handdator

Visa fullständig version : Gillar alla både orginalminin och nya modellen?



Nick_H
2008-12-14, 17:56
Har märkt att jag verkar höra till en klar minoritet som inte gillar orginalminin nämnvärt :blush: Har aldrig kunnat tänka mig äga gammel-minin men gillade den nya modellen direkt när jag såg den!

Alla man pratar med om bilar förutsätter att man är en die-hard fan av orginalminin bara för att man kör nya Coopern verkar det som. :rolleyes:

Hur är det med er, har ni samma tycke för 10 tums fälgar och mossgröna Mr Bean modeller?

ola
2008-12-14, 18:05
håller helt med dig!!

Zagato1
2008-12-14, 18:56
Jag rekommenderar att du provkör en originalmini i fint skick. Sedan är du garanterat såld.

/Johan

Hobbe
2008-12-14, 19:29
Den gamla Mini är "söt", och har en historia som flertalet modeller avundas så visst förstår jag att den uppskattas av många, men jag personligen har aldrig, och kommer aldrig att äga en Mini.
MINI å andra sidan. Helst R53:an ;)

Ryde
2008-12-14, 20:46
Hobbe: håller med om R53:an... har liiite svårt för kanten runt fönstrena på r56 ser ut som en blöja , r53:an buktar inte alls ut lika mkt...

powernap
2008-12-14, 20:54
detta skulle kanske inte vara en tråd om R53 vs R56.....










men det har stötts o blötts i andra trådar, R53 är hardcore bilkörning och R56 är mer "lagom"

Ace
2008-12-14, 21:17
Har alltid gillat den gamla men fastnade för den "nya" för att den var lite mer användarvänlig.

Andersson
2008-12-14, 21:39
Har aldrig kört den gamla utgåvan men vågar nog ändå påstå att jag inte har så mycket till övers för den. Gillar moderna bilar. :)

FEED ME
2008-12-14, 22:07
Har aldrig kört den gamla utgåvan men vågar nog ändå påstå att jag inte har så mycket till övers för den. Gillar moderna bilar. :)

Jag håller med dig.
Jag tycker att utvecklingen går framåt av en anledning. Det blir bättre och bättre hela tiden.

Har inte så mycket till övers för gamla bilar. Visst kan det vara kul att kika på en veteran på en utställning. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att själv äga en.

På samma vis så är R55/56 en utveckling till det bättre jämfört med R53'an...
:cool:

powernap
2008-12-14, 22:12
Jag håller med dig.
Jag tycker att utvecklingen går framåt av en anledning. Det blir bättre och bättre hela tiden.

Har inte så mycket till övers för gamla bilar. Visst kan det vara kul att kika på en veteran på en utställning. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att själv äga en.

På samma vis så är R55/56 en utveckling till det bättre jämfört med R53'an...
:cool:

*läser: orolig inför det som komma skall*

FEED ME
2008-12-14, 22:14
*läser: orolig inför det som komma skall*

Prata (skriv) för dig själv! :p

Jag sover gott om natten!

:)

powernap
2008-12-14, 22:19
Prata (skriv) för dig själv! :p

Jag sover gott om natten!

:)

ojdå, den tog visst........

Ryde
2008-12-14, 22:39
Gillar den gamla, men den har ju mer en "veteran" stämpel... sjukt att den har haft samma utseende fram till 98...

Har testat en CS från 70 och den var kanske inte så pigg i motorn men väghållningen och känslan är helt galen! (kanske därför jag gillar den :) )

Fredrik
2008-12-15, 07:13
Jag föredrar också den nya men skulle (om ekonomin tillät) kunna tänka mig att ha en classic Mini i garaget också, helst i de färger mitt stora manliga ideal Mr Bean kör omkring i :D

JohanH
2008-12-15, 07:37
Om jag hade plats och tid skulle jag definitivt ha en gammal koja i garaget. Ekonomin är inget problem - de är ju i princip gratis. Den gamla är sjukt cool och verkligen kul att köra (men med muskelservo).

Men det är ju två helt olika saker som delar ett varumärke. Jag har full förståelse för att man gillar antingen den ena eller den andra.

/Johan

W2k
2008-12-15, 09:24
Jag har ingen större kärlek till gamla bilar, annat än som utställnings- och ev. entusiastobjekt, vilket inte heller intresserar mig särskilt. Bilar ska KÖRAS, en bil som bara duger att titta på är inte mycket värd om den inte är mycket ovanlig eller har något annat särskilt bevarandevärde.

OriginalMINIn har för usel komfort, säkerhet, prestanda och utrustningsnivå för att jag, realistiskt sett, någonsin skulle kunna tänka mig att äga en. Tyvärr. Det finns gott om moderna bilar, nya MINIn inte minst, som slår den i allt utom inköpspris.

dvorak
2008-12-15, 10:46
Jag har alltid tyckt om den gamla Minin, speciellt MK1.

Jag tillhör nog dock en annan liga, jag älskar gamla bilar. Av någon anledning (inte nostalgiska då jag själv år 26 år) tycker jag att gamla bilar har mer själ är nya. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men de har mer temprament på något sätt. Den nya Minin är helt ok, en av de trevligaste nya bilar jag kört, det är därför jag skaffade en, men den har fortfarande inte charmen av en gammal Mini. Det är något som saknas i den.

Jag gillar verkligen nya Minin som bruksbil, jag ler varje gång jag kör den, men den kommer aldrig att smälta mig som en gammal Mini gör. Jag hade gärna sett en MK1 cooper i mitt garage.

Det kanske blir en när jag är färdig med renoveringen och ombyggnaden av min MGB GT från 72 som har så mycket passion som inte någon modern bil kan få. Trots körning i 35 grader värme i södra Frankrike med den i somras, utan AC, helt söndersvettad hade jag inte kunnat tänka mig att göra en sådan resa i en annan bil.

Zagato1
2008-12-15, 12:37
Jag har alltid tyckt om den gamla Minin, speciellt MK1.

Jag tillhör nog dock en annan liga, jag älskar gamla bilar. Av någon anledning (inte nostalgiska då jag själv år 26 år) tycker jag att gamla bilar har mer själ är nya. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men de har mer temprament på något sätt. Den nya Minin är helt ok, en av de trevligaste nya bilar jag kört, det är därför jag skaffade en, men den har fortfarande inte charmen av en gammal Mini. Det är något som saknas i den.

Jag gillar verkligen nya Minin som bruksbil, jag ler varje gång jag kör den, men den kommer aldrig att smälta mig som en gammal Mini gör. Jag hade gärna sett en MK1 cooper i mitt garage.

Det kanske blir en när jag är färdig med renoveringen och ombyggnaden av min MGB GT från 72 som har så mycket passion som inte någon modern bil kan få. Trots körning i 35 grader värme i södra Frankrike med den i somras, utan AC, helt söndersvettad hade jag inte kunnat tänka mig att göra en sådan resa i en annan bil.

Håller med helt och hållet. Det verkar som det finns en klar skiljelinje bland medlemmarna i detta forum. De som främst ser bilen som ett transportmedel och vi andra som har en annan relation till bilen. Själv har jag haft både äldre och nyare bilar som entusiastfordon. En äldre bil är naturligtvis besvärligare att leva med men ger så mycket mera känsla tillbaka. Att veta precis hur mycket man ska "snapsa" de dubbla Webrarna för att bilen ska starta och sedan vänta på att alla vätsketemperaturer ska bli de rätta. Att sedan känna den "äkta" körglädjen utan en massa servoaggregat och säkerhetssystem ger ytterligare en dimension till körningen, man behöver inte köra så fort eftersom körglädjen infinner sig ändå. I grunden handlar det om känslan, om relationen mellan människa och maskin.

/Johan

W2k
2008-12-15, 13:07
De som främst ser bilen som ett transportmedel och vi andra som har en annan relation till bilen.
Detta kan mycket väl stämma, men blanda inte ihop det med dem som föredrar gamla resp. nya bilar är du snäll...

När jag skrev att bilar är till för att köras var det köras i betydelsen "njutas" jag menade. Inte köras i betydelsen "flytta mitt breda arsle från punkt A till B". Men en bra bil ska kunna göra det också.


En äldre bil är naturligtvis besvärligare att leva med men ger så mycket mera känsla tillbaka. Att veta precis hur mycket man ska "snapsa" de dubbla Webrarna för att bilen ska starta och sedan vänta på att alla vätsketemperaturer ska bli de rätta.
Känsla säger du, hinder för körglädjen säger jag! :D Att slippa all den där skiten (ja, även jag har ägt gamla bilar) är en av de bästa grejerna med att ha en modern bil.

Nick_H
2008-12-15, 13:26
Jag kanske inte var ensam ändå :D . Låt det inte bli nån vi mot dom tråd här nu bara, tanken var helt enkelt att få en känsla av hur många som även gillar de gamla minisarna.

Jag har haft en del veteranbilar, främst amerikanare så att jag inte hyser känslor för orginalminin har ingenting att göra med att det är en gammal och omodern bil. Tror också att körglädjen kan vara ypperlig i den, men just utseendet och "vill-ha" faktorn finns bara inte i den bilen för mig. Dock skulle jag mer än gärna provköra en fin gammal Cooper!

Jag är definitivt en förespråkare av gamla veteran/entusiastbilar just för att de har en charm och känsla som i de flesta fall försvunnit i nyare bilar. Dock ligger mina preferenser i gamla amerikanska muskelbilar vilket är raka motsatsen mot vad Mini/MINI handlar om :rolleyes:

/N

Hobbe
2008-12-15, 16:51
Raggar-Nick,

...och gamla jänkare vet ju alla är bara stora onödiga plåtschabrak, eller hur? :D


Själv är ju oerhört svag för en gammal E30 M3 i DTM/Warsteiner-förpackning.
I vissa riktigt svaga stunder kan även en Jaguar E-type eller AC Cobra locka...

Nick_H
2008-12-15, 18:12
Raggar-Nick,

...och gamla jänkare vet ju alla är bara stora onödiga plåtschabrak, eller hur? :D

[/SIZE]

Visst är det så, logik och förnuft ingår som sagt inte i en bilentusiasts ordförråd :p

Överladdning verkar faktiskt vara ett bra bot på min V8 abstinens hittills, och bara tanken på att våga ratta när vägen svänger är ju underbar :steering:

Och folk tycker att R53 drar mycket soppa, jag är oerhört nöjd att ha kommit ner från 2 liter till 1.1 i förbrukning!

Frejkan
2008-12-15, 19:22
Fascinerande att läsa den här tråden för mig. Eftersom jag fullständigt är impregnerad med klassiska bilar hela dagarna så hade det inte ens slagit mig att man inte kunde gilla klassiska bilar. Det var lite tankeväckande att läsa.
Till de som var lite inne på att det fanns ett motsatsförhållande mellan att använda bilar och att de skulle vara klassiska bilar så rekommenderar jag verkligen att prova att köra en Hundkoja. Det finns få så gamla bilar som är så körbara som Hundkojan. Visserligen så låter det ju mer än det går fort (hade svårt att hänga av en Huyndai Atos på Sveavägen i förra veckan, men
jag försökte mig på att få hjulspinn innan jag tänkte dra ifrån honom).
Som bekant för flera av trådskrivarna så gillar jag ju både den gamla och den nya Minin, delvis för att jag faktiskt tycker att de är samma andas barn båda två (åtminstone till en del).
För övrigt så skulle den här tråden vara betydligt otrevligare om den handlade om det omvända förhållandet och fanns på hundkoja.com.