handdator

Visa fullständig version : Och så mötte man blixten



loop
2008-12-02, 18:03
Åkte ut på riks 70 i dag på väg hem och tänkte inte på den härliga fartkamran och så var man bländad,
så nu får man hoppa på at man för behålla korter och bara får böter.

powernap
2008-12-02, 18:43
blev fotot bra? :woot:


*håller tummarna för lappen, hur fort gick det o vad fick man köra i?*

loop
2008-12-02, 18:47
Hoppas inte har inte kommit hem ännu.
Med dtur blir bilden dålig då det var mörkt och lite regningt ute

JockeO
2008-12-02, 19:07
Åkte ut på riks 70 i dag på väg hem och tänkte inte på den härliga fartkamran och så var man bländad,
så nu får man hoppa på at man för behålla korter och bara får böter.

Du kan inte bli av med körkortet via fartkamera.

/M v h, JockeO

loop
2008-12-02, 19:12
Du kan inte bli av med körkortet via fartkamera.

/M v h, JockeO

Säker??

Emely&Robert
2008-12-02, 19:38
Det sa polisen till mig med när jag frågade. :cop: :rolleyes:

Freddo
2008-12-02, 19:59
Du kan inte bli av med körkortet via fartkamera.

/M v h, JockeO

Fel fel.. har flera kompisar som blivit det tyvärr..

loop
2008-12-02, 20:00
Fel fel.. har flera kompisar som blivit det tyvärr..

Har suttit och läst runt lite och det ser ut som att man kan bli av med kortet.

Emely&Robert
2008-12-02, 20:11
Man lär sig något varje dag. Den farbror polisen jag pratade med för ett par år sedan hade tydligen inte koll. Han var jättearg för att folk inte kunde bli av med lappen via kameran. Han verkar ha fått som han vill nu då :)

Ace
2008-12-02, 20:37
Du kan inte bli av med körkortet via fartkamera.

/M v h, JockeO

Klart man kan!

/R

Wazp
2008-12-02, 21:04
blev fotot bra? :woot:

Man brukar kunna se om man har en finnne på näsan :blink:

andreass
2008-12-02, 22:05
Jag ser riktigt snygg ut när jag blir fotad... ;)

FEED ME
2008-12-02, 22:35
Clabbe och jag blev också fotade för några veckor sedan. Körde väl typ 53 på 50-väg... Har dock fortfarande inte fått hem något brev. Hade ju varit intressant att se hur man ser ut, från fartkamerans perspektiv. Men eftersom det var kväll och starkt månsken så hade jag solskyddet nerfällt. Vet inte om jag syntes så bra?

Emely&Robert
2008-12-03, 08:04
Men eftersom det var kväll och starkt månsken så hade jag solskyddet nerfällt. Vet inte om jag syntes så bra?

:handen:

Freddo
2008-12-03, 08:29
Bra att fälla ner solskyddet , såklart bara för att slippa bli bländad :handen:

JockeO
2008-12-08, 10:10
Klart man kan!

/R

Sorry, fel av mig. Får skylla på att jag ställt samma fråga till en mängd bekanta då jag blev fotad i våras och alla gav mig det svaret.

Korrekt svar skall naturligtvis vara;
Polisen drar inte in något körkort vid hastighetsöverträdelse registrerat av kamera. ;-)

En annan konsekvens är att om man kört väldigt fort lämnas information till Länsstyrelsen som kan besluta om att dra in körkortet. (Källa: Vägverkets hemsida)
/M v h, JockeO

alxndr
2008-12-08, 10:37
Denna fråga igen - det tycks inte finnas något svar på frågan om man kan bli av med ett körkort via fartkamera...

... Jag skulle vilja ha ett klart och tydligt besked om vad som gäller men det tycks vara omöjligt - även för farbror blå :cop:

:???::handen::woot:

Kongo
2008-12-08, 21:02
Det är länsstyrelsen som beslutar om ett kk ska dras in, inte polisen. Men polisen kan ju även agera domare och ta det på plats av någon outgrundlig anledning:confused: (där har man det "aldrig" med sig det:handen: )

Det spelar ingen roll om du blir fotad av fartkamera eller tagen av polisen, det är ändå länsstyrelsen som beslutar i slutänden

JockeO
2008-12-08, 21:38
Det är länsstyrelsen som beslutar om ett kk ska dras in, ...

Precis vad jag skrev med vit text i slutet av mitt förra inlägg. ;-)

Jag var m a o inne och kollade på Vägverkets hemsida vad de skriver om just fartkameror, eller trafiksäkerhetskameror som de kallar det.
Tyckte det var dags att kolla en säkrare källa än mina bekanta, då många protesterade om att man inte kan bli av med kortet via fartkamera.

Alltså, enligt Vägverket kan man vid kraftig hastighetsöverträdelse få körkortet indraget en period, eftersom polisen rapporterar sådant till Länsstyrelsen.

/M v h, JockeO

loop
2009-03-03, 07:20
Har inte fått något kort ännu.
Någon som vet hur länge man kan få vänta innan kan kan känna sig säker på att man klarat sig?

Freddo
2009-03-03, 14:02
Du kan nog sluta oroa dig..
Jag fick mitt foto inom en vecka efter blixten slog till :)

loop
2009-03-03, 14:44
Ja då klarade jag mig nog den gången, men nu väntar jag på ett till kort :oops: Men denna gång gick den nog bara runt 100 på 90 väg.

KIT
2009-03-03, 15:32
Ganska skönt att ha bilen på företaget. Min fru blev fotad och det kom därefter ett snällt brev till företaget om vi kunde uppge vem det var som körde då det inte är tillåtet enligt lag att bötfälla personen ifråga utan att företaget har bekräftat det hela. Svarade som sagt inte på det, fick en påminnelse om vi kunde vara "snälla" att berätta...vilket vi inte gjorde så klart...därefter har vi inte hört något och detta var mer än ett år sedan ;-)

Hobbe
2009-03-03, 16:22
Jag stannar framför varje kamera, "strike a pose", och hoppas på ett snyggt foto, men det har inte funkat ännu... :D

loop
2009-03-03, 16:34
Jag stannar framför varje kamera, "strike a pose", och hoppas på ett snyggt foto, men det har inte funkat ännu... :D

Du skall inte stanna du skall gaaaasa:steering: och göra en snygg pose då har du större odds att komme med