handdator

Visa fullständig version : Kylfläkten på Cooper D



Bayerleiner
2008-12-09, 21:21
Idag när jag körde hem från jobbet kände jag plötsligt hur det började vibrera i ratten och pedalstället. När jag stängde av radion hörde jag ett märkligt dammsugarljud framifrån. Jag kände också hur bilen inte riktigt svarade på gaspådrag. När jag kom fram stängde jag inte av bilen utan gick fram och kollade och det var kylfläkten som gick. Den lät som en 1,6-liters dammsugare kan tänkas låta. Hela motorrummet, men framför allt turbon var oerhört varm!

Ska det vara så efter 15 km lugn körning i 70km/h i princip aldrig över 2000 rpm? Ytttertemperatur +2,5 grader?? Jag har bara hört fläkten en gång innan, och det var för några veckor sedan efter en liknande körning. Den behövdes t.ex. inte efter körningen på den roliga kurviga vägen på halmstadsträffen i somras...

När jag sedan tog bilen en kort sväng till Redbergsplatsen (kall motor) så startade fläkten igen efter ett mycket kort tag. Samma sak med dålig respons på gasen.

Är det någon som har drabbats av samma fenomen?

Bergen
2008-12-10, 08:29
Nej, jag har inte drabbats . Ännu får man väl tillägga. Det verkar inte som att det är som det ska vara, men jag tycker att man har täckt alldeles för mycket av kylluftsintaget där fram med nummerskylten. Det kan ju bero på det. Man har ju satt större luftintag på Dieslarna , så man får väl förutsätta att de behöver betydligt mer luft. Jag undrar om de verkligen får det med så mycket täckt av intagen.
Jag har haft mina funderingar på att sätta dit en liten skylt för bättre kylning, men det brukar ju vara svårt att få igenom hos vägverket, men om det är flera som hävdar samma sak så kanske det går. Hoppas att det löser sig för dig.
PS. Jag har för mig att detta har varit uppe tidigare i år, men jag kan inte komma på vem det var som skrev det inlägget.

HF-Björn
2008-12-10, 08:48
Har detta problemet eller det är inget problem efter läst på mini2.com det är en process för att "bränna" ut sotet i partikelfiltret, ungefär som en modern ugn som rengör sig själv. Har vart med om detta ca 5-10 ggr på 1500mil såväl i minus grader som stekande sommar sol.

Kongo
2008-12-10, 20:47
Skönt, då har man fått svar på varför den startar när den inte borde "egentligen" :)

W2k
2008-12-11, 08:11
Min gör också detta ibland, alltså att fläkten drar igång på högvarv och kör en stund fastän man kan tycka att det inte borde behövas med avseende på körstilen just då. Blev lite förvånad men avfärdade det som normalt beteende eftersom bilen betedde sig som den skulle i övrigt. Skönt att få det bekräftat!

Jag märker dock ingen som helst skillnad i gasrespons när fläkten går. Inbillning för att motorn hörs mindre kanske?

HF-Björn
2008-12-11, 10:03
Nä bilen går inte sämre för min del heller när fläkten går, så det kan nog vara inbillning kanske? Dock så går inte start/stopp funktionen.

Bayerleiner
2008-12-11, 16:59
Vi får väl hoppas att det är som det ska. Enligt MINI2 och servicekillen jag paratade med på BMW är det dock normalt med sämre motorgång om psrtikelfiltret regenereras. Och det var inte inbillning... Med jämn gas under 1500 varv "högg" bilen om ni fattar vad jag menar. Som om den missade en tändning eller två...

BMW ska läsa av minnet i ECU:n och se när partikelfiltret regenererades sist. Då kan man ju åtminstone få svar på om det är det...

Jag tänkte också blåsa ur motorn lite när jag ska ner till skåne i jul för att se om det löser problemet. Kanske kan slå mitt gamla tidsrekord Göteborg - Åhus...

Bergen
2008-12-12, 08:34
Ja, nu när jag tänker efter, så slog den ju på i somras. Jag var just på väg in i garaget då den slog på. Jag tänkte att det var väl för att bilen behöver kylas eller så. Fläkten gick ett bra tag , men eftersom jag inte körde den just då, så vet jag inte om den gick normalt under tiden.
Det är mest min sambo som kör bilen så jag har faktiskt bara varit med om det en gång.