handdator

Visa fullständig version : Liten repa = försäkringsärende?



W2k
2009-03-05, 10:17
I går när jag var på väg hem från jobbet var det en bil framför som panikbromsade vid ett övergångsställe. Jag låg bakom och lyckades stanna i tid - men det gjorde inte riktigt bilen bakom mig, som dunkade i aktern på min Clubman. Det var ingen särskilt hård träff och vid inspektion direkt efter såg jag inga skador öht. Först efter att ha tvättat bilen såg jag att det uppstått ett gäng små, men fullt synliga hack i lacken på bakre stötfångaren.

Nu är frågan, täcks en sån här liten skada av något slags lackgaranti eller måste jag gå via försäkringsbolaget för att få BMW att lacka om stötfångaren utan kostnad för mig? Jag fick namn, telefonnummer och regnummer på den andra bilen, plus att jag hade en kompis (=vittne) i bilen med mig, så det är inga som helst problem att göra ett försäkringsärende av det, men jag slipper gärna den extra byråkratin om det ändå är gratis för mig att få det åtgärdat.

Till saken hör att bilen är Ditech-behandlad, vilket väl måste göras om (åtminstone delvis) om stötfångaren lackas om. Fast jag tror att man förmodligen kan fixa repan med ett lackstift om man vill, dock inget jag känner mig särskilt sugen på att göra själv.

JohanH
2009-03-05, 11:20
Täcks inte av lackgarantin - det är ett försäkringsärende. Du kommer att behöva besiktiga bilen hos försäkringsbolaget mm.. Jobbigt, men värt det. Ny Ditec-behandling ingår i vad försäkringen täcker så ange att den var lackbehandlad också. ÅK INTE TILL KENTS BILPLÅT I ULVSUNDA!!

W2k
2009-03-06, 08:57
Tack för råden, JohanH!

Ringde BMW Originalförsäkring igår och de var oerhört trevliga och tillmötesgående. Vad gäller verkstad förmodar jag att det blir BMW Group Solna, eftersom den är närmast.

JohanH
2009-03-06, 09:25
Tack för råden, JohanH!

Ringde BMW Originalförsäkring igår och de var oerhört trevliga och tillmötesgående. Vad gäller verkstad förmodar jag att det blir BMW Group Solna, eftersom den är närmast.

De gör inte lackjobb själva. Kents var Borgs Bils partner. Jag tror BMW Solna anlitar nån söder om stan.

W2k
2009-03-06, 09:49
Jag tror BMW Solna anlitar nån söder om stan.
BMW har egen lack/plåtverkstad, men du har rätt i att den ligger söder om stan, närmare bestämt i Bollmora (Tyresö)! :)