handdator

Visa fullständig version : Defrosterframrutan



Kongo
2009-02-10, 20:17
Två stenskott har jag lagat men det tredje kom längst ner på det svarta av rutan så det stenskottet såg jag aldrig fören det var försent och en spricka hade börjat växa och växa & växa... Men framrutshelvetet höll ju trotts allt 2900 mil :rolleyes:

Rutan som sitter där nu är en helt vanlig ruta utan defroster. Kan jag slänga in en ruta med värmeslingor och tro det bara funkar? eller måste det till något mer för att få det funka?

Freddo
2009-02-11, 11:27
Måste garanteras till nåt mer, tex aktiveringsknapp.
Men det går säkert.
Rutan är dock bra mycke dyrare skulle jag tro.

Fredrik
2009-02-11, 11:41
En allmän fråga till er som har denna ruta:
blir ni inte yra i bollen?

Jag fick låna en Clubman S av Jensa på MINI Stockholm för ett tag sedan, och den hade denna feature.
Jag satt och irriterade mig på att allting såg konstigt ut genom rutan (ungefär som om att världen på utsidan var lite ur fokus) tack vare de mikroskopiska eltrådarna i rutan.
Det har väl med vana att göra men då tänkte jag att om man skulle beställa en ny MINI så var det en av de sakerna jag INTE skulle välja som tillval.

ola
2009-02-11, 11:43
En allmän fråga till er som har denna ruta:
blir ni inte yra i bollen?

Jag fick låna en Clubman S av Jensa på MINI Stockholm för ett tag sedan, och den hade denna feature.
Jag satt och irriterade mig på att allting såg konstigt ut genom rutan (ungefär som om att världen på utsidan var lite ur fokus) tack vare de mikroskopiska eltrådarna i rutan.
Det har väl med vana att göra men då tänkte jag att om man skulle beställa en ny MINI så var det en av de sakerna jag INTE skulle välja som tillval.

det är en av sakerna jag hade på förra coopern som jag inte kunde vara utan på den nya bilen, helt suveränt.. inte märkt något om dålig fokusering, eller så , no offense fredrik - men kanske en optiker... ? ;-)

Emely&Robert
2009-02-11, 11:53
Vi har också den eluppvärmda vindrutan och den är kanon! Märker heller inte av slingorna om man inte aktivt kollar efter dem.

Fredrik
2009-02-11, 11:57
Kan det vara så att ni tvärsemot bilskolans regler tittar 50 meter framför bilen och inte som jag fem meter framför, det kan vara förklaringen till att ni inte ser trådarna och därför inte känner av en viss obalans i kolan.

Ola, jag har solglasögon så jag behöver inte uppsöka en optiker :blush:

RobertH
2009-02-11, 12:23
Trådarna är riktigt jobbiga när man har polariserande solbrillor på sig, men annars så vänjer man sig. Som sagt är det kanon när det är sånt här väder ute.

Rasmus
2009-02-11, 14:12
Trådarna är riktigt jobbiga när man har polariserande solbrillor på sig, men annars så vänjer man sig.

Dags för dig att inse att dina brillor inte är så läckra längre…
http://gotlandsbilder.se/diverse/robbanbrillor.jpg

;)

Fredrik
2009-02-11, 15:25
Dags för dig att inse att dina brillor inte är så läckra längre…
http://gotlandsbilder.se/diverse/robbanbrillor.jpg

;)

Det där är ju senaste mode, blev pådyvlade dem på Sergels torg av en snubbe som sade att det var högsta mode i Korpilombolo och då måste man ju stödja glesbygden tänkte jag, betalade killen de 750:- han begärde och gick glad i hågen hem :)

Edit: TOPIC nu tack :)

Kongo
2009-02-11, 16:48
Måste garanteras till nåt mer, tex aktiveringsknapp.
Men det går säkert.
Rutan är dock bra mycke dyrare skulle jag tro.

Går inte det på samma knapp som bakrutedefrosten?

Pengar är inget hinder ;)

powernap
2009-02-11, 17:05
Pengar är inget hinder ;)

korar den till dagens NMCS's bästa kommentar.....

who vote AY?

JockeO
2009-02-11, 17:33
Går inte det på samma knapp som bakrutedefrosten?

Pengar är inget hinder ;)

Jag har det optiska siktpaketet (regnsensor, eluppvärmd framruta och backspeglar...) (MCS R53)

Fram- och bakruta kan styras individuellt.
Men de är också inkopplade i ACC:ns programfunktioner... Så med en knapptryckning aktiveras båda elrutor och speglar samt att max utblås med varmluft riktas mot fram- och sidorutor.

Så om du skall eftermontera elframruta, kan det finnas flera kopplingar som bör kollas upp.

/M v h, JockeO

Emely&Robert
2009-02-11, 20:44
Precis. Det är korskopplat. Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att ge sig in i ett byte. Kanske är det enkelt, troligen inte.