handdator

Visa fullständig version : Bromsbelägg lampan lyser!



Coop-kawa
2009-02-16, 11:54
Jag antar att det är dags och byta bromsbeläggen då :), men jag funderar över ett par saker som jag hoppas ni , gott folk, kan hjälpa mig med.

1. Kan det vara bromsvätskan som behöver fyllas på bara?
2. Jag vill ha ett billigt men bra alternativ till Mini's egna(tok för dyrt), vart kan jag hitta det?
3. Kan jag själv ta reda på vilka hjul som behöver bytas och gör adet själv?
- isf. Hur går jag tillväga?
4. Hur mycket kommer det och kosta och gå till verkstan och genomföra bytet?

Bilen är 4 år gammal :(....

Mvh / K

Ace
2009-02-16, 12:36
Lyser lampan så är indikatorn vid beläggen nedsliten och då skall man byta direkt. Annars kan det gå längre och då finns det risk att du behöver byta skivor också och då blir det dyrt.
När du byter belägg så måste du även köpa en ny indikator-kabel på BMW.
(Om du blir medlem här i klubben så får du 10% rabatt hos din BMW-handlare!)

Byta belägg löser man själv om kan meka lite grann med bilar.
Inget avancerat. Köp en Haynes reparationshandbok.
Men att spara in på att köpa Biltema-belägg är inget jag rekommenderar.
Har man köpte en bil för c:a 100000:- och uppåt och sen spara in på det viktigaste en bil har. Bromsarna! Inte så smart.
Köp MINI Original.
Själv valde jag EBC Green Stuff för att dom biter "lite" bättre och framför allt dammar mindre och gnisslar lite mer. Men dom kostar c.a 800:- fram och 800:-bak också.

Välkommen hit förresten!

Gå gärna in på "Vi och Våra Bilar" och skapa en presentation över dig och din bil.


/R

Coop-kawa
2009-02-16, 15:34
Lyser lampan så är indikatorn vid beläggen nedsliten och då skall man byta direkt. Annars kan det gå längre och då finns det risk att du behöver byyta skivor också och då blir det dyrt.
När du byter belägg så måste du även köpa en ny indikator-kabel på BMW.
(Om du blir medlem här i klubben så får du 10% rabatt hos din BMW-handlare!)

Byta belägg löser man själv om kan meka lite grann med bilar.
Inget avancerat. Köp en Haynes reparationshandbok.
Men att spara in på att köpa Biltema-belägg är inget jag rekommenderar.
Har man köpte en bil för c:a 100000:- och uppåt och sen spara in på det viktigaste en bil har. Bromsarna! Inte så smart.
Köp MINI Original.
Själv valde jag EBC Green Stuff för att dom biter "lite" bättre och framför allt dammar mindre och gnisslar lite mer. Men dom kostar c.a 800:- fram och 800:-bak också.

Välkommen hit förresten!

Gå gärna in på "Vi och Våra Bilar" och skapa en presentation över dig och din bil.


/R

Tack Robert,

Ska höra med BMW imorgon bitti och försöka få det fixat så snart som möjligt. Vad behöver jag indikator kabeln till förresten?

Jag vill ogärna att det gnisslar allt för mycket :) (ingenting om möjligt), så om du har något annat förslag på belägg är jag helt öppen för idéer.

Tack för välkomnandet, jag ska lägga upp lite grejer så småningom..

/K

Nordquist
2009-02-16, 15:39
www.peansweden.se har roesch och black diamond. Dessa belägg är något bättre än originalbelägg men dammar inte mycke och gnisslar inte heller. Ja ha själv haft black diamond på min förra bil och va mycket nöjd med dom. Kostar nog runt 1000 kr per axel.

Ace
2009-02-16, 17:59
Tack Robert,

Ska höra med BMW imorgon bitti och försöka få det fixat så snart som möjligt. Vad behöver jag indikator kabeln till förresten?

Jag vill ogärna att det gnisslar allt för mycket :) (ingenting om möjligt), så om du har något annat förslag på belägg är jag helt öppen för idéer.

Tack för välkomnandet, jag ska lägga upp lite grejer så småningom..

/K

Indikator-kabeln blir liksom förbrukad när den blir nedsliten i samband med att beläggen är nedslitna. Så en sådan kabel behöver man köpa varje gång man byter belägg. kostar 180:- om jag inte minns fel.

Ace
2009-02-16, 18:00
www.peansweden.se har roesch och black diamond. Dessa belägg är något bättre än originalbelägg men dammar inte mycke och gnisslar inte heller. Ja ha själv haft black diamond på min förra bil och va mycket nöjd med dom. Kostar nog runt 1000 kr per axel.

Frågan är om dom är 200 kr bättre än EBC Green Stuff? :)

Vad kostar original per axel förresten?

Hobbe
2009-02-16, 18:19
Vad kostar original per axel förresten?

Säkert förhållandevis lite.

Jag har fått den erfarenheten att BMW/MINI Original förslitningsdelar är väldigt billiga i jämförelse med vad jag först har befarat.

Christian
2009-02-16, 20:39
På fråga 3 och 4...så undrar säkert många med mig vilka hjul du menar ?

De du kör på ?? Däcken ??

Vill du byta vinterdäck eller sommardäck ??

Svar på dessa frågor erfodras om du sen vill ha svar på fråga 4.

Fyll gärna i din Profil när du klickat på [Kontrollpanel] uppe till vänster..
Det blir så mycket lättare att hjälpa dig i framtiden då.. :)

//CH

Wazp
2009-02-16, 20:44
tror han menar vart bromsarna är nedslitna någonstans inte hjulen i sig

Christian
2009-02-17, 11:56
tror han menar vart bromsarna är nedslitna någonstans inte hjulen i sig

Beläggen är nedslitna på insidan och utsidan av bromsskivorna...
Bägge bytes.

Och när man byter på vänster sida av bilen så byter man även på höger sida.
Annars drar bilen ojämt när man bromsar...

I hans fall hade jag köpt MINI original belägg.

Coop-kawa
2009-02-28, 09:43
Hej Igen allihopa, Jag lämna bilen på verkstan och tydligen var det inte bromsbeläggen som är problemet.

Bromsbeläggen BAK verkar vara nedslitna och det verkar som att det är Bromsoken kärvar vilket också är troligt eftesom beläggen bak är slitna efter 6500 mil och dem brukar hålla 10000 mil. Även bromsskivorna ser ut och ha gått mycket mer än 6500 mil.

Vad tror ni gott folk? Bilen hade en ägare innan (en 2005), vad står jag inför nu. Byte av Bromsoken eller bara rengöra? Tänkte lämna in den hos en vanlig verkstad och få det fixat. Nu verkar det som så att jag blir tvungen att byta hela kittet också :( .. Stor del av min årskassa för bilen ryker..

Några tankar och idéer?????? Allt gott är väl bekommet.

Mvh / K

Mikael W
2009-02-28, 11:42
Gissar att bromsoken går att rengöra och smörja upp. Problemet med framtunga bilar (som Minin) är att bakbromsarna knappt får jobba alls vid normallugn körning. Då börjar bromsoken kärva, beläggen ligger på och slits alt skivorna rostar och sliter beläggen. Har lärt mig att man åtminstone en gång i veckan ska tvärnita från 80-100km/h så att ABS går in och att man därmed låter bromsoken jobba med full kraft/utslag. Motionera bromsarna ordentligt minst en gång i veckan alltså!

Coop-kawa
2009-03-02, 08:49
Gissar att bromsoken går att rengöra och smörja upp. Problemet med framtunga bilar (som Minin) är att bakbromsarna knappt får jobba alls vid normallugn körning. Då börjar bromsoken kärva, beläggen ligger på och slits alt skivorna rostar och sliter beläggen. Har lärt mig att man åtminstone en gång i veckan ska tvärnita från 80-100km/h så att ABS går in och att man därmed låter bromsoken jobba med full kraft/utslag. Motionera bromsarna ordentligt minst en gång i veckan alltså!


Det låter väldigt intressant, men nu måste jag byta ut både belägg och skivor bak, förutom rengörning och smörjningen,

Jag ska ringa till Mini idag och säkerställa fakta och se vad dem tar för arbetet.

Mvh / k

Haugthon
2009-05-18, 20:54
Tjena!

jag har också haft problem med bromsbelägg på min 07:a, bytte beläggen både fram och bak samt slitagevarnarna. DOCK så fick jag fortfarande varningsindikeringen vid start. Verkstaden visste inte hur man släckte detta då de hade tömt fel loggen redan. Men varför betala för ett andra besök när man kan göra det själv :D

https://www.bmw-mania.com/web/SCatagory/ENGINE/DisplayType/Technical%20Information/DisplayID/2222/ArticleV.cfm

tog 4min (inkl ett par djupa andetag)...

storm
2009-05-18, 21:55
om man nu har en mini så borde minsta problemet vara att bromsarna börjar kärva! Jag menar, då kan man ju inte annvända bilen fullt ut ?????

Haugthon
2009-05-19, 06:31
Hehe nej jag håller med ;)

Men i denna meny så finns det en hel del annat gott att titta på.