handdator

Visa fullständig version : Lackera fälgar



loop
2009-03-08, 07:00
Någon som vet vad det kan kosta att lacka om fälgarna, skulle villa lacka dem vita.

Scitz0
2009-03-08, 09:43
Det kan nog skilja mycket från ställe till ställe, men se till att du får dem först blästrade(så vida de inte är helt nya) och sen pulverlackade med klarlack som finnish. Våtlack håller inte i längden. Jag kan anta att man borde kunna få det fixat för mellan 500-800:- fälgen. Men som sagt så beror det helt på var man vänder sig. För de i söder rekommenderar jag Ahnelövs i Malmö.

Freddo
2009-03-08, 12:39
Lackade mina till min R53 på en firma i Uppsala.
Fick betala 1500:- för det, men då var dom helt nya så ingen blästring behövdes

brn2rn
2009-03-10, 12:12
Vilken firma i Uppsala?
Letar just efter ett lämpligt ställe.

jochan1980
2009-04-23, 13:46
Är inne på att lackera mina fälgar svarta och har pratat med en lackerare och han sa att en lättmetalfälg blir väldigt grov om man blästrar den. Så vet inte vilket som är bäst med tanke på att mina fälgar inte är nya. Sen har jag hört att blästra inte är nån billig historia?

När det gäller priser ligger det runt 500 spänn för bara lackering per fälg.....:D

jochan1980
2009-04-23, 13:58
Halloj allihopa har lite funderingar på att lackera min orginalfälgar crown spoke helsvarta. Är det någon som har gjort detta, får gärna ge feedback hur det blev och om det håller bra?

Vet att det är lämpligt att blästra dem, men pratade med en lackerare och han sa att det blir väldigt grovt om man blästrar lättmetalfälgar, några synpunkter på detta:confused:

Måste passa på att ge eloge till ett sjukt bra forum med många hjälpsamma minifrälsta:D .

Freddo
2009-04-23, 14:21
Vilken firma i Uppsala?
Letar just efter ett lämpligt ställe.


H&W:s pulver och industrilackering.

(har jag för mig att dom heter)

thoren
2009-04-23, 14:23
Antera tar 1250 ink moms per fälg för "blästring" och lack. Den gammla färgen måste enl utsago bort för att den nya färgen skall fästa så ja någon sorts "blästring" måste urföras.

dvorak
2009-04-23, 21:14
Grovt skall det inte behöva bli av blästringen. Det gäller att blästra med rätt media. Lämna till någon som kan det ordentligt.

Blästring + pulverlack blir kanon, det är det som gäller vid omlack av fälgar.

andreass
2009-04-23, 21:43
Jag får mina nylackade S-spoke i nästa vecka. Återkommer med intryck!


Mvh Andreas

Luc!fear
2009-04-24, 06:10
Jag får mina nylackade S-spoke i nästa vecka. Återkommer med intryck!
Mvh Andreas
Färg? Blank eller matt färg? Pulver lack eller "blötfärg"?
/Dan

jochan1980
2009-04-24, 09:34
Jag är sugen på matt svart färg, lutar åt pulverlack men vet inte vilket som blir snyggast?

andreass
2009-04-24, 09:50
Färg? Blank eller matt färg? Pulver lack eller "blötfärg"?
/Dan

Har åkt med pulverlackade fälgar innan och det skall ju vara bra sägs det... NOT! Jag kunde inte ens svampa mina hjul utan att repa lacken, och då vet jag mycket väl hur man tvättar en bil.

Nu blir det en blank bil/industrilack som jag förstod det. Dessa hjul körs enbart sommartid.

Mvh Andreas

dvorak
2009-04-24, 12:47
Den beror fortfarande på vilket bindemedel som finns i lacken.

Pulverlack kommer i flera olika typer. Det fina med pulverlack är att de liknar två-komponent-lacker med hög resistans med mekanisk skada, alltså de kan vara mycket motståndskraftika mot repor och stenskott.

Ifall dina tidigare fälgar var dåliga så var de lackade med fel typ av lack (läs bindemedel).
Hade jag lackat ett par fälgar idag hade jag definitivt lämnat dem på pulverlack hos någon som har erfarenhet av fälgar sedan tidigare.

Hobbe
2009-04-24, 13:42
Vad är fel med att kladda på med en grov pensel och hammarlack? :D

powernap
2009-04-24, 14:51
Vad är fel med att kladda på med en grov pensel och hammarlack? :D

vikten :woot:

andreass
2009-04-28, 17:51
Den beror fortfarande på vilket bindemedel som finns i lacken.

Pulverlack kommer i flera olika typer. Det fina med pulverlack är att de liknar två-komponent-lacker med hög resistans med mekanisk skada, alltså de kan vara mycket motståndskraftika mot repor och stenskott.

Ifall dina tidigare fälgar var dåliga så var de lackade med fel typ av lack (läs bindemedel).
Hade jag lackat ett par fälgar idag hade jag definitivt lämnat dem på pulverlack hos någon som har erfarenhet av fälgar sedan tidigare.

Har lackat via Däckman i Frölunda båda ggr och med samma resultet. Får se hur Paul lyckas denna gång.

Mvh Andreas

dvorak
2009-06-24, 12:31
Har du fått på fälgarna än?

Nyfiken på resultatet av den typ av lack du fått på

andreass
2009-06-24, 21:27
Har du fått på fälgarna än?

Nyfiken på resultatet av den typ av lack du fått på

Fälgarna ser fina ut, men fråga inte mig när jag får bilen. 8 veckor på BMW nu...
skall ringa o kolla i morgon. Bilder kommer upp i min projekttråd när grejerna är på plats.

Morris99
2009-06-25, 06:54
Har lackat mycket fälgar hos Pulverteknik i Kungälv (Christer), han både betar och blästrar. Problemet med att enbart blästra är att när den gamla pulverlacken blir varm av friktionen så smetar den och går ej att få bort ordentligt.

Däckman lackar hos Guson, ok, men inte som Pulverteknik.

Mvh/ Björn
Co-driver