handdator

Visa fullständig version : Montera taklucka på mini utan taklucka?



Gryglas
2009-02-22, 11:06
Hej.

Jag tänkte jag skulle köpa en original taklucka till min cooper s. Men på bmw/MINI sa de att de inte monterar takluckor på MINIs som inte har det. Är det någon som vet en verkstad där de kan montera på en taklucka?

EN fråga till.
Jo, bakrutan på min lilla cooper blir ju väldigt smutsig när man kör. till och med 5 min efter tvätt. Skulle det lösa sig om man sätter på stänkskydd vid bakhjulen?

/Håkan

Hobbe
2009-02-22, 11:36
Vad det gäller fråga#2:
Det spelar ingen större roll vad du gör - baken på MINI:n kommer alltid att bli smutsig.
Det blir så när vrålåket drar fram på smutsiga vägar.
Lätta på gasen kanske? :D

A dirty butt is a sexy butt!

Gryglas
2009-02-22, 12:07
ok. Då vet jag. tack.
Att lätta på gasen blir dock svårt. ;)

Emely&Robert
2009-02-22, 13:09
Det finns en lucka som BMW kan tillhandahålla:

http://www.motoringfile.com/2007/03/16/official-cloth-folding-roof-retro-fit-guide/

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/a/t/187.png

Part number: 54110150731

Ace
2009-02-22, 14:05
Tror bara det är om man redan har panorama och vill byta till kanvasduk?
Känns som om ett taklucksprojekt skulle kunna bli hur dyrt och krongligt som helst. Kanske bättre att köpa en MINI med panorama istället? :)

Emely&Robert
2009-02-22, 14:14
Tror bara det är om man redan har panorama och vill byta till kanvasduk?
Känns som om ett taklucksprojekt skulle kunna bli hur dyrt och krongligt som helst. Kanske bättre att köpa en MINI med panorama istället? :)

Man kan inte montera det kittet som jag länkade till om man redan har panoramatak.

powernap
2009-02-22, 14:24
jag kan komma med min vinkelslip :woot: o hjälpa till, rita upp bara var hålet ska vara

Ace
2009-02-23, 07:28
Man kan inte montera det kittet som jag länkade till om man redan har panoramatak.

OK? Har fattat det som att det är om man ville ta bort glaset.

Emely&Robert
2009-02-23, 08:01
Det kan man tro! I beskrivningen står det dock att den här "luckan" inte kan/ska monteras om man redan har glastaket.

Gryglas
2009-03-03, 15:12
Wow! Massor med svar!
Vinkelslip! Låter lite mordiskt mot den lilla kojan.

Ne, jag tänkte nämligen skaffa takluckan från en beg MINI COOPER. Skulle det räcka med de delar som finns med. Och skulle vinkelslipshjälpen fungera?
Och jag är bara ute efter glastaket.
Ingen som vet om något garage monterar takluckor?

Andersson
2009-03-03, 22:03
Någon sa en gång att ingenting är omöjligt och det stämmer till viss del, kanske även i detta fallet. Oavsätt om han hade rätt eller fel skulle jag inte ge mig på ett sånt projekt, Dels tror jag att det skulle kosta bra mycket mer än vad det smakar med nytt innertak, eldragning och gud vet allt. Sen tror jag på en risk att det blir problem med fukt osv.

Men men jag som person kanske är mer negativt inställd än resten av världen så fram med vinkelslipen. ;)

Gryglas
2009-03-04, 05:49
Ja, det är nog som jag har tänkt själv.
Då får det nog vara.
typiskt.

Tack så mycket för alla svar.

Arto
2009-03-04, 11:20
Tror man måste ha intyg från generalagenten att det är ok att eftermontera lucka p.g.a att bilprovningen måste godkänna ändringen.