utan sa att jag skulle återkomma i veckan när meckarna var på plats. Men han hade iallafall aldrig hört om detta problem

Fredrik
2009-05-05, 20:18
Tyvär så uppfattade jag inte namnet på han som satt där och jag bör kanske tillägga att han absolut inte var otrevlig på något sätt utan sa att jag skulle återkomma i veckan när meckarna var på plats. Men han hade iallafall aldrig hört om detta problem

Rille, åk tillbaka då du måste få problemet fixat, alternativt ta bilen till Novation.

Jag ska verkligen anteckna namnet på den jag pratar med imorgon i minnet.

Rasmus
2009-05-05, 20:23
Ringer ni till Novation så ska ni prata med Björn Jangborg på direkttelefon: 018-691244.

Wazp
2009-05-05, 20:27
Rille, åk tillbaka då du måste få problemet fixat, alternativt ta bilen till Novation.

Jag ska verkligen anteckna namnet på den jag pratar med imorgon i minnet.

jo jag ger mig inte än ska ändå upp och förstöra gjädjen i min Copper S genom att provköra en Works nästa vecka och då ska jag även ta med mig en kopia av inlägg #2 och visa

RobertH
2009-05-05, 20:28
Bra! Printa hela tråden och lägg en kopia i fikarummet, en på servicedisken och en på toaletten. Då kanske de "får nys om problemet".

Fredrik
2009-05-05, 20:30
jo jag ger mig inte än ska ändå upp och förstöra gjädjen i min Copper S genom att provköra en Works nästa vecka och då ska jag även ta med mig en kopia av inlägg #2 och visa

Bra, och då har du kanske fått feedback av min tur till Solna.

storm
2009-05-05, 20:43
jag har haft dieselbil så länge innan så jag tycker att allt är tyst jämfört med en oljebrännare.. Då har du inte hafft en MB 320 cdi för dom går bra mycket tystare en dom här lådorna, Men det var väl inte för ljudet du köpte en mini;)

Fredrik
2009-05-06, 06:31
Sådär, nu ska jag lämna för att styra mot BMW - när jag är framme på jobbet tar jag och lägger in en kommentar med vad de sade.
Jag kommer att trycka på att de ska mäta sträckaren samt att en MINI fått en hel del delar utbytta (Rasmus) medans andra (Robban) inte fått det och att det i det senare fallet fortfarande låter.

Fredrik
2009-05-06, 08:34
Bilen inlämnad. Jag fick ett mycket bra bemötande av servicemottagaren som hette Tomas. Han visste direkt var det var när jag började prata om det.
"Vi mäter alltid upp kedjespännarens intervall, det ingår i fixen".
Vad som mer stod i fixen fick jag inte reda på då det endast är verkstadspersonal som har access till PuMasystemet, enligt Tomas.

Mer info när jag hämtar tillbaka pärlan, nu puttrar jag omkring i en Pure Silver/Black Clubman D som lånebil 8)

Emely&Robert
2009-05-06, 10:18
Vad som mer stod i fixen fick jag inte reda på då det endast är verkstadspersonal som har access till PuMasystemet, enligt Tomas.


Det där kan man alltid luska fram på något sätt. Men givetvis vill de låta kunderna vara så ovetande det bara går - synd bara att den genomsnittlige internetanvändaren är mer påläst och kunnig än hela BMW Sverige... fast de spelar ju bara dumma för att slippa en total återkallelse av bilarna.

"Åh, vad konstigt, det där problemet har jag aaaaaaldrig hört talas om innan. Du måste vara den förste..."

Suck my balls mister serviceapa.

Green Meanie
2009-05-06, 14:40
Har just avslutat samtal med verkstadschef på K-Kurva och fått info att:

Visst ställa BMW upp med Goodwill och byta ut rubbet. De fixa alla delar som kan bytas.:woot: De är beställda och jag ska få påringning när det är dacks!

Få förmodligen inte lånabil som du Fredrik.:(

Hobbe
2009-05-06, 14:53
Kul Greenie!
Se bara till att du inte får låna en motorcykel ;)

Wazp
2009-05-06, 19:48
Har just avslutat samtal med verkstadschef på K-Kurva och fått info att:

Visst ställa BMW upp med Goodwill och byta ut rubbet. De fixa alla delar som kan bytas.:woot: De är beställda och jag ska få påringning när det är dacks!

Få förmodligen inte lånabil som du Fredrik.:(

låter nästan för bra för att vara sant... för övrigt fick ja tjata som fasiken för att få en lånebil till den 29 då den ska in igen

Rasmus
2009-05-06, 21:17
Har just avslutat samtal med verkstadschef på K-Kurva och fått info att:

Visst ställa BMW upp med Goodwill och byta ut rubbet. De fixa alla delar som kan bytas.:woot: De är beställda och jag ska få påringning när det är dacks!

Få förmodligen inte lånabil som du Fredrik.:(

Härligt, grattis!!

Fredrik
2009-05-07, 18:03
Hittade denna kommentar idag på TotalMINI, kan vara en förklaring till varför de bytte så mycket på Rasmus bil jämfört med Robbans MINI:

In decreasing order of probability:

1. Timing chain tensioner must be replaced - this is the component that is the root cause of the cold-start engine rattle noise.

2. Timing chain - only IF its characteristics are out of limits. This must be checked by the dealer.

3. VANOS unit - only IF it has been damaged/excessively worn by a faulty timing chain and tensioner. This must be checked by the dealer.

Please get them to report on (2) and (3) before you collect the car. (2) and (3) are part of the fix but won't necessarily get replaced. (1) is mandatory.

That's how I understand this fix after numerous discussions with my (very helpful) dealer.

If the fix has been applied then you will instantly notice a completely different sounding engine. It's smooth, refined and, when accelerating, there is a slightly audible whine. There should no rough idle noises and only a injector-solenoid ticking noise.

Rasmus
2009-05-07, 18:43
Idag, efter att jag kört en väldigt kort sträcka och sedan låtit bilen stå i 7 timmar, så lät bilen från kamkedjan igen när jag startade den!!!!!

Dock inte lika mkt som tidigare och inte lika länge men likväl ytterst irriterande!

Fredrik
2009-05-07, 19:44
En tanke som dök upp - finns det någon med bra kontakter på Peugeot?
Det skulle vara intressant att höra (lite inside) OM de har problem med sina bilar och VAD de i så fall gör åt det.

Emely&Robert
2009-05-07, 20:33
En tanke som dök upp - finns det någon med bra kontakter på Peugeot?
Det skulle vara intressant att höra (lite inside) OM de har problem med sina bilar och VAD de i så fall gör åt det.

Vad vi vet är att de har problem, exakt samma som många av oss upplever. Det är ju samma motor.

Skall kolla om jag har några kontakter.

Danell
2009-05-08, 07:54
Hej miniåkare. Visst har vi samma problem som ni! Min GT stå nu på verkstan
för uppmätning av kamkedja och en ny kedjesträckare Peugeot väntar på något slags mätverktyg. har följ erat forum här och fått tjata på peugeot om kamkedjerasslet i ett halv år nu.Men nu börjar det hända saker. Peugeot 207 Gt turbo -07 1700Mil

Fredrik
2009-05-08, 08:35
Hej miniåkare. Visst har vi samma problem som ni! Min GT stå nu på verkstan
för uppmätning av kamkedja och en ny kedjesträckare Peugeot väntar på något slags mätverktyg. har följ erat forum här och fått tjata på peugeot om kamkedjerasslet i ett halv år nu.Men nu börjar det hända saker

Ett stort tack för ditt inlägg Danell, vet du om det är många Peugeot som drabbats?

Vad gäller mätverktyget talade den servicemottagaren jag talade med om att de nu har ett sådant mätverktyg i Solna, tidigare i början av problemet fanns det få men nu har de som sagt ett där för PuMa-fixen

Danell
2009-05-08, 14:06
Vet inte hur många 207 som är drabbade Men jag kan inte vara ensam.

Fredrik
2009-05-08, 15:12
Min bil är klar nu, ska hämta den i e.m. så får vi se.
Det var Tomas som ringde upp (han som jag lämnade bilen till) och han var väldigt trevlig, berättade lite kort om vad de gjort och så (bland annat mätt upp det som ska mätas upp).

Jag återkommer med rapport lite senare.

Green Meanie
2009-05-11, 19:40
Nu har jag fått datum för jobbet. Det blir den 25 maj. Eftersom vi är i England 19-27 ska jag lämna in 18 maj. Berättade om oljalukten som finns på vänster sidan och han sa eftersom de ska plocka ner halva motorn de ska kolla på detta. Vi få se hur det går! Ska ta med mig denna tråden i pappersform och ger den till Kundmottagningen för kafferastläsning.

Rasmus
2009-05-11, 20:42
Min bil är klar nu, ska hämta den i e.m. så får vi se.
Det var Tomas som ringde upp (han som jag lämnade bilen till) och han var väldigt trevlig, berättade lite kort om vad de gjort och så (bland annat mätt upp det som ska mätas upp).

Jag återkommer med rapport lite senare.

Hur gick det, Fredrik? Och hur känns bilen?

Bronto
2009-05-11, 21:36
Frågade på BMW Group Göteborg nyligen om detta problem och de sa att sådana saker dyker upp i deras system. Kan även skilija sig åt mellan modeller och isådanafall tar de kontakt med dessa människorna. Tyvärr så har jag inte haft med en videokamera då detta ljud uppenbarat sig och de gör ju nästan bara det på vintern. Får se hur tråden fortsätter att utveckla sig och om fler fall åtgärdas. Annars får jag ta med det som skrivits i tråden till de.

När jag skulle hämta bilen hittade de inte ens nyckeln eller någon mapp om att den fanns där. De hade ringt samma dag och sagt att den var klar, men det verkade inte alla på verkstan ha koll på. Till slut hittade de mappen i någon annan del i deras låda. Kanske är så att det sklijer sig en del mellan Göteborg och Stockholm i hur mycket koll de har :)

Fredrik
2009-05-11, 22:15
Hur gick det, Fredrik? Och hur känns bilen?

Jodå, jag upplever den som något tystare vid startögonblicket.
Jag upplever också en smärre förändring av kopplingen, det är liksom något längre spel innan det tar - förut var den rätt direkt men nu känns det som om att den blivit ca en cm längre innan den tar - placeboeffekt?

Green Meanie
2009-05-12, 07:22
Min bil var en diesel imorse!

powernap
2009-05-12, 07:25
Min bil var en diesel imorse!

tankat fel:confused:


:lol:

sorry, just had to......

Cullin
2009-05-18, 08:24
Imorse så fick jag en mindre chock när jag startade min bil. Ett märkligt knackande ljud uppenbarade sig och det gör mig riktigt orolig. Jag har aldrig tidigare hört ngt liknande på denna bil eller min förra R56. Jag har givetvis varit uppmärksam eftersom ni andra haft problem med era motorer. Trodde jag skulle slippa detta men nu är det väl bara till att kontakta BMW för en check. Hoppas hoppas att detta inte innebär en massa strul nu...

Ace
2009-05-19, 13:04
Hittade denna filmen på mini2. Är det de ljudet ni snackar om? Låter inte bra alls! R56 MCS ABNORMAL ENGINE NOISE video by speed3985 - Photobucket (http://s161.photobucket.com/albums/t210/speed3985/?action=view&current=Outsidecar.flv)

Rasmus
2009-05-19, 16:24
Hittade denna filmen på mini2. Är det de ljudet ni snackar om? Låter inte bra alls! http://s161.photobucket.com/albums/t210/speed3985/?action=view&current=Outsidecar.flv

Exakt det ljudet är det.
Se min film på YouTube…

YouTube - MINI Cooper S - Kamkedjerassel (http://www.youtube.com/watch?v=tGxLbCVoWjM)

Idag lämnade jag in bilen hos Novation i Uppsala igen, eftersom ljudet kommer tillbaka lite då och då trots att dom bytt ut hela kamkedjan och allt som hör till den!!

Hobbe
2009-05-19, 17:58
RE,

I morgon hämtar jag ut vrålåket så då kan din MINI fixas ;)

Haugthon
2009-05-19, 19:20
Hmm har följt denna tråd ett tag nu och jag har försökt att intala mig själv att min 07:a inte låter så... Men i morgon blir det en tur till Jacobssons för att se om de vill kännas vid problemet. Nybilsgarantin gick precis ut så det blir kul att se hur det artar sig... NOT! :cry:

RobertH
2009-05-19, 19:29
Jag tror det är dags för en ny namninsamling och påstötning mot Heidi på BMW. Det har nu gått flera månader utan att vi har fått svar.

Rasmus
2009-05-19, 19:53
RE,

I morgon hämtar jag ut vrålåket så då kan din MINI fixas ;)

Grymt! Synd att jag inte fick se den idag när jag var där.

Ace
2009-05-19, 19:57
Jag tror det är dags för en ny namninsamling och påstötning mot Heidi på BMW. Det har nu gått flera månader utan att vi har fått svar.

Det är inte bra. Trodde det hade löst sig för flera av er R56-ägare.
Vem har bäst kontakt med Heidi i klubben?
Dags att det händer nått. Eller så jobbas det febrilt i bakgrunden från MINI´s sida. Detta kan ju inte vara skoj för dom.

RobertH
2009-05-19, 20:01
Fredrik och Marcus har haft mest kontakt med henne. Hon är dock inte kontaktperson i detta ärende utan lovade att vidarebefordra informationen till rätt ansvarig som sedan skulle återkomma till oss. Något som alltså inte har skett.

Fredrik
2009-05-20, 06:53
Jag kommer att träffa Heidi på United och kommer då att kolla med henne om vi kan få till ett möte med tekniskt ansvarige.
Jag tror det är läge att kalla in Robert (E&R) som vår tekniskt kunnige i denna fråga.

Jag återkommer efter United med Heidis svar.

Cullin
2009-05-20, 08:34
Hittade denna filmen på mini2. Är det de ljudet ni snackar om? Låter inte bra alls! http://s161.photobucket.com/albums/t210/speed3985/?action=view&current=Outsidecar.flv

Så lät min bil i måndags...i ca 3-4 minuter...nu står hon parkerad i garaget och jag nöjer mig cykeln...Ska föra en diskussion med Paulssons bil idag.

Arnel
2009-05-20, 21:56
Du som ska in på Jacobssons, säg till vad ni kom fram till om dom vet om nåt problem osv. Tycker faktiskt att mini ska plocka in samtliga bilar som ägarna misstänker någon på! Min bil lät lite konstigt imorse också och jag vet inte om jag har börjat inbilda mej pga snacket här på forumet men i vilket fall som helst så är det jävligt dålig stil eftersom dom verkar inte ta problemet så där jätte seriöst.

Arnel
2009-05-20, 22:01
föresten är det bara jag som kan bli så himla lätt överkörd av folk på bilverkstaden, eftersom jag inte kan så mycket om bilar eller delar så kan dom säga vad fan som helst o jag kommer säkert gå på det, som tex "Det ljudet det är inget farligt det ska låta så" då tror jag ju på dom.

Emely&Robert
2009-05-21, 17:07
Jag skall försöka uppdatera mig lite på ämnet. Självklart skall vi hjälpa varandra om det går, vore så trist om någon skulle råka ut för ett ras på grund av det här problemet.

RobertH
2009-05-21, 20:15
föresten är det bara jag som kan bli så himla lätt överkörd av folk på bilverkstaden, eftersom jag inte kan så mycket om bilar eller delar så kan dom säga vad fan som helst o jag kommer säkert gå på det, som tex "Det ljudet det är inget farligt det ska låta så" då tror jag ju på dom.

Printa inlägg #2 i denna tråd och lägg på servicedisken. Säg att vi är minst 15 drabbade som vi känner till, enbart på forumet. Om de inte ger sig då så får du gärna ta namn och nummer till servicekillen så ska vi ringa från klubben och ta ett snack med dem.

Ingen ska behöva bli överkörd i detta ärende igen. Vi har så pass mycket kött på benen att de inte ska ha några motargument längre.

Wazp
2009-05-29, 13:25
Nu har dem gett med sig....bilen har varit inne på Bmw Segeltorp idag för byte av bakluckedämpare (såg för övrigt en väldigt grön mini utanför som jag kände igen) dem medelade att bilen var klar för avhämtning och att jag skulle boka en ny tid för byte av kamkedjespännaren blev en bra början på helgen....

Green Meanie
2009-05-29, 13:27
Har imorse hämtat min bil från K-Kurva. Allt är byt och gjordes i måndags. Lämnade bilen 18 may dagen innan vi drog till UK men det tog en vecka att få den kringvandrande verktyg som behövs för jobbet.

Dessutom fick jag mina 1400 kr tillbaka som jag betalade för felsökningen. :)
Bra gjort tycker jag.

Enligt kundmottagnings Anders är det så att återkallese för alla bilar gällande fel i samma modell ske efter antalet felrapporterade överstiga en viss summa.

RobertH
2009-05-29, 16:12
Två bra rapporter, härligt!

Cullin
2009-05-29, 17:16
Min ska in på "mätning" den 22 Juni på Paulssons Bil i Hbg. Dom hade redan detta verktyg på plats då någon av oss precis varit där och fått sin kamkedja kollad.

Hjälp får vi nu, så det är bra!

Green Meanie
2009-05-30, 06:09
Glömde skriva att, enligt info från kundmott K.Kurva, pga detta fel är garanti något förlängd på våra bilar 2007-framåt.

RobertH
2009-05-30, 10:36
Glömde skriva att, enligt info från kundmott K.Kurva, pga detta fel är garanti något förlängd på våra bilar 2007-framåt.

Oj, all garanti eller enbart på detta fel?

Rasmus hade några veckor extra garanti på sin bil utan att någon visste varför. Kan det ha med detta att göra?

Green Meanie
2009-06-06, 19:35
No idear!

Rasmus
2009-06-06, 23:33
Min bil låter när jag har parkerat i branta backar.... Mycket märkligt!

Arnel
2009-06-10, 01:49
Om man har garantin kvar på bilen och någon går sönder har man rätt att få långa en gratis bil tills dom har fixat problemet eller hur är det med det?

Cullin
2009-06-10, 07:40
Jag har mailat BMW Sverige ang. lånebil vid garantibesök och fick följande svar:

"Om din MINI drabbas av ett akut driftstopp under körning på väg omfattas den i 5 år från första registreringsdatum av MINI Mobile Care assistans. Denna tjänst omfattar vid behov bärgning, hyrbil eller annan tjänst som passar kunden i den situation han eller hon befinner sig i.

Om bilen däremot skall lämnas på ett bokat servicebesök eller reparation är det återförsäljarens/verkstadens ansvar med att förse kunden med en lånebil eller hyrbil om behov finns. En sådan ersättningsbil behöver inte vara kostnadsfri."

powernap
2009-06-10, 09:18
hmmm min r53 har börjat låta som de youtube-filmerna i början av tråden.......