handdator

Visa fullständig version : Oljestickan?



Scitz0
2008-12-09, 17:38
Hej!

Jag har inte kollat oljan sedan jag köpte bilen vilket kan tyckas lite slarvigt :rolleyes: ... men idag fick jag tummen ur r**en och skulle titta. Det var mörkt ute så jag behövde använda ficklampa för att se något men jag kunde inte se var gränsen låg hur jag än gjorde... någon annan med r56 som tycker samma? Den är liksom spiralformad och oljan är ljus så det går inte att se. Det går kanske bättre i dagsljus, får se imorgon. Tänkte bara höra om någon annan upptäckt samma?

Rasmus
2008-12-09, 17:56
Hej!

Jag har inte kollat oljan sedan jag köpte bilen vilket kan tyckas lite slarvigt :rolleyes: ... men idag fick jag tummen ur r**en och skulle titta. Det var mörkt ute så jag behövde använda ficklampa för att se något men jag kunde inte se var gränsen låg hur jag än gjorde... någon annan med r56 som tycker samma? Den är liksom spiralformad och oljan är ljus så det går inte att se. Det går kanske bättre i dagsljus, får se imorgon. Tänkte bara höra om någon annan upptäckt samma?

Oljestickan är jättesvår att tyda på R56:an, speciellt om oljan är ljus och fin. I mörker är det i stort sett omöjligt, även med ficklampa.

Det finns två stycken större "metallbollar" som indikerar min och max på oljestickan.
Mitt tips, om du har svårt att se oljenivån, är att lägga stickan mot ett vitt (toa)papper så ser du snabbt hur högt upp på oljestickan oljan går.

Bronto
2008-12-09, 18:37
Har haft rätt svårt att själv se hur nivån ligger. Fyllde på lite lätt efter 1500 mil, verkar inte ha dragit överdrivet mycket. Men gör som R.E. sa och lägg mot något papper så syns det nog.

Ashra
2008-12-09, 19:02
Oljestickan är ju inte bättre på r53:an. helt sjukt hur de har lyckats att göra så dåliga stickor.

Fredrik
2008-12-09, 19:18
Jag har också svårt att läsa av nivån på stickan till min R56 - man drar upp den och torkar av, stoppar ner för att dra upp och kolla och väl uppe gång två är man lika osäker som första gången :shock:

Scitz0
2008-12-09, 19:55
hehe, känns skönt att inte vara ensam :D ... men hur tänkte de?

ola
2008-12-10, 07:50
ni har för ren olja ! köp litauisk fulolja så syns det på stickan ;-)