handdator

Visa fullständig version : Eftermontera sportknapp?



Class0n
2009-01-13, 22:11
Tjena!

Jag går i tankarna att införskaffa en MCS R56. Men jag undrar om det går att eftermontera sportknappen som är tillval och isåfall till vilket pris?

Fredrik
2009-01-14, 06:44
Du går i helt rätt tankar vad gäller bilinköp, Class0n :)

Vad gäller eftermontering av sportknapp tror jag det blir betydligt billigare att lägga pengarna på en som redan är utrustad med det, eller också gör du som jag - köp en utan sportknapp, montera ett polerat grenrör så slipper du bekymra dig om att trycka på knappen varje gång du vill ha extra drag.
Draget finns där hela tiden :D

powernap
2009-01-14, 07:04
Du går i helt rätt tankar vad gäller bilinköp, Class0n :)

Vad gäller eftermontering av sportknapp tror jag det blir betydligt billigare att lägga pengarna på en som redan är utrustad med det, eller också gör du som jag - köp en utan sportknapp, montera ett polerat grenrör så slipper du bekymra dig om att trycka på knappen varje gång du vill ha extra drag.
Draget finns där hela tiden :D

*skulle kunna skriva massvis här o nu fredrik, men det vore off topic ;-) *

Fredrik
2009-01-14, 07:17
*skulle kunna skriva massvis här o nu fredrik, men det vore off topic ;-) *

Ta det i off-topictråden då :woot: ;)

Hobbe
2009-01-14, 07:19
Klart grabben ska ha en startknapp.

Det går att eftermontera på R50/R52/R53 så självklart borde det gå att eftermontera på R55/R56 annars är ju R55/56 en utveckling i fel riktning ;)

Någon med en R55/56 tillbehörskatalog?
Ska vi gissa på runt 3000Kr inkl. montering?

Fredrik
2009-01-14, 07:24
Jag tror om du dubblar den siffran Hobbe och kryddar anrättningen med någon extratimme (á ca 1100 kr) så är det nog mer med sanningen överensstämmande, men det är bara en mer korrekt gissning ;)

Som sagt, med ett polerat grenrör finns draget där hela tiden utan knapptryckning (åtminstone på min kärra) 8)

RobertH
2009-01-14, 07:36
Jag tror om du dubblar den siffran Hobbe och kryddar anrättningen med någon extratimme (á ca 1100 kr) så är det nog mer med sanningen överensstämmande, men det är bara en mer korrekt gissning ;)

Som sagt, med ett polerat grenrör finns draget där hela tiden utan knapptryckning (åtminstone på min kärra) 8)

Det är ju inte "draget" som sportknappen reglerar, utan gasrespons och framförallt trögheten i styrservon :cool:

Fredrik
2009-01-14, 08:13
Det är ju inte "draget" som sportknappen reglerar, utan gasrespons och framförallt trögheten i styrservon :cool:

Styrservons tröghet är ju bra (och det medger jag att jag kan sakna), men jag provkörde som sagt Johans bil och körde ena sträckan utan sportknapp och andra med den inkopplad.
Det var skillnad som dag och natt, och jag upplevde det nog som att "draget" (och med det menar jag bilens acceleration) förbättrades avsevärt, med knappen i normalläge kändes bilen nästan lite trött och jag blev som sagt förvånad över skillnaden som var :)

MartinGBG
2009-01-14, 10:04
Sportknapp är ju ett måste!
Jag har hört att det finns en fin Mini Cooper S R56 MED sportknapp till salu just nu till ett väldigt bra pris ;)
http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=6734

JCW St1 också så kör du ifrån alla andra som bara har sportknappen! :handen:

Class0n
2009-01-14, 10:30
tack för alla svar. Har letat runt lite efter ett polerat grenrör men utan resultat så om någon vänlig själ vet var man kan inhandla ett skulle jag vara tacksam :)

Christian
2009-01-14, 10:34
Jag tror att Hobbes inlägg blev lite fel...

Men det är bara jag...


Startknapp och Sportknapp är två olika saker......

Jag rek. Class0n att ta en närmare titt på azka's bil.
http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=6734

Ett ruggit bra pris!

Class0n
2009-01-14, 10:51
Jo jag vet. Men det är lite för mycket pengar för mig :( har hittat en fin R56 för en bra peng men det saknas dock en del lull lull som man skulle vilja ha, Men man kan inte få allt. Får bli på nästa mini isåfall :D

RobertH
2009-01-14, 12:55
Styrservons tröghet är ju bra (och det medger jag att jag kan sakna), men jag provkörde som sagt Johans bil och körde ena sträckan utan sportknapp och andra med den inkopplad.
Det var skillnad som dag och natt, och jag upplevde det nog som att "draget" (och med det menar jag bilens acceleration) förbättrades avsevärt, med knappen i normalläge kändes bilen nästan lite trött och jag blev som sagt förvånad över skillnaden som var :)

Bla bla bla :)

Fakta:

Sportknappen inte ger en enda hästkraft eller nm i vridmoment mer, påslagen eller ej, monterad i bilen eller ej, placebokänsla eller ej. Rätt eller fel?

Polerat grenrör kan ge effekt, men hur mycket eller hur det ska göras har vi ingen dokumentation över. Rätt eller fel?

Fredrik
2009-01-14, 13:05
Bla bla bla :)

Fakta:

Sportknappen inte ger en enda hästkraft eller nm i vridmoment mer, påslagen eller ej, monterad i bilen eller ej, placebokänsla eller ej. Rätt eller fel?

Polerat grenrör kan ge effekt, men hur mycket eller hur det ska göras har vi ingen dokumentation över. Rätt eller fel?

1) Rätt - kusarna ökar inte om du trycker in knappen, men jag upplevde en skillnad i Johans bil i alle fall, och då får du säga vad du vill :razz: ;).
Björn P åkte med mig vid detta tillfälle, och jag tror han upplevde samma sak.

2) Jag vet inte hur bra min bil gick innan Paul monterade på mitt grenrör, allt jag vet är att jag slog din 213,8hk Kelleners-bänkade f.d. R53 på Lunda, och därför tror jag att det kan ge viss effekt :handen:

Svaret på ditt påstående 2 är alltså fortfarande ett ?, då jag som sagt inte körde bilen före "the polished manifold" satt monterad - allt jag vet är att Paul sade att den är snabb :mrgreen:

JohanH
2009-01-14, 13:24
Sportknappen ändrar utväxlingen vilket gör att den varvar mer. Det ger mer skjuts, men knappast mer effekt. Fredriks bil har detta utan sportknapp.

MartinGBG
2009-01-14, 13:34
Vad jag har förstått så ökar den ju vridmomentet något.
Om man kollar i broschyrerna så står det ju att det är mer vridmoment med sportknappen.

Tydligen så har det att göra med "overboost", vad det nu innebär vet jag inte exakt. Kanske att den kör overboost konstant när sportknappen är intryckt, och att den bara kör den ibland när den inte är intryckt?

Men jag kan bara instämma att det känns som en helt annan skjuts när man kör med sportknappen i, fjärilarna i magen kommer på ett helt annat sätt.

Fredrik
2009-01-14, 13:34
Sportknappen ändrar utväxlingen vilket gör att den varvar mer. Det ger mer skjuts, men knappast mer effekt. Fredriks bil har detta utan sportknapp.


Tack för detta korta och koncisa klargörande Johan, hade inte kunnat skriva det bättre själv ;)

Freddo
2009-01-14, 13:56
Ändrar den verkligen utväxlingen? hade för mig att det hade nåt med gasspjället att göra. Och därav bättre respons.
Hursomhellst så har jag aldrig prövat en S med sportknapp. Men varken på dieseln eller vanliga coopern så märker jag nån skillnad i gasrespons, enbart styrning.

Fredrik
2009-01-14, 14:18
Gasspjället ska det vara, och precis som azka skriver så känner man en knuff med sportknappen på.
Som sagt, denna knuff har jag konstant :mrgreen:

JockeO
2009-01-14, 15:23
Vad jag har förstått så ökar den ju vridmomentet något.
Om man kollar i broschyrerna så står det ju att det är mer vridmoment med sportknappen.
...


Står det inte i broschyrerna att R53 skall dra 0,65 l/milen blandad körning också? ;-)



Appropå att tas med en nypa salt... Skall man bortse från allt i Hobbes inlägg, eller finns något liknande "sportknapp" (alltså inte startknapp) även på generation R53?

/M v h, JockeO

Freddo
2009-01-14, 15:28
Står det inte i broschyrerna att R53 skall dra 0,65 l/milen blandad körning också? ;-)



Appropå att tas med en nypa salt... Skall man bortse från allt i Hobbes inlägg, eller finns något liknande "sportknapp" (alltså inte startknapp) även på generation R53?

/M v h, JockeO

Hehe..så sant.

Tyvärr, sportknapp finns ej till R50/R53

JockeO
2009-01-14, 15:33
Tyvärr, sportknapp finns ej till R50/R53


Inte tyvärr...
Ser ej behöv av att strypa den kraft man redan har, genom att trycka av med en knapp. Ungefär samma funktion som "Turbo-knappen" på gamla 486-datorer. Enda gången man använde den var när man skulle fuska i Tetris.

/M v h, JockeO

Freddo
2009-01-14, 15:36
Inte tyvärr...
Ser ej behöv av att strypa den kraft man redan har, genom att trycka av med en knapp. Ungefär samma funktion som "Turbo-knappen" på gamla 486-datorer. Enda gången man använde den var när man skulle fuska i Tetris.

/M v h, JockeO

Hehe, ne sant.
Men just det att känna styrningen styvas upp är schysst.
Visserligen finns det ju inge behov av det heller på R53.

Det är mer en hardcorebil från början :)

andreass
2009-01-14, 16:15
Sportknappen är alltid intryckt på min Diesel. Känns som en markant skillnad.

Hobbe
2009-01-14, 17:05
Jag tror att Hobbes inlägg blev lite fel...

Men det är bara jag...


Startknapp och Sportknapp är två olika saker......



Jo, jag var morgontrött när jag läste och skrev...
Eftermontering av en startknapp borde vara enkelt och billigt - eftermontering av en sportknapp mindre enkelt och mindre billigt.

För mig är det dock mer eller mindre samma sak.
Det finns väl ingen anledning med start av MINI:n om syftet inte är sport? :)

Vad det gäller mina tidigare bilar som haft en s.k. sportknapp så har resultatet mer eller mindre enbart varit av psykologisk karaktär.
Upplevelsen har förstärkts, men ingen direkt mätbar förändring.

Wazp
2009-01-14, 18:27
Läser man rakt av i instuktions boken så ger overboost (sportknapp)

Max Vridmoment 240Nm mellan 1600-5000 rpm
med overboost 260Nm mellan 1700-4500 rpm

alltså lite snabbare lite bättre :wink:

ola
2009-01-14, 18:42
min bil är jobbig i stadstrafik med sportknappen intryckt , den skuttar o har sig då... så det är ju en bra grej .. att behöva "snälla till" bilen i köer osv..

JohanH
2009-01-14, 18:48
Direkt från hästens mun:

Jens berättade när jag var på BMW Solna idag att sportknapp inte går att eftermontera. Detta hade han också berättat för allas vår Fredrik - men det har han nog glömt dock. :)

/Johan

powernap
2009-01-14, 18:56
Detta hade han också berättat för allas vår Fredrik - men det har han nog glömt dock. :)

/Johan

åldern:confused: :woot: :soffa:

Emely&Robert
2009-01-14, 19:01
Så om man ändå är intresserad av att skaffa sig Sportknapp till sin MINI blir det alltså till att gräva fram sitt exemplar av Den Lille Elektrikern och hoppas på det bästa...

Fredrik
2009-01-14, 19:30
Direkt från hästens mun:

Jens berättade när jag var på BMW Solna idag att sportknapp inte går att eftermontera. Detta hade han också berättat för allas vår Fredrik - men det har han nog glömt dock. :)

/Johan

Ja, du vet ju själv hur det är när man blir gammal - man glömmer ju saker hela tiden Sven, t.ex vad folk heter ;)

Det stämmer det som Jensa säger, tur att det finns folk med minne - jag frågade av ren nyfikenhet om detta för ett tag sedan, och det går ju inte - nu skäms jag, så jag kommer inte att göra några fler skriftliga inlägg i denna tråd överhuvudtaget :titanic:

Fredrik
2009-01-14, 19:31
:mrgreen:

RobertH
2009-01-14, 20:06
min bil är jobbig i stadstrafik med sportknappen intryckt , den skuttar o har sig då... så det är ju en bra grej .. att behöva "snälla till" bilen i köer osv..

Håller med!

W2k
2009-01-15, 11:11
Jag märker en markant skillnad i både gasrespons och styrning i min diesel-Clubman med sportknappen intryckt. Dock är det bara jobbigt att ha den i jämt, särskilt i tät trafik.