handdator

Visa fullständig version : Hög oljetemperatur



Hobbe
2008-12-08, 13:41
Eftersom MINI (R50-R53) saknar oljekylning som mer eller mindre är standard i alla BMW-modeller så kan det med gott samvete rekommenderas att en sådan installeras, exempelvis från Setrab, om du planerar att använda din R50-53 för bankörning, speciellt om du dessutom har trimmat motorn.
Oljan kyler bla kolvarna i motorn.

Eftersom jag använder GP:n (original) mer eller mindre enbart på banan så har jag under en längre funderat över oljetemperaturen efter hårt nötande på banan.
Först monterades en oljetempmätare, vilket saknades från fabrik, men erbjuds som tillbehör.
Därefter kollades oljetempen vid olika tillfällen.
Överlag uppmättes 125-130 grader C efter ett 20-30 minuters pass på banan.
MINI Motorsport Centre (gamla John Cooper Garage) anger att 110-115 grader C är mer rimligt vid bankörning.

Tydligen så finns det även incidenter med trimmade MINI:sar som har råkat ut för diverse motorbekymmer på bla Nordschleife efter att ha uppnått oljetemperaturer på mer än 140 grader.

Speciellt av vikt för er med "hemmatrimmade" MINI:sar som gärna köper allt som "postorderföretag" påstår, om ni nu vill testa lite mer seriös bankörning.

Själv så kommer jag att fixa till oljekylning till min GP inom kort.
Ännu mer av vikt då GP:n kommer att trimmas upp.

ola
2008-12-08, 14:55
har R55/56 oljekylning som standard?

Nick_H
2008-12-08, 14:57
Jag har Chrono-paketet i min med oljetempmätare, och har konstaterat att det är svårt att klättra över 100-105 grader trots att man pressar med lite aktiv körning och högre farter. (inte alls i närheten av bankörning dock, har ej testat detta ännu :rolleyes: ). Vid all normal körning parkerar oljetempen runt 95 grader. (vattentemp ca 90 grader).

Kan vara intressant som referens för andra som har liknande min setup men ingen tempmätare.

Jag har inte kört annat än med den Alta V2 intercoolern som satt i när jag köpte bilen så jag vet inte hur den inverkar på oljetemp, borde ju dock ge en kallare motor vid bankörning.

/N

Hobbe
2008-12-08, 15:09
Nicke,

För vanlig bilkörning, inkluderat "aktiv"/"inspirerad" bilkörning, behövs ingen oljekylare utan precis som du skriver ligger alltid oljetemperaturen på hygglig nivå under dessa förutsättningar.
Runt 100 grader på svensk motorväg har GP:n normalt (>110+ km/h).

Nick_H
2008-12-08, 15:17
Hobbe, kör du med orginal intercooler? annars borde det säkert vara intressant uppgradering i ditt fall som kör mycket bana misstänker jag.

Har sett att vissa tuners har svårt att garantera effektökningen efter -15% remhjuls trim annat än vid en "cool run" just för att orginal intercoolern är lite begränsande.

Misstänker att R53 Works bilarna får lite bättre kylning pga bättre flöde i toppen också. Vet du om motorerna är helt orginal i Mini Challenge t.ex?

/N

Hobbe
2008-12-08, 15:20
Jag kör med en GP original intercooler.
Bevisligen mycket bättre än vad många tuningföretag kan erbjuda, men visst går det att förbättra även här med tex GRS även om det lär ha en mindre påverkan på oljetemperaturen än en oljekylare.

Nick_H
2008-12-08, 15:23
Vad får du för vattentemp när oljan är uppe på 125-130 grader?

/N

Hobbe
2008-12-08, 15:26
Knappast aldrig högre än mittenläget på vattentempmätaren dvs normalt oavsett oljetempen.

powernap
2008-12-10, 17:05
mycket intressant tråd....

jag har sneglat på en oljekylare i höstas...fick aldrig spaden i jorden, det bidde väghållning istället...ska börja snegla i mars igen....

gruppköp?

powernap
2008-12-12, 11:04
kan denna vara något?

http://www.minimaniauk.co.uk/web/Item/NME1055/LargePic.cfm?LargeImage=nme1055.jpg&Partno=REMOTE%20OIL%20COOLER

9 raders (om jag räknat rätt) och 2300:- plus frakt från england 500:-??

ola
2008-12-12, 11:33
flaggar upp frågan igen , någon som vet ?

har R55/56 oljekylning som standard?

powernap
2008-12-12, 11:48
flaggar upp frågan igen , någon som vet ?

har R55/56 oljekylning som standard?

vet ej, har inte kommit så långt i mitt mini-ägande ;-) kör ju R53....



tror du kan bolla den frågan mot mini2 eller mini-jens....

Hobbe
2008-12-12, 11:55
EDIT: Ingen original R50, R52, eller R53 har en separat oljekylare.

powernap
2008-12-12, 12:08
har för mig jag läst det nånstans....men att den är underdimensionerad för bankörning, funkar till inspirerad körning mm....

hmmm editerar mitt inlägg ovan

Hobbe
2008-12-12, 12:11
har för mig jag läst det nånstans....men att den är underdimensionerad för bankörning, funkar till inspirerad körning mm....

hmmm editerar mitt inlägg ovan

Läs mitt editerade svar.
Oljesmörjning har varje motor, och visst kan det bli en slags luftkylning av motoroljan via oljetråget där oljan samlas i någon form, samt avkylning via vattenkylaren till motorn, men vad som saknas i R50/R52/R53 är en separat oljekylare med särskild uppgift att kyla motoroljan.
Något som varje modern BMW har.

powernap
2008-12-12, 12:13
ok, då lägger vi alla EDITERINGAR bakom oss o siktar framåt ;-) :cool:

vad tror du om min länk på oljekyl?
hittade inga temperatursiffror på den, men som eftermarknadskrängare borde minimaniauk.com ha koll på vad som funkar o vad som ev. inte funkar, eller?

klippt från sidan:
_______________________________________
REMOTE OIL COOLER

An essential item for any tuned MINI ,When the engine power is increased extra heat is created this heat must be catered for to have any long term reliability,every 1000 rpm increase requires three times the cooling and the standard cooler just isnt rated high enough to cope with the bigger power MINIs,worse still the extra heat from the standard cooler is transfered to the water system which is also struggling to cope with the extra power. An air cooled oil cooler is the answer giving better cooling and increased oil capacity an absolute must for track day cars

Hobbe
2008-12-12, 12:18
flaggar upp frågan igen , någon som vet ?

har R55/56 oljekylning som standard?

Jag är av naturliga skäl mindre intresserad utav R55/56 eftersom jag har en R53, men om du vill kolla så använd http://www.realoem.com/.
Vad jag har sett efter en snabbflukt i länken ovan är att även R55/56 saknar en separat oljekylare.

Hobbe
2008-12-12, 12:26
kan denna vara något?

http://www.minimaniauk.co.uk/web/Item/NME1055/LargePic.cfm?LargeImage=nme1055.jpg&Partno=REMOTE%20OIL%20COOLER

Ja, det är en oljekylare så visst kan det vara något.
Det är inget unikt som skiljer oljekylare från oljekylare förutom antalet "rader" kylaren består utav.

Du kan även köpa din oljekylare via tex www.trendab.se (http://www.trendab.se) som säljer olika storlekar av Setrabs oljekylare.
Vad som är intressant är snarare hur oljeledningarna lämpligen kopplas (över motorn, under motorn, vid sidan av motorn) då kylaren ska fästas framför motorn, men kopplas till bakre delen av motorn.
Vad som också är intressant är att hitta lämplig plats framför motorn för montering av oljekylaren utan att märkbart hindra vattenkylningen och AC-kylningen (om sådan finns på bilen).
Det är trångt framtill på MINI:n ;)

ola
2008-12-12, 12:27
ok , tack , har nu letat och inte hittat det.. kanske är något man ska funta på att införskaffa då..

Hobbe
2008-12-12, 12:30
Ola,

Det beror på vilken oljetemperatur du uppnår.

powernap
2008-12-12, 12:32
måns, den sidan du länkade till, deras termostater öppnade fullt redan vid 96 grader (om jag kommer ihåg rätt) jag ska maila minimaniauk o fråga när deras öppnar fullt....

har editerat mitt inlägg ovan, med priser med dagens pund-kurs...samt uppskattat frakten...

EDIT
minimanias öppnar vid 80 grader.....

ola
2008-12-12, 14:16
Ola,

Det beror på vilken oljetemperatur du uppnår.

det vet jag ju inte.. har ingen tempmätare för oljan.. men det kanske man ska ha om man ska svänga bana?

Hobbe
2008-12-12, 16:26
det vet jag ju inte.. har ingen tempmätare för oljan.. men det kanske man ska ha om man ska svänga bana?

Det kan alltid vara positivt att veta.

Nick_H
2009-04-06, 12:32
Ett intressant tillägg angående oljetemp och ökat laddtryck. Ligger man och kör i konstant fart runt 200 så går oljetempen ganska snabbt upp till en 125-130 grader, iallafall på min. Jag skulle nog inte våga ligga i dom farterna en längre tid utan extern oljekylare. direkt när man drar av på fart ner mot en 160-170 så sjunker tempen till normala 100 grader igen.

Vattentempen ligger som Hobbe också konstaterade hela tiden i mitten runt 90 grader så man ser inte temp-ökningen utan oljetempmätare.

Kan vara bra att veta om nån skulle få för sig att pressa på autobahn längre sträckor...;)

Hobbe
2009-04-06, 13:41
Jag hade ingen oljetempmätare monterad när jag var på Autobahn senast, och pressade upp vrålåket till 250 km/h (mätarfart).
Otaliga 100-200 Km/accelerationer inkluderat.
Kanske tur det då bränslemätaren räckte för att skrämma livet ur mig (2,5-3,0 liter/mil) :o :steering:

Nick_H
2009-04-06, 13:56
Kan nog tänka mig att en Works topp skonar tempen lite också pga bättre effektivitet. Ändå har jag en större intercooler så det borde ju bli ännu varmare med orginal.
Det var iofs lite fullgas accelerationer också då och då till högre farter men de hann inte öka tempen så mycket över 130 grader.

Känns lite nervöst att ligga på maxgas speciellt med -15% remhjul, man vet ju inte riktigt hur mycket marginal delarna (framförallt kompressorn) håller för.

/N

powernap
2009-04-06, 15:12
är det läge att bli orolig nu????

Nick_H
2009-04-06, 15:28
Själv hade jag inte reflekterat så mycket över en oljetemp på 120-130 grader om det inte var för Hobbes första inlägg. Har ju haft lyftkylda/oljekylda MC tidigare och där kan ju oljetempen dra iväg betydligt mer utan att det skadar motorn.

Tror det är en bra tråd för att informera om att oljekylare kan vara en bra investering om man pressar bilen hårt med "bonn-trimning" som de flesta av oss har, eller iaf investera i en temp-mätare för att hålla kolla på läget.

/N

Hobbe
2009-04-06, 16:52
Tror det är en bra tråd för att informera om att oljekylare kan vara en bra investering om man pressar bilen hårt med "bonn-trimning" som de flesta av oss har, eller iaf investera i en temp-mätare för att hålla kolla på läget.

/N

Absolut!

MINI Motorsport Centre (gamla John Cooper Garage) kom enligt uppgift aldrig upp i mer än 110 grader i oljetemp under MINI Challenge och VLN-tävlingar.
Därför möttes jag av förvåning när jag sa att jag inte har större problem att komma upp i 130 grader, vilket genast anteckandes som något som behövde åtgärdas.

jonaslindell
2009-05-05, 18:05
Finns det ngt färdigt "kitt" att köpa med tempgivare, tempmätare, oljekylare, slangar osv?

Hobbe
2009-05-06, 01:22
MINI säljer oljetempmätare (tillsammans med batterimätare).
Kolla med din lokala MINI-äterförsäljare.
Kostnad runt 3000 Kr om jag minns rätt.
Annars kan du ju köpa en oljemätare på billigare ställen och koppla in.

Oljekylare med slangar etc finns som färdiga kit.
MINI Motorsport Centre köpte jag av, men jag vet att tex MINI Mania i England också säljer färdiga kit.
Annars kan du köpa en Setrab-oljekylare, och slangar själv från diverse ställen bla Trendab. Adaptern till motorn kan du köpa via din MINI-återförsäljare då denna finns på CVT-versionen av MINI enligt löst rykte.