handdator

Visa fullständig version : Det var på tiden lyset tändes igen...



Hobbe
2008-11-30, 11:02
Vad var anledningen till mörkret ?
Serverhaveri, eller Fjo som tryckte på fel knapp ?

JohanH
2008-11-30, 11:13
Kolla i den här tråden. Faktiskt inget av dina förslag utan en DNS-operatör som bestämmer sig för att sluta peka.

http://www.coopersweden.se/showthread.php?p=76974#post76974

Hobbe
2008-11-30, 11:14
Tack Johan, men jag har ingen behörighet att läsa.

JohanH
2008-11-30, 11:35
Sorry insåg inte det.

Vad som hände var att ett den DNS-operatör som pekar coopersweden.se bestämde sig för att stänga fj0s konto. Efter påpekande från Mario så öppnades det igen. Under tiden hann RobertH sätta upp en alternativ miljö på www.miniclub.se, läsa in en 2 månader gammal backup och dra igång forumet där och sannolikt är det så att det kommer att genomföras en flytt av allting dit inom mycket kort tid för att sas ta kontrollen över servermiljön. Just nu konfiggas den lösningen i detalj av KPKalle och Robert.

/Johan

Hobbe
2008-11-30, 11:40
Det låter som en bra lösning.
Osäkerheten består väl i att ha en Guinessberusad engelsman med flottiga fish & chips fingrar involverad ? :D

JohanH
2008-11-30, 11:56
Om du väljer att se Mr Magic KPKalle på det sättet så...

Hobbe
2008-11-30, 12:01
Jag har fått tillgång till hemliga foton på KPKalle ;)

JohanH
2008-11-30, 12:08
aha - jag förstår. kanske något för forumet?

Hobbe
2008-11-30, 12:30
http://drghetto.com/phunny/Santa_Drunk.jpg

:D

RobertH
2008-11-30, 12:50
Det där var ju förra året Hobbe, tycker det är lite lågt att komma draggandes med den bilden nu :D

Hobbe
2008-11-30, 12:57
Sant, men det är fortfarande en klassisk Kalle som passar bra första advent ;)

FEED ME
2008-11-30, 16:49
Isn't it time for a better Autolife?? :)

JohanH
2008-11-30, 17:29
Isn't it time for a better Autolife?? :)

VBulletin är en beprövad plattform (99mac.se har ex 65.000 användare på en instans) som inte bara är solid utan också utvecklas fortlöpande. Nu sitter vi med en gammal version av olika skäl, men som antytts i den här tråden ska vi flytta allting till en server som vi själva kontrollerar och då passa på att uppgradera och ta kontrollen över versionen. Då tillkommer även en del efterfrågade funktioner som inte har idag. Helgens missöde berodde av allt att döma på ett rent misstag som varken kan skyllas på Mario (fj0 - som var den som satte upp plattformen i tidernas begynnelse och från vars konto siten snurrar) eller någon som administrerar plattformen idag utan berodde på omständigheter som är helt utanför NMCS kontroll. Nu stärker vi kontrollen över de delar som vi faktiskt rår över för en framtida god utveckling.

Styrelsen (och nu talar jag som medlem av den) arbetar hårt på att föreningen ska ha full egen kontroll över den plattform som är grunden för hela den gemenskap som uppstått inom ramen för NMCS under de senaste åren. Alla bidrag till att hjälpa oss på den vägen i form av tekniska kunskap, formgivning eller allmänna utvecklingsidéer tas tacksamt emot.

/Johan