handdator

Visa fullständig version : Krängningshämmare vs. Rear control arms



Nordquist
2009-03-04, 20:31
Sitter och funderar på vilken uppgradering som är den bästa. Ja tycker att min är lite ostabil i baken i de lite snabbare partierna när man pressar på konbana. Den är lite för överstyrd. Ja har försökt att läsa vilken mod som kan passa bäst men är inte helt klar än. Har ni några erfarenheter? Många gör den modden på Mini att man monterar på en grövre kräningshämmare. Men då har ja för mig det blir ännu mer överstyrt pga av att ja styvar upp baken mer. Därför tror ja att ställbara länkarmar kan göra att ja får lite mer negativ camber bak och att det håller baken lite mer stabil.

Typ dessa http://www.lohen.co.uk/shop/proddetail.php?prod=AltaRearControlArms


Vad tror ni?

Emely&Robert
2009-03-04, 22:29
Det beror på var du hade tänkt montera den grövre krängningshämmaren. Om du stoppar den där bak (jag pratar om bilen nu) så kommer du få mer överstyrning, om den å andra sidan hamnar fram så blir det mindre.

Grundregeln som jag förstått:
Mjuk fram och hård bak = mer överstyrning
Mjuk bak och hård fram = mer understyrning

RobertH
2009-03-04, 23:19
Helt rätt, montera en främre hämmare så får du mindre överstyrning. Låter galet dock, men den kanske är extremt överstyrd i dagsläget?

powernap
2009-03-05, 05:53
jag har uppgraderat hämmarna både bak o fram, hårdaste läget bak o mjukaste fram, upplever min bil neutral o bra, tillägger dock att jag bara åkt med gatdäck, ska få på R-däck denna säsong, så det blir kanske annorlunda.....

Hobbe
2009-03-05, 10:11
Det går att fixa till hårdare fjädrar fram också.
Krängningshämmaren är enligt många det sista man ska pilla på.

Nordquist
2009-03-05, 12:24
ja menader först att byta krängaren bak men det finns ju fler möjligheter, men att fixa mer camber bak är ingen ide eller med dessa länkarmar? Original är det väl ca 1 grad negativ camber bak eller, om man ökar till 2 - 2-5 grader kanske det blir mer grepp i kurvorna och samtidigt kanske öka till lite mer toe in?

Rausner
2009-03-09, 09:57
Det går att fixa till hårdare fjädrar fram också.
Krängningshämmaren är enligt många det sista man ska pilla på.Hmm tvärtemot vad ALLA säger i usa då. Första man ska byta bak på minin då de understyr rejält?

Första modden jag gjorde på min och den blev enormt mycket bättre i kurvorna!

RobertH
2009-03-09, 10:04
Hmm tvärtemot vad ALLA säger i usa då. Första man ska byta bak på minin då de understyr rejält?

Första modden jag gjorde på min och den blev enormt mycket bättre i kurvorna!

Samma här!

Nordquist
2009-03-09, 19:14
men jag har ju inte problemet att den understyr...ja vill ju få bort lite överstyrningen

powernap
2009-03-09, 19:47
köp en främre hämmare o sätt den hårdare......

Nordquist
2009-03-09, 19:50
köp en främre hämmare o sätt den hårdare......
Men påverkar det bakvagnen? Ja vill ju ha mer fäste bak.

powernap
2009-03-09, 20:04
balansen i bilen hänger på mer än bakvagnen...

4 hjul + 1 förare......

JRT
2009-03-23, 13:51
Är ingen guru på området, men borde man inte vilja ha mer gummi i backen.
Alltså handla stag så att det går att justera camber och caster på bakvagnen.
Det simplaste borde vara att trixa med däcktrycket först, innan man handlar på sig massa prylar iof.