handdator

Visa fullständig version : Svårt att få i växel vid kallt väder.



frutte
2008-12-27, 21:11
Någon mer än mej som upplevt att det är skit svårt att få i en vävel när bilen stått ett tag och det är kallt ute?

/F

Luc!fear
2008-12-27, 23:39
Någon mer än mej som upplevt att det är skit svårt att få i en vävel när bilen stått ett tag och det är kallt ute?

/F
Fel växellådsolja?

Charles
2008-12-28, 07:46
Någon mer än mej som upplevt att det är skit svårt att få i en vävel när bilen stått ett tag och det är kallt ute?

/FJAg har inte märkt någon skillnad mellan -18 till +7! Har inte haft bilen så länge, endast vintertid ochden står alltid ute.
Charles

Limited Edition
2008-12-28, 12:00
kan ibland hända mig när bilen är kall och man startar den och skall lägga i backen. Brukar släppa kopplingen och trycka ner den igen så får jag i backen.

Ashra
2008-12-28, 12:18
Backen kan vara lite knepig som sagt ananrs tycker jag det är lugna puckar.

andreass
2008-12-28, 12:36
Låter rimligt att växellådan är trögjobbad innan den fått temp..

hedning77
2008-12-28, 16:58
Låter alltför bekant. Har i min Cooper S -07 precis samma fenomen, speciellt vid växling från 1:an till 2:an. Lämnade även in den till verkstaden för att be dem kolla upp det innan jag satte den i containern för import (förlorar garantin). Servicekillen hittade inget problem men menade på att han också hade känt en oväntad vibration vid växling så han bytte ut kopplingen (tack för det...). När bilen var på service lånade jag en kollegas Cooper S (jag jobbade tills nyligen som konsult på BMW i USA) och gjorde samma erfarenhet med hans bil. Därmed antog jag att det är inte bilen det är fel på utan mig ;-) Hur som helst, jag har kommit fram till att vid växling runt 2000rpm med kall motor medför inga problem. Mycket högre (>3000) bör man vid kall motor inte gå och vid lägre varvtal stretar växellådan emot innan växellådsoljan hunnit komma upp i temperatur. Känns det igen?