handdator

Visa fullständig version : Rymdintresserad - se hit!



Fredrik
2008-12-20, 20:19
Är sedan man var en liten filur lite intresserad av rymden, och när jag gick i trean började man läsa engelska - i denna engelskabok fanns en bild på den berömda "Rocket Garden" på Kennedy Space Center, en stor gård med både replikor och autentiska raketer.
År 2000 var jag i Florida (första veckan i Fort Lauderdale vid kusten och vecka två var vi i Orlando för alla parkers skull (Disney World, Sea World, Epcot Center m.m.) och naturligtvis fick man ju bara inte missa ett besök på KSC, ca 15 mils körning från Orlando rakt österut mot kusten. just denna kuststräcka kallas "Space Coast" och det är härifrån som det mesta av det vi sett skjutits upp.
Det var en superhäftig känsla att knalla omkring i Rocket Garden och se de raketer man såg i engelskaboken många år tidigare. Vi tog även en bussrundtur och stod ungefär en km från Launch Pad 39 B som används idag till rymdfärjorna - en färja stod på launch pad, men var helt dold av de klargöringstorn som används ända fram till ca ett dygn före launch, men vi såg dock den enorma orangefärgade bränsletanken sticka upp ovanför tornet.

Bussrundturen innebar också ett stopp vid Apollo/Saturn V Center, som har världens största raket uppmonterad i hallen, Saturnusraketen - man fick rysningar (ståpäls enligt Gunde Svan) av att gå in i hallen - om man tycker en 747 är stor, ställ dig bredvid Saturnusraketen 8)

Nu för tiden har vi ju också en svensk rymdhjälte, nämligen Christer Fuglesang. Om det inte var bekant så skriver han helt egna nyhetsbrev som publiceras på den svenska rymdstyrelsens website, här är ett smakprov från det senaste: http://www.rymdstyrelsen.se/fuglesangnybrev_2_8.shtml

Om du åker till Florida och Orlando, missa för guds skull inte detta - vill du börja drömma dig bort redan nu, gå till http://www.kennedyspacecenter.com/
och börja planera din semester redan nu - det blir ett minne för livet.

När mina båda söner blivit lite större kommer vi garanterat att åka tillbaka till denna extremt intressanta sevärdhet som gott och väl har sin plats i historien och rymmer mycket framtidshopp!