handdator

Visa fullständig version : Krånglande framdörr?



xCooPx
2008-12-28, 21:11
Hej,

Har vid ett antal tillfällen råkat ut för att framdörren uppfattas som "öppen", vilket resulterar i varning, tänd taklampa och om man befinner sig utanför bilen - problem att låsa och larma.

Dörren stängs utan uppenbara problem, men fönstret går liksom inte hela vägen upp, dvs sista fönsterrycket uteblir.

Vid samtliga tillfällen har det varit minusgrader och efter några minuter så brukar felet försvinna per automagik, alternativt via ivrigt flaxande med dörren (öppna-stänga). Oftast påväg till jobbet på motorvägen. Vilket säkert ser underhållande ut.

När felet uppstår efter bilfärd så kan man alltså inte larma bilen vilket är något irriterande. Får manuellt låsa passagerardörren från insidan och sen med nyckeln förardörren och hoppas på att ingen tar sig in i bakluckan. Taklampan släcks efter ett par minuter. Vid ett tillfälle har bilen gått att larma efter ett par minuter.

Så var dock ej fallet 23:47 på julafton när jag på okänd ort, iklädd tomteluva, febrilt försökte slänga igen dörren. Hårdare och hårdare för att larmet tillslut skulle gå att slå på. Blev dessutom ivrigt påhejjad av några på en balkong (som sedan blev mer eller mindre överfull när alla ville se på den galna tomten med den lilla bilen).

Det slutade med att jag fick låna ett garage i närheten.

Hur undviker jag sånthär fortsättningsvis?

Gissar på fukt nånstans, alternativt smörjning. Vore bra om nån kunde tipsa mig.

Tack på förhand.

Emely&Robert
2008-12-28, 21:19
Man får mer och mer känslan av att man för att vara MINI-entusiast bör vara utrustad med samma förhållningssätt som den som brinner för Alfa Romeo från 80-talet...

Kjell
2008-12-28, 21:56
Det är underbart att läsa om Minins olika personligheter. Dina problem med dörren påminner om den uppfinningsrikedom man måste uppvisa för att köra en Mini på 60-talet. Det tycks inte ha blivit tråkigare med tiden. Jag har en 02-a.
Jäkligt sexig.Sänkt.Tonade rutor.Rostfritt härligt mullrande avgassystem.Tändsystem made for racing.Och kattdekaler vid bakrutan så att den som blir omkörd skall tro att det var en tjej som blåste om dem i 170.
Men jag älskar den bilen.Man kommer inte in i den genom höger framdörr bara för att man låst uppden. Nä, så enkelt är det inte.Man måste trycka in dörren lite bestämt strax över handtaget.Gör man det rätt , hör man ett litet diskret klick och vips kan man erbjuda damen ta plats i passagerarsätet.Så själva bilen, den lilla uppkäftiga Minin tvingar en att bete sig som en gentleman från forna dagar. Felet har jag hittat. Det är en skruv som går in i låset som saknas.Kanske har den aldrig monterats från fabrik. Jag vet inte. Att däcktryckskontroll-lampan lyser vänligt mot en spelar faktiskt ingen roll. Det kan krävas mer övertygande ord till passageraren att en lysande airbaglampa är Minins signal att airbagen fungerar. Den lyser också upp i bilen och skapar julstämning med sitt röda sken. Bältena fungerar ju i alla fall. MEN Minin startar alltid villigt, går som ett spjut och visar rumpan åt vem man vill.

Kongo
2008-12-28, 22:37
Det kan krävas mer övertygande ord till passageraren att en lysande airbaglampa är Minins signal att airbagen fungerar. Den lyser också upp i bilen och skapar julstämning med sitt röda sken.

Ar du helt saker pa det dar? Det later jattekonstigt om airbagen skulle funka vid en krock om airbaglampan lyser.

Kjell
2008-12-28, 23:33
Nä, jag tror inte att air bagen säkert fungerar. Orsaken KAN vara att stax efter jag köpt bilen, undersökte jag den noga. Jag kan ha skjutit sätena långt fram eller bak, så att kontakt till sidoairbagen i något säte lossats. Det ger tydligen indikering till datorn som då visar att nåt är fel. För att säkert veta byter verkstaden gärna datorn för ca 4500:-.Rätt mycket pengar för nåt jag hoppas inte behövs.Är ändå inte säker på att jag vill överleva en krasch i mycket höga hastigheter. Det är ändå bältet som har den viktigaste funktionen.Och att man är pigg och nykter bakom ratten.

Kongo
2008-12-29, 07:31
Nä, jag tror inte att air bagen säkert fungerar. Orsaken KAN vara att stax efter jag köpt bilen, undersökte jag den noga. Jag kan ha skjutit sätena långt fram eller bak, så att kontakt till sidoairbagen i något säte lossats. Det ger tydligen indikering till datorn som då visar att nåt är fel. För att säkert veta byter verkstaden gärna datorn för ca 4500:-.Rätt mycket pengar för nåt jag hoppas inte behövs.Är ändå inte säker på att jag vill överleva en krasch i mycket höga hastigheter. Det är ändå bältet som har den viktigaste funktionen.Och att man är pigg och nykter bakom ratten.


Inte riktigt med pa vad du sager i forsta raden men lyser lampan sa funkar inte airbag-systemet vare sig anledning till den lysande lampa. Ar ratt saker pa detta.

Vad sager att airbagen bara skulle hjalp till i hoga hastigheter? den kanske skulle se till att du inte blir en gronsak i en sidokollision i lag hastighet?

Ar det bara du som ar ute och kor pa vagarna runt dig?

Hobbe
2008-12-29, 14:47
Kjell,

Jag har ett svagt minne av att det finns en kontakt under stolen som gärna lätt får ett glapp som resulterar i att airbagslampan börjar lysa.
Jag tror det var bla JohanW här på forumet som hade ett sådant problem.
Kolla kontakten. Att byta dator är "overkill".

rolandsan
2008-12-29, 16:22
Hej,

Har vid ett antal tillfällen råkat ut för att framdörren uppfattas som "öppen", vilket resulterar i varning, tänd taklampa och om man befinner sig utanför bilen - problem att låsa och larma.

Dörren stängs utan uppenbara problem, men fönstret går liksom inte hela vägen upp, dvs sista fönsterrycket uteblir.

Vid samtliga tillfällen har det varit minusgrader och efter några minuter så brukar felet försvinna per automagik, alternativt via ivrigt flaxande med dörren (öppna-stänga). Oftast påväg till jobbet på motorvägen. Vilket säkert ser underhållande ut.

När felet uppstår efter bilfärd så kan man alltså inte larma bilen vilket är något irriterande. Får manuellt låsa passagerardörren från insidan och sen med nyckeln förardörren och hoppas på att ingen tar sig in i bakluckan. Taklampan släcks efter ett par minuter. Vid ett tillfälle har bilen gått att larma efter ett par minuter.

Så var dock ej fallet 23:47 på julafton när jag på okänd ort, iklädd tomteluva, febrilt försökte slänga igen dörren. Hårdare och hårdare för att larmet tillslut skulle gå att slå på. Blev dessutom ivrigt påhejjad av några på en balkong (som sedan blev mer eller mindre överfull när alla ville se på den galna tomten med den lilla bilen).

Det slutade med att jag fick låna ett garage i närheten.

Hur undviker jag sånthär fortsättningsvis?

Gissar på fukt nånstans, alternativt smörjning. Vore bra om nån kunde tipsa mig.

Tack på förhand.

Hej-du har en sensor i dörrlåset som e kan vara dålig-ett vanligt fel på mini,om bilen e mindre än 2 år gammal så e det garanti mvh Roland mekaniker på BMW-Mini i KPHM

rolandsan
2008-12-29, 16:25
Hej du har en sensor o dörrlåset som kan vara dålig-garanti om bilrn är mindre än 2 år gammal-och ett fel som är ganska så vanligt på Mini mvh R mek på BMW o Mini i Kphm

Genneth
2008-12-29, 18:52
Hallå!,Jag har samma problem dock går mitt fönster upp över listen typ....
Och sen när jag larmar blickar inte lysena som dom ska göra(låst) typ.
Fick hålla på och dra ned fönstret någrar gånger för att den skulle gå upp och lägga sig under listen och dörren ska gå igen helt.
Måste ju säga att man blir lite besviken....åka till service med en bil som är 2 mån gammal och kosta massor.

Rasmus
2008-12-29, 20:39
Hej du har en sensor o dörrlåset som kan vara dålig-garanti om bilrn är mindre än 2 år gammal-och ett fel som är ganska så vanligt på Mini mvh R mek på BMW o Mini i Kphm

Yes! En mekaniker från MINI på vårt forum! Du kan göra succé här :D Välkommen!!

Fredrik
2008-12-30, 08:18
Kjell,

Jag har ett svagt minne av att det finns en kontakt under stolen som gärna lätt får ett glapp som resulterar i att airbagslampan börjar lysa.
Jag tror det var bla JohanW här på forumet som hade ett sådant problem.
Kolla kontakten. Att byta dator är "overkill".

Jag hade detta problem på min Cooper R50-02 (och precis som rolandsan säger i sitt inlägg ovan ett relativt vanligt fel på MINI R50/R53), men BMW bytte kontakten trots att det gått mer än tre år efter denna "serviceupgrade" som tydligen var ett garantiåtagande från MINI/BMW, det enda jag behövde betala var arbetskostnaden som bara blev ett par hundra kronor, men felet var alltså att kontakten på något sätt blev klämd. Datorbyte var aldrig aktuellt!
Kolla upp kabeln, better safe than sorry :)

xCooPx
2008-12-30, 11:32
Tack för ditt tips Roland-san!
Bilen är 14mån gammal - Återkommer när jag har varit inne på service.

xCooPx
2009-05-21, 17:38
Bättre sent än aldrig:

Mycket riktigt var det en sensor i dörren som byttes på garantin, nu fungerar allt finfint!