handdator

Visa fullständig version : Några frågor om Mini



bittos
2009-01-26, 13:20
funderar på att skaffa mini cooper :D

ska man satsa på en vanlig eller en S ???

vad e bra och dåligt med bilarna ?

Emely&Robert
2009-01-26, 13:26
Detta må jag säga var en fantastiskt kombination av korta och allomfattanade frågor! Bra jobbat ;-)

Vi kan väl börja från något som liknar en början: Har du någon aning om ifall du kommer skaffa en ny eller begagnad? Hur mycket får den kosta?

Freddo
2009-01-26, 15:37
Ja säger som föregående.
Vilken modell R50/R53 eller R56/R55?

Va ska du ha bilen till? pendlar du med den?
budget?

Bra och dåligt generellt?
Bra: Så gott som allt
Dåligt: Så gott som inget.

Men vi kanske är lite partiska här :D

bittos
2009-01-26, 22:20
Mini cooper s har den kompressor orginal ??

Emely&Robert
2009-01-26, 22:24
Mini cooper s har den kompressor orginal ??

Om vi pratar R53 (alltså första generationens BMW MINI Cooper S) så har den det.

bittos
2009-01-26, 22:36
2005?

Mr_Varre
2009-01-26, 23:17
alla r53or cooper s från 2002-2006

bittos
2009-01-27, 21:46
Ahh :D i see...
funkar värmen bra i bilen då ? bor ju på kallare bredgrader :D

Freddo
2009-01-27, 21:52
Inga problem.

bittos
2009-01-27, 21:59
Great :P något bra att veta om mini i övrigt ?

Mr_Varre
2009-01-27, 22:09
Att den äger.. rolig att köra lätt att leva med.. och alla med lite bil smak gillar din bil..

Freddo
2009-01-27, 23:28
Great :P något bra att veta om mini i övrigt ?

Beror ju som sagt anska mycke på vilken modell du har tänkt dig?
va är du sugen på? enbart utseende eller även prestanda?

Emely&Robert
2009-01-28, 06:21
Ahh :D i see...
funkar värmen bra i bilen då ? bor ju på kallare bredgrader :D

En del upplever det till och med som att rumpvärmen är alldeles för varm, det måste väl vara ett bra tecken :hihi:

dvorak
2009-01-28, 09:50
och alla med lite bil smak gillar din bil..
Hahaha, jag gillar hur du tänker :happy:

Mr_Varre
2009-01-28, 14:34
hahah bra att du e med! :)

dvorak
2009-01-28, 15:45
Jo, en sak jag har tänkte på idag när jag såg en Skoda Fabia var att, det finns ju knappast en Svensk klubb (vågar nog påstå utländsk heller för den delen) för moderna Skoda? (Hyrde en Fabia i veckan btw, inte rolig att köra...)

Knappast VW-, Seat-, Opel-, Saab- eller Citroen-klubbar heller (notera moderna bilar).

Det bör ju tyda på att det finns något speciellt med Minin. En sådan hängivenhet är ganska ovanligt, och jag har nästan bara märkt det på gamla bilar där det finns liknande klubbar.

Minin attraherar trevliga människor som gillar att ha en rolig bil, de bryr sig helt enkelt om att ha kul bakom ratten och att åka med en snygg bil (oj, det kan nog uppfattas som ganska ego, men det bjuder jag på ;))

Så jag tror att ifall man gillar Minin så gillar man Minin jäkligt mycket och köper en, och sedan har jäkligt kul (det har jag i min Mini iaf!)

Var detta lite långsökt, jag menar inte att jag försöker höja Miniägarna till skyarna, utan snarare bilen. Testkör en, du märker direkt ifall du trivs i den. Det var så jag blev fast.

Ace
2009-01-28, 15:52
funderar på att skaffa mini cooper :D

ska man satsa på en vanlig eller en S ???

vad e bra och dåligt med bilarna ?

Köpte Cooper först men sen blev suget för stort så jag bytte till en S.

Jag rekommenderar att köpa en S direkt om du känner att du vill lägga dom pengarna.

Har du kikat på "våran" annonsavdelning?
Just nu finns det många godbitar till salu där.
Både JohanH, Azka och Christian har fina "S" till salu.

bittos
2009-01-29, 18:45
låter riktigt bra :D jag själv har en bmw just nu men känner mej less den nu :(

sedan ser ju coopern riktigt bra lite udda stil men det e inte så många som har en sadan där jag bor eller rättare sakt ingen!

Någon som har en susning vad den går i hel försäkring s varianten?

Mr_Varre
2009-01-29, 18:53
Har min till salu snart.... Tror ja varje fall. hel försäkring e inte så dyrt! Jag Man hehe ;) 30 år bor i sthlm betalar med alla tillägg ca 5400 om året. Men då har ja min hemförsäkring där men ja tror inte det gör så mycket:)

Freddo
2009-01-29, 18:58
Någon som har en susning vad den går i hel försäkring s varianten?

Beror ju återigen på vilken modell du menar, nya eller gamla?
Jag betalade 7000 hel för min R53, det var 2006 boende 25år boende i Gävle. Så fort jag flytta till Gbg vart det 9500:-

Är det en R56 så har du fortf vagnskadegaranti så då sparar du några tusenlappar..

bittos
2009-01-29, 19:33
5400kr då kanske det blir runt 4000 då man bor i norr :D

Luc!fear
2009-01-29, 20:13
Great :P något bra att veta om mini i övrigt ?
Ja, den är beroendeframkallande!!
Finns även en risk att det stundtals växer ut horn i pannan...
Mycke nöje & välkommen till den mörka sidan...:twisted:
/Dan

Nordquist
2009-01-29, 21:53
5400kr då kanske det blir runt 4000 då man bor i norr :D

ute på landet i småland på en gubbe blir det 3500 kr :)

Freddo
2009-01-29, 21:54
5400kr då kanske det blir runt 4000 då man bor i norr :D

möjligt.
hur gammal är du?
fortf inte fått svar på vilken modell du e sugen på?

Johan W
2009-01-29, 21:54
Jo, en sak jag har tänkte på idag när jag såg en Skoda Fabia var att, det finns ju knappast en Svensk klubb (vågar nog påstå utländsk heller för den delen) för moderna Skoda? (Hyrde en Fabia i veckan btw, inte rolig att köra...)

Knappast VW-, Seat-, Opel-, Saab- eller Citroen-klubbar heller (notera moderna bilar).

Det bör ju tyda på att det finns något speciellt med Minin. En sådan hängivenhet är ganska ovanligt, och jag har nästan bara märkt det på gamla bilar där det finns liknande klubbar.

Minin attraherar trevliga människor som gillar att ha en rolig bil, de bryr sig helt enkelt om att ha kul bakom ratten och att åka med en snygg bil (oj, det kan nog uppfattas som ganska ego, men det bjuder jag på ;))

Så jag tror att ifall man gillar Minin så gillar man Minin jäkligt mycket och köper en, och sedan har jäkligt kul (det har jag i min Mini iaf!)

Var detta lite långsökt, jag menar inte att jag försöker höja Miniägarna till skyarna, utan snarare bilen. Testkör en, du märker direkt ifall du trivs i den. Det var så jag blev fast.

Var faktiskt nån slags Skodaträff nån gång när jag var nere vid Brostugen (träffpunkt utanför Sthlm)..
Var jätteintressant ;)

Det var en Röd oktavia, en Svart Oktavia, En röd till.. Sen var det faktiskt nån med eftermarknadsfälgar, grym variation :D

Ace
2009-01-30, 00:34
Jag betalade precis min och den var på 8090:-/helåret.

Sen kan någon moderator vara så snäll och flytta denna tråden från "Vi och våra bilar" till "Allmänt"

dvorak
2009-01-30, 08:54
Var faktiskt nån slags Skodaträff nån gång när jag var nere vid Brostugen (träffpunkt utanför Sthlm)..
Var jätteintressant ;)

Det var en Röd oktavia, en Svart Oktavia, En röd till.. Sen var det faktiskt nån med eftermarknadsfälgar, grym variation :D
My bad, sorry alla Skoda-entusiaster. :D

Wazp
2009-01-30, 10:27
Var faktiskt nån slags Skodaträff nån gång när jag var nere vid Brostugen (träffpunkt utanför Sthlm)..
Var jätteintressant ;)

Det var en Röd oktavia, en Svart Oktavia, En röd till.. Sen var det faktiskt nån med eftermarknadsfälgar, grym variation :D

Tycker mig se en viss ironi i detta

Nu råker det vara så att jag faktist va med i den klubben som du pratar om Skodaklubben hette den (nu Rsclubben tror ja) och vi anordande både bankörning utflykter grillfester mm inte helt olikt detta forum elr:confused: Angående färgerna så är det svårt att undgå bilar med sammma färger när det bara fanns 4 st färger att få på RS:modellerna ska bli kul å se hur stor varation på bland Mini bilar det är på lördag.

Förstår inte hur du kan tycka det va så "jätteintressant" folk med samma intresse gällande ett visst bilmärke är det inte det vi håller på med här....

Mr_Varre
2009-01-30, 10:36
oj oj vad säger du nu då Johan!! Wazp has a point....

dvorak
2009-01-30, 12:06
Tycker mig se en viss ironi i detta

Nu råker det vara så att jag faktist va med i den klubben som du pratar om Skodaklubben hette den (nu Rsclubben tror ja) och vi anordande både bankörning utflykter grillfester mm inte helt olikt detta forum elr:confused: Angående färgerna så är det svårt att undgå bilar med sammma färger när det bara fanns 4 st färger att få på RS:modellerna ska bli kul å se hur stor varation på bland Mini bilar det är på lördag.

Förstår inte hur du kan tycka det va så "jätteintressant" folk med samma intresse gällande ett visst bilmärke är det inte det vi håller på med här....
Ajdå, RS-modellerna glömde jag själv bort...

Hmmm, när jag tänker efter så har ju alla bilmärken jag nämde sportmodeller i portfoliot, då borde ju de flesta märkena rimligtvis ha några entusiastiska ägare.

Dock står jag fast vid att andelen entusiaster bland Miniägarna bör vara större procentuellt då det är en lite mer udda bil.

bittos
2009-02-02, 20:02
03 till 2006 e rätt så intressant :D