handdator

Visa fullständig version : Switchers



RobertH
2009-02-23, 10:09
Tänkte kolla vilka här som gått över från PC till MAC på senare tid?

Beställde precis en Macbook Pro efter 1 års tjat från R.E.

Några bra tips hur man snabbast kommer in i det?
(Såg att Roger hade lagt lite switcherinfo på Feber :) )

Rasmus
2009-02-23, 16:57
Tänkte kolla vilka här som gått över från PC till MAC på senare tid?

Beställde precis en Macbook Pro efter 1 års tjat från R.E.

Några bra tips hur man snabbast kommer in i det?
(Såg att Roger hade lagt lite switcherinfo på Feber :) )

Fan vad jag njuter av att Windows-supportkillen Robban byter till Mac!
:D :D :D

Jag gick över från Windows för 7 år sen och ångrar det inte för en sekund. Nu har jag suttit hos en kund och jobbat i deras Windowsmiljö i tre dagar och det strular nåt så in i helvete. Man blir helt trött i huvudet bara av att sitta och titta på detta under av ologiskt upplägg och fult gränssnitt.

Men låt inte detta bli en Mac vs. PC-diskussion. Alldeles för många sådana diskussioner har redan uppstått och sedan dött utan att någon fått ut någonting av det :)

För att få ut max av din nya dator:
• Snacka med mig på MSN :D
• Kolla Rogers switcherinfo på feber.se
• Regga ett konto på 99.se och sök efter de problem du stöter på

Hobbe
2009-02-23, 17:30
...och med Mac så undviker du alla virus du brukar samla på dig efter besök på porrsajter.

Nu kan du surfa lugnt Robban :D

HF-Björn
2009-02-23, 19:49
Jag gick la över för ca två år sedan, dock är jag tvungen att köra win på jobbe... :(

JohanH
2009-02-23, 21:47
Kör Mac och PC hemma, måste säga att Macen är enklare och smidigare i alla former. Lite är det dock att man måste tänka om från ett filträdorienterat arbetssätt till dokumentorienterat arbetssätt. Kommer nog aldrig lyckas få min MS-centrerade arbetsplats att byta - men i princip alla nya mobiltelefoner som köps där är iPhones.

Emely&Robert
2009-02-24, 06:18
Låter helt klart som ett steg i rätt riktning.

Jag kommer skaffa Mac när den här datorn packar ihop, helt klart.

arcamone
2009-02-24, 08:57
Åh, kan stolt säga att jag aldrig ägt en pc!

Nämner några innehav genom åren: SE/30, Performa 475, iMac 233, "dasslocket" och sedan någar år min kära PowerBook G4. Den sista riktiga macen :-p

Dags för någon att sätta ett äpple på taket?

/David

JohanH
2009-02-24, 08:59
Åh, kan stolt säga att jag aldrig ägt en pc!

Nämner några innehav genom åren: SE/30, Performa 475, iMac 233, "dasslocket" och sedan någar år min kära PowerBook G4. Den sista riktiga macen :-p

Dags för någon att sätta ett äpple på taket?

/David

Kom igen, det är bara en dator :lam:

frutte
2009-02-24, 18:18
Jag gick la över för ca två år sedan, dock är jag tvungen att köra win på jobbe... :(

lika samma läge för mig, en imac sitter jag på

Fredrik
2009-02-25, 06:46
Jag har inte bytt dator men delvis gått över till Apple då jag efter år av normala mobiler nu är stolt innehavare av en iPhone - jag är grymt nöjd, tack för tipset Robban och Rasmus :happy:

Johan W
2009-02-25, 09:25
Har en Macbook Pro 17" på ingående, tänkte se vad allt "fuzz is about"
Microsoft börjar ju utveckla mer för Apple under nästa år också så vi får se var det tar vägen. Skönast var dock en kursledare nyligen med en macbook pro som han körde Windows Server 2008 på ;)

JohanH
2009-02-25, 09:54
Just precis, det är ju inga problem att köra Windows på en Mac längre med Parallells eller WMware Fusion...eller boot camp, som ju är mindre flexibelt men som ingår. I Fusion (som jag har) kan man köra windows-appar från Dock ungefär som om det var native-appar.

Emely&Robert
2009-02-25, 09:58
I Fusion (som jag har) kan man köra windows-appar från Dock ungefär som om det var native-appar.

Tar detta extra mycket kraft från burken? Alltså, tappar man prestanda i apparna?

JohanH
2009-02-25, 10:37
Tar detta extra mycket kraft från burken? Alltså, tappar man prestanda i apparna?

Inte vad jag märkt...

Fredrik
2009-02-25, 11:14
Just precis, det är ju inga problem att köra Windows på en Mac längre med Parallells eller WMware Fusion...eller boot camp, som ju är mindre flexibelt men som ingår. I Fusion (som jag har) kan man köra windows-appar från Dock ungefär som om det var native-appar.

:blink: :???: :blink:

Johan W
2009-02-25, 11:56
Just precis, det är ju inga problem att köra Windows på en Mac längre med Parallells eller WMware Fusion...eller boot camp, som ju är mindre flexibelt men som ingår. I Fusion (som jag har) kan man köra windows-appar från Dock ungefär som om det var native-appar.

Roliga att person jag nämde med Win 2008 server BARA kör 2008 server, sedan kör han XP/Vista m.m. virtuellt via Hyper-V, han köpte datorn mao bara för hårdvarans skull ;)

Rasmus
2009-02-25, 13:47
Som Johan skriver är det lika bra att köpa en Mac även om man vill köra Windows. Man får nämligen båda världarna - Mac OS X och Windows - och kan välja det som passar en bäst. Köper man en traditionell PC-dator får man bara Windows.

Dessutom är ju byggkvalitén, designutförandet och känslan i en Mac så otroligt mycket bättre än motsvarande PC-dator. Jag känner många som enbart kör Windowns på sina Mac-datorer, även om jag kan tycka att det är rätt så märkligt :) Dock gjorde ju nån PC-tidning ett test på vilken bärbar dator Windows gick snabbast och vinnaren visade sig vara en Macbook Pro :D

RobertH
2009-02-25, 21:41
Jag känner flera stycken som har macburkar och bara kör XP på dem. Själv kommer jag att gå över helt till OSX hemma, men köra Vista på dagarna.

För nödfall kommer nog Vaion att få ligga som slav i garderoben så att man kan köra fjärrskrivbord eller VNC mot den.

dvorak
2009-02-26, 18:25
Skippa Vaion och kör Vmware istället. Blir ju egentligen samma sak, bara det att datorn blir virtuell istället. Låter lite skumt kanske ifall du inte använt dig av en virtuell maskin innan, men den ploppar upp på nätverket som en vanlig dator, beter sig som en också.

Själv är jag en Linux-användare sedan många år. Tänker inte starta ngn Win vs Linux-debatt heller; Det jag vill ha sagt är att jag inte ångrar mitt byte från Win överhuvudtaget. Allt bara fungerar så mycket bättre i den andra världen (inkluderar OS X här eftersom den är baserad på en BSD-UNIX). Jag har aldrig tyckt att Win fungerade särskilt väl, så jag provade något annat och blev helt fast.

Har testat Mac lite här och där och är ganska imponerad, brukar rekommendera kompisar att skaffa det framför Microsoft. De som tagit rådet och lyssnat är idag mycket nöjda över deras val.

Lycka till

Emely&Robert
2009-02-26, 18:45
Hrmm.. jag är antagligen i minoritet i hela världen men jag har aldrig några problem grundade i operativsystem på min dator. Har aldrig några virus (eller ens varningar) och får inga spam. Om man skall döma av omvärlden är allt detta väldigt märkligt.

Ändå vill jag skaffa mig en MB 13,3" eftersom jag tror på att byta ibland ;-) och så är de så sjukt läckra!

RobertH
2009-02-26, 19:12
Skippa Vaion och kör Vmware istället. Blir ju egentligen samma sak, bara det att datorn blir virtuell istället. Låter lite skumt kanske ifall du inte använt dig av en virtuell maskin innan, men den ploppar upp på nätverket som en vanlig dator, beter sig som en också.
Lycka till

Menar du att jag ska köra Vmware fusion på macen eller?
Macbook Pro har ju ingen HDMI-utgång som Vaion har tyvärr.

Rasmus
2009-02-26, 19:18
Macbook Pro har ju ingen HDMI-utgång som vaion har tyvärr.
Dina nerladdade DivX-filmer är inte värda HDMI-koppling till TV:n!

;)

RobertH
2009-02-26, 19:33
En sån här kanske löser problemet iofs..

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=82201

taskmört
2009-03-02, 11:41
Jag slängde ut PC-skrället för ett par år sedan, och har sedan dess inte behövt offra ett mikrogram adrenalin på en trilskande dator, virus och annat skit! Hemma skall tilläggas.
På jobbet får man dras med PC och office-paketet.

Konstigt att så gott som alla arbetgivare tycker sig ha råd med all denna spilltid med sega datorer "hängda" program och evigheters väntetid bara på att stänga av och på....

RobertH
2009-03-02, 11:59
Fick precis min macbook pro, så nu är det lekstuga!

Rasmus
2009-03-02, 12:25
Konstigt att så gott som alla arbetgivare tycker sig ha råd med all denna spilltid med sega datorer "hängda" program och evigheters väntetid bara på att stänga av och på....
Det är detta som är lite fantastiskt, för Robban jobbar ju just med sådan typ av support. Dyr IT-support i Windosmiljö, eller hur Robster?!

Att han nu gått och förälskat sig i en Mac-dator innebär slutet på hans karriär ;)

JohanH
2009-03-02, 13:12
Det är detta som är lite fantastiskt, för Robban jobbar ju just med sådan typ av support. Dyr IT-support i Windosmiljö, eller hur Robster?!

Att han nu gått och förälskat sig i en Mac-dator innebär slutet på hans karriär ;)

Knappast - eftersom Macar är dyrare så tar han bara mer för tjänsten att felsöka Windowsdatorer. Man behöver ju inte lära som man lever, sade advokaten...

RobertH
2009-03-02, 13:57
Helt rätt Johan!

Rasmus
2009-03-02, 15:23
Knappast - eftersom Macar är dyrare så tar han bara mer för tjänsten att felsöka Windowsdatorer. Man behöver ju inte lära som man lever, sade advokaten...

Jag hoppas ironin i mitt ovanstående inlägg framgick :)

JohanH
2009-03-02, 15:28
Jag hoppas ironin i mitt ovanstående inlägg framgick :)

Knappast, men det gör ju bara tråden roligare :jumping:

Ace
2009-03-02, 15:35
Vad är det som är så fantastiskt bra med Mac? Mer än att dom är designmässigt överlägsna.

taskmört
2009-03-03, 10:22
Vad är det som är så fantastiskt bra med Mac? Mer än att dom är designmässigt överlägsna.

Räcker inte det ??

Att de fungerar är väl en liten bonus till köparen bara;)

Precis som vilken Mini som helst...........