handdator

Visa fullständig version : BMW F1 info



powernap
2009-02-15, 08:51
FORMEL 1 2009 BMW SAUBER STANNAR I BAHRAIN!


I fredags hade BMW Sauber F1 Team den första testdagen med perfekt väder på Bahrains F1-bana Sikhar. Bara lite dimma på morgonen, men den lyfte snabbt och vädret blev perfekt med solsken. Temperaturen höll sig mellan 16 och 21 grader i luften och 21 - 29 grader på banan.
Test- och reservföraren Christian Klien hade tagit över testet och koncentrerade sig på att jobba med inställningar och att prova olika gummiblandningar.
Christian Klien hann köra 125 varv på den 5,412km långa banan vilket innebar sammanlagt 677 testkilometer.

- På morgonen var banan lite våt eftersom man jobbat med att städa upp banan efter gårdagens sandstorm. På grund av detta tog det lite tid för oss att få det väggrepp vi väntat oss, berättar Klien.
- Men det gav mig möjlighet att bekanta mig ordentligt med den nya BMW Sauber F1.09 som jag körde för första gången. På eftermiddagen var banan mycket bättre och vi kunde fortsätta med vårt testprogram som planerat. Min bästa tid var 1.33,666.
Dagens bästa tid sattes av Kimi Räikkönen i Ferrari med 1.33,325.

Eftersom veckans testprogram blev punkterat av både dimma och sandstorm har BMW Sauber F1 Team beslutat stanna i Bahrain för ytterligare fyra dagars test på Sikharbanan. På måndag fortsätter Klien testerna och tisdag till och med torsdag tar Nick Heidfeld över.


INTERVJU MED ROBERT KUBICA.


- Hur har det gått med den nya bilen?

- Jag skulle vilja påstå att det hittills gåt riktigt bra. Valencia var en bra början för oss även om vi var det det enda teamet på banan. Därför var inte banan perfekt, för lite gummi på banan. Dessutom blåste det rätt rejält. I Bahrain hade vi verkligen otur med dimma och sandstorm! Men vi fick trots allt ett stort antal varv så att vi kunde köra igenom en del av vårt testprogram. Visserligen var vi bara tre bilar, Kimi Räikkönen i Ferrari, Jarno Trulli i Toyota och så jag.

- Hur fungerade de nya däcken?

- Mycket bra! Vi hade två olika compounds (gummiblandningar) och använde en som "standardutrustning." Om den blandningen var bäst är svårt att säga, men totalt sett har vi inte haft så många problem som vi hade i december för drygt ett år sen, så det är bra. Jag börjar känna bilen bättre och försöker hitta vilka områden vi måste förbättra och hur mycket vi måste förbättra liksom att som förare få en känsla för hur bilen ska kunna bli snabbare.

- Vad är det som skiljer den här nya bilen från fjolårets nivå när det gäller down-force?

- Det är faktiskt ganska stor skillnad. Det är en stor utmaning för ingenjörerna och konstruktörerna och också för förarna. Vi får hyggligt väggrepp via däcken, vilket är tur, annars skulle bilen bli väldigt orolig och hal. Totalt sett är den minskade nivån av aerodynamisk down-force mycket stor, det känns verkligen, därför är bilen helt annorlunda att köra. Slicksen ger bra grepp snabbt, särskilt framdäcken, därför sladdar bakvagnen en hel del. När banan är helt OK är bilen mycket överstyrd. Men det är nog för tidigt ännu att säga något definitivt, alla kommer att lära sig hur bilarna fungerar med slicks. Alltså bilens set-up, förarens körstil, sådana saker kommer att inverka. Vi får se...

- Är de nya bilarna roligare att köra än fjolårets?

- Jag vill inte säga så. En F1-bil är alltid rolig att köra. Det är roligt därför att den nu har slicks, vilket är ett stort steg framåt när det gäller körningen. Men från min sida sett skulle jag föredra att ha mer down-force. Men OK, det är fortfarande roligt att köra bilen...

- Hur är F1.09 i jämförelse med den "interim-bil" som BMW använde i december?

- Det är stor skillnad...

- Förbättring?

- Jag vet inte. Jag hoppas det. Jag skulle vilja påstå att den är lite annorlunda att köra, men vi gillade att köra "B-bilen" i december för att få veta vad som behövdes för att utveckla bilen i rätt riktning så att säga. Jag hoppas den bilen lönade sig och gav oss information som kunde överföras till 09-bilen. Vi lade ner en massa arbete under fjolåret på detta projekt, så vi får se.

- Skillnaden mellan teamen under testerna i spanska Jerez har varit ganska stora, medan här i Bahrain har det varit tätt. Har du fått någon känsla för hur ni ligger till när det gäller prestanda?

- Jag skulle tro, som alltid när det gäller tester, att det är mycket svårt att säga, särskilt i ett så här tidigt skede. Ingen vet vad de andra teamen gör, så jag vet inte. Till slut kommer vi att kunna få se potentialen och skillnaderna först när vi kommer till första tävlingen som körs i Australien. Först då vet vi var vi står. I har givetvis en aning om hur vi ligger till, men det handlar mer om gissningar än konkret information.

- Vad gissar du?

- Jag tror att vi ligger hyggligt till. Men att få till de resultat vi förväntar oss måste vi kunna utnyttja bilen maximala potential, förarnas potential, ja allting för att kunna slå de andra. Det kommer inte att bli enkelt, definitivt inte. För att kunna fightas med toppteamen måste allting gå 100% eller bättre! Om man vill vinna så måste man vara bättre. Jag tror vi arbetar och rätt håll, men som jag sade tidigare, det är svårt att säga var vi står.

- Har du någon superlicens för i år?

- Just nu vet jag inte!

- Vad kan du säga om GPDA:s brev till FIA för en dryg vecka sen? Vad tycker du om situationen?

- Allt stod att läsa i brevet, så jag kan inte gå in i fler detaljer. Så är situationen och vi kommer att försöka...förarna är öppna för en diskussion och vi hoppas kunna sitta ner och få ett slutgiltigt resultat.

- Om Max Mosley inte vill diskutera, finns det risk för en förarstrejk i Melbourne?

- Jag vet inte. Det är fortfarande lång tid kvar till det första racet.

- Om man tittar på tidningarnas nyheter har man sett att 30.000 människor blir av med jobbet hos Woolworths i England, folk blir av med jobben i stålföretag, Honda etc. Är det så smart av förarna, som tjänar miljontals Euro att klaga över sina licensavgifter, med tanka på dagens ekonomiska klimat?

- Jag vet inte.

- Man skulle kunna säga att förarna knappast vinner särskilt stora sympatier när så många människor blir av med sina jobb.

- Jag tror inte det. De flesta reagerar kanske så, men då glömmer man att förarna klagade redan under förra året och då visste vi inte att den här situationen skulle uppstå i världen.

- Men förarna var inte så högljudda då. Det verkar lite underligt att börja klaga om någonting 12 månader efter att det inträffat.

- Kanske det. Men allmänheten känner inte till hur saker och ting ligger till. Det är inte så att den här historien startade för en vecka sen...


källa: www.bmw.se

JohanH
2009-02-15, 12:29
Källa?

Hobbe
2009-02-15, 13:31
www.bmw.se (http://www.bmw.se)

Samtliga kunder som önskar kan få denna information via email.

powernap
2009-02-15, 13:41
jag önskade och jag fick....sorry, skulle uppgivit källan...

EDIT: fixat